بازدید 4339
آشنایی با مفاهیم اقتصادی؛

هزینه سرمایه و بازگشت سرمایه چیست؟

کد خبر: ۸۰۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲ 10 June 2018

هزینه سرمایه همان هزینه‌‌ای است که شرکت برای تأمین منابع مالی می‌پردازد. اگر شرکت فقط از بدهی‌های جاری و وام بلندمدت برای تأمین هزینه‌ی فعالیت‌هایش استفاده کند، در واقع از وام استفاده کرده و هزینه سرمایه معمولا نرخ بهره‌ی آن وام است.

در شرکت‌های عام که سرمایه‌گذارانی دارند، بحث هزینه سرمایه پیچیده‌تر می‌شود. اگر شرکت فقط از منابع مالی‌ای استفاده کند که سرمایه‌گذاران تأمین کرده‌اند، هزینه سرمایه همان هزینه‌ی فروش سهام است. معمولا این نوع شرکت‌ها بدهی دارند، اما با تأمین مالی از طریق فروش سهام یا پولی که سرمایه‌گذاران تأمین می‌کنند هم می‌چرخند. در این صورت، هزینه سرمایه همان هزینه‌ی وام و هزینه‌ی سهام است. ترکیبِ «تأمین مالی از طریق وام» و «فروش سهام برای شرکت»، ساختار سرمایه‌ی آن شرکت را تشکیل می‌دهد. 

بازگشت سرمایه در یک معامله‌ی تجاری یا یک پروژه‌، میزان سودی است که در مقایسه با سرمایه‌ای که هزینه کرده‌اید، به‌دست می‌آورید. نکته‌ی کلیدی در ارتباط با هزینه سرمایه این است که بازگشت سرمایه برای هر پروژه، همیشه باید برابر یا بیشتر از هزینه‌ای باشد که در آن پروژه سرمایه‌گذاری می‌شود. به عبارت دیگر، نرخ بازگشت سرمایه باید از هزینه سرمایه بیشتر باشد یا با آن برابر باشد تا شرکت به سود برسد.

 

منبع: chetor.com

 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر