بازدید 2257
آمار بهمن ماه 96 نشان داد:

رشد 70.1 درصدی پرداخت های عمرانی

آمارهای بانک مرکزی پیرامون وضعیت بودجه عمومی دولت در یازده ماهه سال 96 نشان می دهد که پرداخت های عمرانی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 70 درصد رشد داشته است. البته باید به این نکته نیز اشاره نموده که در مدت مذکور تنها 48 درصد از آنچه برای پرداخت های عمرانی مصوب شده بود، تخصیص یافته است.
کد خبر: ۸۰۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ 15 June 2018

رشد 70.1 درصدی پرداخت های عمرانیآمارهای بانک مرکزی پیرامون وضعیت بودجه عمومی دولت در یازده ماهه سال 96 نشان می دهد که پرداخت های عمرانی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 70 درصد رشد داشته است. البته باید به این نکته نیز اشاره نموده که در مدت مذکور تنها 48 درصد از آنچه برای پرداخت های عمرانی مصوب شده بود، تخصیص یافته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت در بودجه سالانه درآمدها و هزینه های سال آینده خود را مشخص می کند. به عبارتی بودجه برنامه یکساله دولت است و یکی از سیاسی ترین اسناد رسمی کشور محسوب می شود. دولت در بودجه با دو نوع هزینه و به فراخور آن با دو نوع بودجه رو به رو است. بودجه عمرانی و بودجه جاری. بودجه عمرانی یا اعتبارات عمرانی بیشتر در توسعه امور زیربنایی و زیرساخت های کشور هزینه می شود و دولت به عنوان بزرگترین کارفرمای اقتصادی کشور با این نوع بودجه و هزینه آن، می تواند نقش مهمی را در به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی کشور ایفا نماید. به عبارتی بودجه عمرانی می تواند نقش بسزایی را در ایجاد رونق اقتصادی ایفا کند. از طرف دیگر بودجه جاری بیشتر در هزینه هایی مانند پرداخت حقوق و دستمزد صرف می شود.

در سال های اخیر همواره هزینه های جاری بخش اعظمی از درآمدهای بودجه را بلعیده اند و این باعث شده است تا سال به سال از سهم بودجه عمرانی کاسته شده و حتی همان میزانی که برای پرداخت به پروژه های عمرانی در نظر گرفته می شود نیز، پرداخت نگردد. این موضوع باعث شده است تا هر از چندگاهی برخی مسئولین به این وضعیت اعتراضاتی را داشته باشند. از جمله این مسئولین علی لاریجانی رئیس مجلس بوده که چند باری این وضعیت را مورد انتقاد قرار داده است.

وی در مورخه 22 تیر ماه 1396 در همایش مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قم، به این وضعیت واکنش نشان داد و گفت: یکی از مشکلات کشور عدم تعادل در نظام بودجه است. ۹۰ درصد بودجه کشور مربوط به امور جاری و ۱۰ درصد به امور عمرانی اختصاص دارد. وی ادامه داد: اینکه تحول عظیمی در امور عمرانی به وجود نمی ‌آید به این دلیل است که تزریق این بخش کم است، همین ۱۰ درصد بودجه عمرانی هم با یک تبصره یعنی اوراق مشارکت تحقق می‌ یابد و این گیر مهمی در کشور است.

در آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون وضعیت بودجه عمومی دولت که مربوط به یازده ماهه سال 96 می باشد، میزان پرداخت ها برای هزینه های جاری 206.4 هزار میلیارد تومان عنوان شده است. این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 15.6 درصدی داشته است. آنچه برای پرداخت های جاری در یازده ماهه سال 96 در بودجه در نظر گرفته شده بود مبلغ 233.6 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نشان می دهد 88.3 درصد از آن در این مدت تخصیص یافته است.

در یازده ماهه سال 96 برای تملک دارایی های سرمایه ای یا همان پرداخت های عمرانی مبلغ 65.7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که از این میزان 31.6 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. این یعنی از مبلغ مصوب شده برای پرداخت های عمرانی تنها 48 درصد تخصیص یافته است. البته نکته امیدوار کنندۀ گزارش بانک مرکزی پیرامون پرداخت های عمرانی این است که رقم پرداخت شده در یازده ماهه سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد 70.1 درصدی را تجربه نموده است.

با توجه به انتقادهای صورت گرفته نسبت به وضعیت تخصیص بودجه ها، مسئولین دولتی باید همت بیشتری را در جهت به سامان رساندن این وضعیت داشته باشند و حداقل کاری که می توانند انجام دهند این است که نگذارند سهم بودجه های عمرانی به بودجه های جاری اختصاص یابد. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار