بازدید 6066

تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیک شدن موعد ۶ نوامبر برای اجرایی شدن تحریم های آمریکا شش شرکت اروپایی بزرگ وارد کننده ی نفت تصمیم گرفته اند که تا زمان نامبرده، و یا تا زمانی که اثر تحریم های آمریکا ملموس شود، واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. 
کد خبر: ۸۰۵۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 07 June 2018

تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایرانبر اساس گزارش های منتشر شده، با نزدیک شدن موعد ۶ نوامبر برای اجرایی شدن تحریم های آمریکا شش شرکت اروپایی بزرگ وارد کننده ی نفت تصمیم گرفته اند که تا زمان نامبرده، و یا تا زمانی که اثر تحریم های آمریکا ملموس شود، واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، این شرکت ها در حوزه انرژی فعال بوده و شامل توتال فرانسه، Eni و ساراس ایتالیا، رپسول اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان می شوند. 

در این رابطه، چند نفر از منابع مطلع در شرکت های ایتالیایی و یونانی نامبرده گفته اند که ''نمی توانیم با آمریکا مبارزه کنیم... هنوز معلوم نیست که دولت آمریکا چه کار می تواند بکند اما در عمل ما به دردسر خواهیم افتاد''. به گفته ی آنان، قرار است که این شرکت ها به جای نفت ایران نفت خام اورال روسیه یا نفت خام عربستان را خریداری کنند. 

تصمیم شرکت های اروپایی بر کاهش خرید نفت ایران

لازم به ذکر است که علیرغم آنکه بیشتر نفت ایران به آسیا صادر می شود، کاهش واردات نفت اروپا از ایران می تواند تا یک پنجم از مجموع ۲.۵ میلیون بشکه بازار صادراتی ایران را تهدید کند. این در حالی است که به گفته ی منابع مطلعی که به آنان اشاره شد برخی گفته ها وجود دارد که مشتریان آسیایی ایران از جمله شرکت Reliance Industries Ltd هند در حال آماده سازی خود برای متوقف کردن خرید نفت ایران هستند. 

افزون بر این، یکی دیگر از دلایل خودداری شرکت های اروپایی مذکور از خرید نفت ایران تمایل بعضی بانک ها، موسسات بیمه و شرکت های حمل و نقل دریایی برای فاصله گرفتن از ایران است. به طور مثال، یکی از منابع مطلع در شرکت رپسول گفته است که ''موضوع با پیدا کردن تانکرهای نفتی و موسسه ی بیمه ای که خرید نفت (از ایران) را پوشش دهد ارتباط دارد. قطعا پیدا کردن چنین موسساتی در حال حاضر آسان نیست''. همچنین، گفته می شود که شرکت یونانی هلنیک پترولیوم واردات نفت از ایران را به این دلیل متوقف خواهد کرد که بانک سوییسی ای که پیش از این امور مالی مربوطه را با ایران انجام می داد مبادلات مالی خود با این کشور را متوقف کرده است. 

این در حالی است که آلمان، فرانسه و بریتانیا پیش از این متعهد به تلاش در جهت اخذ معافیت از تحریم های ثانویه ای شده بودند که شرکت های خارجی معامله کننده با ایران را هدف قرار می داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل