بازدید 14810
هر سه ماه یک‌بار این خودسوزی‌ها رخ می‌دهد/ رییس آموزش و پرورش دیشموک: ازدواج‌های تحمیلی از مهمترین دلایل خودسوزی دختران این شهر است

دلیل خودسوزی دختران دیشموک چیست؟

رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل شده از مهمترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.
کد خبر: ۸۰۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵ 31 May 2018

رییس آموزش و پرورش دیشموک در استان کهگیلویه و بویراحمد در دیدار با نماینده امور بانوان ریاست جمهوری تاکید کرد که ازدواج های تحمیل شده از مهمترین دلایل خودسوزی دختران در این بخش است.

به گزارش ایلنا، محمد نوروزی‌نیا در نشستی با حضور نماینده‌ای از معاونت امور بانوان ریاست‌جمهوری و برخی مسوولان استانی و شهرستانی بانوان استان کهگیلویه و بویراحمد در آموزش و پرورش دیشموک گفت: بیشترین علل ترک تحصیل دختران در بخش دیشمو ازدواج زودرس، بی‌توجهی به بلوغ حسی، عاطفی و فکری در دختران و تنها در نظر گرفتن سن شرعی است.

وی با تشریح شرایط جغرافیایی بخش دیشموک اظهارداشت: بخش دیشموک گسترده‌ترین و محروم‌ترین بخش شهرستان است که این پراکندگی جغرافیایی و نبود زیرساخت‌ها سبب شده مدارس در برخی روستاها وجود نداشته باشد.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک افزود: نبود زیر ساخت‌هایی مهمی چون راه مناسب و فقر اقتصادی سبب شده خانواده‌ها مانع تحصیل فرزندان شوند که با برگزاری جلسات توجیهی و مشاوره با والدین این دانش‌آموزان تاکنون توانسته‌ایم برخی فرزندان این خانواده‌ها را به چرخه تحصیل باز گردانیم.

نرخ خودسوزی بین زنان دیشموک بالاست

نوروزی‌نیا با اشاره به نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک اظهارداشت: نرخ خودسوزی بین زنان بخش دیشموک بالاست به گونه‌ای که هر سه ماه یک‌بار این خودسوزی‌ها رخ می‌دهد. از دلایل عمده این خودسوزی می‌توان به سطح پایین فرهنگی، اقتصادی و ازدواج‌های تحمیل شده اشاره کرد.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک گفت: رشد مدارس به لحاظ کمی پس از انقلاب در بخش دیشموک بالاست و در وزارت آموزش و پرورش تلاش بر پوشش صددرصدی به‌ویژه در مقاطع ابتدایی برای روستاهای کم‌خانوار نیز مدرسه تشکیل شده ولی از لحاظ کیفیت آموزش بسیار پایین بوده و نرخ پوشش اگرچه در مقاطع دیگر مطلوب نیست ولی خوب است.

نوروزی نیا با اشاره به آمارهای دانش‌آموزان و معلمان بخش دیشموک هم تصریح کرد: جمعیت نیروی انسانی این بخش 435 نفر بوده که از این تعداد فقط 36 نفر دبیر زن هستند یعنی چیزی حدود 8.3 درصد و مابقی مرد هستند درحالی‌که 45 درصد دانش‌آموزان دختر هستند.

وی گفت: این کمبود نیروی زن(حداقل 38 نفر) در متوسطه اول، دوم و کاردانش از یک‌سو و از سوی دیگر هم بافت سنتی منطقه و برخی تعصبات درباره مختلط بودن کلاس‌ها و معلمان مرد خانواده‌ها مانع ادامه تحصیل دختران می‌شوند.

رییس آموزش و پرورش بخش دیشموک، عمده مشکلات آموزشی این بخش را جوابگو نبودن فضاهای پیش ساخته مدارس با توجه به رشد جمعیت به ویژه در مقطع ابتدایی برشمرد.

نوروزی‌نیا گفت: احداث دو خوابگاه(پسرانه-دخترانه)، حداقل 2 مدرسه ابتدایی(دخترانه-پسرانه)، هنرستان دخترانه، ساختمان پژوهش، سالن امتحانات، مرکز رفاهی معلمان، آزمایشگاه سیار و کانون پرورش فکری کودکان بسیار ضروری است.

وی در پایان به نماینده امور بانوان نهاد ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم شما صدای مظلومیت دختران منطقه را به گوش مسوولان به‌ویژه معاونت امور بانوان ریاست جمهوری برسانید.

"شهلا اختری" نماینده امور بانوان ریاست‌جمهوری در این نشست هم اظهارداشت: آذری‌نژاد از طریق فضای مجازی به اطلاع خانم «ابتکار» معاون بانوان ریاست‌جمهوری رسانده که دختران در روستاهای بخش دیشموک به دلیل نبود خوابگاه مجبور به ترک تحصیل هستند.

به گزارش ایلنا از، بخش دیشموک از بخش‌های شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که با یاسوج مرکز این استان حدود 290 کیلومتر فاصله دارد. این بخش از محرومیت های فراوانی رنج می‌برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل