بازدید 5436

امکان تشخیص اسکیزوفرنی با ابزار اپتومتری

کد خبر: ۸۰۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵ 01 June 2018

ایرنا به نقل از ساینس مدیکال نوشت: گروهی از محققان دانشگاه راتگرز آمریکا دریافتند با استفاده از یک ابزار اپتومتری می‌توان بیماری اسکیزوفرنی را با سرعت و دقت بالا شناسایی کرد.

این تحقیقات با کمک 50 داوطلب انجام شد که نیمی از آن‌ها به اسکیزوفرنی مبتلا و نیم دیگر فاقد هرگونه بیماری روانی بودند. برای انجام این آزمایش محققان از یک ابزاردستی موسوم به RETeval استفاده کردند که معمولاً برای معاینه شبکیه چشم مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ این ابزار بین 10 تا 20 بار پرتوهایی با شدت مختلف را به درون چشم بیمار می‌تاباند.
محققان برای اندازه‌گیری واکنش الکتریکی سلول‌های شبکیه از یک حسگر کوچک استفاده کردند که روی پوست در زیر چشم بیمار نصب می‌شود.
این آزمایش یک‌بار در نور عادی و بار دیگر پس‌ازاینکه بیمار به مدت 10 دقیقه در محیطی تاریک قرار گرفت، انجام شد تا واکنش سلول‌های مختلف موردبررسی قرار گیرد.
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از این آزمایش، فعالیت الکتریکی سلول‌های شبکیه در افراد مبتلابه اسکیزوفرنی بسیار کمتر از سایر داوطلبان بود.
بر اساس تحقیقات پیشین واکنش شبکیه افراد مبتلابه اسکیزوفرنی کندتر از سایرین بوده و امواج الکتریکی آن‌ها نیز کمتر است. در این تحقیقات محققان توانستند یک آزمون دقیق، غیرتهاجمی و در دسترس را برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی سلول‌های شبکیه به‌کارگیرند.
به اعتقاد متخصصان باوجوداینکه ابزار RETeval امکان شناسایی بیماران مبتلابه اسکیزوفرنی را با سرعت و دقت بالا فراهم کرد، هنوز نمی‌توان این ابزار را به‌عنوان یک ابزار تشخیصی مورداستفاده قرارداد و باید آزمایش‌های بیشتری انجام داد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Abnormal Psychology منتشرشده است.
اسکیزوفرنی (Schizophrenia) یا روان‌ گسیختگی یک بیماری اختلال روانی است که ازکارافتادگی فرآیندهای فکری، پاسخگویی عاطفی ضعیف، رفتار اجتماعی غیرعادی و ناتوانی در درک واقعیت از علائم آن است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل