بازدید 14420
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «ماندن یا نماندن رنو در ایران با وجود تحریم‌ها» تا «پیش‌بینی زمان صعود طلا در بازار جهانی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تعرفه های آمریکا علیه چین اجرایی شد؛ چین: با تعرفه های گمرکی آمریکا مقابله به مثل می کنیم؛ اروپا تعرفه ۳.۳ میلیارد دلاری روی کالاهای آمریکایی وضع می کند؛ توافق روسیه و عربستان برای افزایش تدریجی تولید نفت اوپک؛ کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، تولید وانت بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت و واردات بیش از ۹۴۹ تن هود آشپزخانه به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۸۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴ 16 June 2018

از «ماندن یا نماندن رنو در ایران با وجود تحریم‌ها» تا «پیش‌بینی زمان صعود طلا در بازار جهانی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تعرفه های آمریکا علیه چین اجرایی شد؛ چین: با تعرفه های گمرکی آمریکا مقابله به مثل می کنیم؛ اروپا تعرفه ۳.۳ میلیارد دلاری روی کالاهای آمریکایی وضع می کند؛ توافق روسیه و عربستان برای افزایش تدریجی تولید نفت اوپک؛ کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، تولید وانت بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت و واردات بیش از ۹۴۹ تن هود آشپزخانه به کشور را در بر دارد.

ماندن یا نماندن رنو در ایران با وجود تحریم‌ها

روز جمعه مدیرعامل خودروسازی رنو اعلام کرد: با وجود بازگشت تحریم‌های آمریکا، این شرکت همچنان به فعالیت خود در ایران ادامه خواهد داد. «کارلوس گون» این اظهارات را در جلسه سالانه سهامداران رنو ایراد کرد. گون گفت با وجود احتمال جریمه شدن از سوی آمریکا، این شرکت فرانسوی در ایران باقی خواهد ماند تا «در زمان بازگشایی مجدد بازار» برتری خود را نسبت به دیگر خودروسازها حفظ کرده باشد. مدیرعامل رنو ادامه داد: حتی اگر ناچار شویم حجم فعالیت خود را کاهش دهیم، بازار ایران را ترک نخواهیم کرد. ما در ایران آینده داریم. وی برای اطمینان به سرمایه‌داران گفت: وضعیت را به دقت نظاره خواهیم کرد تا اطمینان یابیم که حضور ما در ایران به اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم یا غیرمستقیم آمریکا منجر نشود. رنو سال گذشته قراردادی 780 میلیون دلاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا کرده بود تا بر مبنای آن و برای نخستین بار، مراکز توزیع و خدمات پس از فروش خود را در ایران مستقر کند. این شرکت همچنین متعهد شده است که در حوزه تحقیق و توسعه، بومی سازی تولید خودرو و نیز توزیع آن در بازار داخل و خارج از ایران فعال باشد. /ایرنا

تعرفه های آمریکا علیه چین اجرایی شد

بر اساس گزارش های منتشره، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعمال تعرفه های تجاری علیه واردات کالا از چین به ارزش ۵۰ میلیارد دلار را نهایی کرده است. ترامپ پیش از این در اوایل هفته ی جاری گفته بود که در هفته های آینده با چین در مورد مسائل تجاری ''به شدت'' برخورد خواهد کرد. به گفته ی شین اولیور، تحلیلگر اقتصادی از سیدنی استرالیا، اجرایی شدن تعرفه های آمریکا علیه واردات کالا از چین این دو کشور را بیش از پیش به یک جنگ تمام عیار اقتصادی نزدیک کرده است.

چین: با تعرفه های گمرکی آمریکا مقابله به مثل می کنیم

«جنگ چوانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: اگر آمریکا اقدامات حمایتی یکجانبه ای انجام دهد و به منافع چین لطمه بزند، ما فورا واکنش نشان می دهیم و برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع خود اقدامات لازم را انجام می دهیم. براساس این گزارش، ارزش سهام بورس شانگهای روز جمعه به پایین ترین حد از سپتامبر 2016 رسید. به گفته پکن، اعمال تعرفه های گمرکی بر واردات چین موجب بی اثر شدن نتیجه مذاکرات تجاری اخیر بین آمریکا و چین می شود. بخش عمده ای از صادرات آمریکا به چین شامل سویا، خودرو، گوشت یخ زده و برخی نوشیدنی هاست و چین در نظر دارد برای مقابله به مثل با اقدام تعرفه ای آمریکا، تعرفه واردات این کالاها از آمریکا را افزایش دهد. تحلیگران می گویند، اجرای این تعرفه ها مانع رشد اقتصادی دو طرف می شود. تعرفه های گمرکی مورد علاقه ترامپ محدود به چین نیست و او با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلمینیوم از کشورهای اروپایی، خشم آنان را برانگیخت. /خبرگزاری فرانسه

اروپا تعرفه ۳.۳ میلیارد دلاری بر کالاهای آمریکایی وضع می کند

به دنبال اعمال تعرفه واردات فولاد و آلومنیوم واشنگتن بر روی اتحادیه اروپا، این اتحادیه قرار است بر روی یکسری از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو معادل ۳.۳ میلیارد دلار تعرفه وضع کند. این اقدامات از سوی کمیسیون اروپا در جلسه روز بیستم ماه جاری میلادی اتخاذ خواهد شد و از اواخر ماه جاری میلادی یا اوایل ماه جولای لازم الاجرا است. در همین حال یک منبع آگاه عضو کمیسیون اروپا به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که اعضای اتحادیه اروپا ساعاتی قبل در راستای برنامه کمیسیون اروپا در جهت اتخاذ اقدامات متعادل کننده در برابر تغرفه های آمریکا به اجماع رسیده اند. این منبع آگاه در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانسه گفت: اتحادیه اروپا حق خود می داند که بر روی یکسری از کالاهای آمریکایی به ارزش ۲.۸ میلیارد یورو همانطور که سازمان تجارت جهانی را نسبت به این موضوع مطلع کرده، تعرفه وضع کند. اقدامات تلافی جویانه اتحادیه اروپا صادرات کالاهای آمریکایی از جمله موتورهای هارلی دیویدسون، شلوار جین، نوشیدنی ها و برخی دیگر از کالاهای آمریکایی را هدف قرار خواهد داد. بر همین اساس، ایالات متحده آمریکا از اول ماه ژوئن تعرفه ۱۰ درصدی بر آلومنیوم و تعرفه ۲۵ درصدی بر روی واردات فولاد را بر روی همپیمانان خود در اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا اعمال کرده است. /ایبِنا

بهای نفت در بازارهای جهانی ثابت ماند

بهای نفت روز جمعه در بازارهای جهانی به دلیل اعلام آمادگی روسیه و عربستان برای افزایش تولید، ثابت ماند. قیمت نفت برنت دریای شمال که دو سوم نفت های جهان از جمله نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) بر اساس آن قیمت گذاری می شوند در ساعت 07:50 روز جمعه به وقت گرینویچ در بازار لندن به 75 دلار و 74 سنت رسید که نسبت به روز پنجشنبه تنها 20 سنت کاهش داشت. نفت سبک وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز در ساعت یاد شده در بازار نایمکس این کشور به قیمت 66 دلار و 79 سنت معامله شد که تنها 10 سنت از آخرین قیمت روز پنجشنبه کمتر بود.

توافق روسیه و عربستان برای افزایش تدریجی تولید نفت اوپک

وزرای انرژی روسیه و عربستان پس از بازی فوتبال عربستان و روسیه، طی مذاکراتی در مسکو توافق کردند تا کشورهای عضو اوپک را به سمت افزایش عرضه نفت به بازار جهانی سوق دهند. بنا به بیانیه پایانی ارائه شده از سوی وزرای انرژی روسیه و عربستان پس از این دیدار، دو طرف بر موضوع افزایش تدریجی عرضه نفت از سوی کشورهای اوپک و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت، با یکدیگر به تفاهم رسیدند، دو کشور همچنین توافق کردند تا همکاری‌های خود در حوزه نفت و گاز را افزایش دهند. عربستان و روسیه همچنین قصد دارند توافق جامع‌تری را در حوزه صنعت نفت انجام دهند؛ البته کار این دو کشور در متقاعد کردن دیگر اعضای اوپک آسان نخواهد بود، کشورهایی نظیر ایران که مخالف افزایش نفوذ آمریکا در اوپک هستند با این قضیه مخالفت خواهند کرد. /الشرق الاوسط

کاهش بهای رطلا در بازارهای جهانی

روز گذشته، هر اونس طلا در آخرین مبادلات بازار جهانی 1297.2 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه 4.7 درصد کاهش داشت. قیمت نقره نیز 4 سنت افزایش یافت و 17.17 دلار در هر اونس تعیین شد. پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب با 1 و 2 دلار کاهش در قیمت، 9.3 و 999 دلار در هر اونس قیمت‌گذاری شدند.

تولید وانت بیش از ۳۵ درصد افزایش یافت

اردیبهشت ماه امسال تولید انواع وانت به طور میانگین ۳۵.۶ درصد افزایش یافت. در این مدت تولید انواع وانت از ۴۸۱۰ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۶۵۲۳ دستگاه رسید. تولید این محصول در گروه خودروسازی سایپا صعودی بوده و از ۲۹۹۸ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۴۴۵۳ دستگاه افزایش یافت. همچنین تولید انواع وانت در گروه بهمن نیز افزایش یافته و از ۷۰۳ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به ۱۲۸۰ دستگاه رسید. برخلاف این دو شرکت اما تولید انواع وانت در سایر خودروسازان داخلی با کاهش همراه بوده است. اردیبهشت ماه تولید انواع وانت در گروه صنعتی ایران خودرو نزولی بوده و از ۱۰۵۹ دستگاه در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ به ۷۹۰ دستگاه کاهش یافت. تولید این محصول در سازه‌های خودرو دیار نیز متوقف شده و از ۵۰ دستگاه در اردیبهشت ماه سال گذشته به صفر رسید.

واردات کالا‌ی غیرضروری؛ واردات بیش از ۹۴۹ تن هود آشپزخانه به کشور

بر اساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۹۴۹ تن هود آشپزخانه وارد کشور شده است. بر اساس آمار این حجم از واردات باعث خروج ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار و ۳۶۱ دلار یا به بیانی ۱۱ میلیارد و ۳۲ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۷۷۲ تومان شده است.

گفتنی است، هود آشپزخانه از ده کشور اسپانیا، آلمان، امارات متحده، ایتالیا، بلغارستان، رومانی، ترکیه، چین، عمان و لهستان وارد کشور شده است. به نقل از میزان، این میزان واردات در شرایطی است که در کشور بنگاه‌های تولیدی مختلفی مشغول به تولید این کالا هستند.

پیش‌بینی زمان صعود طلا در بازار جهانی

بارت میلک، مدیر استراتژی کالا در بانک «تی دی» پیش‌بینی کرده است، قیمت هر اونس طلا تا اواخر سال ۲۰۱۹ به مرز ۱۴۰۰ دلار صعود خواهد کرد. بارت میلک در اظهاراتی در چهل و دومین کنفرانس سالانه مؤسسه بین المللی فلزات ارزشمند گفت: ما نسبت به فضای فلزات ارزشمند در چند سال آینده تقریبا نظر مثبتی داریم و تصور نمی‌کنیم افزایش نرخ‌های بهره در سطح جهان و به خصوص در آمریکا رشد قیمت طلا را محدود کند، مگر اینکه فشارهای تورمی افزایش پیدا نکند. قیمت طلا معمولا زمانی که نرخ‌های بهره کاهش پیدا می‌کند، روند صعودی پیدا می کند یا برای مدت طولانی پایین می‌ماند. به نقل از ایسنا، مدیر استراتژی کالای بانک "تی دی" پیش‌بینی کرد علاوه بر افزایش نرخ‌های بهره در نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ‌های بهره چند دور دیگر در سال میلادی جاری و دو یا حتی یک دور در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت. با این حال در حال حاضر نرخ‌های بهره واقعی منفی مانده اند و بعید است به زودی تغییر کند حتی اگر بانک مرکزی اروپا درباره تعدیل برنامه محرک مالی خود صحبت کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
رنو میخواست خط تولید بزنه این همه کارشکنی کردین،زمان تحریما پژو رفت رنو موند. حالا دوباره پژو رفت! ماجرا پشت پرده چیه ؟این گیردادن به پژو باید کاسه ای زیر نیم کاسه باشه و جیب یه عده پر پول بشه وگرنه چطور میشه رنو این همه میخواد تو ایران کارکنه این همه کارشکنی میکنن؟
تابناک انصافا یه پیگیری بکن چه حبره.چرا رنو میخواد کار کنه نمیزارن؟؟
عرب ها رو بکشی کم تر از بنز و بی ام و و تویوتا سوار نمی شن اونوقت رنو سر ما منت گذاشته و می مونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل