بازدید 8253

چشمان بسته وزارت نیرو بر بحران آب پیش آمده در شهرستان دشتستان!

مردم شهرستان دشتستان و به ویژه شهر برازجان چند روزی است که در اعتراض به قطع آب شرب خانگی و نبود منابع آب کافی برای نیاز‌های ضروری خود، دست به اعتراض زده اند و خواستار رسیدگی جدی مسئولان به مشکل حیاتی خود هستند؛ مردمی که فاصله محل سکونت آن‌ها تا دریا کمتر از ۵۰ کیلومتر است، اما بحران آب طاقتشان را طاق کرده است.
کد خبر: ۸۰۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹ 13 June 2018
چشمان بسته وزارت نیرو بر بحران آب پیش آمده در شهرستان دشتستان!مردم شهرستان دشتستان و به ویژه شهر برازجان چند روزی است که در اعتراض به قطع آب شرب خانگی و نبود منابع آب کافی برای نیاز‌های ضروری خود، دست به اعتراض زده اند و خواستار رسیدگی جدی مسئولان به مشکل حیاتی خود هستند؛ مردمی که فاصله محل سکونت آن‌ها تا دریا کمتر از ۵۰ کیلومتر است، اما بحران آب طاقتشان را طاق کرده است.

به گزارش «تابناک»، وضعیت منابع آب در استان بوشهر و به ویژه شهرستان دشتستان اصلاً جالب نیست و شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از شهروندان این شهرستان اکنون با مشکل تأمین آب شرب دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلی که بنا بر اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی و به واسطه تشدید گرمای هوا در هفته‌های آینده تشدید خواهد شد و خسارت‌های سنگین تری را متوجه آن‌ها خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنش گرمایی ناشی از این دما به خصوص در دشت‌های دشتستان و دشتی، به باغ‌ها و نخلستان‌های استان آسیب خواهد زد و مدیرکل منابع طبیعی بوشهر نیز با اشاره به افزایش دما گفته است که گرمای شدید، ۵۰ درصد به مراتع و پوشش گیاهی طبیعی و دست کاشت استان خسارت وارد کرده است.

اکنون این وضعیت پیامد‌های خود را نمایان کرده است و هزار نفر از خانواده‌های برازجانی در تأمین آب شرب خود با مشکل مواجه شده اند. در میان سکوت و بی خبری مسئولان قطعی آب که البته حادثه کم سابقه‌ای در استان بوشهر و به خصوص شهرستان دشتستان نیست، به چندین روز رسیده و در گرمای بالای ۵۰ درجه و آن هم ماه رمضان، مردم را به اعتراض در فضای مجازی و حتی فضای واقعی کشانده است.

اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرده است که شهروندان برازجانی به درب اداره آب و فاضلاب این شهر رفته و با رییس آب و فاضلاب درگیری لفظی هم پیدا کرده اند و بسیاری از آن‌ها بامداد دوشنبه و سه شنبه را در برابر ساختمان این اداره به صبح رسانده اند.

به رغم اینکه در سال‌های گذشته نیز نشانه‌های این بحران بروز کرده بود و انتظار مسئولان استانی و کشوری از مدت‌ها پیش برنامه قابل قبولی برای این بحران ارائه می‌کردند، شاپور رجایی ـ. مدیرعامل آب منطقه‌ای آب استان بوشهر ـ. در رابطه با این شرایط به رسانه‌ها گفت: آب‌شیرین کن ۴۵ هزار متر معکبی برای دشتستان مطالعه شده است و امیدواریم تا یک ماه آینده پیشنهاد استان به تصویب وزارت نیرو برسد تا بلافاصله این طرح با اولویت برداشت از سد دالکی که آب مناسب و پایدارتری نسبت به سد رئیسعلی دلواری دارد، اجرای شود.

این گفته‌ها یعنی هنوز اقدام موثر و پایداری برای تأمین آب شرب شهر برازجان و روستا‌های شهرستان دشتستان انجام نشده است و در صورت لطف مدیریت استان برای ارائه طرح به وزارت نیرو و لطف وزارت نیرو برای تصویب و تأمین اعتبار، تازه اقداماتی برای رفع این مشکل در آینده نا مشخص در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ اقدامی که می‌توانست حداقل ۴ یا ۵ سال پیش مطالعه شود و امروز به بهره برداری برسد تا چنین مشکلاتی کم‌تر شود.

اگرچه نقش وزارت نیرو در صدور مجوز برای تأمین آب شیرین کن‌های منابع آب شرب برازجان و تسریع در روند تأمین اعتبار آن یکی از راهکار‌های اصلی خروج موقت از بحران است، اما این همه نقش و شاید کم کاری وزارت نیرو در قبال این بحران نیست و پرده‌های دیگری از این بی توجهی‌ها نیز در عالم حقیقت قابل رویت و اشاره است.

رود فرعی شاپور و رود اصلی دالکی که از شهرستان کازرون استان فارس گذشته و با رسیدن به شهرستان دشتستان، منابع پایدار آبی را بنا بر رسم سالیان دراز در اختیار مردم این منطقه از کشورمان قرار می‌داد، اکنون و در پی عدم رعایت حقابه‌ها و احداث سد و بند‌های انحرافی و نیز توسعه کشاورزی در شهرستان کازرون به تشدید بحران آب دشتستان کمک کرده است.

برای مثال «طرح نکاشت در کازرون» که طبق آن، سالانه هزینه کشاورزان کازرونی که از آب رودخانه شاپور برای آبیاری اراضی استفاده می‌کنند، پرداخت می‌شود تا این آب به استان بوشهر برسد؛ سال هاست که به واسطه بی توجهی مسئولان وزارت نیر عملیاتی نمی‌شود و هر سال شرایط بهره برداری‌ها در بالا دست بدتر هم می‌شود.

ماجرا ابعاد پیچیده‌تر دیگری نیز دارد و بنا بر اطلاعات موجود مسئولان وزارت نیرو با چشمان بسته خود بر روی مشکل آب شهرستان دشتستان و شهر برازجان مدت هاست که در پی تکمیل و نهایی کردن سد نرگسی در شهرستان کازرون استان فارس هستند؛ سدی که اگر بگوییم حکم سد ایلیسو بر روی منابع آب دجله در ترکیه را دارد، سخن به گزاف نگفته ایم!

نگرانی‌ها بابت این سد از آن جهت شدیدتر است که می‌دانیم، شخص وزیر نیرو به آن توجه ویژه‌ای دارد و برای تکمیل آن اعتبارات ویژه‌ای را در سفر اخیر خود به کازرون اختصاص داده است.

در همین رابطه، رضا اردکانیان، وزیر نیرو روز جمعه در حاشیه بازدید از سد نرگسی اظهار داشت: پروژه سد نرگسی، طرح ارزشمندی است؛ هم برای تأمین آب شرب و کشاورزی و هم در زمینه احیای محیط زیست می‌تواند نقش آفرین باشد.

به گفته اردکانیان، موضوع تداوم و شتاب بخشی احداث سد نرگسی از سوی مسئولان استان فارس و نماینده کازرون در مجلس و مدیران آب دنبال می‌شود و یک اولویت برای شهرستان کازرون است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: امسال سد نرگسی ۵ میلیارد تومان اعتبار اجرا دارد و با توجه به ظرفیت موجود، این اعتبارات افزایش خواهد یافت.

وی گفت:: بهره‌برداری از سد نرگسی، مستلزم تداوم کار و استفاده از منابع مالی است و امیدواریم در این زمینه گشایش‌های بیشتر ایجاد شود.

گفته می‌شود، با اتمام عملیات ساخت سد نرگسی که بر روی سرشاخه‌های اصلی رود دالکی احداث می‌شود و حجم مخزن آن ۱۱۳ میلیون مترمکعب است و سالانه ۲۲۳ میلیون مترمکعب آب تنظیمی دارد، برنامه هایی، چون مهار سیلاب‌های فصلی، آبیاری ۱۵ هزار هکتار از اراضی شهرستان کازرون، بهره برداری صنعتی از آب پشت سد و نیز استفاده از آن برای احیای تالاب پریشان در دستور کار قرار دارد.

با این تفاسیر می‌توان شهرستان دشستان و شهر برازجان اکنون اسیر بحران آبی هستند که طاقتشان را طاق کرده و در جای جای آن ردپایی از کم کاری متولیان منابع آب کشور و به ویژه وزارت نیرو دیده می‌شود؛ حقیقتی تلخ که شکل گیری اعتراضات مردمی منجر شده است و انتظار می‌رود با پیگیری‌های جدی مسئولان با راه حل‌های پایدار و دائمی مرتفع شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۸
خوبه اونا جلوی آب گرفتن ماهم جلو گاز و نفت بگیریم تا توی سرما از سرمازگی آسی بشن..
مردم مظلوم بندرگاه در ۲۰ کیلومتری بوشهر و در مجارت نیروگاه اتمی دو روز و نیم- ۶۶ساعت- آب ندارند و تنها ۶ ساعت آب دارند
باید. یاد. بگیرن حقشونه فریاد. بزنن
متاسفانه از خیلی پیش چشم بروی ازدیاد شیعه نیز بسته اند و جمعیت این شهرستان که حداقل باید 10000 میلیارد نفر باشد زیاد رشد ننموده اند
کجای کاری خود بوشهر که چسپیده به دریاست دو روز در میون فقط 6 ساعت آب تو لوله هاست برادر
اخیرا در شهر بوشهر بخاطر نبد آب تانکرهای آب اقدام به تامین آب منازل می کنند و جالب اینجاست که هر تانکر آب 2 هزار لیتری برابر با 40 هزار تومان قیمت دارد!!! به طور متوسط با توجه به گرمای شدید هوا یک خانواده 5 نفره روزانه 1000 لیتر مصرف آب دارد که در صورتی که قیمت هر تانکر 2 هزار لیتری 40 هزار تومان باشد در ماه حدود 600 هزار تومان هزینه تهیه آب می باشد!!!
نکته اینکه آب این شهر قابل شرب نیست و فقط جهت شست و شو می باشد.
تهیه آب قابل شرب هم سالهاست از معضلات دیگر این استان می باشد
از آنجایی که لابی گری اصفهانی ها در دولت و وزارت خانه ها مشهود هست می بینیم که برخی عزم خود را جزم کرده که خوزستان را به نابودی بکشاند
مردم هیچ می دونید که با زدن چندین آب شیرین کن در لب دریا مشکل آبی نیمی از ایران حل میشه.ولی به لطف آقایون دیگه پولی واسه این جور خدمات به مردم نمی مونه.
کشورهای منطقه را ول کنید فکری برای مملکت کنید
مثلا" اگر وزارت نیرو چشمانش را نبسته باشه چه شاهکاری می خواست اتجام بده؟اصلا" چه کاری می تونست بکنه؟!!!
آقا ترو به صاحب ماه رمضان قسم / گذارش مبسوط تری از وضعیت اسفناک آب شرب و کشاورزی این منطقه که داره این شهرستان رو بسمت فاجعه پیش میبره تهیه کنید/ آب شرب از ۳سال به این طرف جیره بندیها که امسال وضعیت خراب خرابتر از قبل داره میشه/ نخیلات که قطب کشاورزی این منطقه است در معرض خطر نابودی کا مله
کجای این مملکت با مدیریت و برنامه ریزی صحیح اداره می‌شود آخر؟ صنعت؟ کشاورزی؟ توریسم؟ درمان؟ نیرو؟ تورم؟مبارزه با فقر؟ مبارزه با فساد اداری و اقتصادی؟واردات و صادرات؟آهان یک مورد پیدا کردم : هزینه کردن ۳۰۰ میلیون تومان از جیب مردم بینوا برای نوسازی دستشویی مجلس یا رفتن به جام جهانی نمایندگان دلسوز با برنامه ریزی قبلی بوده ! باریکلا !
آیا آبیاری قطره ای در کل استان بوشهر اجباری شده است؟

اگر نه دنبال مقصر نگردید. مسئولینی که مسئول این کار هستن باید پاسخگو باشند و با مطرح کردن دمای هوا و کاهش بارش و ... نباید از زیر مسئولیت خود شانه خالی کنند.

در استان های گرم و کم آب دلیلی برای آبیاری سنتی که باعث هدر رفت آب است وجود ندارد و باید به عنوان یک جرم پیگیری شود.
مقایستون در رابطه با سدنرگسی و ایلیسو و تشابه کازرون و ترکیه خیلی مسخرست! جو روانی ایجاد می کنید.
خیلی از کشور ها با توجه به توان هسته ای آب دریا رو شیرین کرده و مصرف میکنن منتها ما دیگه هسته ای رو به لطف این دولت با تدبیر نداریم!!! بازم بگین با روحانی تا 1400!!! چرا روزی که دارین رای میدین فکر نمیکنین که دارین به چه کسی رای میدین آیا طرف مرد کار هست یا نه؟ اصلا تا الان کجا کار انجام داده؟
کل استان بوشهر دچار تنش آبی است و وضع شهرستانهای دیر و کنگان بمراتب وخیم تر از دشتستان است.
مدیران کشور که توانایی تامین آب شرب ساحل نشینان با تکنولوژی پیشرفته امروز که می توان آب دریا را شیرین کردن ، ندارند!
تا کی حرف تاکی سوء مدیریت
مردم به کارنامه نگاه می کنند ؛ مردم وضعیت ساحل نشینان حوزه شمال و جنوب خلیج فارس مقایسه می کنند و با تمام وجود درک می کنند که شیخ نشین های جنوب خلیج فارس با شیرین کردن آب دریا گره از کار آبرسانی گشوده اند و علاوه بر شرب به کشاورزی مشغولند و اما سهم مدیران کشور ما در خلیج فارس آلوده سازی دریا و میدان دادن به پتروشیمی ها برای تبدیل دریا به فاضلاب است.
این همه مسئولین و صدا و سیما ملت ملت می کنند ؛ شما را بخدا چند جا را نشان بدهید که دلمان خوش شود و باور کنیم که یه جاهایی راست می گویند!
گرانی نیست که هست ؛ فساد نیست که هست؛ اختلاس و رشوه خواری نیست که هست...
بنده 21سال دردشتستان حضور دارم.متاسفانه مردم خونگرم امابیحال تنبلی داره..نسل شجاع وکوشای قدیم دیگه وجود نداره.مشکل آب از20سال قبل وجودداشته....درکشورماکسی به کار اساسی توجهی نداره
استاندارد مصرف سرانه آب در اروپا ۸۰ لیتر درشبانه روز و در ایران ۲۰۰ لیتر و در دشتستان به رقم باور نکردنی ۶۰۰ لیتر رسیده، خواهش من این هست مردم بروند بازدید و ببینند آیا خانه ای هست که با آب شرب باغچه خود را آبیاری نکند؟
واقعا اگر بوشهر مشکل آب نداشت جای تعجب بود!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل