بازدید 3217
اقتصاد در گذر زمان

از واگذاری امتیاز نفت و قیر به دارسی تا آغاز به کار اولین دوره مجلس شورای اسلامی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۰۳۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 28 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 خرداد 1280، براي نخستين بار امتياز استخراج، بهره ‌برداري و لوله‌كشي نفت و قير در سراسر ايران به غير از 5 استان آذربايجان‌، گيلان‌، مازندران‌، گرگان و خراسان به مدت 60 سال به «ويليام نكس دارسي‌» انگليسي واگذار شد.

7 خرداد 1309، شرکت خودروسازی فولکس واگن در چنین روزی تاسیس شد.

7 خرداد 1311، بازار پوست ایران در فرانسه از خبرهای جالب توجه روزنامه اطلاعات است. براساس گزارشی که از اتاق تجارت ایران و فرانسه به اداره کل تجارت ارسال شده، اگرچه بندر مارسی به ایران نزدیک تر است، اما بازار عمده پوست ایران در لایپزیگ است.

برگزاری کنفرانس بین ‌المللی مالی دیگر خبر روزنامه است. در این کنفرانس که به درخواست انگلستان و با حضور بلژیک، آلمان، هلند، فرانسه و انگلیس تشکیل می ‌شود، درباره اعطای قرضه به اتریش مذاکراتی صورت می ‌گیرد.

7 خرداد 1312، قرارداد انحصار نفت تنها با اختلاف هشت رای مخالف یا ممتنع نمایندگان مجلس ملی تمدید شد و این قرارداد استعماری برای 60 سال دیگر اعتبار یافت.

7 خرداد 1321، در چنین روزی ، دولت وقت ايران متعهد شد كه هزينه ‌هاي ريالي متفقين (اشغالگران) در ايران را تامين كند و در ازای هر 13 تومان (130 قران ) بعدا يك پوند انگليسي دريافت دارد. دولت ايران با چاپ اسكناس اين هزينه ‌ها را تامين كرد كه باعث تورم پول در كشور شد و قيمت‌ ها را چند برابر بالا برد.

7 خرداد 1339، قرارداد ساخت سد دز بین سازمان برنامه و کمپانی ایم پرسیت ایتالیا به امضا رسید. همچنین در این روز، مورگان شوستر ـ اقتصاددان امريكايي ـ كه در 1290 ش. براي «بهبود بخشيدن به وضعيت مالي ايران‌» به تهران آمده بود، درگذشت‌. بانك مركزي ايران نیز در این روز با تصويب اساسنامه آن، تأسيس شد.

7 خرداد 1341، جهانگیر آموزگار به سمت وزیر دارایی و دکترمحسن نصر به سمت وزیر مشاور تعیین شدند.

7 خرداد 1349، از طرف سرمایه‌ گذاران معروف و بزرگ آمریکا، ایران شریک لقب خوب گرفت.

7 خرداد 1352، ایران و مصر یک پروتکل اقتصادی مهم امضا کردند.

7 خرداد 1351، بزرگ ‌ترین نیروگاه گازی جهان (در آن سال) در شهر ری آغاز به کار کرد. این نیروگاه در هفت کیلومتری شهر ری و جنوب غربی تاسیسات پالایشگاه تهران قرار داشت و شبکه سراسری برق کشور از 300 مگاوات برق تولیدی این نیروگاه استفاده می ‌کرد.

7 خرداد 1357، سازمان انرژي اتمي ايران اعلام كرد تاكنون 28 هزارتن اورانيوم براي مصرف نيروگاه هاي هسته‌ اي خود كه از 1359 به بعد به كار خواهد افتاد خريداري كرده است.

7 خرداد 1358، هزاران نفر از كارگران صنعت نفت ايران در تظاهراتي اخطار دادند جريان نفت را به روي هر كشوري كه شاه مخلوع ايران را پناه دهد قطع خواهند كرد.

7 خرداد 1359، اولين دوره مجلس شوراي اسلامي آغاز به كار كرد. اين مجلس تا ششم خرداد ۱۳۶۳ به كار خود ادامه داد .

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل