بازدید 6411

ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در کجای دنیا ایستاده است؟

در روزهای اخیر دادستان تهران طی نشستی با شرکت های هواپیمایی بخاطر تاخیر در پروازها با آن ها اتمام حجت نمود. مدیرعامل هما نیز در این نشست به صحبت های دادستان واکنش نشان داد و در بخشی از سخنان خود گفت: وضع عراق و افغانستان و کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است. همین موضوع باعث شد تا ما به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که واقعاً جایگاه ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در منطقه خاورمیانه و دنیا کجاست؟
کد خبر: ۸۰۵۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 07 June 2018

ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در کجای دنیا ایستاده است؟در روزهای اخیر دادستان تهران طی نشستی با شرکت های هواپیمایی بخاطر تاخیر در پروازها با آن ها اتمام حجت نمود. مدیرعامل هما نیز در این نشست به صحبت های دادستان واکنش نشان داد و در بخشی از سخنان خود گفت: وضع عراق و افغانستان و کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است. همین موضوع باعث شد تا ما به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که واقعاً جایگاه ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در منطقه خاورمیانه و دنیا کجاست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در مورخه 10 خرداد 1397 عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران طی نشستی با شرکت های هواپیمایی، بخاطر تاخیر پروازها با آن ها اتمام حجت نمود و گفت: برخی از این تاخیرها هیچ ارتباطی به تحریم ها ندارد. فرزانه شرفبافی مدیرعامل هما نیز که در این جلسه حضور داشت به این صحبت های دادستان واکنش نشان داد و با بیان اینکه میانگین سن ناوگان هوایی کشور 24 سال است و با طرح این پرسش که "به این صنعت چه داده ایم که اینقدر انتظار داریم" گفت: وضع عراق و افغانستان و کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است چون ما در تحریم هستیم و برای تامین دو قطعه تجهیزات هواپیما دچار مشکل می شویم.

همین صحبت ها باعث شد تا به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که واقعاً جایگاه ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در منطقه خاورمیانه و دنیا کجاست؟

برای پاسخ به این پرسش به گزارش رقابت پذیری 2016-2017 مجمع جهانی اقتصاد رجوع کردیم. در این گزارش در بخش زیرساخت، زیربخش ­هایی چون کیفیت جاده­ ها، کیفیت زیرساخت ­های ریلی، کیفیت زیرساخت ­های بنادر و کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی وجود دارد که در آن ­ها 138 کشور دنیا رتبه ­بندی شده ­اند.

نمره دهی مجمع جهانی اقتصاد به بخش­ ها و زیر بخش ­ها در گزارش­ های رقابت پذیری به این گونه است که نمره 7 بهترین نمره و نمره 1 بدترین نمره می­ باشد.

در گزارش رقابت پذیری سال 2016-2017 در بخش کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی امارات و قطر در رتبه های اول و دوم منطقه قرار گرفته اند. نمره زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی برای  کشور امارات برای دو سال پیاپی 6.7 بوده و این کشور با این نمره در هر دو سال در رتبه دوم دنیا و اول منطقه قرار گرفته است. کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی قطر نیز با کسب نمره 6.2 در دو سال پیاپی جایگاه هفتم دنیا و دوم منطقه را به خود اختصاص داده ­اند. در حال حاضر این دو کشور در منطقه در موضوع کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی به شدت با یکدیگر در رقابت هستند و قطر به دنبال آن است تا در سال ­های آینده امارات را در این شاخص جای بگذارد و خود در رتبه نخست منطقه قرار بگیرد.

کشورهای سوم تا پنجم منطقه در این زمینه به ترتیب ترکیه با نمره 5.4، اردن با نمره 5.3 و عربستان با نمره 4.9 می ­باشند. جایگاه جهانی این سه کشور نیز به ترتیب 29م، 34م و 45م می ­باشد.

ایران در شاخص کیفیت زیرساخت ­های حمل و نقل هوایی با نمره 3.4، بعد از کشورهای بحرین، مصر، عمان، لبنان و کویت در جایگاه یازدهم منطقه قرار گرفته است. جایگاه جهانی ایران در این شاخص نیز 111م می ­باشد. در گزارش سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد ایران با نمره 3.2 در جایگاه 118م دنیا قرار داشته است. در این شاخص کشور سنگاپور با کسب نمره 6.9 در دو سال پیاپی در جایگاه اول دنیا قرار گرفته است.

ایران به لحاظ کیفیت زیرساخت های حمل و نقل هوایی در کجای دنیا ایستاده است؟

بنابراین با توجه به نتایج این گزارش می توان برخی صحبت های مدیرعامل هما را در زمینه اینکه وضعیت کشورهای همسایه در صنعت هوایی از ایران بهتر است را تصدیق نمود و شاید واقعا برخی تاخیرها در پروازها به دلیل نبود زیرساخت های مناسب در صنعت حمل و نقل هوایی باشد اما باید گفت که این تمام ماجرا نیست و قطعاً عامل برخی تاخیرها نیز ضعف در مدیریت و پیگیر نبودن مسئولان هواپیمایی است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان