بازدید 24283

پیام دشمنانه نتانیاهو درباره بحران آب در ایران و سه نکته کلیدی

نکته بعدی، اما از انگشت گذاردن روی مشکلی که در کشورمان بروز کرده و تلاش برای سوءاستفاده از آن هم کلیدی‌تر و مهم‌تر است؛ اینکه قرار است چه اطلاعاتی با ایرانیان به اشتراک گذارده شود که در عبور از بحران آب نقش کلیدی داشته و نجات بخش باشد؟ اطلاعاتی معمولی یا فناوری‌هایی خاص و پیچیده که تنها در اختیار رژیم اشغالگر است؟
کد خبر: ۸۰۷۴۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵ 12 June 2018

در حالی که فلسطینی‌های ساکن نوار غزه به دلیل تصرف منابع آبی‌شان از سوی رژیم صهیونیستی، از کمبود آب رنج می‌برند، نخست وزیر این رژیم، با انتشار پیام ویدیویی گفت که آماده است به ایرانی‌ها برای غلبه بر بحران آب در این کشور کمک کند.

به گزارش «تابناک»؛ سناریوی پیام نتانیاهو با نوشیدن یک لیوان آب آغاز می‌شود؛ تصویری که قرار است به مخاطب القا کند بحران آب در کشورمان تا آب شرب پیش رفته و نسخه فرار از آن، سخنان نتانیاهوست که بلافاصله بعد از گذاشتن لیوان خالی شده روی میز، شروع می‌شود.

جز این شروع سینمایی، باقی ارکان این پیام ویدئویی نیز بر اساس یک برنامه کنار هم چیده شده و تک تک کلماتی که نتانیاهو پشت سر هم قطار می‌کند، برگزیده با وسواس و بر اساس برنامه ریزی هستند تا این نتیجه گیری را در ذهن مخاطبان به وجود آورند که هدف از تهیه و انتشار این پیام چیزی نیست جز دوستی!

درباره دوستی‌ سخن می‌گوییم که قرار است با انتشار اسرار رژیم صهیونیستی در زمینه تصفیه و بازیافت آب در یک وب سایت به زبان فارسی با ایرانیان به اشتراک گذارده شود تا در عبور از بحران آب، یاری مان کند. خدمتی رایگان که بعید است کسی اهل حساب و کتاب باشد و به دیده تردید و حتی ظن دشمنی به آن نگاه نکرده و نتیجه نگیرد که هدف دوستی نیست.

اگر دشمنی‌های اسرائیلی‌ها در زمینه‌های مختلف با کشورمان را به کل از دایره محاسبات فنی در خصوص بحران آب کنار بگذاریم و فارغ از نیت خوانی‌ها و استقرا‌ها در باب این اقدام عجیب، تنها در صدد بررسی محتوای پیام منتشر شده براییم، نخستین نکته‌ای که خودنمایی خواهد کرد، چرایی انتخاب سوژه آب توسط مقامات رژیم اشغالگر است.

اینکه چرا روی بحران آب انگشت گذاشته‌اند؟ بحرانی که درست است یکی از دلایل بروز و نمود آن در کشورمان، برخی اشتباهات صورت گرفته مانند سدسازی‌های بی رویه و دستکاری‌های نظامات هیدرولوژیکی کشورمان با طرح‌های سازه‌ای است، اما نیک آگاهیم که دلیل بزرگ بحرانی شدن آن، خشکسالی‌های وسیع است.

خشکسالی‌هایی که جایی در پیام نتانیاهو ندارند؛ درست مثل مقوله‌هایی چون سدسازی که اشاره‌ای به آن‌ها نشده و البته برای تصحیح اشتباهات رخ داده در این حوزه، کاری از دست مردم ساخته نیست. نکته‌ای کلیدی که نشان می‌دهد پیام ویدئویی یاد شده تا چه اندازه پوچ است و هدف متفاوتی را پیگیری می‌کند.

نکته بعدی، اما از انگشت گذاردن روی مشکلی که در کشورمان بروز کرده و تلاش برای سوءاستفاده از آن هم کلیدی‌تر و مهم‌تر است؛ اینکه قرار است چه اطلاعاتی با ایرانیان به اشتراک گذارده شود که در عبور از بحران آب نقش کلیدی داشته و نجات بخش باشد؟ اطلاعاتی معمولی یا فناوری‌هایی خاص و پیچیده که تنها در اختیار رژیم اشغالگر است؟

اندک تأملی در این خصوص کافی است تا بار دیگر دریابیم پیام یاد شده نه به منظور دوستی، که برای دشمنی ساخته و منتشر شده است، وگرنه اگر پای نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های علمی و دانشگاهی در میان باشد، به انحای مختلف در دسترس همگان، به ویژه محققان قرار دارد و به سبک و سیاق همه پژوهش‌های علمی، مورد توجه دانشگاهیان و پژوهشگران ایرانی قرار گرفته است و اگر پای اطلاعاتی سری در میان باشد، بی شک به اشتراک گذاری رایگان آن‌ها منجر نمی‌شد.

این را می‌شود از متنی که نتانیاهو می‌خواند نیز دریافت که اگر پای اشتراک گذاری اطلاعات گرانسنگ و سری در میان بود، از آن یاد می‌شد، نه اینکه روی یک وبسایت عمومی عرضه شود و بی معامله‌ای اقتصادی، به جهانیان عرضه شود. ادعایی شبیه کشف فرمولاسیون دارویی خاص که با صرف وقت زیاد و هزینه گزاف به دست آمده و حالا قرار است در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر شود و به دست همه بیفتد!

مدینه فاضله‌ای که بعید است در دایره خیال هم هاسرائیلی‌ها در آن حضور مثبت داشته باشند و برتری نقش، یعنی نقش ناجی را بازی کنند. نکته‌ای کلیدی که صرف نظر از ماهیت این رژیم و سوابقش هم با عقل جور درنمی‌آید تا ثابت شود که «دوستی» نتانیاهو از چه جنسی از دشمنی است.

این نکات در حالی توجه‌ها را به خود جلب می‌کنند که می‌دانیم ورود رژیم اشغالگر به حوزه بحران آب در کشورمان، همان گونه که در ساعات گذشته واکنش‌های متعدد و متنوعی را سبب شده، تاثیرات سیاسی پررنگی به دنبال دارد و حتی ممکن است برخی را دچار خطا‌هایی کند. اینکه کمبود آب و نگرانی‌ها در خصوص آن را از بحثی فنی که بی شک چاره دارد، به موضوعی امنیتی تبدیل کند.

اتفاقی که چه بسا هدف اصلی از تهیه و انتشار پیام ویدئویی یاد شده باشد؛ اینکه راه‌ها برای بحث و بررسی این موضوع بسته و بحران آب به تهدیدی امنیتی تبدیل شود. اتفاقی که اگر رخ دهد، بی شک حل مشکل بروز کرده دشوارتر از قبل خواهد شد و این چیزی نیست جز خواست امثال نتانیاهو و دیگر دشمنان کشورمان.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل