بازدید 11755

میزان افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر

کد خبر: ۸۰۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 11 June 2018

از اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ قیمت خانه در تهران متری یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ متری ۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان بود که این رقم در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ به متری ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسیده و در این شرایط قدرت خرید مسکن توسط خانوارها با توجه به نرخ تورم عمومی حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است. از سوی دیگر، نقش برخی دفاتر مشاوران املاک به عنوان عامل ثانویه در رشد قیمت‌ها طی شش ماه اخیر محسوس بوده است. 

مقایسه قیمت خانه‌های ۶۰ متری در تهران طی یک سال اخیر

اردیبهشت ماه ۱۳۹۶

اردیبهشت ماه ۱۳۹۷

محله

سن بنا

قیمت (تومان)

محله

سن بنا

قیمت (تومان)

گلابدره

۴ سال

۳۲۵ میلیون

گلابدره

۱۶ سال

۵۹۵ میلیون

آلستوم

۳ سال

۲۷۰ میلیون

آلستوم

نوساز

۴۷۵ میلیون

تهرانپارس

۱۱ سال

۱۸۰ میلیون

تهرانپارس

۷ سال

۲۴۲ میلیون

آپادانا

۲ سال

۳۷۰ میلیون

آپادانا

۴ سال

۴۲۵ میلیون

نظام‌آباد

۸ سال

۱۵۰ میلیون

نظام‌آباد

۱۶ سال

۱۴۵ میلیون

نارمک

۱۴ سال

۲۲۲ میلیون

نارمک

۱۴ سال

۳۱۲ میلیون

بریانک

۳ سال

۱۹۲ میلیون

بریانک

۳ سال

۲۶۰ میلیون

هاشمی

نوساز

۱۹۵ میلیون

هاشمی

نوساز

۲۳۰ میلیون

آبشار دمار

۳ سال

۱۴۱ میلیون

آبشار دمار

۳ سال

۲۹۵ میلیون

قاسم‌آباد

۸ سال

۱۸۸ میلیون

قاسم‌آباد

۴ سال

۲۷۶ میلیون

آهنگ

۳ سال

۳۳۶ میلیون

آهنگ

نوساز

۳۰۵ میلیون

افسریه

۱۷ سال

۱۸۰ میلیون

افسریه

۷ سال

۲۳۵ میلیون


چرا خانه یکباره جهش کرد؟

با توجه به طولانی شدن دوره رکود مسکن و اثرپذیری از جهش قیمت ارز و سکه انتظار می‌رفت که قیمت مسکن در سال ۱۳۹۷ با شیب ملایمی افزایش پیدا کند اما متقاضیان این حوزه به یکباره در فروردین و اردیبهشت ماه امسال با افزایش ۲۹ و ۳۵ درصد قیمت‌ها غافلگیر شدند. قیمت در بعضی مناطق تهران تا ۵۳ درصد رشد کرد. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بعضی دفاتر مشاور املاک شهر تهران به ایجاد هیجان کاذب در این بازار رو آوردند و با استدلال تورم انتظاری در این بخش، متقاضیان را متقاعد به خرید زودهنگام کردند که باعث رشد زودتر از موعد قیمت‌ها شدند. اما کارشناسان معتقدند عطش فعلی بازار مسکن به تدریج فروکش می‌کند و تا یک سال آینده این حوزه وارد رکود خواهد شد. بنابراین دود این رفتار بعضی بنگاه‌داران به چشم خریداران فعلی و خود صنف مشاوران املاک می‌رود.

شکاف ۵۵ درصدی بین وام و قیمت مسکن

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی بانک مسکن ۵۹ درصد ارزش یک خانه ۶۰ متری بر اساس میانگین قیمت شهر تهران را پوشش می‌داد که این رقم هم‌اکنون به ۴۴.۶ درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر هم‌اکنون فاصله حدود ۵۵ درصدی بین قدرت خرید از طریق وام و قیمت مسکن ایجاد شده است. این شکاف البته برای واحدهای ۷۵ متری به عنوان الگوی مصرف عمیق‌تر است؛ چرا که بر اساس قیمت‌های جدید هم‌اکنون وام ۱۶۰ میلیون تومانی فقط ۳۵.۷ درصد قیمت یک واحد ۷۵ متری پایتخت را در بر می‌گیرد.

رویکرد سفته‌بازانه در بازار مسکن

معاملات مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۶.۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش یافت و به رقم ۱۹ هزار مورد رسید. قیمت‌ها نیز بالاترین میزان افزایش از سال ۱۳۹۲ به بعد را تجربه کرد و ۳۵ درصد رشد نقطه به نقطه را نشان داد. هم‌اکنون متوسط قیمت مسکن شهر تهران متری ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است. رصد تراکم معاملات حاکی از آن است که مناطق مرفه‌نشین و متوسط به بالا همچون مناطق ۱، ۵، ۲، ۴ و ۸ سهم بیشتری از رشد قیمت و معاملات را نسبت به دیگر مناطق داشتند. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد خانوارهای متوسط که هدف صندوق پس‌انداز مسکن یکم بوده‌اند با جهش یکباره قیمت‌ها دو مسیر را پیش روی خود می‌بینند؛ عده‌ای به خرید واحدهای قدیمی و کوچک متراژ روی آورده‌اند و عده‌ای دیگر هنوز تصمیمی برای خرید نگرفته‌اند.

سپرده‌گذاری ۴۱۹ هزار خانه اولی

تا ۲۰ اردیبهشت ماه سال جاری۴۱۹  هزار و ۳۵۰ نفر در صندوق پس انداز مسکن یکم، ثبت نام و سپرده گذاری انجام داده‌اند که از این تعداد، نزدیک به ۶۰ هزار سپرده‌گذار تا کنون موفق به دریافت تسهیلات خود در شهرهای مختلف شده‌اند. به بیان دیگر آمار ثبت نام‌ها حدود هفت برابر وام‌گیرندگان است. با این‌که سرعت سپرده‌گذاری نسبت به زمان افتتاح این صندوق در خردادماه ۱۳۹۴ طی سال‌های بعد افزایش داشته، بر اساس آمار فعلی باید حداقل ۲۵۰ هزار فقره تسهیلات به زمان پرداخت رسیده باشد اما به نظر می‌رسد به دلیل تاثیر عوامل بیرونی بر بازار مسکن، متقاضیان با این میزان وام، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر با توجه به محدودیت منابع گفته می‌شود بانک مسکن توان پرداخت سالیانه بیش از ۸۲ هزار فقره تسهیلات به خانه اولی‌ها را ندارد. حتی عده‌ای از کارشناسان سال گذشته هشدار دادند که ممکن است صندوق پس‌انداز مسکن یکم با افزایش سپرده‌گذاری به سمت ورشکستگی برود.

متقاضیان افتتاح این حساب می توانند پس از گذشت حداقل دو دوره ۶ ماهه بعد از افتتاح حساب با رعایت متوسط موجودی لازم، از سقف تسهیلات این حساب در شهر تهران برای هر نفر ۸۰ میلیون تومان (زوجین ۱۶۰ میلیون تومان)، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان استفاده کنند. مدت زمان بازپرداخت تسهیلات اخیرا از ۱۲ به ۱۵ سال افزایش یافته و به این ترتیب مبلغ قسط وام ۸۰ میلیون تومانی در هر ماه ۶۷۵ هزار تومان می‌شود. نرخ سود این نوع وام نیز در بافتهای فرسوده ۶ درصد و در سایر نقاط شهری ۸ درصد است. این نرخ سود، پایین‌ترین نرخ تسهیلات در سیستم بانکی محسوب می‌شود. طبق بررسی‌ها هم‌اکنون سهم خانه اولی‌ها از معاملات مسکن شهر تهران ۹ درصد است که رقم چندان بالایی نیست.

بررسی علت پایین بودن سهم خانه اولی‌ها از بازار مسکن تهران به ناکافی بودن مبلغ این نوع وام نسبت به قیمت مسکن مربوط می‌شود. در شرایطی که وام مسکن در کلان‌شهر تهران ۴۴.۶ درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد، این رقم در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۸۰ درصد است.

از سوی دیگر افزایش سقف تسهیلات در دستور کار قرار ندارد. سال گذشته وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد داده بود سقف وام ۱۶۰ میلیون تومانی به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند که هنوز با آن موافقت نشده است. در این شرایط خانواده‌هایی که در کلان‌شهرها قصد خرید مسکن دارند باید بخش مهمی از قیمت ملک را تهیه کنند تا بلکه بتوانند با استفاده از تسهیلات به عنوان مکمل، یک واحد مسکونی خریداری کنند.

میزان سپرده‌گذاری در بانک عامل بخش مسکن برای خرید اولین خانه توسط خانوارها در پایان سال گذشته ۵۱ درصد افزایش داشته است. این آمار که توسط مدیر امور ارتباطات و حوزه مدیریت بانک مسکن اعلام شده حاکی از آن است که حجم تقاضا برای خرید واحدهای با قیمت حداکثر ۱۶۰ میلیون تومان در بازار مسکن افزایش یافته اما شواهد و آمار و ارقام معاملات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذارانی که معمولا اقدام به خرید و فروش خانه‌های گران‌قیمت می‌کنند در سه ماهه پایانی سال قبل، نقش بیشتری در بازار مسکن ایفا کردند و متقاضیان واقعی به امید ثبات یا کاهش قیمت‌ها در انتظار نشسته‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۸
اين قيمت ها پيشنهادي و خيالبافي فروشنده است .كو خريدار با اين قيمت يك جوي بود خوابيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
ازخواب گران خواب گران خیز ...از
وقتی مالیات سالیانه و تصاعدی بر روی مسکن و املاک نباشد ، همین میشود ..
باید بر روی دارئی های فردی سقفی تعیین کرد و بصورت سالیانه و تصاعدی هندسی ، بر روی دارائی ها و املاک مازاد ، بر اساس نرخ و قیمت روز ، مالیاتهای سنگین و نجومی بست ....
متاسفانه چون برخی دولتمردان ما خود ذی نفع در داشتن املاک و دارئی های ملی برای خود و فرزندانشان هستند ، هیچوقت حتی برای یک بار هم که شده این مسئله را مطرح نمی کنند ..
حتی مطرح کردن مالیات سالیانه ، حتی اگر برای سال 1400 به بعد لازم الاجرا باشد ، قیمت مسکن را تا 70% کاهش میدهد .
چنانچه سقف معاف از مالیات ملکی برای هر فرد فقط تا 500 میلیون تومان باشد و مثلا تا 1 میلیارد تومان را 1% در سال مالیات بگیرند ( یعنی سالی 5 میلیون تومان ) و برای 500 میلیون بیشتر تا 1.5 میلیارد ، 2% ( یعنی 5 میلیون برای تا 1 میلیارد و 10 میلیون برای تا 1.5 میلیارد ) و الی آخر ...
باید با زور و قانون وارد عمل شد و با حرف نمی شود ....
ممنونم
نخرید ارزون میشه. این قانون همه جای دنیا جواب داده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
خونه نخرید --- ارزون میشه
طلا نخرید ---- ارزون میشه
سکه نخرید--- ارزون میشه
ماشین نخرید --- ارزون میشه
دلار نخرید --- ارزون میشه
عجب ایده خوبی برای مشکلات دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
بجز ایران...نخری فردا کلات سره معرکست
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
برادر من اینجا ایرانه شما فقط یه مورد بگو با نخریدن چیزی ارزون بشه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
نداری که بخری!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
دوشنبه 21 خرداد:
یورو 8100
پوند 9100
دلارکانادا 5300
سکه 2480000 !!!!
نخرید ارزان میشه خخخخخخخخخخخخخخخ
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
نه عزیزم این قانون مال ملتهای واحد هستش نه ما 80 میلیون ملت متفرق هستیم و هر کسی به فکر خودش انگار نه انگار که با اینکارها و دامن زدن به تخریب ارزش پول ملی ، گور خودمون رو می کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
اما توی ایران، قانون برعکس هستش. کمپین نخریدن ماشین داخلی یادتون نیست؟ مردم نخریدناما اونا با 50 درصد گرونتر کردن ماشین با وام الکی به مردم چپوندند.
اون قانون درایران بدینصورت بومی سازی میشه. اگه نخرید مجبورید با حباب های جدیدی که ایجاد میکنیم و حداقل 100% افزایش میدهیم رو بخرید یا دیگه هیچی گیرتون نمیاد.
این تجربه حضور تقریبا 10 ساله من در بازارهای مالی و مسکن هستش.
"در کشور 25 میلیون واحد مسکونی داریم که 10 درصد آن یعنی 2.5 میلیون واحد خالی بودن آن یک امر طبیعی برای جابه جایی است."
آقای خسروی گرامی،
الف - مسئله این نیست که کلا چند واحد مسکونی داریم؛ مسئله این است که در سال چند واحد مسکونی معامله می‎شود. متناسب با آن، مثلا 25% آن، نیاز به واحد خالی خواهیم داشت.حالا خود شما بفرمایید، آیا ما در سال 10 میلیون خرید و فروش مسکن داریم که نیازمند 2.5 میلیون ملک خالی باشیم؟
ب – اگر استدلال شما درست باشد لابد باید هریک از این خانه‌های خالی حداکثر چندماه تا یک سال خالی بمانند، بعد برای این خانه‌ها مشتری بیاید و مسکن‌های دیگری (نوساز یا ...) خالی بشوند. یعنی این مسکن‎های خالی بخشی از چرخه‎ی اقتصاد کشور باشند؛ در حایکه بعضی از این خانه‎ها چندین سال است که خالی هستند. و کاملا از گردش مالی کشور جدا شده‎اند. بنظرتان این هم طبیعی است؟
هم‎وطن گرامی،
اگر بهای هر مسکن را به طور متوسط 300 میلیون تومان فرض کنیم؛ 2.5 میلیون واحد مسکونی معادل با 750 هزار میلیارد تومان سرمایه‎ی راکد محسوب می‌شود! بنظر شما با این سرمایه می‎توان چندین میلیون شغل مولد ایجاد کرد؟
و
ایکاش، ایکاش، دولت برای هرشهروند بالغ ایرانی تا دو مسکن را طبیعی قلمداد کند، اگر کسی بیش از دو مسکن داشت، برای هر مسکنی که بیش از یک سال خالی از سکنه ماند، مالیات سنگین اخذ کند. چقدر مالیات، همانقدر که اگر آن پول در اقتصاد کشور تزریق می‎شد ایجاد ارزش افزوده می‎کرد.
این جدول قیمت که گذاشتی دوزار ارزش نداره چون سن بنا توش قید نشده
این جدول قیمت که گذاشتی دوزار ارزش نداره چون متراژ آپارتمان توش قید نشده
"ایکاش، ایکاش، دولت برای هرشهروند بالغ ایرانی تا دو مسکن را طبیعی قلمداد کند، اگر کسی بیش از دو مسکن داشت، برای هر مسکنی که بیش از یک سال خالی از سکنه ماند، مالیات سنگین اخذ کند. چقدر مالیات، همانقدر که اگر آن پول در اقتصاد کشور تزریق می‎شد ایجاد ارزش افزوده می‎کرد."
سوالي كه مطرح است: قيمت مسكن كه در بازارها و بنگاههاي ايران مطرح مي باشد و خريد فروش مي شود اين قيمت تمام شده واحدهاي آپارتماني چند درصدش به قيمت زمين مربوط مي شود؟ چند درصدش به مصالح و ساخت ساز و دستمزدهاي كارگران و نقشه پروانه .....مربوط مي شود؟ و چند درصدش مربوط به سود مالكين و پيمانكاران بساز بفروش مربوط مي شود؟ مطمئنا درصد سود واحدهاي آپارتماني در شهرهاي بزرگ ايران بالاي 100 درصد مي باشد و در مواردي حتي بالاي 300 درصد هم بوده ... كه جدا از نحوه ساخت ساز از نظر كيفيت و رعايت حداقل استانداردها ‌كه زلزله هاي چند ريشتري اخير خود نمايي مي كنند در مقايسه با ديگر كشورها - و با صرف نظر از سرانه درآمد ها و دستمزدها در مقايسه با ديگر كشورها - اين درصد سود مالكين بساز بفروش در ايران بسيار بالاست كه در اين زمينه نماينده هاي محترم و مسئولين محترم ساليان سال است كه خود را به خواب خرگوشي زدند و واقعا بسي جاي تاسف مي باشد
بدبختی مستاجرها همش تقصیر این بنگاههای مسکنه والسلام برای حق دلالی شروع به تحریک مالک برای بالا بردن قیمت میکنند و با شایعاتشون مردم را بیچاره کردن. اصلا یه سوال چه فرقی میکنه یه نفر خونه ۱۰۰ متری رو قرارداد اجاره بنویسه یا یه زیرپله ده متری رو. زحمت بیشتری میکشه؟ مسئولیتی متوجه اش میشه؟ درصد برای چی میگیرن؟
وقتی قیمت خانه از درامد ساکنان همان محله 150 درصد بیشتر است ....نه کسی می تواند خانه بخرد یا نوسازی کند.........
علل افزايش طبيعي وعادي قيمت مسكن:
١-افزايش مستمرقيمت ارز وكاهش پي درپي ارزش پول ملي
٢- افزايش قيمت نفت
٣- كاهش شديدساخت وسازوعرضه مسكن در٥ سال گذشته
٤- افزايش نرخ جهاني فلزات ومصالح ساختماني
٥- كاهش جاذبه بازارهاي رقيب بخصوص بورس وبانكهادرجذب نقدينگي سرگيجه آورهزاروپانصدهزارميلياردتومان وكوچ سرمايه هاي سرگردان به بازارامن وپربازده مسكن
٦- افزايش سرسام اورهزينه هاوعوارض ساخت وساز
٧-افزايش هزينه حمل ونقل كه بزودي باافزايش غيرقابل اجتناب قيمت بنزين شديدترخواهدشد
٨- افزايش چشمگيرمبلغ وام خريدمسكن درماههاي اخير كه منجربه افزايش تقاضابراي مسكن شده است
با سلام
برای جلوگیری از سهم خواهی مشاوران املاک باید به میزان افزایش قیمت مسکن کمسیون دریافتی مشاوران املاک کاهش پیدا کنه تا رغبتی برای افزایش کاذب نداشته باشند
من وامم دراومده ولي نميتونم زير 15 سال ديگه بخرم. كاش قانون سن بنا رو تا 20 سال افزايش ميدادن. يه جايي مثل تهرانسر از پارسال دو برابر شده . مجبوريم منطقه زندگيمونو هي ببريم پايين تر تا به اميد خدا بريم بهشت زهرا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
انشاالله میری اطراف دریاچه نمک قم خانه میخری با شرایط موجود
مسولان بی کفایت سبب این نابسامانی شدند
اقتصاد در رکود بود و دولت با هر ترفتدی میخواست رونقی ایجاد کند چه بهتر با مسکن که یکباره چون سایر موارد بجای رونق آتش به خرمن افتاد.
اینها نتیجه بی تحرکی دولت در بخش مسکن است .این وزیر مسکن که معلوم نیست چگونه از سه بار اسنیضاح در مجلس برنده بیرون ا مده در پنج سال گذشته فقط حرف زده است و گذشته را زیر سوال برده . الیته رییس دولت هم بیشتر از این کا ری نکرده است. البته خریدن ممکن است در کوتاه مدت جواب دهد و لی وقتی مسکنی تولید نمی شود گرانی اجتناب ناپذیر است.
چی کنیم ما بلاخره یه درپیت بخریم یا صبر کنیم؟؟؟؟؟یکی جواب بده
واقعیت بازار مسکن اینست که پرسودترین بازار در سال آینده است. علت: افت ارزش ریال سبب جایگزینی پول با دلار یا سکه یا مسکن خواهد شد. دلار و سکه تا حدودی دستخوش دخالتهای دولت اسن. اما مسکن بسیار پیچیده است
واقعا باید چیکار کنیم تو این کشور کاش مردن دست خود ادم بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار