بازدید 2981

انتخابات ٩٨ و ١٤٠٠ وسط میدان می آییم

دبیر کل جبهه پایداری گفت: اقدام مهم دیگر جبهه پایداری مسائل و اقدامات فرهنگی است که در این مورد نیز چندان بنا نداریم سر و صدا کنیم؛ چرا که خیلی‌ها قربت‌الی‌الله همین که متوجه شوند ما کاری می‌کنیم، اقدام می‌کنند به حمله کردن به ما.
کد خبر: ۸۰۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴ 12 June 2018

به گزارش اعتمادآنلاین؛ 14 خردادماه امسال آخرین ضرب‌الاجل وزارت کشور به تمامی احزاب بود که یا با برگزاری کنگره و افزایش تعداد اعضای شورای مرکزی و فعال کردن دفاتر استانی، در یک کلام اساسنامه‌شان را با قانون جدید تطبیق دهند یا حداقل گزارشی از آنچه تاکنون در این راستا انجام دادند، تقدیم این کمیسیون و وزارت کشور کنند. حالا اما با اتمام این مهلت و عبور از ضرب‌الاجل تعیین‌شده، هستند احزاب و تشکل‌هایی که این مراحل را آغاز نکرده و بعضا حتی نشانه‌ای از انجام این تغییرات از خود بروز نمی‌دهند. جالب اینکه در این میان هستند تشکل‌هایی که اتفاقا در بسیاری از مناسبات سیاسی کشور فعال بوده و درحالی اینچنین نسبت به رعایت قانون بی‌تفاوتند که هر روز به بهانه‌ای به دولت به‌خاطر آنچه عدول از قانون می‌خوانند، حمله می‌کنند. «جبهه پایداری» یکی از این تشکل‌هاست که البته باتوجه به آنکه «حزب» به‌معنای مصطلح آن در قانون نیست، طبیعتا نیازی به انجام این اصلاحات ندارد اما باتوجه به آنکه در مقاطعی زمزمه‌های تبدیل این جبهه سیاسی به یک حزب مطرح شد، با حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این تشکیلات درباره این مهم به گفت‌وگو نشستیم. همچنین از آقاتهرانی درباره آخرین وضعیت جبهه پایداری پرسیدیم که پاسخ این چهره سیاسی اصولگرا درنوع خود جالب توجه بود. آقاتهرانی گفته است که بنای سر و صدا ندارند؛ چرا که «خیلی‌ها قربت‌‌الی‌الله همین که متوجه شوند، کاری می‌کنیم بنا می‌کنند به حمله کردن»؛ اظهارنظری جالب ازسوی دبیرکل جبهه پایداری که به‌زعم بسیاری از ناظران، بیشتر اهل حمله و هجمه است، تا مقاومت و پایداری در برابر حملات دیگران!

با توجه به ابلاغ قانون جدید احزاب و لزوم تطبیق اساسنامه تمامی احزاب و تشکل‌های سیاسی با این قانون، بسیاری از احزاب نسبت به برگزاری کنگره و اصلاح اساسنامه خود اقدام کرده‌اند؛ آیا جبهه پایداری برنامه‌ای در این راستا دارد؟

واقعیت این است که اساسنامه و مرامنامه جبهه پایداری از مدت‌ها پیش تهیه و نگارش شده است و گردهمایی مختلفی ازجمله کنگره یا برگزاری مجامع عمومی نیز در این مدت در دستورکار جبهه پایداری بوده است. با این حال، بنا داریم پس از ماه مبارک رمضان نشستی داشته باشیم تا ببینیم در آینده باید به چه سمتی برویم. به بیان دیگر جبهه پایداری درحال حاضر تا پایان ماه مبارک، تعطیل است.

با این حساب فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی جبهه پایداری در حاضر تعطیل است؟

خیر! ما هر هفته برنامه داریم و جلسات‌مان تعطیل نمی‌شود اما باتوجه به فرارسیدن ماه مبارک رمضان و اینکه عمده اعضا در مسافرت هستند، نشست‌ها و جلسات تشکیلات با آن نظم همیشگی برگزار نمی‌شود.

همان‌طور که مستحضرید متاسفانه احزاب بسیاری در کشور ما احزاب یک‌نفره و وزارت کشور در قانون جدید احزاب برای رفع این مشکل، تمامی احزاب را ملزم کرده که حداقل در یک سوم استان‌های کشور دفتر استانی فعال داشته باشند و نیز با برگزاری کنگره، ضمن اصلاح اساسنامه، تعداد اعضای شورای مرکزی‌شان را مطابق قانون جدید افزایش دهند؛ سوالم این است که برنامه شما در این راستا چیست؟

ببینید، برگزاری زمان کنگره جبهه پایداری زمانی مقرر و مشخص دارد و این اقدام را به موقع انجام خواهیم داد و درنتیجه بنا داریم پس از اتمام ماه مبارک رمضان، دور هم جمع شده نسبت به برنامه‌ریزی دقیق برای برگزاری کنگره جبهه پایداری اقدام کنیم اما در حال حاضر نمی‌توانیم زمان و برنامه‌ای دقیق از فعالیت‌های آینده جبهه پایداری عنوان کنیم.

نکته حائز اهمیت این است که آخرین ضرب‌الاجل کمیسیون ماده 10 احزاب برای برگزاری کنگره و تطبیق اساسنامه احزاب با قانون جدید پس از یکی، دو مرحله تمدید درنهایت 14 خردادماه اعلام شد و قرار شد اگر تشکیلاتی تا این موعد اقدامات لازم را انجام نداد، حداقل گزارشی از آنچه انجام داده ارایه کند. البته جبهه پایداری یک حزب نیست اما آیا فکر نمی‌کنید درحال حاضر برای برگزاری کنگره دیر است؟

دقیقا مساله این است که پایداری حزب به معنای اصیل و مصطلح این واژه نیست؛ بلکه ما یک جبهه هستیم که از چندین حزب تشکیل شده و این احزاب زیرمجموعه جبهه هستند که مشمول این اصلاحات می‌شود و آنها هم برنامه‌های خود را دارند و با این همه، باید ببینیم پس از اتمام ماه مبارک که گردهم جمع شدیم چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی باید انجام شود.

با این حساب زمان دقیقی برای برگزاری کنگره مشخص نشده است؟

در حال حاضر نمی‌توانم زمان دقیقی اعلام کنم.

اگر اشتباه نکنم آخرین کنگره جبهه پایداری، مهرماه 95 بوده است؛ آیا پس از آن کنگره یا همایشی داشته‌اید؟!

خیر! بعد از این تاریخ، کنگره‌ای برگزار نکردیم اما جلسات متعدد و همایش‌هایی در شهرستان‌ها و تهران داشتیم و دوستان گردهم جمع می‌شوند و درباره مسائل روز بحث و تبادل نظر می‌کنند اما برنامه‌ای برای برگزاری کنگره و رای‌گیری جهت انتخاب شورای مرکزی نداشته‌ایم و آخرین کنگره همان حدود 2 سال قبل بوده است.

آیا جبهه پایداری برنامه مشخصی برای انتخابات مجلس یازدهم درسال 98 یا انتخابات 1400 ریاست‌جمهوری دارد؟

به هر حال ما هم مثل آدم‌های دیگر در انتخابات شرکت می‌کنیم و قبول داریم که باید در این مسائل ورود داشته باشیم و باید وسط میدان بیاییم. درواقع در جلسات درون‌گروهی‌مان درمورد مسائل و موضوعات روز بحث و تبادل نظر می‌کنیم که طبیعتا یکی از این مباحث همین موضوع انتخابات است. قرار نیست شب انتخابات به یاد آن بیفتیم.

نکته دیگر اینکه احزاب معمولا درباره موضوعات روز موضع‌گیری می‌کنند، اما مدتی است که خبر خاصی از جبهه پایداری به عنوان یک تشکیلات سیاسی نمی‌شنویم. علت خاصی دارد؟

اتفاقا همین چند وقت پیش درباره یکی از مسائل بیانیه دادیم اما به طور کل چندان علاقه نداریم سر و صدا کنیم. کارهایی که انجام می‌دهیم درچند جهت پیگیری می‌شود. اول ارتباط با شهرستان‌ها است که سعی داریم این ارتباط را وسعت بخشیده و ساختار و سازمان درونی جبهه را منسجم‌تر‌سازیم. اقدام مهم دیگر جبهه پایداری مسائل و اقدامات فرهنگی است که در این مورد نیز چندان بنا نداریم سر و صدا کنیم؛ چرا که خیلی‌ها قربت‌الی‌الله همین که متوجه شوند ما کاری می‌کنیم، اقدام می‌کنند به حمله کردن به ما. چه ضرورتی دارد که دیگران را تحریک کنیم؟ درنتیجه کارهای‌مان را آرام‌آرام پیش می‌بریم و انتخابات هم یکی از وظایف ما است که باید نسبت به آن حساسیت داشته باشیم که داریم.

تعدادی از اعضای شناسنامه‌دار جبهه پایداری ازجمله نمایندگان فعلی مجلس هستند که بعضا افرادی تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال اتفاقاتی که روز یکشنبه در مخالفت با تصویب CFT افتاد، با محوریت این نمایندگان انجام شد؛ آیا این اقدامات با هماهنگی تشکیلات انجام می‌شود؟

سبک جبهه پایداری با باقی تشکل‌ها تفاوت دارد. شیوه ما این‌طور نیست که مسائلی را دیکته کنیم و اعضا موظف به اجرای آن باشند. بلکه ما معتقدیم باید اصول کلی را رعایت کنیم و اعضا نیز خود را موظف به پایبندی به این اصول می‌دانند و بر این مبنا جلو می‌روند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار