بازدید 4443

تهران میزبان ۲۱ هزار زندانی

رئیس کمیسته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم تغییر نگرش در نگهداری از زندانیان تأکید کرد و گفت: به جای آنکه بکوشیم زندانیان را از شهر بیرون کنیم باید زندانیان را به جامعه برگردانیم.
کد خبر: ۸۰۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴ 27 May 2018

رئیس کمیسته اجتماعی شورای شهر تهران بر لزوم تغییر نگرش در نگهداری از زندانیان تأکید کرد و گفت: به جای آنکه بکوشیم زندانیان را از شهر بیرون کنیم باید زندانیان را به جامعه برگردانیم.

به گزارش ایسنا، الهام فخاری صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به مناسبت پنجم خرداد که روز حمایت از خانواده زندانیان است، گفت: ابعاد اجتماعی زندان، زندانی و خانواده زندانیان در شهر تهران نگران کننده است؛ چرا که 21 هزار زندانی در شهر تهران به سر می‌برند که از این تعداد سه درصد زنان و نیم درصد کودکان و نوجوانان هستند.

وی با بیان اینکه از این میان 64 درصد زندانیان متأهل هستند و با کمال تاسف باید اعلام کنم که 70 درصد زندانیان زیر 40 سال سن دارند، گفت: 42 درصد از زندانیان، جرایم مواد مخدر دارند و جالب است که 65 درصد زندانیان معتاد هستند و همچنین 96 درصد زندانیان جرایم غیر عمد استان تهران محکومان مالی هستند که در این بین 75 درصد آنها به دلیل آنکه نتوانستند چک خود را پاس کنند به زندان افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه آمارهای اعلام شده بیانگر این است که مواد مخدر مسئله اصلی زندان‌ها و زندانیان است، گفت: یکی از مسائل اصلی که باعث زندانی شدن در جرایم عمدی می‌شود مواد مخدر است به طوریکه این مسئله آنجا بغرنج می‌شود که بدانیم حدود 15 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد که وضعیت آنها مشخص نیست.

فخاری افزود: متاسفانه هنوز برخی از مسئولان به این باور نرسیده‌اند که با انتقال 1000 نفر از آنها به زندان‌هایی همچون فشافویه نه تنها نمی‌توان این پدیده ناهنجار اجتماعی را کنترل کرد بلکه به دلیل همنشینی معتادان با مجرمین خطرناک عملا آنها به پدیده‌ای خطرناک و جامعه ستیز تبدیل می‌شوند؛ در حالیکه قبلا معضلی ناهنجار بودند.

وی گفت: ما نیازمند نگاه ویژه از سوی سازمان زندان‌ها به آینده پر مخاطره زنان، نوجوانان و کودکان زندانی هستیم. هر چند که تجربه‌هایی همچون کانون اصلاح و تربیت تا حدی تجربه موفقی داشته اما مشکل اصلی این افراد در استمرار وضعیت اصلاح شده آنها در عرصه جامعه است یعنی حضور این افراد آسیب پذیر در چنین مراکزی داغ ننگی را بر پیشانی آنها می‌زند که حتی ساختارهای رسمی همچون الزام گرفتن گواهی سوء پیشینه نمی‌تواند این مسائل را عوض کند و در واقع با ریاکاری محض به دنبال برگرداندن این افراد بزهکار به جامعه نیستند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه 70 درصد زندانی‌ها زیر 40 سال سن دارند در حالیکه این سن، سن جمعیت فعال است و عملا جامعه از نیروی مفید و خلاقانه این جوانان محروم است، گفت: آمار 64 درصدی زندانیان متاهل که تعدادی از آنها نیز فرزند دارند ما را دچار نگرانی می‌کند چرا که فرزندان برای رشد درست روان‌شان به پدر و مادر احتیاج دارند و نبودن هر کدام از آنها می‌تواند علاوه بر احساس ناایمنی، تنش در خانواده ایجاد کند.

وی با بیان اینکه جرایم غیر عمد بیشترین تعداد زندانیان را به خود اختصاص داده است،‌ گفت: بنا به آمار 96 درصد این جرایم مالی و در بین آنها نیز 76 درصد مربوط به چک‌های بلامحل است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌هایشان به زندان افتادند.

فخاری با بیان اینکه شاید تقویت کمپین‌های شهروندی خیریه که به جمع‌آوری کمک‌های مالی می‌پردازند بتواند مهربانی را با مسئولیت پذیری اجتماعی پیوند دهد، گفت: البته راه حل اصلی یک چیز دیگری است و آن این است که زندان‌ها را از شهرها بیرون نبریم بلکه بکوشیم زندانیان را به جامعه برگردانیم.

وی افزود: نظریه‌ای جدید وجود دارد که بر اساس آن نگهداری مجرمان در یک مکان را نمی‌پذیرد بلکه باید فرهنگ پذیری مراقبت و کوشیدن برای بازگشت مجرمان به جامعه در دستور کار قرار گیرد که لازم است در راستای این مهم تبلیغات رسانه‌ای و آموزش عمومی نیز در دستور کار قرار گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار