بازدید 3656
قطر الگویی برای ایران:

اقتصاد مقاومتی در قطر معنا پیدا کرد

تقریباً یک سال از محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان و کشورهای هم سو با او می گذرد. آمارهای اقتصادی نشان می دهند که در یک سال گذشته اقتصاد قطر رشد بیشتری داشته و این کشور گام هایی را برای مقاوم سازی اقتصاد خود برداشته است. قطر این کشور کوچک عربی می تواند الگوی مناسبی برای ایران جهت مقابله با تحریم ها باشد.
کد خبر: ۸۰۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ 13 June 2018

اقتصاد مقاومتی در قطر معنا پیدا کردتقریباً یک سال از محاصره اقتصادی قطر توسط عربستان و کشورهای هم سو با او می گذرد. آمارهای اقتصادی نشان می دهند که در یک سال گذشته اقتصاد قطر رشد بیشتری داشته و این کشور گام هایی را برای مقاوم سازی اقتصاد خود برداشته است. قطر این کشور کوچک عربی می تواند الگوی مناسبی برای ایران جهت مقابله با تحریم ها باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی،  در روز 5 ژوئن2017 مصادف با 15 خرداد 1396 عربستان سعودی و کشورهای همسو با آن یعنی مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. بعد از این ماجرا کشورهای دیگری نیز از این اقدام عربستان پشتیبانی نمودند و روابط خود را با قطر به حالت تعلیق درآوردند و یا قطع کردند. این کشورها عبارت بودند از: لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن. دولت اردن نیز اعلام کرد که سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد. با قطع شدن روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد. این موضوع یعنی اینکه کشور قطر از سوی کشورهای مذکور تحریم و مورد محاصره اقتصادی قرار گرفت.

حالا در یک سالگی تحریم و محاصره اقتصادی قطر، آمارهای اقتصادی این کشور نشان می دهد که نه تنها این تحریم ها بر روی اقتصاد این کشور کوچک اثر نگذاشته است بلکه با تدابیری که مسئولین این کشور اندیشیده اند، اوضاع اقتصادی این کشور بهتر هم شده است.  

طبق آخرین آمار موجود، نرخ رشد اقتصادی قطر در جولای 2017 (ماه بعد از تحریم)، 0.3 درصد بوده است که این نرخ با رشدی 1.5 درصدی در ژانویه 2018 به 1.8 درصد رسیده است. همچنین نرخ بیکاری در قطر در همین مدت بر روی 0.1 درصد ثابت باقی مانده است. البته نرخ تورم این کشور در مدت مذکور اندکی افزایش یافته و از 0.2 درصد در جولای 2017 به 0.9 درصد در ژانویه 2018 رسیده است.

راز این موفقیت قطر در مقاوم سازی اقتصاد این کشور و قطع وابستگی به کشورهای تامین کننده، نهفته است. موضوعی که سال هاست در ایران جهت مقابله با تحریم ها به آن اشاره می شود.

به عنوان نمونه در زمان تحریم اقتصادی قطر، ده درصد از میزان کل واردات قطر را مواد غذایی و حیوانات تامین کننده گوشت و لبنیات تشکیل می دادند. امارات و عربستان 28 درصد از واردات مواد غذایی به قطر را تامین می کردند که محصولات لبنی بخش عمده ای از این مواد غذایی بود.  قطر برای قطع وابستگی به کشورهای تحریم کننده درست پنج هفته بعد از تحریم ها، 165 راس گاو از نژاد هولشتاین را از طریق هوایی از کشورهای اروپایی و استرالیا وارد کرد. شایان ذکر است که این 165 راس گاو اولین محموله از 4 هزار راس گاوی بود که قرار بود قطر تا ماه اوت 2017 وارد کند. علاوه بر این اقدام، قطر اقدامات دیگری از جمله ساخت کارخانه های غذایی و اصلاحات در زمینه قوانین اقامت دائمی (برای جذب آسان تر سرمایه گذاران و کارگران) را در دستور کار قرار داد. همچنین این کشور کوچک برای تامین امنیت خود به تازگی تصمیم گرفته است که از روسیه سامانه دفاعی اس 400 را خریداری کند.

قطر این کشور کوچک عربی با اتکا به توان داخلی خود و اقدامات دور اندایشانه توانسته است، تحریم های اقتصادی علیه خود را تا حدودی خنثی کند و حتی در دوران تحریم اوضاع اقتصادی این کشور بهتر نیز شده است. به همین خاطر می توان گفت قطر با پیاده سازی اقتصاد مقاومتی توانسته است تحریم ها را دور بزند و از این جهت می تواند الگوی مناسبی برای ایران باشد.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار