بازدید 27453
آخرین تحولات خاورمیانه؛

تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران/آماده شدن داعش برای حمله به بغداد/توافق «مقتدا صدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

خبر العبادی از «عمدی بودن» آتش‌سوزی در انبار‌های صندوق رأی، آماده شدن داعش برای حمله به بغداد، جزئیاتی از عملیات ترکیه در قندیل عراق و توافق «مقتدا صدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۷۷۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 13 June 2018

خبر العبادی از «عمدی بودن» آتش‌سوزی در انبار‌های صندوق رأی، آماده شدن داعش برای حمله به بغداد، جزئیاتی از عملیات ترکیه در قندیل عراق و توافق «مقتدا صدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ تمیم بن حمد امیر قطر، امروز سفیر «فوق العاده» این کشور در ایران را انتخاب کرده است.

امروز سه شنبه، خبرگزاری دولتی قطر اعلام کرد، تمیم بن حمد امیر این کشور با صدور دو فرمان، «محمد سعد الفهید الهاجری» را به عنوان سفیر «فوق العاده» این کشور در ایران و «علی السلیطی» به عنوان سفیر «فوق العاده» در جمهوری پرو انتخاب کرده است.

تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران/آماده شدن داعش برای حمله به بغداد/توافق «مقتدی الصدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

سفیر فوق العاده بالاترین درجه یک سفیر از لحاظ دیپلماتیک است که به آن فرستاده ویژه نیز می‌گویند.

تنش بین قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس در پی بیان اظهاراتی منتسب به مقامات قطر در حمایت از ایران افزایش یافت و از آن زمان به بعد، رو به وخامت گذاشت و از همین روی، انتظار می‌رفت تنش میان قطر و عربستان به اوج خود برسد.

امیر قطر در پی قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی مصر، عربستان، امارات و بحرین با دوحه، بر «تقویت همکاری با تهران» تأکید دارد و با توجه به موقعیت جغرافیایی قطر، با بسته شدن مرزهای عربستان، امارات، بحرین و مصر به روی این کشور، دوحه به نوعی در محاصره زمینی، هوایی و دریایی قرار می‌گیرد و در این میان، تنها راه ارتباطی باقی مانده آن از طریق ایران است.

خبر العبادی از «عمدی بودن» آتش‌سوزی در انبار‌های صندوق رأی

نخست‌وزیر عراق در نشست هیأت دولت اعلام کرد، پارلمان و دولت عراق اختیار و صلاحیت لغو نتایج انتخابات را ندارند.

روز سه شنبه «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق در نشست هفتگی دولت اعلام کرد که پارلمان و دولت این کشور این اختیار را ندارند که نتایج انتخابات را لغو کنند.

العبادی تأکید کرد، وضعیت برق بغداد و دیگر استان‌های این کشور بهبود پیدا کرده است.

نخست وزیر عراق درباره حادثه آتش سوزی انبار‌های حاوی صندوق‌های رأی گفت: گزارش اولیه تحقیقات مربوط به آتش سوزی در مرکز نگهداری صندوق‌های رأی نشان می‌دهد که این حادثه عمدی بوده است.

او تأکید کرد، دولت کمیته‌ای برای دریافت شکایات مردم درباره عاملان اخلال در انتخابات دریافت کرده است.

تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران/آماده شدن داعش برای حمله به بغداد/توافق «مقتدی الصدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

چند روز پس از درخواست پارلمان عراق برای بازشماری دستی آرای انتخابات اخیر در این کشور، انباری حاوی نیمی از صندوق‌های رأی بغداد، آتش گرفت.

یک روز پس از این اظهارات، پارلمان عراق دستور بازشماری دستی دوباره آرا را صادر کرد و کمیته مستقل انتخابات نیز اعلام نموده بود که از دستگاه شمارش الکترونیکی برای این منظور استفاده می‌کند.

حیدر العبادی در اولین واکنش خود، این حادثه را «توطئه‌ای با هدف اخلال در روند دموکراسی عراق» توصیف کرده بود.

آتش‌سوزی در محل وزارت تجارت عراق رخ داده که کمیسیون مستقل انتخابات، صندوق‌های منطقه الرصافه بغداد را در آن نگهداری می‌کرد.

داعش آماده حمله به بغداد

وزیر کشور اسبق عراق و عضو برجسته کادر رهبری مجلس اعلای اسلامی این کشور هشدار داد، داعش در اطراف کرکوک و سامرا مستقر شده و طرحی را برای حمله به بغداد آماده می کند.

باقر جبر الزبیدی روز سه شنبه در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت: پیشتر در سال 2013 نسبت به سقوط موصل و الانبار هشدار داده بودم و در سال 2012 هم گفتم که جنگ به پشت دیوارهای بغداد خواهد رسید و هر دو هشدار به وقوع پیوست.

وی افزود: امروز داعش به کمک حامیانش در حال بهره برداری از اوضاع سیاسی و انتخاباتی کشور است و به اطراف سامرا و کرکوک نفوذ کرده و روزانه عملیات انجام می دهد، و پلیس فدرال و الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نیز در حال مقابله با آنها هستند.

تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران/آماده شدن داعش برای حمله به بغداد/توافق «مقتدی الصدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

الزبیدی گفت: داعش هم اکنون شبانه روز در حال فعالیت برای انتقال افراد خود از شرق فرات در سوریه به سمت مناطق نزدیک به کرکوک و اطراف سامراست تا بغداد را آماج گیرد.

با وجود اعلام پایان نظامی داعش در عراق اوایل آذرماه گذشته، عملیات تروریست های تکفیری در نقاط مختلف این کشور به ویژه اطراف بغداد، کرکوک در شمال، و نیز غرب کشور همچنان به طور پراکنده ادامه دارد.

جزئیاتی از عملیات ترکیه در قندیل عراق

روز دوشنبه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد، ارتش این کشور عملیات در ارتفاعات قندیل را با 20 حمله هوایی و انهدام 14 محل انبار سلاح و پناهگاه آغاز کرده است.

رسانه‌های ترکیه در این خصوص اعلام کرده‌اند، تاکنون 18 عضو گروه تروریستی پ ک ک را در حملات خود از بین برده‌اند. ترکیه سه ماه پیش از آنکه به قندیل حمله کند، به منطقه "هاکورک" در شمال عراق لشکرکشی کرده بود تا زمینه حمله را با قطع ارتباط پ ک ک حاضر در این منطقه با قندیل فراهم کند. در این عملیات 250 عضو پ ک ک کشته شدند.

گفته می‌شود که ارتفاعات قندیل طی 35 سال گذشته مرکز فرماندهی پ ک ک بوده و بر این اساس حمله به این منطقه برای ترکیه اهمیت زیادی دارد.

تعیین «سفیر فوق العاده» از سوی قطر در ایران/آماده شدن داعش برای حمله به بغداد/توافق «مقتدی الصدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

ترکیه به عمق 30 کیلومتری شمال عراق وارد شده تا علاوه بر از بین بردن اعضای پ ک ک در این منطقه، منطقه‌ای حائل ایجاد کند، همان سیاستی که در شمال سوریه با عملیات‌های "سپر فرات" و "شاخه زیتون" در عفرین و الباب دنبال کرد و یک منطقه حائل به وجود آورد.

با توجه به عملیات‌ گذشته ارتش ترکیه در شمال سوریه همچون جرابلس، الباب و عفرین می‌توان متصور بود که قندیل نیز پس از پاکسازی آن ـ که چند ماهی به طول می‌کشد ـ تا مدت زمانی نا مشخص ماندگار شود و یا با ایجاد پایگاه‌های نظامی یا دیده‌بانی حضور خود را برای طولانی مدت تثبیت کند.

توافق «مقتدا صدر» و «هادی العامری» بر سر تشکیل «ائتلاف بزرگ»

رهبر جریان الصدر عراق با ائتلاف الفتح این کشور بر سر تشکیل ائتلاف به توافق رسید.

تلویزیون عراق شامگاه سه شنبه گزارش داد، «مقتدا صدر» و «هادی العامری»، رهبر ائتلاف انتخاباتی الفتح در نشست خبری مشترک تأکید کردند که برای تشکیل «ائتلاف بزرگتر» در پارلمان عراق به توافق رسیده‌اند.

ائتلاف «سائرون» عراق به ریاست مقتدا صدر به همراه ائتلاف الفتح به ترتیب بیشترین کرسی‌های پارلمان عراق را در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور از آن خود کردند.

صدر در این نشست گفت، ائتلاف با فتح در فضای ملی عراق، حافظ ائتلاف سگانه بین «سائرون، الحکمة و الوطنیه» است.

شنبه این هفته شبکه کردی «ان. آر. تی.» اعلام کرد، مقتدا صدر با «ایاد علاوی»، رئیس ائتلاف «الوطنیه» و «عمار حکیم»،‌ رئیس جریان «حکمت» برای تشکیل ائتلاف در پارلمان و انتخاب نخست وزیر توافق کرده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۲
پس جشن پایان داعش چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
عزیزم شما برو کاری به این حرفا نداشته باش.هرچند مطمئنا بهتر از همه میدونی کجا چه خبره
اگه داعش حمله کرد ایندفعه مقتدا صدر بره دفاع کنه و به ایران هیچ ربطی نخواهد داشت
تابناک من ی سوال دارم و یا به نوعی ی پیشنهاد،توی این خبرتون گفتید که امیر قطر برای ایران سفیر فوق العاده تعیین کرده که این درظاهر امر نشون میده که قطر روابط سیاسیش با ایران رو با نگاه ویژه ای درنظر گرفته حالا سوال من اینه که باتوجه به شرایط و مشکلات اقتصادی که کشورمون داره آیا میشه از قطر و ظرفیتهای مالی اون برای سرمایه گذاری در ایران استفاده کرد؟
الان قطر از یک طرف تحت فشارهای سیاسی و اقتصادی و شاید امنیتی و نظامی از طرف عربستان و امارات و شرکاشون قرار داره که دشمنان جدی برای ایران هستند و قطر هم حاضر به تسلیم شدن دربرابرشون نیست و شاید برای مقابله با اونا و حتی لجبازی با اونا راحتتر به سمت ایران بیاد و از طرف دیگه از همه طرف در محاصره جغرافیایی اوناست و مرزهاشونم به روی قطر بستن و تنها مرز باز قطر در سمت ایرانه و این مساله هم ی فرصت هست برای بهره برداری ایران و حتی شاید اگر نیاز شد تحت فشار گذاشتن قطر.البته قطر هم در صورت همکاری با ایران و سرمایه گذاری در ایران از منافع اون استفاده میکنه و شاید حتی اگر زیرساختهای قطر فراهم باشه ایران میتونه روابط تجاری که در امارات داره رو به قطر و در کنارش عمان منتقل کنه که در اینصورت هم ایران و هم قطر از این ارتباط هم منافع اقتصادی فراوان میبرن و از اون مهمتر منافع سیاسی،به اینصورت که ایران از دست امارات راحت میشه و قطر هم درکنار امارات تبدیل به یک قطب تجاری میشه و قطعا برای هر دوطرف منافع دیگری هم بوجود خواهد اومد
تابناک ،فکر کنم اگه در حد رسالت خودت ی بررسی بکنی بد نباشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
باشه
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
مسئولین اینقدر گرفتار روزگذارانی هستند که چهار قدم جلوتر رونمی بینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۳
حتی اگر قطر مورد حمله عربستان وامارات قرار گرفت ایران باید غیر مستقیم ویا مستقیم به قطر کمک کند مانند قبل انقلاب کشور عمان مورد حمله شورشیان قرار گرفته بود ایران آن زمان کمکش کرد وسلطنت سلطان قابوس پایدار ماند
تابناک جان عراق رو تهدید نکنید.
اینگونه خبرها رو یکبعدی تجزیه و تحلیل نکنید و در عین حال جدی نگیرید
داعش یک کلمهٔ گمراه کننده است ،که نبروهای سنی را بر علیه نیروهای شیع ،تشکیل داده اند ،و یقینا اگر در سوریه ،بشار اسد ،نخواهد تن بدهد به خواست مخالفان سنی خود ،اوضاع عراق این مرتبه بد تر از موصل ،وکرکوک ، واربیل میشود ؟ بهترین گزینه این است که ایران خود را از این اختلافات ،درون کشورهای منطقه خارج کند ؟ چیزی بسود ایران نیست الا ،موقعیت برای ،واختلاسگران ،که مزدور اجنبی هستند ؟،،،
چی شد گفتند داعش تمام شد؟
تابناک خدا وکیلی بیا تحلیل کن که اعلام پایان داعش و جشن پیروزی و ... از کجا اب خورد. مگر می شود اینقدر به شعور ملت توهین کرد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل