بازدید 11470

دردسر تراشی برای مردم به جای مقابله با قاچاقچیان و سارقان!

زمان انتظاری طولانی مدت که طی سپری شدن آن، مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و جز عذرخواهی اپراتورها، پاسخی دریافت نمی‌کنند؛ مردمی که زیر سایه ارور‌های همتا، گاه قادر به استفاده از تلفن‌های همراه خود نیستند و هیچ کس پاسخگوی مشکلات بروز کرده برای ایشان نیست.
کد خبر: ۸۰۳۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۰ 27 May 2018
برای مقابله با گروهی اندک که نبض بازار قاچاق گوشی در دستشان است و همچنین، سارقان و کف زن ها، طرحی به اجرا درآمده که به مشکلی جدید برای شهروندان تبدیل شده است؛ طرحی به نام «رجیستری».

به گزارش «تابناک»؛ اگر در ماه‌های اخیر تلفن همراه جدیدی خریداری کرده یا سیم‌کارتتان را تغییر داده باشید، حتما نام «رجیستری» به گوشتان خورده است؛ طرحی با نام فرنگی که هرچند جدید و تازه به نظر می‌رسد، قدمتش در کشورمان به بیش از یک دهه می‌رسد و تا دلتان بخواهد، شکست خورده است.

نخستین بار اواسط سال ۸۵ بود که طرح رجیستری در کشورمان اجرایی شد؛ اما به دلیل اشکالات فراوانی که داشت، اوایل سال بعد (۸۶) متوقف شد؛ توقفی که به معنای برچیدن این طرح مسبوق به سابقه در جهان نبود و تنها آن‌ها را به حالت «آزمایشی» درآورد؛ آزمایش‌هایی که گه گاه به اجرای طرح و سپس بازگشت وضعیت به حالت «آزمایشی» گره می‌خورد.

این طرح طی سال‌های متمادی بار‌ها اجرایی و بعد به دلیل مشکلات فنی متوقف شد؛ روندی که تا سال 94 ادامه داشت و از این مقطع به بعد بود که جدی‌تر در دستور کار مسئولان قرار گرفت و صحبت‌هایی درباره خروج همیشگی‌اش از حالت آزمایشی و اجرایی شدنش مطرح شد؛ اتفاقی که بالاخره در نیمه دوم سال 96 رخ داد.

اجرایی آزمایشی که کمی بعد، زمانی که خیال مسئولان بابت کنترل بازار راحت شد، رسمی و قطعی شد و ادامه دارد. اجرایی که بعید است به مانند دفعات قبلی متوقف شود؛ هرچند به مانند دفعات قبل، هنوز دارای اشکالاتی بزرگ است؛ آنقدر بزرگ که ثمرات مثبتش از راه نرسیده، اما آسیب هایش بروز و نمود یافته.

پیش از اجرای طرح رجیستری، موضوع بزرگی که همه را نگران کرده بود، کمبود تلفن همراه در بازار بود. کمبود گوشی‌هایی که قانونی وارد کشور می‌شدند و کفاف نیاز بازار را نمی‌دادند؛ نگرانی افزایش ناگهانی و شدید قیمت تلفن همراه بر اثر برهم خوردن بازار عرضه و تقاضا.

این نگرانی آنقدر بزرگ بود که دیگر مسائل مرتبط با رجیستری به چشم نیامد. از جمله زیرساخت‌های اجرای طرحی با ابعاد کشوری و ملی. نقصانی که حالا به شدت خودنمایی می‌کند، در حالی که نگرانی‌ها در خصوص نیاز بازار به گوشی‌های تلفن همراه، تقریبا مرتفع شده و جای خالی گوشی‌های قاچاق به چشم نمی‌آید.

دردسرتراشی برای مردم به جای مقابله با قاچاقچیان و سارقان!

درباره مشکلی سخن می‌گوییم که گریبان گروه بسیاری از مردم را گرفته است؛ مردمی که خریدار گوشی‌های جدید هستند و باید به سامانه همتا (سامانه هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) مراجعه کرده و در آنجا مراحل رجیستری گوشی‌شان را پی بگیرند؛ سامانه‌ای که مملو از اشکالات اساسی است.

اشکالاتی پرشمار که بسیاری از مراجعان به همتا با آن دست به گریبانند، به گونه‌ای خطوط تلفن پشتیبانی سامانه با صف‌های طولانی مواجه است و ارتباط گیری با اپراتورها، کاری دشوار شده است. اپراتور‌هایی که البته مودب هستند و بابت مشکلات بروز کرده از مردم عذرخواهی می‌کنند، ولی کار خاصی از دستشان ساخته نیست.

مشکلات همتا به قدری زیاد است که در ماژول‌های ساده‌ای مانند پروفایل سازی هم مشهود است. یک خدمت ساده در دنیای آنلاین که با کمال تعجب قابلیت تغییر رمز عبور در صورت فراموش کردن رمز اولیه را هم ندارد، برای ورود تب وارد کردن ایمیل طراحی شده، اما هیچ جایی از سیستم از کاربران ایمیل نمی‌خواهد و... .

اما هرچقدر این دست مشکلات قابل چشم پوشی به نظر می‌رسند، همتا در کارکرد‌های اصلی دچار اشکالاتی است که عملا مانع از کار کردن با آن می‌شود. مثل ارور‌های مداوم در پروسه ثبت شناسه دستگاه (یا همان IMEI) که نتیجه آن، بروز مغایرت در سامانه و در نهایت، خارج شدن تلفن همراه مراجعان از صف خدمت گیری می‌شود.

یکی از کاربران همتا در این باره به «تابناک» می‌گوید: هر بار که تلاش می‌کنم شناسه گوشی قبلی ام را در همتا ثبت کنم، با ارور مواجه می‌شوم، چون سامانه بر این باور است شناسه تلفن همراهم معتبر نیست. برای رفع مشکل چندین بار با پشتیبانی همتا تماس گرفته‌ام، اما هنوز مشکل رفع نشده و عملا قادر به استفاده از تلفن همراهم نیستم. تلفنی که قانونی و با پرداخت عوارض و مالیات پرداخت شده و از چند سال پیش تا یکی دو هفته قبل با آن کار می‌کردم!

او می‌افزاید: هر بار که برای پیگیری به پشتیبانی همتا زنگ می‌زنم، زمان زیادی پشت خط منتظر می‌شود و در نهایت عذرخواهی می‌کنند و وعده می‌دهند واحد فنی شان به شکایتم رسیدگی خواهد کرد و تماس خواهد گرفت؛ اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. وقتی می‌پرسم چرا نشد؟ می‌گویند، چون تعداد پرونده‌ها زیاد است، چند روز طول خواهد کشید تا نوبت من برسد.

زمان انتظاری طولانی مدت که طی گذشت آن، مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و جز عذرخواهی اپراتورها، پاسخی دریافت نمی‌کنند. مردمی که زیر سایه ارور‌های همتا، گاه قادر به استفاده از تلفن‌های همراه خود نیستند و هیچ کس پاسخگوی مشکلات بروز کرده برای ایشان نیست.

برخی اشکالات همتا آنقدر اساسی است که ممکن است روبه رو شدن با آن‌ها شگفت زده تان کند. از جمله این اشکال که نمی‌توان در اپلیکیشن طراحی شده برای آن، لاگین کرد، یا اینکه نمی‌توان مجوز استفاده از سیم کارت فرد دیگری در گوشی مان را به کمک آن به دست آوریم (مگر اینکه گوشی مان را در سامانه به نام آن فرد تغییر مالکیت دهیم).

همه این‌ها در حالی است که بسیاری از مردم با چگونگی رجیستر کردن گوشی هایشان آشنا نیستند، چه برسد به فرایند‌های انتقال مالکیت یا ثبت سیم کارت‌های دیگر و راه رفع ارور‌هایی که همتا می‌دهد. مشکلاتی که قرار نبود به ازای مقابله با واردات غیرقانونی تلفن همراه، بروز کند و گریبان مردم را بگیرد، اما بی توجهی مسئولان به زیرساخت‌های اجرای رجیستری، موجب شده که یکی پس از دیگری بروز کنند و مردم را به دردسر بیندازند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۹
آرزوی اجرا شدن یک طرح بدون مشکل و شکست توی مملکت روی دلم موند...
پاسخ ها
Hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
احتمالا اخيرا يكى از مسئولين محترم تابناك با اين مشكل روبرو شده كه اين گزارش رامنتشركرد، وگرنه ٤ماه پيش اين موارد به تابناك خودم اعلام كردم....ولى منتشرنكرد
كلى تا مردم نتوانند از طريق قانونى شكايت وموضوع راپيگيرى نمايند ومخابرات وبقيه ملزم به پرداخت خسارت نمايند هيچوقت موضوع درست نميشه، حالا حساب كن چند ميليون ساعت وقت مردم هدرميشه؟ البته خودتماس گرفتن براى مخابرات درآمدزاست
یک گوشی دو سیم کارت دارم که دوسال است دارم از آن استفاده می کنم. یک ماه پیش برای اولین بار در آن از سیم کارت دوم استفاده کردم که پیامک های همتا شروع شد که این گوشی ثبت نشده و از این حرفا. هرچه هم از طریق کد و سایت تلاش کردم خطا میداد که گوشی متعلق به شما نیست یا شناسه معتبر نیست و الان هم که یک ماه گدشته خشاب دو از کار افتاده. چرا نمی گذارند مردم نفس راحت بکشند؟ و مردم مدام باید استرس داشته باشند.
در جزیره آبادان مسئولان برای به اصطلاح کنترل مرزها نزدیک شدن به رودخانه اروند را برای مردم ممنوع کرده است، حتی کسانی که باغ هایشان در کنار این رودخانه بود، و مدتی پس از جنگ!!! به عنوان اقدامی احتیاطی در کنار رودخانه خاکریزی کشیدند که سبب شد نهرهایی که با آب رودخانه باغ ها را آبیاری می کردند مسدود شود و بسیاری از باغ های مردم خشک شود در حالی که عراقی ها آزادانه در این رود ماهی گیری می کنند و تا کنار خاک ایران پیش می آیند اما ایرانیان تا فاصله یسصد تا چهارصد متری رود بیشتر حق ندارند بروند. فقط منطقه کوچکی در خود شهر آبادان که اسکله لنج ها سات اینجور نیست. همین موضوع باعث ویرانی بسیاری از باغ ها و مهاجرت مردمی شد که تنها وسیله گذرانشان همین باغ ها بود. این روش مرگبار در بسیاری از مناطق مرزی وجود دارد و هیچکس از مسئولان هم به آن اعتنایی ندارد.
من یک سوا دارم یک مسافر که سالی یکبار وارد کشور میشه چرا باید گمرگ کوشی پرداخت کنه ؟ چون هر ساله خودش گوشیش را آنور عوض میکنه !!! پس گردشگری چی میشه به همه مسافر ها بگویید 30 روز گوشیتون کار میکنه و سال دیگه نمیتوانید با همون گوشی صحبت کنید در سامانه گمرک نوشته هر مسافر که هزینه گمرکش را پرداخت کند بعد از 30 روز تلفنش از طریق سامانه همتا رجیستر میشود اما کلی آدم پول دادند و وقتی ایران آمدند گوشیشون رجیستر نبوده و چند روز از سفرشان در گیر مسائل گوشی بودند ، تو سامانه هم هرگونه دیرکرد در رجیستر را به گمرک پاس داده !!!! اگر میخواهید ایران کشور توریسم نباشه چند تا راهکار دیگه هم بگذارید این چه قوانینی است که میگذارید و پدر یک مسافر را در می آورید
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
وقتی آنطرف خریده و مالیاتش را داده چرا باید به عنوان مسافر نه برای فروش اینطرف گمرک بده حتی برای مصرف شخصی ؟
ناشناس
| United States |
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
مثل این میمونه که بگویند لباسات هم قاچاق چون به ما مالیاتش را ندادی !! این قانون کلی ایراد داره حالا سامانه گمرک و همتا که بماند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
دقیقا من هم همین مشکل را دارم اما نمیدونم به چه کسی باید بگویم برای آیون ایکس نزدیک به یک میلیون باید بدهم تا ثبت مسافری شود ولی شاید سال دیگر اپراتور اینجا یک مبلغی بگیرد و گوشیمان را عوض کند ، پس چرا باید برای این گوشی که معلوم نیست چقدر وقت خواهم داشت مالیات پرداخت کنم ؟
ناشناس
| United States |
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
برای یکی از دوستام همین انفاق افتاده بود گمرک فرودگاه پاسش میداد به همتا همتا پاسش میداد به گمرک برای یک فعال کردن گوشی کلی مصیبت کشید و یک هفته از سفرش سر در گم بود ماشالله ترافیک و دوری مسیر را هم که نگو
Hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
توريست؟
از ديد آقايون توريست كمتر دردسر كمتر
بخش خصوصى هم مهم نیست
به عنوان یک کارشناس نرم افزار و فعال در حوزه دیجیتال خودم دو ماه نتوانستم از گوشی خودم استفاده کنم و با خطاهای نامربوط سامانه همتا مواجه میشدم
به نظر من بودجه ای میلیاردی برای طراحی گرفته اند و با پرداخت چند میلیونی به تعدادی بی تجربه سر و ته کار را هم اورده اند
توی ایران قانون این است که یک حرکت کارشناسی نشده با یک سایت با بینهایت ایراد راه بیاندازند و مردم مثل موش آزمایشگاهی سرگردان و معطل. نمونش سایت و نرم افزارهای ارایه مالیات دارایی. فقط ایرانی ها توی راه انداختن سایت و سامانه سرآمد هستند
چیزی که هیچوقت ارزش ندارد، وقت مردم است برای صرف در این گونه کارهای زائد!

کسی که خودش را ملزم به پرداخت مالیات و گمرک می کند و تلفنش را همیشه از نماینده رسمی می خرد، چرا باید تاوان کسانی را که غیر قانونی تلفن وارد می کنند بدهد؟
با وجود اینکه طبق دستورالعملی که داده بودند قبل از تاریخ اجرایی رجیستری، درون گوشی دو سیم کارتم، دو سیم به نام خودم گذاشتم و روشن کردم و با هر دو تماس گرفتم.
اما الان سیم کارت اول به شماره خودم خورده، سیم کارت دوم شماره دخترم که چند ماه پیش از گوشی استفاده کرده بود.
اصلاً نمیدونم باید چطور اصلاحش کنم، یا حتی مهمه اصلاحش کنم با نه؟! یعنی بعداً مشکلی پیش نمیاد؟!
کاش یک سامانه پرسش و پاسخ های متداول جامع قرار می دادند، اینگونه پرسش ها را جواب می دادند.

شرکت مخابرات محترم، طرح حجم ترافیک اینترنت را هم که سال پیش تغییر دادند و خرید جچم اینترنت را هم عوض کردند کلی مشکل بوجود آمد. الان هم سیستم اسمش شده ترافیک منصفانه و هم جداگانه دارند ترافیک می فروشند!!!! پس این طرح کاراییش چی بود؟ فقط هزینه ها بیشتر شد؟ کجا به نفع مشترک بود؟
حداقل انتخاب میدادن به کاربرها هر کسی خودش تعیین می کرد اینترنت را با توجه به نیازش خریداری کند.

چرا انقدر تحول توسط وزارت مخابرات داره اینجور سریع و یکهو اجرا میشه و پاسخگو هم نیستند؟
همه افرادی که در ایران بصورت قانونمند زندگی می کنند از بناکارامدی مسئولان عذاب می کشند. حالا که عوارض و مالیات را میگیرید و دلار هم گران شده و گوشی هم کمیاب شده و قیمتها هم بالا رفته و از مردم هزینه می کنید چرا خدمات نمی دهید؟
چرا جایی نیست بشه شکایت کرد؟ از کی باید شکایت کرد؟ به کجا باید شکایت برد؟
من یه گوشی از دیجی کالا گرفتم که تامین کننده کالا هام تلک ام هست، گوشی فعال نمی شد، کلی بین هما و دیجی پاسکاری شدیم، بعد فرستادن سراغ همتا، اونا هم گفتن پیگیری می کنیم. اما به جایی نرسید، رفتم تو سایت همتا چک کردم دیدم گوشی با یه شماره دیگه فعال شده. همتا میگه باید به طرف زنگ بزنی بیاد انتقال مالکیت بزنه. طرف تو تبریز و ششصد کیلومتر فاصله داره. دیدی کالا میگه به من ربط نداره برو سراغ هما تلک ام، اونم می فرسته به همتا، همتا هم به جواب نمی ده. الان سه ماهه ما علافیم.
پاسخ ها
شرمین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
دیجی کالا مگه گوشی دست دوم میفروشه؟
یه گوشی رو از شرکتای اینترنتی از چین خریداری کردم، اول که بجای اینکه به گمرک استان خودم بفرستن به گمرک هرمزگان فرستادن وچندماه درگیر بودم تااینکه آخرش مجبور شدم ۵۰۰کیلومتربرم و۵۰۰کیلومترهم برگردم تازه ۳روز هم ازصبح تا۴بعدازظهرتوگمرک بودم تابلاخره تحویل گرفتم. همونجاتوگمرک رجستری روانجام دادقرارشد کدفعالسازی روبفرستن، ولی هرچه منتظرشدم کدنفرستادن، زنگ زدم همتا میگه اصلا imei گوشیت معتبرنیس. میگم این گوشی هس که تمام دنیادارن استفاده میکنن میگه معتبرنیس. حالاهم نمی دونم باید چکارکنم تادو روز دیگه هم گوشی قطع میشه. این طرح فقط وفقط واسه اذیت کردن مردم بیچاره هس که یه گرفتاری به تمام بدبختیاشون اضافه بشه
واقعا تاسف باره که نمیتونم از گوشی قدیمی پسرم استفاده کنم ،گوشی من افتاد تو آب و خراب شد و تو این وضعیت گرونی از گوشی قدیمی پسرم که دوسال بود که استفاده نمیکرد کار کنم ،هروز پیامک دادن تا یکماه بعد سیم کارتم غیر فعال شد و تا حالا هر چی تلاش کردم نتونستم از این سامانه مزخرف گوشیمونو نجات بدم ، فقط باید تاسف خورد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان