بازدید 12015
عضو کمیسیون صنایع در گفت وگو با «تابناک»؛

نظارتی از سوی دولت برای کنترل بازار خودرو نیست / دلالان بازار را کنترل می‌کنند

در روزهای گذشته، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد به شدت افزایش یافته و به التهاب بازار دامن زده است. مقایسه قیمت بازار با قیمت کارخانه در برخی موارد، حکایت از اختلاف چند ده میلیون تومانی در قیمت بعضی خودروها دارد.
کد خبر: ۸۰۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶ 16 June 2018

نظارتی از سوی دولت برای کنترل بازار خودرو نیست / دلالان بازار را کنترل می‌کننددر روزهای گذشته، اختلاف قیمت خودرو در کارخانه با بازار آزاد به شدت افزایش یافته و به التهاب بازار دامن زده است. مقایسه قیمت بازار با قیمت کارخانه در برخی موارد، حکایت از اختلاف چند ده میلیون تومانی در قیمت بعضی خودروها دارد.

به گزارش «تابناک»؛ در گزارش های روز گذشته، قیمت کارخانه مزدا ۳ تیپ سه تحویل کارخانه را ۱۳۱ میلیون تومان اعلام کرده، ولی قیمت آن در بازار آزاد به ۲۱۵ میلیون تومان می رسد. در نمونه دیگری نیز به قیمت پژو ۲۰۰۸ اشاره کرده که قیمت کارخانه آن ۱۱۵ میلیون تومان است، ولی در بازار آزاد ۲۰۶ میلیون تومان به فروش می‌رود.

بر اساس گزارش‌ های منتشره در رسانه‌ها، خودروهای تولید داخل هم وضعیت مشابهی دارند؛ هر چند این اختلاف قیمت کمتر است. همچنین خودروهایی نظیر پژو، پراید و سمند هم از این افزایش اختلاف قیمت بی نصیب نبوده‌اند. برخی از فعالان در بازار خودرو این افزایش قیمت را به کمبود عرضه نسبت داده‌اند، ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «دلالان و واسطه‌ها» را مقصر وضعیت اخیر دانسته اند.

 

تقی کبیری در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه خودرو در روزهای اخیر به شدت افزایش قیمت داشته و گویا اقدامات صورت گرفته و نبود مدیریت ها، باعث این گرانی ها شده است. اینکه اینها افزایش قیمت ارز و مواردی از این دست را بهانه گران کردن محصولات می کنند، شاید برای شش ماه بعد توجیه شدنی باشد، ولی برای بازار امروز دلیلی بر این گرانی ها نیست.

وی گفت: دولت اعلام کرده که برای وارد کنندگان حتی واردکنندگان لوازم لوکس نیز ارز 4200 تومان پرداخت می کند، ولی متأسفانه خودروسازها یا واردکنندگان ما مواد مورد نیاز خود را با 4200 تومان وارد می کنند، حال آنکه در بازار با نرخ آزاد 6800 می فروشند.
در این باره باید گفت، نظارتی از سوی دولت برای کنترل بازار صورت نمی گیرد و بازار را رها کرده اند، حال آنکه نه تنها باید بازار را کنترل کنند، بلکه همه چیز باید به حالت قبل بازگردد، کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع باید به شدت به این موضوع ورود کنند.

وی ادامه داد: قطعا این کنترل قیمت، مربوط به سوداگری است و این سوداگری مربوط به عامه مردم نیست. شاید برخی بخواهند خودرویی تهیه کنند که آن هم خودروسازی ها قبل از عید پیش فروش داشتند و همه خریداران ماشین خریداری کرده اند؛ بنابراین، اکنون بازار در دست دلال ها افتاده است.

این نماینده افزود: خودروسازهای ما خودرو را احتکار کرده و فروش خود را بسته اند، چون رقیبی ندارند. الان هم که بازار را به بالاترین میزان خود رسانده اند، بیشتر از میزانی که در حالت عادی می توانستند محصولات خود را گران کنند، خودرو را گران می کنند و مصرف کننده هم چاره ای جز خرید آن ندارد.

بنابراین، تا وقتی ما مشکل انحصار در ایران داریم، باید هر چند وقت یک بار شاهد این مانور خودروسازی ها برای بالا بردن قیمت باشیم. در این روزها، نهادهای نظارتی بیش از هر زمان دیگری لازم است به این موضوع ورود کرده و قیمت ها را کنترل کنند.

این نماینده مجلس در پایان یادآور شد: اداره تعزیرات ما کجاست؟ چه کسی باید در خصوص این افزایش قیمت بی رویه ورود کند؟ باید گزارش واقعی به مردم داده شود، نه اینکه منتظر باشند که قیمت ها تثبیت شود و بعد شروع به صحبت کردن در این باره کرده و دوباره خودروسازی ها شروع به بالا بردن قیمت کنند و دوباره تلاطم ایجاد شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۶۱
بر چی نظارت هست که بر خودرو باشه گوشی که میخواستم بخرم چهارشنبه قیمتش دومیلیون و 350 امروز شنبه سه میلیون و400 در عرض سه روز یک میلیون و50 رفته رو قیمتش یه گوشی میان رده از یه برند کاملا معمولی دیگه گوشی خریدن هم واسمون شد ارزو خدایا چرا ایران این همه جا چرا باید تو اینجا به دنیا بیاییم اخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
این مسولین فقط به نفع دلالان و پزشکان خدمت کرده و درامدهایشان را چند صد برابر کرده و همش هم از جیب ملت.
ناشناس
| Russian Federation |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
برتلگرام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
عزیز من ال سی دی گوشیم سه هفته است شکسته دادم نمایندگی درست کنن میگه نداریم نمیاد ال سی دی گوشی که ارزو شد دستمال توالتم ارزو میشه یه مدت دیگه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
این ظلم بزرگی است در کشور ما که دلالان قیمت ها را تعیین کنند و یک شبه پولهای کلان به جیب بزنند .
مایه شرمساری است که در این کشور پزشکان حقوقهای بالا و بعضا بالای صد میلیونی می گیرند و کارگران و کشاورزان با تلاش و زحمت و نقش در تولید حقوق حدود یک میلیونی و درآمدی کمتر از یک میلیون داشته باشند.
بی عدالتی است که در این کشور مدیرانی هستند که حقوق چند ده میلیونی می گیرند و درصد بالایی از مردم برای گذراندن امور روزمره مشکل دارند.
مایه شرمساری است که در این کشور حقوق کارمندان با .
.هم تفاوت چند میلیونی دارد
جای تاسف است که در ادارت استخدامهای دولتی با رابطه
و بدون آزمون صورت می گیرد
جای تاسف است که در شهر های کوچک و بزرگ این کشور این همه دانشگاه که فقط بیکار تحویل جامعه میدهند ایجاد شده و به اعضای محترم هیات علمی و روسا و مدیران حقوقهای بالا میدهند که واقعا جز هدر دادن عمر جوانان این مملکت هیچ سودی برای کشور ندارند.
.
باور کنید مسولین با هدفی اقتصاد رو رها کرده!
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
از یک طرف ترامپ راحت می گوید فشار ملت رو وادار به واکنش میکند از طرفی دولت واقعا اقتصاد رو رها کرده و در بعضی مواقع وقتی فشار افکار عمومی زیاد می شود یک شو راه می اندازد که مثلا دارد چاره جویی میکند.به دنبال رابطه این دو مطلب بگردید
بلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
آقای ناشناس تو چقدر باهوشی
خوب معلومه برای اینکه مسئولین خودشون یا پزشکن یا تاجر دیگه
درهيچ جايي كنترلي وجودندارد
اگر آدم کارامد توی این دولت بود تعرفه واردات خودرو را صفر می کرد علت گرانی مسکن هم گرانی خودروست من بنگاه املاک دارم مالک میاد زمین آپارتمان فایل کنه میگیم چرا اینقدر گران کردی مبگه برو وضعیت خودرو را ببین
بزرگتر عامل مشکلات اقتصادی کشور توسط دلالان دامن زده می شود. جالب اینکه توسط رئیس جمهور و مسئولان به گردن رسانه هایه خارجی انداخته می شود!!!
همش حرف
کاش یبار جا حرف
عمل کنین
بعد بگین " ما این کار و کردیم "
نه اینکه صبح تا شب بگین " این کار و می کنیم "
اینکه مردم می گویند درد بازار است یعنی همین و فریاد رسی نیست . انگار اوضاع قیمت خودرو بی صاحب رها شده است چه کسانی در پس پرده خون مردم را می مکند.
بفرمایید دولت بر کدام بازار نظارت دارد. دولت فقط بر این نظارت می کند که مدیرانش یک وقت دچار مسکل نشود. این دولت ناکارامد و بی انگیزه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
تازه اين بهترين انتخابمون بوده به لطف حضرات
متولی سامان دهی به اوضاع خودرو کی هست. سیب زمینی گران می شود مرغ و گوشت گران می شوند برای کنترل بازار واردات می کنند. الان خودرو سازان داخلی مثل هیولا به جان مردم افتاده اند انوقت جلوی وارادات خودرو را می گیرند لااقل خودتان وارد کنید و مطابق نرخ آزاد بفروشید انوقت ماشین میلیونی فعلی می شود ۱۷۵ میلیون و ماشین ۲۰۰ میلیونی می شود ۸۰ میلیون .
امیدوارم به جایی نرسیم که دلالها کشور را اداره کنند!که نه خدا،نه ۱۴معصوم از ما راضی خواهند بود...
خب الان تکلیف مردم چیه؟ چرا ما‌شینای پنج شش میلیونی رو بیست سی میلیون میدین دست مردم؟؟؟؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
اخوی هنوز دز عصر ۵ و ۶ میلیونی هستی که شده ۲۰ میلیون؟به زودی همون ۲۰ میلیونی میشه ۴۰ میلیون حداکثر تا اخر پاییز
این روزها مردم حس بدی دارند انگار کشور رها شده و مردم گیر کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
5 ساله بازار کشور رهاشده منتهی از پارسال و شروع دور دوم اصلاح طلبا که آخرین دورشونه کلا فنر رو رها کردن شده این که همه داریم می بینیم
تو این 5 سال دولت تو کدوم بازار کنترل داشته که تو این یکی بخواد داشته باشه .
یه بار دیگه کمپین نه به خودرو رو راه بندازین!
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
اگر مثلا خودروسازها اعلام کنن از فردا خودرو از دم به قسط ماهی ۳۰۰تومن فکر میکنی چه اتفاقی خواهد افتاد؟؟؟
دولت منتخب نظارت نمیکنه
نماینده های مردم چکار میکنند؟
مسکوت گذاشتن طرح ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
نماینده خانم مجلس میگویید باهزینه شخصی می رود روسیه که به عملکرد تیم فوتبال مردان ایران نظارت داشته باشه
یکی بگه اداره تعزیرات باید چیکار کنه؟؟؟؟؟؟؟؟
نقش تعزیرات چیه؟؟؟؟
نقش اون توی گرونی ها چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نقش اون توی کنترل چیه؟؟؟؟؟؟
چطور میتونه ترمز این خودرو مونتاز یا خودرو وارد کننده یا خودرو وارد چینی بکشیم؟؟؟؟؟
چاره فقط تعرفه صفر است ففط
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
هموطن گرامی نام مافیای خودرو به گوش جنابعالی خورده؟!! عمرا بتونن تعرفه واردات خودرو را صفر کنن؟ به حق چیزای ندیده و نشنیده!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
اخوی هنوز حس نکردی دلار شده ۷۰۰۰ تومان و میشه ۱۰۰۰۰ تومان هم بشه؟
معاونین و مدیران اصلی وزارت صنعت معدن تجارت اعضای هیات مدیره خودروسازها هستند و هدفشان سود خودروسازها است . .
این یک نوع فرافکنی هست. طبق قانون, وزیر از مجلس رای اعتماد میگیرد و با استیضاح وزیر برکنار میشود و مجلس باید مدیریت بکند. نه اینکه غر بزند. در حقیقت مجلس هویت قانونی و نظارتی خود را از دست داده و خنثی عمل میکند
دولت برای مردم هیج کاری نمی کند مهم نیست دلا ۸۰۰۰ تومان باشد یا ماشین۲۵ هزار دلاری تو بازار ششصد میلیون قیمت داشته باشد مهم این است که بتوانند از توالت عمومی هم عوارض بگیرند
شش علت گرانی لجام گسیخته خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل در دو ماه اخیر :1- در سال 97 ارز به واردکنندگان خودرو، مگر در موارد معدود، داده نشده است(حتی به قیمت آزاد هم ارز به وارد کنندگان داده نمیشود).2- قیمت ارز در بازار غیررسمی 7 هزار تومان میباشد که نسبت به اسفند 96افزایش 50 درصدی میباشد و حتی در صورت تخصیص ارز 4200 تومانی نیز تاثیر روانی بر افزایش قیمت دارد 3- واردکنندگان خودرو به دلیل عدم دریافت ارز، خودروهای موجود را در بازار عرضه نمی نمایند 4- صحبتهای مسولان به صورت تلویحی بیانگر آن است که قرار نیست ارزی به واردات خودرو تخصیص داده شود، هرچند که مستقیما این موضوع را بازگو نمیکنند اما تاکید آنها بر تخصیص ارز به کالاهای ضروری به معنی عدم اختصاص ارز به واردات خودرو میباشد5- نقدینگی بالا و ایجاد جو روانی ناشی از نزدیک شدن به زمان اجرای کامل تحریمهای آمریکا و هدایت بخشی از نقدینگی به سمت بازار خودرو برای حفظ سرمایه 6- توقف خط مونتاژ خودروسازانی مثل مزدا و پژو و هیوندا به دلیل تحریمها.
همیشه دلال ها با سود فراوان و بدون کوچکترین خطری فعالیت می کنند و نقش تعیین کننده ای در اقتصاد ایران دارند و افرادی که نمی توانند دلالی کنند تقریبا بدبخت و نابود می شوند. باید درس دلالی در دوره دبیرستان و در دانشگاه ها به عنوان یک رشته اقتصادی تدریس شود تا همه به دلالی تسلط داشته باشند و خسارت نبینند
خوب این کجاش جنگ روانی است این کجاش کار دشمن است. این واقعیت جامعه ما در تمام امور است منتها آقایان وقتی نمی توانند کاری کنند سفسطه می. کنند و می گویند کار دشمن است. حالا کدام دشمن. داخلی یا خارجی!!؟
مردم رو چی فرض کردیم، خودروسازها خودشون بزرگترین مافیا هستن. تا زمانی که این نوع تجارت در جامعه رواج دارد، وضع اقتصاد ما همین است. بد نیست که برخی موارد از جمله اخلاق در تجارت رو از بلاد کفر یاد بگیریم، هر چه را که ما شعار میدیم اونا عمل میکنند.
وقتی دولت خودش مقصره چرا که میتونند مقابله کنند با این دو غول مافیا با صفر کردن واردات خودرو..
کدام نظارت
حالا که به هیچچی نظارتی نیست و کسی نمیتونه ارز،طلا،خودرو،مسکن و ... رو کنترل کنه ۴ صباح‌ دست مردم رو باز بزارید و اختیارات بدید خودشون بازار رو‌کنترل میکنند و قاچاقچیا و .... رو مجازات میکنن.
وزارت صنعت سکوت ونمایندگان نیز وقت ندارندیا دنبال مدرک تحصیلی دیگران می گردند یا جمع اوری امضا وپس گرفتن آن و یابعضی هم سینه چاک خودرو سازان مردم نیز فی امان الله
بگذارید هرچه بشتر گران شود . مردم نخرند

آیا خود رو شخصی نان و آب است ؟ ما اصلا نیازی به این همه خودروهای احتراقی

نداریم . وجود آنها باعث آلودگی هواست. خودرو فقط از نوع الکتریکی آن هم در تعداد محدود قابل قبول است.

این هم آلودگی هوا و تصادفات و ترافیک همه زیر سر همین خودروهای احتراقی است

بگذارید اینقدر این ماشین ها درانبارها بمانند تا بپوسند....
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فساد در جامعه است همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۶
شما حالت خوبه؟
زندگی آسون نمیشه تو این کشور
این کشور داره توسط دلال ها اداره میشه - واقعا خجالت داره - پس مسلمون ها کجان ؟
اقای نماینده بجای شعار تعرفه واردات خودرو را صفر کنید برای مسکن قیمت گذاری کنین والا اخر دولت که خودش مسئول مستقیم این گرانی هاست دستش بسته میشه دلال ها هم میرن تو لونه هاشون پس مشخصه نمایندگان خودشون با این دلالها دستشون توی یک کاسه است که هیچ اقدامی نمیکنن ما 280 نماینده نداریم 280 وزیر شعار داریم
مردم از گرانی ارزاق ،و ضروریات اولیهٔ زندگی می نالند ،و شما به ماشین فکر میکنید ؟ اگر چه آنهم باید بررسی شود اما اولویت با مواد خوراکی ،پوشاکی ،دارو ، ویزیت پزشکان ، تحصیل کودکان ،ونوجوانان ،وجوانان ،و مسکن ،میباشد ؟ در میان مخلوقات خدا کدامین موجود دغدغهٔ سرپناه ،وارتزاق را دارند ؟ آیا در این موردها انسانها عقب مانده تر از سایر موجودات مخلوق خدا نیستند ؟ علت آنهم حرص آز ،ولع جمع کردن مال دنیا است که هیچی از آنرا نمیتوان پس از مرگ باخود برد ،ویا بهره ای از آن برد ؟ ،، البته بی تدبیری ،وشریک بودن مسولین در این امر ناروا تاثیر فراوانی دارد ؟،،،
افرادی که برای چند تار مو وکنسرت ورقص چند تا دختر بچه 8 ساله سر و صدا می کنند چرا هیچ اعتراضی به این گرانی ها وبدبختی های مردم ایران ندارن ها چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟بابا به خدا قسم داریم نابود میشیم این چه وضع مملکت داریه
مگرکارمندان ایران خودرو غیر از فک و وفامیلها و وابستگان مسولین هستند در حالیکه در بین خریداران عده ای غیر خودی هستند مگر ما در دولت خودی و غیرخودی نداریم
تحرمهای آمریکا هنوز شروع نشده همه چی داره نابود میشه خدا بخیر کنه وقتی رو که تحریمها شروع بشه
چرا به شعور مردم توهین میکنید همه چیز زیر سر خود مسولینه
کدام بازارصاحب داره که بازارخودرو دومش باشه
همه چی دست خود دولت هست
اگه بخوان همه چی درست میشه ولی متاسفانه منفعت آنها از زندگی روز مره مردم خیلی واجب تره
روزی باید جواب بدید.....
سايتهاي دلالي رو كنترل كنيد هر كي هر قيمتي دوست داره توي اين سايتها ميزنه
برای اینکه برخی ها ، از قیمت خوددوهای داخلی سهم دارند . پس از خداشون هست که قیمتش چندین برابر بشه . فقط این وسط بیچاره مردم مصرف کننده که اونم مهم نیست .مردم کیلویی چنده .
بابا به ولله هیچ کس نمی خره.نه ماشین با این قیمتا و نه سکه با این قیمت مسخره.فقط یه عدهداخل بازار هستن که پول می گیرن که بازار رو بهم بزنن و بازار گرمی کنن.الان نمایشگاهایه تهران نفر استخدام کردن که داخل سایت های فروش خودرو.از جمله باما و گاراژ غیره قیمت هایه کاذب و لحظه ای واسه ماشین هایی که اصلا وجود خارجی ندارن و قیمت ها رو.رو لحظه به لحظه جهت کسب سود لیشتر بیشتر بزن.
یکی از دلایل نابسامانیها ، خالی شدن و خالی بودن خزانه از ارز هست ، والسلام
حالا مسئولین بیان فریاد بزنن آهااااای ملت وضعیت ارزی خزانه توووووپ و عالیه
تباني مديران ارشد ايران خودرو و مديران دولتي و برخي نمايندگان
دهان خيلي هاشون بسته شده متاسفانه
جالب است! کشور ما با این اقتصاد زپرتی و بیمار، که تنها با چند تهدید رئیس جمهور آمریکا ارزش پول ملی اش در برابر دلار با این سرعت سقوط میکند، کشور ما که در آن دلالان قیمتها را کنترل میکنند و دولت کنترلی بر بازار ندارد، مسئولینش مدعی هستند که در برابر تهدیدهای اقتصادی مقاومت خواهند کرد و حتی در فکر قطع وابستگی به درآمدهای نفت و تقویت تولید داخلی (آن هم در این شرایط اسف بار) هستند!!!
بهتره بگیم دلال ها دولت را کنترل میکنند.
سکه و ارز و خودرو و مواد غذایی و مسکن و.... همه و همه دلال
مملکت به حال خودش رها شده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار