بازدید 3218

شمخانی: تسلیم یاوه‌گویی‌های آمریکا نمی‌شویم

کد خبر: ۸۰۲۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۰ 27 May 2018
 

دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره که مشروح آن امشب پخش شد، به بیان نظرات خود درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران، سیاست‌های کشورمان در منطقه و جهان و نیز اوضاع در سوریه و یمن پرداخت و به سوالات خبرنگار این شبکه قطری نیز پاسخ گفت.

به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از مصاحبه علی شمخانی با الجزیره روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد و شبکه قطری مشروح آن را امشب پخش کرد که به شرح زیر است:

خبرنگار الجزیره: سوال اول را با استراتژی جدید آمریکا شروع می کنم اخیراً آمریکا استراتژی جدیدی که شروطی را به ایران تحمیل میکند اعلام کرده و گفته که این استراتژی اساس تعامل با ایران در آینده است این استراتژی را چگونه ارزیابی میکنید؟

شمخانی: بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و تبریک ماه مبارک رمضان به روزه داران این ماه شریف و مخاطبین شما، نامگذاری این طرح به عنوان استراتژی جدید درست نیست چرا که این نه استراتژی است و نه جدید است این روزها گنده گویی و یاوه گویی مقامات آمریکایی کمی زیاد شده و فکر می کنند با این اظهارات واقدامات می توانند موانع زیاده خواهی شان را کنار بزنند و حرف ناحق خودشان را اعمال کنند. جمهوری اسلامی ایران در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب به کرات ثابت کرده که هرگز تسلیم این نوع یاوه گویی ها و زیاده طلبی ها نمی شود. اصولا اگر به ریشه بیان این حرفها وحتی دلایل خروج آمریکا از برجام توجه کنیم خواهیم دید که همه این اقدامات به تسلیم نشدن ایران در برابر خواست آمریکا بر می گردد. این گونه رفتار صرفا مربوط به رییس جمهور فعلی آمریکا نیست، اوباما هم همین حرفها را می زد؛ اوباما هم برای توجیه افکار عمومی آمریکا به دروغ می گفت که بدون شلیک یک گلوله ایران را به مسیر مورد نظر آمریکا هدایت کردیم. ترامپ وقتی از برجام خارج شد انتظار داشت که 3 رخداد به وقوع بپیوندد. یکی اینکه اروپایی ها به سرعت با آمریکا همراهی کنند دوم اینکه بقیه کشورها هم به آمریکا بپیوندند و درنهایت مردم آمریکا از اقدامات او حمایت کنند. اما شرایط پدید آمده پس از خروج آمریکا از برجام باعث شد که ترامپ در سه برآورد مورد نظرش ناکام شده و با شکست مواجه شود. البته این که رخدادهای ذکر شده تا چه زمانی ادامه پیدا کند موضوع دیگری است که گذشت زمان تعیین کننده آن است. ولی واقعیت امروز این است که اروپایی ها با ترامپ همراهی نکردند و با این استدلال که برجام یک سند مشترک جهانی است و تاثیر اساسی روی عدم اشاعه داشته و قسمتی از امنیت منطقه است به آن وفادار ماندند. اروپا معتقد است در صورت نابودی برجام در وهله اول اتحادیه اروپا زیان خواهد دید. اروپا سند برجام را حاصل تلاش مشترک اتحادیه اروپا می‌داند و به آن به عنوان تنها دستاورد موفق این اتحادیه در عرصه بین المللی وابستگی اعتباری و حقوقی دارد. در میان سایرکشورهای جهان هم بجز رژیم صهیونیستی و تابعینش مثل سعودی و امارات و بحرین، کشورهای دیگر حاضر به همراهی با امریکا نشدند. بر اساس نظر سنجی های انجام شده از سوی موسسات معتبر آمریکایی، نزدیک به 70 درصد مردم آمریکاهم مخالفت خود را با خروج آمریکا از برجام اعلام کردند. بنابر این ترامپ در این مرحله با شکست خرد کننده ای روبرو شد. واقعیت غیر قابل انکار این است که آمریکا بدلیل اطمینان از ناکارامد بودن ابزارهای تحریم و حمله نظامی برای متوقف سازی رشد ایران در فناوری های صلح آمیز هسته ای و بر اساس یک نیاز وارد مذاکره با کشورمان در مورد پرونده هسته ای شد. امریکایی ها با تحلیل عملکرد ایران در ۸ سال دفاع مقدس بخوبی می دانند با اهرم حمله نظامی امکان محدود سازی ایران وجود ندارد علاوه بر این توان هسته ای صلح آمیز ایران نیز که کاملا بومی است قابل انهدام نیست. تحریم هم نه تنها به محدود سازی توان هسته ای ایران منجر نشد بلکه شتاب توسعه ان را شدت بخشید لذا به این نتیجه رسیدند چاره آنان جنگ و تحریم نیست و از این رو به مذاکره رو آوردند.

سوال دوم: درباره بعضی از شروط که در استراتژی جدید آمریکا بوده که مربوط به سیاست های ایران در منطقه است مثلاً می بینیم که آمریکا در این استراتژی می گوید که ایران باید از سوریه خارج شود و خاک سوریه را ترک کند و حمله به اسراییل از خاک سوریه را متوقف کند آیا ایران آمادگی خروج از سوریه طبق شروط آمریکا را دارد؟

حضور ایران در سوریه به دعوت دولت قانونی سوریه و صرفا برای مبارزه با تروریسم بوده است. شکست داعش هیچ ارتباطی با ائتلاف باصطلاح ضد تروریسم با محوریت امریکا ندارد بلکه همکاری ایران، روسیه و سوریه موجب شکست و نابودی مجموعه گروه های تروریستی از جمله داعش در سوریه شد. تا زمانی که تهدید تروریسم در سوریه وجود داشته باشد و دولت قانونی این کشوربر حضور مستشاری ایران در سوریه تاکید نماید ما در سوریه حضور خواهیم داشت. این راهبرد غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی است وصرفا مربوط به سوریه هم نیست.  فقط در موضوع سوریه نیست. دفاع ما از فلسطین در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی، حمایت ما از کویت در برابر تهاجم صدام حسین و حضور مستشاری در عراق برای کمک به سرکوب داعش نیز با همین رویکرد انجام شد. ما بر اساس پیگیری این سیاست، اولین کشوری بودیم که از قطر در برابر محاصره نابحق و ظالمانه سعودی دفاع کردیم ومجموعه امکانات خود را برای مقابله این کشور در برابر زورگویی های سعودی در اختیار دوحه قرار دادیم. سیاست اصولی ما ایجاد منطقه ای عاری از تنش و ناامنی ومشارکت برای تحقق صلح و ثبات و امنیت پایدار برای رفاه و توسعه مجموعه کشورهای منطقه است.

سوال سوم: درباره محور مقاومت چه میگویید وزارت خارجه آمریکا حماس و جهاد اسلامی و حزب الله لبنان را گروه‌های تروریستی می‌نامد و از تهران میخواهد که حمایت از این گروه ها را متوقف کند آیا ایران آماده اجرای خواسته آمریکا هست یا اینکه سیاستهای خود درمورد این گروه ها و محور مقاومت را تغییر میدهد یا خیر؟

ما دفاع از فلسطین را دفاع از عزت اسلامی می دانیم. حماس تشکیلات مورد تائید مردم فلسطین است حزب الله اخیرا در انتخابات لبنان به اتفاق همپیمانانش مقام اول را کسب کردند. حشد الشعبی بر اساس قانون مصوب پارلمان منتخب مردم عراق بخشی از نیروهای مسلح این کشور است. آمریکا همانطور که با قلدری و بی توجهی به همه هنجارهای حقوقی از یک توافق بین المللی خارج می شود رای مردم کشورها را هم قبول ندارد. رای و نگاه بین المللی درمورد فلسطین راهم قبول ندارد. امریکا برخلاف مصوبات سازمان ملل سفارت خود را به قدس شریف منتقل کرد وزمینه کشتار دهها نفر از مردم بیگناه فلسطین توسط رژیم کودک کش اسراییل را مهیا نمود. این رفتارها خلاف مقررات و مصوبات بین المللی است. به طور قطع کشوری که باید سیاست هایش را بر مبنای خواست و اراده مردم کشورها تغییر دهد امریکاست و نه ایران. براین اساس ما هیچگاه از سیاستهای اصولی خود در موضوع فلسطین و نفی تجاوز گری رژیم صهیونیستی عقب نشینی نخواهیم کرد .

سوال چهارم: آمریکا از ایران میخواهد درباره برنامه موشکی اش و همینطور سیاست های منطقه ای اش مذاکره کند آیا ایران آماده مذاکره درباره این موارد با آمریکا و یا حتی بعضی از کشورهای اروپایی هست یا اینکه ایران فقط در برنامه هسته ای خود مذاکره کرده و هیچ مذاکره دیگری در هیچ موردی نخواهد کرد؟

دلیلی عقلانی برای مذاکره با کشوری که به تعهدات خود پایبند نیست وجود ندارد. آمریکا با خروج از برجام عملا این توافق نامه بین المللی را پاره کرد. البته این کشور از ابتدای شکل گیری برجام هم با نقض های مکرر در مسیر بی تعهدی گام برداشت و در انتها نیز به صورت یک جانبه از آن خارج شد. آیا به این کشور میتوان اعتماد کرد؟ آمریکا به هیچ وجه برای مذاکره قابل اعتماد نیست. توان موشکی ایران کاملا بومی ودفاعی است. ما برای توسعه توان دفاعی متعارف از هیچ کس اجازه نمی گیریم و حاضر به مذاکره در این حوزه نیستیم. در طول 40 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ما آغازگر هیچ تهاجمی نبودیم و به دنبال توسعه سرزمینی هم نیستیم. اما در مقابل رژیم صهیونیستی از سوی امریکا به جنگنده های دور پرواز اف35 و انواع موشکها و سلاح های پیشرفته مجهز می شود. علاوه بر این کشورهای منطقه بویژه سعودی و امارات عربی متحده نیز با خریدهای تسلیحاتی سر سام آور به بزرگترین زرادخانه سلاح های غربی تبدیل شده اند. بر این اساس درخواست ایجاد محدودیت در توانمندی های دفاعی ایران چه پیامی بغیر از تلاش برای از میان بردن قدرت بازدارندگی ایران می تواند داشته باشد؟

سوال پنجم: اسراییل میگوید در ماه‌های گذشته مواضع ایران و حزب الله را در سوریه هدف قرار داده که بعضی از این مواضع انبارهای موشکی بوده وگفته که با حضور ایران در سوریه بصورت مستقیم و رأساً برخورد خواهد کرد و شما در سفر به روسیه گفتید که اسرائیل باید منتظر پاسخ سخت و قاطع ایران باشد آیا این معادله همچنان پابرجاست؟

ایران به دعوت دولت سوریه برای مبارزه با تروریسم در این کشور حضور دارد. ما میهمان دولت سوریه هستیم و طبیعتا این کشور همان گونه که در برابر تجاوز به کشورش حساس می باشد در قبال دفاع از مستشاران ایرانی حاضر در این کشور نیز احساس مسئولیت می کند. به طور قطع در چارچوب معادله ذکر شده هرگونه تعرض و تجاوز مشابهی نیز با قاطعیت و شدت عمل پاسخ داده می شود. رژیم صهیونیستی با هدف قراردادن مستشاران نظامی ایران دچار خطای راهبردی شد و هزینه اشتباهش را نیز پرداخت کرد. این معادله غیر قابل تغییر است.

سوال ششم: الان بین ایران و اروپا درباره توافق هسته ای مذاکراتی در جریان است ایران میگوید که ضمانت اجرایی میخواهد ماهیت این ضمانت‌هایی که ایران میخواهد چیست و آیا به نظر شما اروپا در حال حاضر قادر است در مقابل آمریکا و تحریمهایش بایستد و از برجام دفاع کند؟

ما تجربه کار با اروپایی ها را قبلا داشتیم مذاکرات اولیه ایران در دهه هشتاد شمسی با تروئیکای اروپایی انجام شد. ما معتقدیم اروپایی ها می بایست در محکوم سازی و متوقف کردن اقدامات اولیه امریکا در نقض برجام جدی تر و قاطع تر عمل می کردند. اروپایی ها قبل از خروج امریکا از برجام سکوت کردند و این یک نوع پیام همراهی با آمریکا را تداعی می کرد. البته در آستانه خروج امریکا از برجام اروپایی ها خیلی تلاش کردند که آمریکا، یعنی ترامپ از برجام خارج نشود اما موفق نشدند لذا این عقبه را ما می بینیم (من جرب المجرب حلت به ندامه) ماعلاقه مند نیستیم تجربیات قبلی را تکرار کنیم. به نظر من آمریکا یعنی ترامپ در عدم اجرای تعهداتش در برجام نقض های مکرر را تکرار کرده و با خروجش از برجام ان را دچار فروپاشی کرده. اگر اروپا قصد دارد به برجام حیات تازه ببخشد باید تعهدات کاملی که در برجام به ایران داده شده است تضمین نماید. اما اگر نتواند و یا نخواهد در این مسیر گام بردارد طبیعتا ما نیز سیاست های مستقل خودمان را دنبال خواهیم کرد.

سوال هفتم: اگر توافق هسته ای شکست بخورد چه خواهد شد؟ الان ایران و اروپا و برخی از کشورهای جهان در تلاش هستند که توافق هسته ای پابرجا بماند اما اگر بر فرض مثال به مرحله ای برسیم که ادامه توافق امکانپذیر نباشد ایران سیاست‌های خودش در منطقه را کمافی السابق ادامه میدهد یا اینکه شاهد تغییراتی در سیاست های ایران خواهیم بود؟

آمریکا قبل از برجام و بعد از برجام سیاست هایش تغییر نکرده است. سیاست های امریکا در قبال ایران همواره خصمانه بوده است. ایران هرگز در سیاست های منطقه ای خودش تا زمانی که تامین کننده مصالح مردم منطقه است و مردم خواهان آن هستند و حکومت هایی مثل عراق و سوریه خواهان آن هستند تجدید نظر نخواهد کرد حتما به این سیاست ها ادامه خواهد داد و دلیلی بر تغییر نمی بینیم.

سوال هشتم: آمریکا می گوید در حال تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه ایران است آیا شما معتقدید که امکان ایجاد چنین ائتلافی هست و آیا ایران شروع به اعمال سیاست های پیشگیرانه با اروپا و کشورهای آسیایی و منطقه ای کرده تا بتواند جلوی هرگونه ائتلاف احتمالی به رهبری آمریکا علیه ایران را بگیرد؟

این ائتلاف بر مبنای حقه بازی طراحی شده و هدفش  دوشیدن ثروت های منطقه است. ترامپ در اولین سفر خارجی به ریاض رفت که این ائتلاف را شکل بدهد ولی حضور او منجر به فروپاشی شورای همکاری خلیج فارس شد چون این ائتلاف مبانی غلطی داشت. دوم اینکه این ائتلاف که از قبل وجود داشته باید بتواند کارنامه قابل دفاعی ارایه دهد یعنی اثبات کند که در عراق ویا در سوریه در مبارزه با تروریسم عملکرد موفقی داشته است. یا بتواند عملکرد مثبتی در ایجاد ثبات و امنیت در افغانستان ارایه کند و یا حتی قدم مثبتی در فلسطین برداشته باشد. متاسفانه نه تنها حقی در فلسطین به مردم داده نشد بلکه جرات و جسارت این را پیدا کردند که سفارتشان را به قدس شریف منتقل کنند. این ثمره ائتلافشان برای مسلمان ها است ثمره دوم آن در سوریه است آمریکا به دلیل واهی بکارگیری سلاح های شیمیایی دولت مستقر را با هدف تقویت جریان تروریسم مورد حمله قرار داد. به طور قطع راهبرد این ائتلاف تجزیه سوریه است. امریکایی ها درشرق فرات مستقر شده اند تا در زمان مناسب نقشه تجزیه سوریه را اجرا کنند.

سوال نهم: اما این کشورها می گویند که ایران برای آنها خطر است مثلاً عربستان و امارات و بحرین و بعضی دیگر از کشورها معتقدند که سیاست های منطقه ای ایران برای امنیت ملی آنها ایجاد خطر میکند ( در همین ماه رمضان فعلی)؟

ایران هیچگاه به عربستان سعودی تعدی نکرده است. بارها در موضوع بحران یمن به عربستان سعودی گفته شد که جریان غالب یک جریان مردمی است و باید همه تلاشها برای تحقق اراده مردم یمن بسیج شود اما حکام جوان و بی تجربه سعودی مسیر حمله نظامی و کشتار مردم بیگناه را برای تحمیل اراده خود برگزیدند. اخیرا با درخواست برخی کشورهای اروپایی گفتگوهای فشرده ای در موضوع بحران یمن انجام شد و با موافقت انصارالله مقرر گردید که در ماه مبارک رمضان آتش بس اعلام شود اما سعودی‌ها قبول نکردند. سعودی‌ها با طرح اتهامات واهی بدنبال فرافکنی و بهانه جویی هستند. مثل بهانه ای که اخیرا مراکش آورد واعلام کرد که ایران و حزب الله لبنان جبهه پلیساریو را تقویت می کنند هیچ سندی هم ارایه نشد .مشخص است که آمریکا و سعودی ها به آنها برای بیان این اتهامات فشار وارد کردند .

سوال دهم: روابط با عربستان را چطور می‌بینید؟ ما میدانیم که به هر حال عربستان کشوری مهم در منطقه است و شاید خیلی از مشکلات در منطقه به اعتقاد بعضی ها بدون دخالت عربستان حل نخواهد شد الان به نظر شما روابط ایران با عربستان رابطه ای قطع شده کامل است یا اینکه این قطع رابطه مقطعی است و امکان ترمیم و بهبود روابط هست روابط ایران و عربستان را چطور می بینید؟

این متاثر از خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی است. اگر ایران و عربستان با هم تصمیم می گرفتند این روند به سرعت ترمیم می شد ولی به دلیل دخالت های دیگران شکل نگرفت. ایران همیشه دنبال عادی شدن روابط با عربستان بوده البته نه از موضع ضعف بلکه از موضع عزت و جلوگیری از اتلاف منابع مالی ملت های منطقه. عربستان حجم انبوه سلاح غربی را بر اساس کدام تهدید می‌خرد؟ چرا این کشور منابع گسترده مالی و تجهیزات نظامی را در اختیار تروریست های تکفیری قرار داد؟ چرا در قبال جنایت های رژیم صهیونیستی سکوت می کند؟ اینها سوالات مهمی هستند که حکومت سعودی باید در برابر افکارعمومی جهان اسلام به آنها پاسخ بدهد. چرا قطر را محاصره می کند ؟ اساسا تعارض قطر و سعودی به چه دلیل است؟ قطعا تعارض قطر و سعودی مثل تعارض یمن و سعودی است. عربستان می گوید من باید بگویم چه کسی رئیس جمهور یمن شود می گوید من باید بگویم که در قطر چه کسی حاکم باشد اینها منشاء تعارض عربستان در یمن و قطر است .

سوال یازدهم: آمریکا میگوید که تحرکات و سیاستهای ایران در خلیج فارس را رصد میکند و ما میدانیم که منطقه خلیج فارس و آبهای خلیج فارس منطقه ای حساس برای جهان، ایران و منطقه از نظر اقتصادی و امنیتی و همینطور از نظر آب راه‌های بین المللی است آیا ایران در مقابل این رصدهای آمریکا و سیاست آمریکا در خلیج فارس سیاست جدیدی دارد یا اینکه ایران سیاست های خود را در خلیج فارس بر حسب رییس جمهور آمریکا تغییر میدهد مثلا در زمان اوباما ایران یک گروه از تفنگداران دریایی آمریکا را بازداشت کرد اما الان آمریکا میگوید ایران سیاستش را در خلیج فارس تغییر داده و جرأت تکرار چنین کاری را ندارد؟ سیاست ایران در خلیج فارس چطور است؟

نظامیان آمریکائی وقتی می خواهند وارد خلیج فارس بشوند در بیسیم به یکدیگر اعلام می کنند که در حال ورود به دره وحشت هستیم. امریکایی‌ها از خلیج فارس به دلیل حضور ایرانی ها به شدت هراس دارند. ولی واقعیت این است که راهبرد ما در خلیج فارس، دفاع از آب های سرزمینیمان است. کار خاصی نمی کنیم هیچوقت نمی کردیم اگر کسی تعدی به آبهای سرزمینی ما بکند حتما با او مقابله می کنیم اما سیاست ما تغییر نکرده است. سیاست دفاع و مقابله با تجاوز از قبل بوده و هنوز ادامه دارد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر