بازدید 27491
نقدی به یادداشت کیهان درباره تمجید از رویکرد «اون»؛

هنوز هم باید مثل «کره شمالی» مقابل آمریکا عمل کنیم؟!/ نمونه خارجی چرا؛ از 40سال ایستادگی خودمان بگویید

آقای شریعتمداری در پایان یادداشت سال گذشته خود عنوان کرده که «و دراین‌باره باز هم گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.» از ایشان می خواهیم اگر گفتنی های شان شبیه آن چیزی است که در خصوص ایستادگی کره شمالی در مقابل آمریکا عنوان کرده اند، لطفا به سراغ نمونه خارجی نروند و تلاش کنند که از 40 سال ایستادگی ملت و مردم ایران در مقابل آمریکا مثال بزنند.
کد خبر: ۸۰۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲ 12 June 2018

مدیر مسئول روزنامه کیهان 24 مردادماه سال گذشته در یادداشتی با تیتر «میل این ناقه‌کوی لیلی نیست!» به خسارات ناشی از اجرای برجام اشاره کرد و ضمن مورد ستایش قراردادن کره شمالی به دلیل مقاومت و ایستادگی در مقابل آمریکا، اقدامات این کشور را در پیشبرد فعالیت های هسته ایش، «نمونه ای موفق از مقابله مقتدرانه با نقض پیمان آمریکایی ها» خوانده است.

به گزارش «تابناک»؛ «حسین شریعتمداری» در یادداشت خود در روزنامه کیهان نوشته است: «کره شمالی که به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران مقتدر و مردم‌سالار نیست. نمونه دیگری از این دست است که صرفنظر از بسیاری تفاوت‌های فاحش که با ایران اسلامی دارد، در مقابل آمریکا ایستاده و نتیجه ایستادگی را نیز چشیده است.»

او به برخی توافقات کره شمالی و آمریکا اشاره کرده و پاسخ این کشور به بدعهدی آمریکا را پاسخی درخور دانسته و عنوان کرده است: «الف: کره شمالی در 27 ژوئن 2008 با آمریکا بر سر کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای خود به توافق رسید و به نشانه پایبندی به این توافق برج خنک‌کننده اتمی خود را منفجر کرد، ولی بعد از آن که با نقض پیمان آمریکا روبه رو شد، بی‌توجه به تهدیدهای آمریکا، فعالیت‌ هسته‌ای خود را از سر گرفت و آمریکا نتوانست هیچ غلطی بکند. »
مدیر مسئول روزنامه کیهان به نمونه‌ای موفق از مقابله مقتدرانه با نقض پیمان آمریکا از سوی کره شمالی اشاره کرده و یادآور شد: «ب: ترامپ با تهدید کره‌شمالی از این کشور خواست تا آزمایش موشک‌های بالستیک خود را متوقف کند ولی کره‌شمالی بی‌اعتنا به تهدید آمریکا نه فقط به آزمایش موشک‌های بالستیک خود تا تولید موشک‌های بالستیک قاره‌پیما ادامه داد، بلکه موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای را نیز آزمایش کرد و خطاب به آمریکا اعلام کرد اگر دست به حمله بزند، با حمله اتمی متقابل روبرو خواهد شد و ترامپ ناچارا دعوت به مذاکره کرد.»
او اقدامات کره شمالی پس از دعوت به مذاکره از سوی ترامپ را نمونه موفقی از مقاومت به جای سازش خوانده و افزوده که «ج: اما کره‌شمالی به درخواست آمریکا برای مذاکره نیز پاسخ مثبت نداد و برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را غیرقابل مذاکره اعلام کرد. با جرأت می‌توان گفت که کره‌شمالی در این زمینه از مذاکرات بی‌نتیجه و فاجعه‌آمیز ایران با آمریکا الگو گرفته و از این روی حاضر نشده است خود را مانند ما به چنبره فریب آمریکا گرفتار کند؛ یعنی عبرت گرفتن از راه خطا و خسارت‌باری که دولت محترم یازدهم پیموده و علی‌رغم فاجعه‌ای که با آن روبرو شده‌ایم هنوز حاضر به تغییر مسیر خسارت‌آفرین  خود نیست.»

بر خلاف آنچه «حاج حسین شریعتمداری» درباره مقاومت، مقابله، پاسخ درخورشان و درس گرفتن کره شمالی از بدعهدی آمریکا گفته پس از گذشت مدتی از درخواست آمریکایی ها برای مذاکره با «کیم جونگ اون» بالاخره امروز 22 خرداد ماه، رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی پس از هفته ها انتظار در هتل کاپلای سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده‌ و به گفته خودشان یک نشست تاریخی را برگزار کردند.

رییس‌جمهوری آمریکا بعد از دیدارش با رهبر کره‌شمالی به خبرنگاران گفت که به زودی سندی را با کیم جونگ اون امضا خواهد کرد. سندی که میان طرفین به امضا رسیده است. ترامپ پس از انجام این دیدار اظهار کرده که گفت‌وگوهایش با رهبر کره‌شمالی بهتر از آنچه می‌شد تصور کرد، پیش رفته است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، در سندی که ترامپ و اون امضا کردند، آمریکا به ارائه «تضمین‌های امنیتی» به کره شمالی و همچنین برقراری «یک رابطه جدید» بین دو کشور متعهد شده است. سران آمریکا و کره شمالی همچنین در این سند تعهدشان را درباره خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره اعلام کردند.

آنچه در این روال و روند مشخص می شود، این است که کره شمالی به طور حتم و بر خلاف یادداشت سال گذشته مدیر مسئول کیهان، نمی تواند الگوی مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران در مقابل زیاده خواهی های آمریکا باشد، چون آنها پس از مدتی ایستادگی و مقاومت نتوانستند به رویه خود در قبال رویه آمریکا ادامه دهند و در نهایت با پذیرش خلع سلاح هسته ای، دست های شان را مقابل ترامپ و ایالات متحده بالا بردند.

باید اشاره کرد که مطابق با فتوای رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه بدنبال سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود و در روند هسته ای صلح آمیز خود که مورد پذیرش آژانس بین المللی انرژی اتمی و نهادهای بین المللی نیز قرار گرفته است، هدفی جز تأمین نیازهای ایران و مردمش نظیر برق هسته ای و محصولات دارویی و روندهای درمانی ندارد.

هرچند آمریکایی ها تلاش هسته ای ایران را همواره و به دروغ محکوم به رفتن به سمت فعالیت های نظامی کرده است، تاکنون بنا به اذعان همه نهادهای بین المللی ایران قدمی در این راه برنداشته است. از طرفی آنها خواهان کاهش حضور و تأثیرگذاری ایران در منطقه هستند و می خواهند که علاوه بر این مسأله قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از طریق جلوگیری از فعالیت های موشکی تضعیف کنند؛ که اگر هیچ یک از اینها هم نبود، آنها باز هم به دنبال بهانه ای دیگر بودند.

توصیه ای که به تحلیلگران و سیاسیون می توان کرد این است که در ارائه تحلیل ها و مطالب خود اولا دچار شتابزدگی نشوند، در ثانی قیاس جمهوری اسلامی ایران با کشوری دیگر را صرفا به نوعی انجام بدهند که کشور مقابل همطراز و هم سطح جمهوری اسلامی باشد و سوما هم در شرایطی که آمریکایی ها به دنبال تضعیف و تلاش علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، در تحلیل ها و توصیه هایشان تلاش کنند که صدای وحدت و همدلی در داخل شنیده شود، چون این مسأله مهمترین موضوعی است که می توان با تمسک به آن، در مقابل هر قدرتی از جمله آمریکایی ها ایستاد.

آقای شریعتمداری در پایان یادداشت سال گذشته خود عنوان کرده که «و در این‌ باره باز هم گفتنی‌هایی هست که به بعد موکول می‌کنیم.» از ایشان می خواهیم اگر گفتنی هایشان شبیه آن چیزی است که در خصوص ایستادگی کره شمالی در مقابل آمریکا عنوان کرده اند، لطفا به سراغ نمونه خارجی نروند و تلاش کنند که از 40 سال ایستادگی ملت و مردم ایران در مقابل آمریکا مثال بزنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۰۷
انتشار یافته: ۲۳
کره شمالی عاقل تر از ما رفتار می کند
حاج حسین کجایی ، دقیقا کجایی
خدایا صبری به ما عطا کن
حسین شریعتمداری بس کن دیگه خستمون کردی
اقای شریعتمداری بیخیال شو دیگه !!! کم برای مردم نسخه بپیچ!!!
بگذار یک روز از توافق بگذره بعد بیا آقای شریعتمداری رانقد کن
هیچ ایرادی به آقای شریعتمداری نیست
کی دیگه کیهان میخونه.
ما نخوایم ایستادکی کنیم باید کیو ببینیم برادر؟
شریعتمداری
شما هم حواستان باشد که زیاد روی ایستادگی ملت ایران با وجود چنین مسئولینی حساب باز نکنید.
کدوم ایستادگی در برابر امریکا.
درود
خداوکیلی فکر کردید اسراییل و جناح جنگ طلب آمریکا چقدر حاضر بودند دلار بدهند تا یکی در ایران بخصوص از معتمدین و مقامات یه همچنین بهانه ای بهشان بدهند
خیلی خیلی داری تابناک بد تیتر میزنی !
از کدام ایستادگی حرف میزنی تابناک؟!
الکی میگه!!!
تابناك يه نگاه به خبر جديد خودت بنداز كه گفتى كره تن به خواسته هاي آمريكا نداده ظاهرا و تناقضشو با اين خبرت ببين.
اوه اوه ...بازم
کره شمالی یک قدم عقب نشینی نکرده
گویا عمدا منظور دیگران را بد متوجه میشوید
یعنی کسی نظر نداده تابناک؟ انقدر سانسور نکن
ظاهرا ایشان مطالبی که به نفعش نباشد را مطالعه نمی فرمایند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر