بازدید 11316
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش بی‌سابقه شاخص بورس تهران با هجوم کم‌نظیر نقدینگی» تا «موافقت دولت با دادن امتیاز ویژه به پتروشیمی‌ها»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، واردات ۱۸ هزار کیلوگرم چوب کبریت به کشور، جنگ تجاری آمریکا و اروپا به زیتون اسپانیا رسید، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید و موجودی این محصول، سکه تمام در کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی باقی نماند، احتمال نابودی صنعت خودرو بریتانیا با وقوع برگزیت، محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است، تندرپلاس دنده‌ای ۳ میلیون تومان گران شد و تعدیل نیرو ۱۰ هزار نفری در یک بانک آمریکایی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 14 June 2018

از «جهش بی‌سابقه شاخص بورس تهران با هجوم کم‌نظیر نقدینگی» تا «موافقت دولت با دادن امتیاز ویژه به پتروشیمی‌ها»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد، واردات ۱۸ هزار کیلوگرم چوب کبریت به کشور، جنگ تجاری آمریکا و اروپا به زیتون اسپانیا رسید، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید و موجودی این محصول، سکه تمام در کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی نماند، احتمال نابودی صنعت خودرو بریتانیا با وقوع برگزیت، محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است، تندرپلاس دنده‌ای ۳ میلیون تومان گران شد و تعدیل نیرو ۱۰ هزار نفری در یک بانک آمریکایی را در بر دارد.

جهش بی‌سابقه شاخص بورس تهران با هجوم کم‌نظیر نقدینگی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه بیست و سوم خرداد ماه 97، با افزایش تاریخی 2767 واحدی معادل 2.87 درصد به رقم 99 هزار و 146 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در پنجمین و آخرین روز کاری هفته جاری، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 857 واحدی به رقم 30 هزار و 735 واحد رسید. شاخص کل هم وزن با رشد 338 واحد، عدد 17 هزار و 889 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 246 واحدی به رقم 13 هزار و 26 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3243 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 109 هزار و 476 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2115 واحد افزایش به رقم 71 هزار و 605 واحد رسید و شاخص بازار دوم، با 5093 واحد افزایش همراه بود و عدد 204 هزار و 816 واحد را به نمایش گذاشت. رشد خیره‌کننده قیمت سهام طی معاملات روز گذشته در کنار افزایش قابل‌ملاحظه ارزش معاملات نشان از هجوم کم‌نظیر نقدینگی به بورس تهران دارد (روز گذشته ارزش معاملات خرد سهام از ۴۰۰ میلیارد تومان فراتر رفت).

از «جهش بی‌سابقه شاخص بورس تهران با هجوم کم‌نظیر نقدینگی» تا «موافقت دولت با دادن امتیاز ویژه به پتروشیمی‌ها»

فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش داد

در پایان معاملات روز چهارشنبه، پس از این که فدرال‌رزرو آن‌ طور که انتظار می‌رفت نرخ بهره آمریکا را افزایش داد و خبر از سرعت بیشتر در افزایش نرخ بره در ماه‌های آینده داد، سهام آمریکا سود خود را از دست داد و افت کرد. حالا انتظار می‌رود تا پایان امسال دو بار دیگر افزایش نرخ بهره داشته باشیم، این در حالی است که قبلا پیش‌بینی می‌شد تنها یک بار دیگر این نرخ تا انتهای سال افزایش پیدا کند. بانک مرکزی آمریکا، در جلسه روز چهارشنبه خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره خود را ۲۵ صدم درصد افزایش دهد و آن را به محدوده ۱.۷۵ درصد تا ۲ درصد برساند. استفن ماسوکا، معاون ارشد شرکت اوراق ودبوش در سانفرانسیسکو، می‌گوید: این که اعضای بانک مرکزی در مورد ۴ بار افزایش نرخ بهره در امسال صحبت می‌کنند، درحالی‌که قبلا قرار بود ۳ بار این اتفاق بی‌افتد، ناامیدکننده است. یکی از نگرانی‌هایی که در مورد نرخ بهره بالاتر وجود دارد این که بر رشد اقتصادی فشار وارد خواهد کرد. میانگین صنعتی داوجونز ۵۸.۱۷ واحد یا ۰.۲۳ درصد افت کرد و به ۲۵۲۶۲.۵۶ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۶.۸ واحد یا ۰.۲۴ درصد پایین آمد و به ۲۷۸۰.۰۵ واحد رسید. شاخص کامپوزیت نزدک ۶.۲۸ واحد یا ۰.۰۸ درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطح ۷۶۹۷.۵۱ واحد رسید. /مهر

کالا‌های غیرضروری؛ واردات ۱۸ هزار کیلوگرم چوب کبریت به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۸ هزار کیلوگرم خلال چوب کبریت وارد ایران شده است. براساس واردات این خلال چوب کبریت به کشور، ۶۳ هزار و ۹۳۱ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۴۲ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۷۵۰ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. به نقل از میزان، گفتنی است، چین تنها کشور صادرکننده خلال چوب کبریت به ایران بوده و بیشترین حجم واردات این محصول مربوط به ما اسفند با حجم ۱۵ هزار کیلوگرم و ارزش ریالی حدود ۲ میلیارد بوده است.

جنگ تجاری آمریکا و اروپا به زیتون اسپانیا رسید

سخنگوی کمیسیون اروپا چهارشنبه اعلام کرد، تصمیم وزارت تجارت آمریکا مبنی بر اعمال قوانینی علیه دامپینگ (رقابت فریبکارانه) زیتون وارداتی از اسپانیا، کاملا غیرقابل پذیرش است و اروپایی ها مخالف آن هستند. وی هشدار داد که این کمیسیون اقداماتی را در واکنش به این تعرفه ها انجام خواهد داد. روساریو گفت: این یک اقدام حمایت گرایانه است که یک محصول باکیفیت و موفق اتحادیه اروپا را که میان مشتریان آمریکایی بسیار طرفدار دارد هدف قرار داده است. تولیدکنندگان روغن زیتون منطقه یورو با رقابت ازسوی آمریکا روبه رو هستند و از دست دادن این بازار لطمه بسیار زیادی به اقتصادهای بحران زده این بلوک وارد خواهد کرد. /خبرگزاری فرانسه از بروکسل

کاهش بهای نفت با افزایش تولید و موجودی این محصول

روز گذشته قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۵ سنت کاهش یافت و بشکه ای ۷۵.۵۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۴۰ سنتی بشکه ای ۶۵.۹۶ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که افزایش موجودی نفت خام آمریکا و همینطور افزایش تولید این محصول توسط سه کشور بزرگ تولید کننده نفت در دنیا باعث کاهش قیمت نفت در روز چهارشنبه شده است. بر اساس گزارش های غیر رسمی منتشر شده در مؤسسه نفت آمریکا، موجودی نفت خام این کشور در هفته ی منتهی به ۸ ژوئن ۸۳۰،۰۰۰ بشکه افزایش یافته و به مجموع ۴۳۳.۷ میلیون بشکه رسیده است.

سکه تمام در کانال ۲,۶۰۰,۰۰۰ تومانی باقی نماند

در پنجمین روز کاری بازار آزاد سکه تهران، سکه تمام طرح قدیم، با رشد ۱۷ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۲,۴۲۹,۰۰۰ تومان فروخته شد. این در حالی است که بیشترین پیشروی سکه تمام طرح قدیم در نقطه ۲ میلیون و ۴۴۷ هزار تومانی بود. هر سکه تمام طرح جدید نیز بر خلاف روز سه شنبه در نهایت روند کاهشی را به ثبت رساند. به طوری که این سکه با وجود افزایش تا سطح ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی در ساعاتی از روز، در نهایت با افت ۱۲ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به رقم ۲,۵۱۲,۵۰۰ تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۲۰ هزار تومانی به قیمت ۱,۲۵۵,۰۰۰ تومانی فروخته شد. این در حالی است که نیم سکه تا سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومانی نیز رشد داشت. هر ربع سکه بهار آزادی نیز در معاملات دیروز، ۷۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، رشد ۴ هزار تومانی را نشان می‌داد. همچنین هر سکه یک گرمی، با افزایش ۲ هزار تومانی به رقم ۴۰۵ هزار تومان رسید.

بازار اوراق مسکن؛ شکستن حبس بازه‌ای «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3 درصدی به قیمت 67 هزار و 214 تومان معامله شدند. پس از روند نزولی «تسه»ها طی 6 ماه تا پایان فروردین، در اردیبهشت رشد 3 درصدی «تسه»ها رقم خورد. با وجود حبس بازه‌ای «تسه»ها از ابتدای سال تا روز دوشنبه در سطح 60 تا 66 هزار و 900 تومان و قرار داشتن میانگین «تسه»ها در سطح 64 هزار و 500 تومان، روز گذشته مقاومت سقف 67 هزار تومانی «تسه»ها شکسته شد و برخی اوراق تا 68 هزار تومان نیز رشد داشتند. همگام با تشدید نوسانات بازارهای موازی از جمله بورس، روز گذشته ورود نقدینگی به بازار اوراق نیز نوسانات صعودی «تسه»ها را نیز تشدید کرد و نرخ سود واقعی وام در سطح 3/ 21 درصدی قرار گرفت. رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن و نزدیک شدن به تابستان دورنمای تداوم رشد «تسه»ها را ارائه می‌دهد.

احتمال نابودی صنعت خودرو بریتانیا با وقوع برگزیت!

بر اساس گزارش های منتشره، پل درشلر رئیس کنفدراسیون امور صنعتی بریتانیا گفته است، در صورت خروج این پادشاهی متحده از اتحادیه ی گمرگی اروپا این امکان وجود دارد که بریتانیا با خطر نابودی صنعت خودروسازی خود مواجه شود. وی در این خصوص اذعان کرده که هیچ گونه نشانه ای دال بر نفع بردن بریتانیا از مبادله ی اقتصادی مستقل با کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند وجود ندارد و در صورت وقوع برگزیت صنعت خودروسازی این کشور ضرر هنگفتی را متحمل خواهد شد. به گفته ی وی، ''اگر در اتحادیه ی گمرکی اروپا نباشیم برخی بخش ها در صنایع تولیدی بریتانیا وجود دارند که بدون شک نابود می شوند، این یک واقعیت است''. /Independent

سیف اعلام کرد: محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است

ولی‌الله سیف درباره وضعیت محاسبه نرخ سود بانکی گفت: دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص محاسبه نرخ سود وام کاملا شفاف بوده است و بانک ها ملزم به اجرای آن هستندرئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: محاسبه و اخذ سود مرکب توسط بانک ها ممنوع است و براساس مکانیزم تعریف شده باید مؤلفه های نرخ سود و مدت در تسویه وام های بانکی ملاک باشندسیف درباره وضعیت ارزی کشور افزود: کمیته تخصصی در بانک مرکزی در حال بررسی مسائل و مشکلات نظام ارزی است و تصمیمات این کمیته در جلسه ستاد اقتصادی دولت با حضور معاون اول رئیس جمهور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعدیل نیرو ۱۰ هزار نفری در یک بانک آمریکایی

بانک سرمایه گذاری سیتی گروپ آمریکا تا پنج سال آینده به دلیل اتوماسیون کردن امور خود ۱۰ هزار تن از کارمندان بخش فناوری و عملیاتی خود را تعدیل نیرو خواهد کرد. در همین حال «جامی فورس» مدیر عامل سیتی بانک گفت: پُست های عملیاتی بیشترین پتانسیل را برای فرآیند ماشینی شدن دارند. در حال حاضر ۲۰ هزار کارمند در بخش های عملیاتی این بانک مشغول به کار هستند که در پنج سال آینده به دلیل اتوماسیون شدن این بخش ها نیازی به ۱۰ هزار نفر از آنها نخواهد بود. بر پایه این گزارش، بسیاری از بانک ها در راستای کاهش هزینه های خود و نیز تحت فشار بودن از سوی سرمایه گذاران برای افزایش سودها به طرز فزآینده ای به سمت فناوری حرکت کرده اند. /فایننشال تایمز

تندرپلاس دنده‌ای ۳ میلیون تومان گران شد

روز گذشته در بازار خرید و فروش خودرو باز هم تعدادی از خودروها افزایش قیمت را تجربه کرد، به‌عنوان نمونه پژو207 اتوماتیک با رشد 1 میلیون تومانی با قیمت 75 میلیون تومان، پژو 206 تیپ 5 با رشد 2 میلیون تومانی با قیمت 50 میلیون تومان و پژو 206 صندوق‌دار با رشد 500 هزار تومانی با قیمت 49 میلیون و 500 تومان به‌فروش رسید. تندر پلاس دنده‌ای هم با رشد 3 میلیون تومانی با قیمت 62 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. /تسنیم

موافقت دولت با دادن امتیاز ویژه به پتروشیمی‌ها

در جلسه روز گذشته هیأت وزیران که به ریاست حسن روحانی تشکیل شد قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی در سال 97 مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت؛ بنابراین، دولت به وزارت نفت اجازه داد تا در سال جاری برای محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک­ های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت ­های تابعه این وزارتخانه، نرخ تسعیر ارز مورد عمل برای واردات کالاهای اساسی را به ازای هر دلار، 38 هزار ریال منظور کند. به گزارش فارس در جلسه اخیری که بین انجمن کارفرمایان پتروشیمی و معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است مجتمع های پتروشیمی در صورت گرفتن مزایایی موافق تزریق ارز خود با نرخ 4200 تومان بودند که یکی از این مزایا نرخ خوراک با دلار 3800 دلاری بود که امروز این موضوع به تصویب هیأت وزیران رسید. /پایگاه اطلاع رسانی دولت

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۴
بابا به اين رييس بانك مركزي و نوبخت و وزير اقتصاد بفرماييد کوتاه بيان و نرخ بهره بانكي رو برگردونن به بالاي ٢٤ درصد وگرنه اين موج نقدينگي اساس مملكت رو ويران ميكنه. دست از فرافكني برداريد همه بازار ها زير و رو شدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
اتفاقا تمام مشکل امروز بدلیل سود بالای بانک هاست.
با عرض پوزش از کسانی که خرید کرده اند،
حباب واقعی در بورس است، و بورس ایران چندین هزار واحد پایین تر از چیزی هست که شاخص کاذب به مردم میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
فکر کنم زیاد سکه و دلار خریدی

با حمایتهای پیش رو قطعا بورس رشد چشمگیری خواهد داشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
چند سال است داریم ضرر می دهیم کسی صدایش در نمی آید، حالا یک روز مثبت شده همه می گویند حباب دارد. در برخی سهام ما 50% ضرر دادیم.
قبل عید پتروشیمی ها خوراک را 3800 تومان می گرفتند و محصول را با ارز 5000 تومانی می فروختند بعد عید دولت خواست با 4200 تومان کردن هر دو طرف عمده سود این شرکت ها که با مشگل بهره وری و نا کارامدی مواجه هستند و تنها از طریق رانت خوراک و دلار زندگی می کنند را نابود کند نتیجه این شد که آنها هم هیچ ارزی به سامانه نیما تحویل ندادند و کل واردات کشور ازجمله مواد اولیه قفل شده و اگر این وضع ادامه بیابد تمام صنایع تعطیل و کارگرانشان اخراج می شوند.این کار هم فایده ندارد و بعید است در عصر دلار 7000 تومانی با 400 تومان کاهش قیمت خوراک آنها کالای 7000 تومانی را 4200 تومان تحویل دولت دهند تنها چاره کار یک نرخی کردن ارز در قیمت 7000 تومان است و باید تبعات تورمی آن را که در نتیجه پول پاشی در بین مردم از طریق سه برابر کردن حجم نقدینگی است پذیرفت.در اقتصادی که سالی 2 تا 4 درصد رشد دارد نه می توان افزایش حقوق بیشتر از 2 درصد داد نه می شود یارانه نقدی داد نه می شود نرخ سوخت و انرژی را تثبیت کرد و نه میشود امثال طرح تحول سلامت و مسکن مهر را در حجم انبوه انجام داد اگر کردی نتیجه اش 3 برابر شدن نرخ ارز در سال 91 و دوبرابر شدن نرخ آن در امسال است
پاسخ ها
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
کاملا موافقم. یک تحلیل کاملا علمی و با منطق اقتصادی. اقتصاد حساب و کتاب داره و قاعدتا یر شرکتی اول سود و زیان خودش را در نظر میگیرد و بعد تصمیمات دولتمردان. تجربه هم نشان داده که نمی توان برای مدت طولانی به حالت دستوری قیمت ارز را به صورت دو نرخی آن هم با این تفاوت فاحش (4200 و 7000 تومن) نگه داشت
با این وضع کشور مدیر هم یعنی دارد
جهش ۲۰۰۰واحدی شاخص در یک‌روز ؟!
این یعنی بیماری مشکوک
یعنی تخریب بازار سهام نه مایه شادی
یعنی جذاب کردن تصنعی بورس برای کشاندن غول نقدینگی از بازارهای ویران شده دیگر
یعنی خسارت قطعی سهامداران خصوصا غیرحرفه ای و جزء با ترکیدن حباب بورس
بهترین کار برای آرامش باز و این غول وحشی همزمانی چند تصمیم سیاسی و اقتصادی است.
اول استعفای دولت که وجودش بزرگترین عامل روانی گرانیهاست و تا باشد مردم نگرانند.
دوم اعلام بازگشت نرخ بهره به قبل و جذب نقدینگی برای تامین لازم تولید و اشتغال.
خیلی مضحک است مگه میشه؟!
چه مزیت رقابتی در صنایع بورسی ایجاد شده که دلیل این هجوم باشه؟
افزایش شاخص به خاطر هجوم نقدینگی نبود بلکه به دلیل توافق کره شمالی بود.
بزارید چند روز این جهش باشه بعد ذوق کنید.
خرید کالاهای چوبی از خارج از کشو به معنای حفظ جنگلهای کشور است.
واردات چوب بستنی و سیخ کبریت و هر نوع محصول اینچنینی بسیار بهتر از واردات خودرو است و ارز بری زیادی هم به نسبت ندارد.
زمان اجرای تحریمهای امریکاکه برسه کارایی بورس مشخص میشه!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی