بازدید 2953

رشد هزینه‌های جاری، دولت را مجبور به چیدن میوه ممنوعه کرد

دولت ها هنگامی که در تنگناهای مالی قرار می گیرند برای رفع احتیاجات مالی خود سعی می کنند آسان ترین راه که همانا استقراض از بانک مرکزی است، را انتخاب کنند. آمارهای بخش پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می دهد که استقراض دولت از بانک مرکزی در بهمن ماه 96 نسبت به اسفند 95 بیش از 38 درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۸۰۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲ 14 June 2018

رشد هزینه‌های جاری، دولت را مجبور به چیدن میوه ممنوعه کرددولت ها هنگامی که در تنگناهای مالی قرار می گیرند برای رفع احتیاجات مالی خود سعی می کنند آسانترین راه که همانا استقراض از بانک مرکزی است، را انتخاب کنند. آمارهای بخش پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می دهد که استقراض دولت از بانک مرکزی در بهمن ماه 96 نسبت به اسفند 95 بیش از 38 درصد رشد داشته است.

به گزارش تابناک اقتصادی، استقراض از بانک مرکزی در دولت های نهم و دهم همواره مورد انتقاد رئیس جمهور و مسئولین دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است. به عنوان نمونه رئیس جمهور حسن روحانی در حالی که در شامگاه 5 آذر 1392 برای گزارش صد روز اول عملکرد دولت خود به صدا و سیما رفته بود، در مصاحبه تلویزیونی با سه خبرنگار  گفت: یکی از دلایل تورم شدید و نقدینگی بالا در ایران، استقراض کلان دولت پیشین از بانک مرکزی در رابطه با مسکن مهر بوده است. همچنین رئیس جمهور در مورخه 18 فروردین 1393 و در جریان دیدار نوروزی خود با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان دولتی و فعالان سیاسی اظهار داشت: میوه ممنوعه در دولت یازدهم استقراض از بانک مرکزی و جلوگیری از افزایش پایه پولی کشور بوده است و امیدواریم امسال مردم ایران شاهد آرامش، رفاه و عزت بیشتر در همه حوزه ها بویژه در بخش اقتصادی باشند.

آخرین گزارش های بانک مرکزی پیرامون وضعیت بخش پولی و بانکی کشور که مربوط به یازده ماهه سال 96 می باشد نشان می دهد که هر چند استقراض از بانک مرکزی در دیدگاه رئیس جمهور چیدن میوه ممنوعه بوده است اما دولت او نیز دست به این کار زده است.

آمارها نشان می دهند که تا بهمن ماه 1396 بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی 63.6 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در مقایسه با اسفند ماه 1395 رشدی 10.5 درصدی را نشان می دهد. بخش بیشتری از میزان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی مربوط به دولت می باشد. از 63.6 هزار میلیارد تومان بدهی به بانک مرکزی، 37.8 هزار میلیارد تومان سهم دولت می باشد و 25.8 هزار میلیارد تومان نیز مربوط به بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی است. آمارها نشان می دهند که میزان بدهی دولت به بانک مرکزی در بهمن ماه 96 نسبت به اسفند ماه 95 رشدی 38.1 درصدی را تجربه نموده است. همچنین میزان بدهی شرکت ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی در این مدت با رشد منفی 14.4 درصدی رو به رو بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که علت این افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی، رشد بی رویه هزینه های جاری دولت بوده که این موضوع باعث ایجاد کسری بودجه و استقراض دولت از بانک مرکزی شده است. شایان ذکر است که عملکرد دولت در زمینه هزینه های جاری در بهمن ماه 96 حدود 206 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در یازده ماهه سال 95 حدود 178 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. یعنی هزینه های جاری دولت در یازده ماهه سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 15.6 درصد رشد داشته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل