بازدید 2904

پیش‌دبستانی در مناطقی از کشور اجباری می‌شود

کد خبر: ۸۰۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ 12 June 2018

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:‌ پیش دبستانی باید در مناطق محروم، دوزبانه و حاشیه شهرهای بزرگ رایگان شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آموزش پیش دبستانی، آموزشی است که در حساسترین مراحل زندگی کودک یعنی از زمان تولد آغاز می‌شود و تا شروع اولین کلاس رسمی دبستانی ادامه می‌‌یابد و باید بتوان با برنامه ریزی دقیق در این پایه، دانش‌آموزان را با محیط آموزشی آشنا کرد و آنها را نسبت به تحصیل تشویق کرد.

پیش‌دبستانی مهمترین دوره تربیتی و اهمیت سرمایه‌گذاری در آن را بسیار بیشتر از دوره‌های مختلف تحصیلی است و پژوهش‌های متعددی در حوزه آموزش و اقتصاد آموزش اهمیت دوره پیش دبستانی را به روشنی نشان می‌دهد.

در همین رابطه رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: براساس قانون مصوب مجلس در سال 95 هر یک از سازمان‌های متولی آموزش پیش‌دبستانی وظایفی را بر عهده دارند و در این قانون آمده است مهدهای کودک برای کودکان تا سنین 4 سال فعالیت می‌کنند که در این بخش اعطای مجوز بر عهده بهزیستی است اما برنامه‌ آموزشی و نظارت بر عهده آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: برای کودکان 4 تا 6 سال تمام که شامل دوره پیش دبستانی هستند اعطای مجوز، برنامه‌‌ها و شاخص‌های آموزشی و پرورشی و نظارت بر عهده آموزش وپرورش است بنابراین نظارت و تولید برنامه و محتوا در هر دو حوزه بر عهده آموزش‌وپرورش است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: طبق قانون نظارت و تعیین شاخص‌ها باید بر عهده آموزش وپرورش باشد اما در مرحله اجرا به نقطه مطلوب قانون نرسیده‌ایم و در مهدهایی که آموزش پیش دبستانی دارند، آموزش‌وپرورش مکانیزم نظارتی ندارد بنابراین در تفاهم‌نامه با سازمان بهزیستی به دنبال این هستیم که وظیفه به رسمیت شناختن این سازمان برای اعطای مجوز و وظیفه آموزش‌وپرورش برای نظارت لحاظ شود.

حکیم زاده ادامه داد: اهمیتی که سرمایه‌گذاری دوره پیش دبستانی دارد هیچ دوره‌ای ندارد؛ کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در پوشش دبستانی تفاوتی ندارند و درصد پوشش بالاست اما در کشورهای توسعه یافته نرخ پوشش پیش دبستانی بالای 90 درصد است و هرچقدر نرخ توسعه یافتگی پایین می‌آید نرخ پوشش پیش دبستانی کاهش می‌یابد.اخیرا در فرانسه سن آموزش اجباری را از سه سالگی تعیین کرده‌اند تا دو سال به صورت رایگان و اجباری تمام کودکان تحت پوشش آموزش پیش دبستانی قرار بگیرند.

حکیم زاده بیان کرد: نرخ پوشش دبستانی در مناطق محروم از 38 درصد در آغاز کار دولت به بالای 70 درصد رسیده است و در استان‌های محروم و دوزبانه مانند ایلام و خوزستان نرخ پوشش به بالای 90 درصد رسیده است، در تلاش هستیم پوسش پیش دبستانی در این مناطق به 100 درصد برسد به خصوص آنکه در مناطق دو زبانه کودکان برای ورود به کلاس اول باید با زبان فارسی آشنا باشند اما در این رابطه محدودیت اعتبار داریم البته در مناطق برخوردار و جایی که خانواده‌ها توانایی مالی دارند با توجه به محدودیت منابع دولتی اصراری نداریم که دولت ورود پیدا کند و اولویت باید مناطق محروم و دوزبانه باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: آنچه به دنبال آن هستیم تعمیم 100 درصدی پیش دبستانی در مناطق محروم و دوزبانه است و به شورای توسعه پایدار مناطق مرزی هم اعلام کرده‌ایم تا اعتباری اختصاص دهند در حاشیه شهرهای پرجمعیت که به دلیل مهاجرت خانواده‌هایی که عمدتا تمکن مالی خوبی ندارند،‌مشکلات خاص خود را دارند پیش دبستانی رایگان شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مطوب ما این است پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی در نظر گرفته شود و در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است سن آموزش رسمی از 5 سالگی باشد و نباید این سال مهم را از دست بدهیم و تمام کودکان باید از آموزش پیش دبستانی بهره مند شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان