بازدید 2600
مشروح نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه

دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند و با هر جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد، برخورد می‌کنند/تکذیب برداشت ۲۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه دولت برای ساماندهی موسسات غیرمجاز/پرداخت 300میلیونی به 5هزارنفر از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج تا 10 روز آینده

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مجموعه دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی هم کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند که با هر گروه، جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند و در مقابل نیرو‌های نظامی و انتظامی و پلیس ایستادگی کند، قاطعانه برخورد می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱ 27 May 2018

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای گفت: مجموعه دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی هم کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند که با هر گروه، جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند و در مقابل نیرو‌های نظامی و انتظامی و پلیس ایستادگی کند، قاطعانه برخورد می‌کنند.

به گزارش تابناک به نقل از میزان،  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای امروز یکشنبه ششم خرداد ماه در یکصد و بیست و هفتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ابراز امیدواری کرد که همه مومنین و مومنات و مسلمین و مسلمات و همه مردم عزیز کشورمان از عنایات الهی در این ماه بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه این روز‌ها به طور مشخص شیطان بزرگ امریکا و برخی از سردمداران امریکایی و صهیونیستی خیلی برای ایران کرکری می‌خوانند، تصریح کرد: آنقدر مستأصل و گرفتار شده‌اند که برای به اصطلاح تحقق منویات خودشان به منفورترین افراد و تروریست‌هایی که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار نفراز مردم کشور ما آغشته است، متوسل شده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: آن زمان که این‌ها در ایران بودند و دهه اول انقلاب بود و هنوز جمهوری اسلامی ایران نوپا بود و مردم ترفند‌ها و شیطنت‌های شیطان بزرگ را متوجه نشده بودند و نیرو‌های امنیتی، نظامی و انتظامی و قضایی ما انسجام لازم را در آن سال‌های اول پیدا نکرده بودند و این‌ها از هر جهت در داخل کشور مورد حمایت بودند، چه غلطی توانستند بکنند که امروز شیطان بزرگ و امثال ترامپ به ضدانقلاب خارج‌نشین دل خوش کرده‌اند و از آنجا برای مردم انقلابی و متدین ما پیغام می‌فرستند که مثلاً بتوانند وضع امنیت کشور ما را بهم بریزند.

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه مردم ما آگاه و روشن هستند و از این مطالب در طول این ۴۰ سال زیاد شنیده‌اند گفت: مردم ما از این خواب‌هایی که دشمنان دیده بودند و هیچ وقت تعبیر نشد و آرزوهایی که اسلاف اینها به گور بردند و این‌ها هم به گور خواهند برد، چشم‌ و دلشان پر است و فریب این قضایا را نمی‌خورند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تأکید کرد: مجموعه دستگاه‌های امنیتی، قضایی و انتظامی هم کاملا هوشیار، مشرف به اوضاع و قاطع هستند که با هر گروه، جریان و فردی که بخواهد امنیت کشور را به هم بریزد و آسایش مردم را مختل کند و در مقابل نیرو‌های نظامی و انتظامی و پلیس ایستادگی کند، قاطعانه برخورد می‌کنند.

وی تصریح کرد: از مردم عزیز و خانواده‌های محترم این تقاضا را دارم که قدری مراقب بچه‌هایشان باشند که فریب جنگ روانی که دشمن راه انداخته و حرف‌هایی که عمدتاً سرویس‌های بیگانه و بخصوص صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها پشت سر آن هستند نخورند و اجازه ندهند اگر یک وقت جمعیتی از کشورمان یک خواسته و یا اعتراض بحقی دارند، افراد ضدانقلاب وارد جمعیت مردم معترض به‌حق خودمان شوند و سوءِاستفاده کنند.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: ممکن است در طیف‌ها و طبقات مختلف درخواست‌ها و اعتراض‌هایی داشته باشند و می‌خواهند اعتراضات خودشان را به گوش مسئولان برسانند که هیچ اشکالی هم ندارد؛ اما مراقب و مواظب باشند که فرصت‌طلبان، افراد تروریست، ضدانقلاب خارج‌نشین و حامیان آن‌ها (غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها) سوءِاستفاده نکنند و احیاناً از اعتراض به‌حق مردم به نفع خودشان بهره‌برداری نداشته باشند.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به هزینه‌کرد مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی برای ساماندهی موسسات غیرمجاز و اینکه اعلام شده بخش عمده‌ای از این مبلغ از تنخواه دولت برداشته شده آیا از لحاظ قانونی بانک مرکزی مجاز به انجام چنین کاری هست و دلیل عدم تعجیل در برگزاری دادگاه در مورد مدیران و موسسات متخلف غیرمجاز چیست؟

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: مطلب شما دروغ است؛ ۲۵ هزار میلیارد تومان برداشت نشده و از تنخواه دولت نیز نبوده است.

وی توضیح داد: یک‌سری تعاونی‌های اعتبار متخلفی که از مردم سپرده گرفته بودند تحت تعقیب قرار گرفته و برای اینکه مردم حقشان پایمال نشود و حقوق سپرده‌گذاران ضایع نگردد، مجموعه حکومت به موضوع وارد شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: نمایندگانی از طرف سران سه قوه انتخاب شدند تا بتوانند به نحوی مدیریت و تدبیر کنند که کمتر به حقوق مردم لطمه وارد شود، تعدادی از این تعاونی‌ها منحل شدند، بعضی از بانک‌ها برخی از این تعاونی‌ها را متکفل شدند و پول‌هایی که تا الان شناسایی شده‌، تکافوی مطالبات همه سپرده‌گذاران را نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر این کار تا پایان بخواهد انجام شود شاید همین مبلغ و یا کمی بیشتر از آن شود ولی تا الان مبلغ 25 هزار میلیارد تومان که گفتید پرداخت نشده.
معاون اول دستگاه قضا گفت: بطور طبیعی از وقتی که این موسسات منحل شدند، نسبت به محاسبه مطالبات سپرده‌گذاران و احیاناً سود‌هایی که تا قبل از انحلال می‌گرفتند، طور دیگری برخورد می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: تا الان از سپرده‌های سپرده‌گذاران تعاونی‌های فرشتگان، وحدت، البرز ایرانیان، ثامن‌الحجج مبالغی پرداخت شده که این مبالغ از تنخواه دولت نیست؛ از پول بانک مرکزی نیز نمی‌باشد؛ بلکه بانک مرکزی یک خط اعتباری به آن موسسه یا بانکی که متکفل آن مسئله شده است، داده و با محاسبه اموالی که تا الان شناسایی شده و آن چیزی که تا الان خط اعتباری داده شده، معادل مبلغی که شما گفتید نیست و کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: البته اگر تا پایان بخواهد این پرداخت‌ها انجام شود شاید همین مبلغ و یا کمی بیشتر از آن شود؛ ولی تا الان مبلغ ۲۵ هزار میلیارد تومان که گفتید، پرداخت نشده.

سخنگوی قوه قضائیه بیان داشت: در کمیته‌ای که متشکل از نمایندگان سه قوه است این موضوع دنبال می‌شود. هیئت‌های تصفیه تشکیل شده و با جدیت هرچه بیشتر اموال در حال شناسایی است. اموالی که شناسایی می‌شود آن‌هایی که قابل نقد شدن باشد از طریق مزایده نقد می‌شود و آن‌هایی که امکان تهاتر داشته باشد، توسط سپرده‌گذاران تهاتر می‌شود. شاید در همین هفته‌های آینده نیز غیر از مبالغی که تا الان پرداخت شده، در برخی از موسسات تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به همه سپرده‌گذاران پرداخت شود و برخی تا ۲۰۰ میلیون و برخی کمتر یا بیشتر.

معاون اول دستگاه قضا خاطرنشان کرد: حدود ۱۰ روز بعد آنطور که بانک مرکزی اعلام کرده است به ۵ هزار نفر دیگر از سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج ۳۰۰ میلیون پرداخت ‌می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: برخی از این سپرده‌گذاران تا الان تسویه شده‌اند و براساس گزارش بانک مرکزی تا ۹۹ درصد از نفرات سپرده‌گذار تسویه شده‌اند و با این مبالغی که پرداخت می‌شود تعداد قابل توجهی کاملاً تسویه‌حساب می‌شوند. البته این تسویه‌حساب علی‌الحساب است تا ببینند آیا اموالی که شناسایی می‌شود چه مقدار است. اگر اموال بیش از آنچه که تاکنون شناسایی شده است و بیش از آنچه که تا امروز به طلبکاران پرداخت شده، باز هم شناسایی‌ شود، پرداخت‌های بیشتری انجام خواهد شد؛ ولی الان به‌صورت علی‌الحساب یک جمعیت قابل توجهی تسویه‌حساب می‌شوند و تعداد معدودی از کسانی که سپرده آن‌ها بیش از ۱ میلیارد تومان است باقی می‌مانند که تعداد آن‌ها زیاد نیست؛ اگرچه ممکن است مبلغ آن قابل‌توجه باشد؛ ولی کسانی نیستند که امروز به‌شدت محتاج باشند.

وی تصریح کرد: تا حدود مبلغ ۱ میلیارد به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود و اگر تا این سقف بتوانند ظرف چند هفته آینده پرداخت کنند، تعداد کمتری باقی می‌ماند که آن‌ها سپرده‌شان بالا ست و باید ببینیم چه مقدار اموال شناسایی می‌شود.

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه اخیرا برخی اراذل و اوباش پس از آزاد شدن از زندان اقدام به ایجاد رعب و وحشت در فضای مجازی می‌کنند؛ قوه قضاییه در برخورد با این افراد چه اقداماتی کرده است، گفت: این سوال گا‌ه مطرح می‌شود که چرا برخی افراد زود و چرا برخی افراد دیر آزاد می‌شوند که باید پاسخ داد افرادی که دستگیر می‌شوند طبیعتا پس از تحمل کیفر خود آزاد می‌شوند. مثلا کسی که باید یک سال حبس می‌شده، طبیعتا پس از گذراندن این مدت آزاد خواهد شد. اما سوال این است که آیا این فرد پس از این مجازات متنبه شده است یا خیر؛ پاسخش این است که برخی افراد متنبه شده و برخی هم متنبه نمی‌شوند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود:، اما برخی از این متهمان هم پس از پایان مدت بازداشت موقتشان آزاد می‌شوند که این به معنی آزادی کامل او نیست؛ چون ممکن است پس از پایان بازداشت موقت وثیقه گذاشته باشد و منتظر زمان دادگاه رسیدگی باشد.

وی تصریح کرد: اینکه در فضای مجازی اقدامات مجرمانه و تهدیداتی صورت می‌گیرد درست است که این موضوع یکی از آسیب‌های فضای مجازی و نرم افزار تلگرام است. منطق این است که هر جرمی چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی باید جلوی آن گرفته شود و باید برای جلوگیری از آن راه حل داشت و نباید بیان شود که کسی به آن‌ها کاری نداشته باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص برخورد دستگاه قضایی با این جرایم گفت: آنچه که مشهود است این است که نیروی انتظامی در برخورد با جرایم مشهود وظایفی دارد و آنجا هم که مشهود نیست وظایفی برای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایجاد شده است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: اگر جرم مشهودی رخ دهد نیروی انتظامی باید گزارش دهد و اگر جرم مشهود نیست یا مجرم فراری است، نیروی انتظامی و سیستم‌های اطلاعاتی باید مجرم را شناسایی و دستگیر کنند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: گا‌ه در فضای مجازی جرایم گروهی و تیمی رخ می‌دهد که البته توسط اطلاعات یا نهاد‌های دیگر شناسایی می‌شوند.

وی گفت: در این خصوص توصیه من به خانواده‌ها و مردم این است که در جهت شناسایی این قبیل افراد چه در فضای مجازی و چه در فضای واقعی با وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی همکاری کنند که طبیعتا قوه قضاییه پس از شناسایی و دستگیری با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود در برخی جا‌ها از ثبت پرونده‌های شکایت در روز‌های آخر هر ماه به علت عدم تغییر آمار‌ها جلوگیری می‌شود؛ آیا این موضوع صحت دارد؛ گفت: هر کسی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کند باید در همان روز شکایت او ثبت شود در غیر این صورت چنانچه اگر این عدم ثبت عمدی باشد، باید تعقیب شود و اگر عمدی نباشد تخلف صورت گرفته است.

معاون اول قوه قضاییه افزود: بنابر این هر کس از چنین موضوعی اطلاع دارد به حفاظت یا بخش نظارتی دادستانی کل اعلام کند. البته ممکن است زمان مراجعه پایان وقت اداری باشد که به وی بگویند فردا بیا که این احتمال وجود دارد و این موضوع به خاطر آمار و ارقام پرونده‌ها و مربوط به آخر ماه بودن نیست.

خبر در حال تکمیل است...

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار