بازدید 12869
کاهش معاملات و افزایش قیمت مسکن در فروردین 97

سایه شوم رکود معاملات بر مسکن

در حالی که در زمستان سال 95 بخش مسکن از رکود عمیق 18 فصلی خود خارج شد و همه کارشناسان امیدوار بودند تا این روند ادامه پیدا کند اما آمارهای معاملات مسکن در اولین ماه سال 97 خبر از افتادن سایه شوم رکود معاملات و افزایش قیمت بر بخش مسکن را می دهند.
کد خبر: ۸۰۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ 27 May 2018

سایه شوم رکود معاملات بر مسکندر حالی که در زمستان سال 95 بخش مسکن از رکود عمیق 18 فصلی خود خارج شد و همه کارشناسان امیدوار بودند تا این روند ادامه پیدا کند اما آمارهای معاملات مسکن در اولین ماه سال 97 خبر از افتادن سایه شوم رکود معاملات و افزایش قیمت بر بخش مسکن را می دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی، بهار سال 1391 بود که بخش مسکن آخرین رشد مثبت را برای خود به ثبت رساند و پس از آن 18 فصل کامل این بخش به خواب عمیقی فرو رفت و متعاقب این رکود بسیاری از کسب و کارهای وابسته به آن نیز از رونق افتادند. در زمستان 1395 بود که گزارش های مرکز آمار ایران خبر از بازگشت رونق به بخش مسکن دادند و بعد از 4.5 سال دوباره رشد بخش مسکن مثبت گزارش شد. رقم رشد 4 درصد در زمستان 95 برای بخش مسکن نوید بازگشت روزهای خوب را برای این بخش می داد اما گویا بعد از گذشت حدود یک سال از این اتفاق، دوباره آمار معاملات بخش مسکن خبر از افتادن سایه شوم رکود معاملات و افزایش قیمت بر بخش مسکن را می دهند.

مطابق با آخرین گزارش بانک مرکزی در مورد تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران، در فروردین ماه 1397 تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی در شهر تهران به 5046 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش را نشان می دهد. همچنین در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55.3 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 29.5 درصد افزایش را نشان می دهد.

حجم معاملات در فروردین ماه طبق روال هر ساله، تحت تاثیر تعطیلات نوروزی در سطحی بسیار پایین تر از سایر ماه های سال بوده و لذا کاهش تعداد معاملات ثبت شده در این ماه نسبت به ماه قبل عمدتاً ناشی از همین موضوع است. اما موضوع نگران کننده در این زمینه به کاهش معاملات و افزایش قیمت در فروردین ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال 96 باز می گردد. موضوعی که خبر از رکود در معاملات و تورم در قیمت در بخش مسکن را می دهد. البته اگر نمودار یک سال گذشته که در زیر ترسیم شده است را مشاهده کنید به این نتیجه خواهید رسید که از سه ماه قبل یعنی بهمن 96 این موضوع کاهش معاملات و افزایش قیمت مسکن آغاز شده است.

سایه شوم رکود معاملات بر مسکن

به زعم بسیاری از کارشناسان دلیل رکود بخش مسکن در سال های گذشته، کاهش میزان تقاضای مردم برای خرید مسکن به دلیل نبود قدرت خرید کافی بوده است. آنچه نمودار بالا نشان می دهد این است که افزایش قیمت مسکن باعث خواهد شد که خرید مسکن از دسترس مردم دور و دورتر شود. موضوعی که به وضوح می توان آن را از آمارهای گزارش فروردین ماه 97 درک کرد. در این گزارش رشد معاملات آپارتمان های مسکونی با عمر 16 تا 20 سال و بیش از 20 سال در فروردین ماه 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت بوده و این در حالی است که رشد معاملات آپارتمان های مسکونی با عمر زیر 16 سال منفی بوده است. مردم بخاطر نداشتن قدرت خرید کافی و همچنین بالا بودن قیمت آپارتمان های با عمر کمتر مجبور شده اند به خرید آپارتمان های با عمر بیشتر و ارزان تر رو بیاورند که البته با ادامه روند افزایش قیمت مسکن، همین خرید و فروش آپارتمان ها با عمر بیشتر نیز منتفی خواهد شد.

سایه شوم رکود معاملات بر مسکن

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار