بازدید 4967

ایران هراسی و بحران‌های عربستان در منطقه

کد خبر: ۸۰۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 12 June 2018

حسین محمدی فومنی،  کارشناس ارشد روابط بین الملل در مطلبی در «تابناک» نوشت:

ماجراجوی های عربستان چند سالی است علیه ایران اسلامی شروع شده بویژه با سرکار آمدن نسل دوم در عربستان تشدیدشده است رفت آمدهای سران دول غربی و آمریکا و هم پیمانان آن در راستای بستن قرار دادهای تسلیحاتی و نظامی به بهانه خطر تهدید از سوی ایران حاکی از تبلیغ ایران هراسی از سوی سعودیها بوده تا بتواند ضعف های داخلی و اشتباهات بین المللی از جمله جنگ در یمن را سرپوش بگذارند . سیاست های دولتمردان عربستان در حال حاضر بر اساس عقلانیت نیست بیشتر برای تامین منافع دول غربی است. عربستان به لحاظ تاریخی یک کشور با جریانات مذهبی وهابی سنتی بوده و همواره بدنبال برتری بر سایر کشورهای خاورمیانه با تکیه به سیاست" پترو دلار و تفکر دینی وهابیت" است تا بتواند عنوان "ام القرای جهان اسلام" را برای خود همواره داشته باشند سعودی‌ها هم اکنون با چالش ها و بحران های مهمی روبرو می باشند که عبارتند از:

1- بحران منطقه ای جنگ در یمن در آغازنبرد به مانند صدام سعودیها گفتند جنگ را درمدت یک هفته به اتمام خواهد رسید و کشوریمن تسخیر و انصار الله نابوده خواهد شد.هم اکنون جنگ در یمن بیش از سه سال به طول انجامید و هر روز یمنی ها علی رغم تمامی فشارهای خارجی و تحریم ها پایداری مقاومت می کنند و پیروز هستند. این نبرد برای سعودیها وگروههای هم ائتلاف آنان دستاوردی نداشته است بیشتر وجهه عربستان را در نزد اذهان مردم منطقه و جهانیانان به عنوان یک کشور متجاوز و مسلمان کش و همسو با سیاست های غارتگرانه آمریکا تخریب کرده است.

2- بحران حمایت مالی از گروه‌های تکفیری که در این خصوص هزینه های زیادی کرده است اما هم اکنون جز شکست دستاوردی برای حکام افراطی سعودی نداشته است. بطوریکه بیشترین آسیب را مردم منطقه دیده اند در حال حاضر هر گونه اقدام تروریستی در جهان صورت می گیرد انکشت اشاره و اتهام به سوی گروه‌های تکفیری حمایت شده از سعودی ها می رود. که ترمیم این موضوع در روابط بین الملل همیشه با سیاست پترو دلار جواب نمی دهد و در نهایت منجر به شکست خواهد شد.

3- بحران داخلی در این کشور نبرد قدرت ما بین ولیعهد عربستان با شاهزدگان سعودی و شیعیان منطقه قطیف در شرق عربستان بویژه با شهید شدن آیت الله نمر النمر بیشتر شده است . بازداشت شاهزادگان فاسد سعودی به بهانه فسا د مالی و ادامه اقدام گروهی مسلح در عربستان برای از کشتن ولیعهد سعودی از جمله بحران ها حکام وابسته در این کشور می باشند.

4- بحران رقابت ژئوپلتیک عربستان در منطقه خاورمیانه از یک سوی با مصر و از سوی دیگر با ایران اسلامی به منظور چیرگی و برتری در خلیج فارس-سوریه- عراق و سایر کشورهای منطقه مهم و شایان توجه استراتژیک ها می باشد.

5-مهار بهار عربی به بهانه هلال شیعی و مقصر برشمردن ایران در آشوب های حاصل از اقدامات سعودی ها توسط حکام عربستان همواره به منظورتغییر نگاه مردم مسلمان منطقه از دشمنی با رژیم صهیونیستی به سوی ایران اسلامی را دنبال می کند..

6- شکاف سیاسی در بین "کشورهای همکاری اسلامی" نمونه بارز آن اختلاف عربستان با قطر در خصوص موضو ع ارتباط با ایران –اخوان المسلمین و گروههای تکفیری یا تحت قیومیت در آوردن قطر توسط عربستان و نیز شکایت قطر علیه امارات متحده عربی به دیوان بین المللی دادکستری در خصوص موضو ع تبعیض علیه شهروندان قطری در امارات متحده وبسته شدن شبکه بین المللی الجزیره در این کشور حائز اهمیت است.

در حال حاضر حکام عربستان بطور مداوم بر مخالفت با ایران اسلامی به عنوان کشور نا امن کننده در منطقه دامن می زنند تا بتوانند خواست های آمریکا که همانا حمایت و تامین امنیت رژیم صهیونیستی است را دنبال کنند بزرگترین چالش های این کشور شکست در یمن و نرسیدن به اهداف سیاسی در لبنان و عراق و شکست گروههای افراطی تکفیری مورد حمایت این کشور در سوریه عراق و شکست در تاثیر گذاری در انتخابات پارلمانی عراق ولبنان بوده است. ارتباط پنهان و آشگار این کشور با دشمن مسلمانان رژیم غاصب صهیونیستی عدم اعتراض و همسویی عربستان باا نتقال سفارت آمریکا به قدس شریف حاکی از همسویی سیاسی این کشوربا تشکیل مثلث شوم( عربی-عبری-غربی) با محوریت آمریکا دارد.

نقش دولت های فرا منطقه ای از جمله آمریکا در ایجاد بحران و ایران هراسی را نمی شود نادیده گرفت که همواره به دنبال ایجاد اختلاف ما بین شیعه و سنی و جنک افروزی به منظور تامین منافع نا مشروع خود از طریق فروش تسلیحات نظامی در منطقه بوده تا از این طریق منجر به تضعیف مسلمانان شوند و به رژیم صهیونیستی آسیبی نرسد و تجزیه منطقه خاورمیانه بزرک با هژمونی همه جانبه و تحقق وسعت سرزمینی اسرائیل بزرگ دست یابند.

در روز های اخیر تمایل عربستان سعودی و دولت های عربی هم پیمان با این کشور به منظور بر قراری و راه اندازی سفارت اسرائیل در ریاض وبرعکس در سایر کشورهای همسو با سعودی ها ابراز می شود اما این اقدام به دلیل مخالفت های مردم مسلمان تحت حکومت های کشور های عربی به آسانی امکان پذیر نبوده زیرا بهار عربی و بیداری اسلامی در ملت های مسلمان منطقه با توجه به جنایات سازمان یافته توسط گرو ههای افراطی تکفیری مورد حمایت سعودی‌ها. وجود گروه‌های مقاومت حزب الله در لبنان- جیش الشعبی در عراق- نیرو های مقاومت در سوریه و انصار الله در یمن و... اجاز ه این اقدام را نمی دهند. حکام سعودی نمی توانند همیشه با هزینه های زیاد امنیت کشور خود را در ارتباط تخریب کشور های همسایه تامین کنند زیرا امنیت یک کالای وارداتی نیست امنیت هر کشور در اتحاد و همسویی مردم با مسوولین آن کشوربا مدیریت تامین خواهد شد. نه در وابستگی به بیگانگان.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر