بازدید 18359
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان به تحریم ایران» تا «بانکی که ۷ هزار تن از کارمندان خود را تعدیل می‌کند»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعلام نرخ تورم اردیبهشت‌ماه توسط بانک مرکزی، ادامه سبزپوشی شاخص کل بورس تهران در شروع هفته، هشدار پوتین نسبت به وقوع بحران مالی جهانی، تعویق عرضه‌ی عمومی سهام شرکت آرامکو عربستان، بحران نیروی کار ماهر با وقوع برگزیت، افزایش قیمت سکه همراه با تداوم افزایش نرخ دلار، بازگشت طلا جهانی به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار، واردات تخم مرغ از سر گرفته شد و خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات میکروفون از ۱۵ کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 27 May 2018

از «واکنش بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان به تحریم ایران» تا «بانکی که ۷ هزار نفر از کارمندان خود را تعدیل می‌کند»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اعلام نرخ تورم اردیبهشت‌ماه توسط بانک مرکزی، ادامه سبزپوشی شاخص کل بورس تهران در شروع هفته، هشدار پوتین نسبت به وقوع بحران مالی جهانی، تعویق عرضه‌ی عمومی سهام شرکت آرامکو عربستان، بحران نیروی کار ماهر با وقوع برگزیت، افزایش قیمت سکه همراه با تداوم افزایش نرخ دلار، بازگشت طلا جهانی به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار، واردات تخم مرغ از سر گرفته شد و خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات میکروفون از ۱۵ کشور را در بر دارد.

 

بانک مرکزی نرخ تورم در پایان اردیبهشت‌ماه را اعلام کرد

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در پایان اردیبهشت ماه با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۹.۱ درصد رسیده، اما نرخ تورم نقطه به نقطه در این ماه ۱.۸ درصد افزایش یافته است. خلاصه نتایج به‌دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ به شرح ذیر است؛

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ به عدد ۱۱۷.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ معادل ۹.۱ درصد است.

شاخص مذکور در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۹.۷ درصد افزایش داشته استاین در حالی است که مرکز آمار ایران نرخ تورم یک سال منتهی به اردیبهشت را برای کل کشور ۸ درصد اعلام کرد.

ادامه سبزپوشی شاخص کل بورس تهران در شروع هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه پنجم خرداد ماه 97 با افزایش 348 واحدی معادل 0.37 درصد به رقم 95 هزار و 794 واحد رسید. این روند صعودی در حالی دیروز برای چهاردهمین روز پیاپی رقم خورده است، که در هفته گذشته، شاخص کل با رشد 0.53 درصدی همراه شده بود. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته جاری، همانند سیزده روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 108 واحدی معادل 0.37 درصد به رقم 29 هزار و 781 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 35 معادل 0.21 درصد، عدد 17 هزار و 371 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 26 واحدی معادل 0.21 درصد به رقم 12 هزار و 746 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 626 واحد افزایش معادل 0.61 درصد را رقم زد و به سطح 102 هزار و 557 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 459 واحد افزایش معادل 0.68 درصد به رقم 68 هزار و 431 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز بر خلاف روز چهارشنبه با 395 واحد کاهش معادل 0.20 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 944 واحد را به نمایش گذاشت.

از «واکنش بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان به تحریم ایران» تا «بانکی که ۷ هزار نفر از کارمندان خود را تعدیل می‌کند»‍ واکنش بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان به تحریم ایران

بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان اعلام کرد، اجتناب از تحریم های آمریکا علیه ایران تقریبا غیرممکن است. این ارزیابی نشان می دهد که احتمالا تأثیر تحریم های ایران بر بازار جهانی نفت بیش از میزانی خواهد بود که بسیاری انتظارش را دارند. ایان تایلور، رئیس گروه ویتول در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ گفت: «این تحریم ها برای ما یک چالش واقعی است.» وی افزود، سوالات بدون جوابی در مورد واکنش اروپا و اینکه آیا بانک مرکزی اروپا در مقابل اقدامات ترامپ «ایستادگی خواهد کرد» یا نه وجود دارد. «من شخصا فکر می کنم هیچ کدام از ما قادر به دور زدن این تحریم ها نخواهیم بود.» در دور قبلی تحریم ها که در فاصله سال های 2012 تا 2016 به اجرا گذاشته شد، اکثر کشورهای آسیایی خرید نفت خود را از ایران ادامه دادند، اما آنها باید به دولت آمریکا نشان می دادند که میزان خریدشان در حال کاهش است. در آن سال ها، اروپا خرید نفت از ایران را به کلی متوقف کرد. اظهارات تایلور، مشابه اظهارات برخی از بزرگترین شرکت ها و تجارتخانه های جهان است. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال هم گفته، کسی نمی تواند «توهمی» درباره معاف شدن شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا داشته باشد. باب دادلی، مدیر شرکت بی پی هم گفته، شرکت وی در خصوص تحریم های آمریکا ریسک نخواهد کرد. ایگور سچین، مدیر شرکت رزنفت روسیه هم گفت، تصمیم آمریکا به خروج از برجام، ممکن است بر تولید 5 درصد از نفت جهان تأثیر بگذارد.

هشدار پوتین نسبت به وقوع بحران مالی جهانی

بر اساس گزارش های منتشره، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در نشست اقتصادی سن پترزبورگ اذعان کرده است که اقتصاد جهانی با خطر سیاست های محافظه کارانه اقتصادی رو به روست و این سیاست ها ممکن است به یک بحران اقتصادی ویرانگر در سطح جهان تبدیل شود. به گفته ی وی، ملت ها باید به طور مشترک راهی را برای جلوگیری از این خطر پیدا کرده و مشخص کنند که یک اقتصاد چگونه باید به فعالیت بپردازد. در این رابطه پوتین از روند جاری در حال شکل گیری در دنیا در خصوص اتخاذ سیاست های یک جانبه ی انحصاری برای به دست آوردن منافع اقتصادی (حداکثری) انتقاد کرده است. به گفته ی رییس جمهور روسیه، '' نظام همکاری های چندجانبه که چندین سال طول کشید تا ایجاد شود دیگر امکان رشد پیدا کردن ندارد. نظام همکاری های چندجانبه در حال نقض شدن به شکلی بسیار ناپخته است. در واقع، در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که نقض قوانین خود به یک قاعده ی جدید تبدیل شده است''.

تعویق عرضه‌ی عمومی سهام شرکت آرامکو عربستان

پس از صدور حکمی پادشاهی در ماه ژانویه در خصوص تبدیل ماهیت شرکت آرامو به یک شرکت سهامی، این شرکت قصد داشت، با عرضه ی عمومی ۵ درصد از سهام خود به میزان ۱۰۰ میلیارد دلار بر درآمدهای خود تا پایان سال ۲۰۱۸ بیفزاید. در این خصوص، بازارهای بورس لندن، نیویورک و هنگ کنگ در حال رقابت با یکدیگر برای قانع کردن مقامات سعودی برای قرار دادن سهام آرامکو در این بازارها بودند. لازم به ذکر است که عرضه ی عمومی شرکت آرامکو در راستای چشم انداز ۲۰۳۰ اعلام شده توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای متنوع سازی درآمد اقتصادی این کشور و فاصله گرفتن از سیاست اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت انجام خواهد شد. این در حالی است که خالد الفلیح وزیر نفت عربستان دیروز در کنفرانس اقتصادی سن پترزبورگ روسیه مهر تأییدی بر پیش بینی های تحلیلگران اقتصادی در خصوص اینکه عربستان به برنامه های خود برای فروش سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ نخواهد رسید زد و اذعان داشت که عرضه ی عمومی سهام شرکت آرامکو به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ انجام خواهد شد، ولی در هر حال تا زمانی که بیانیه ای رسمی صادر نشود، نمی توان در این خصوص با اطمینان صحبت کرد. به گفته ی وی، ''زمان بندی این کار به جای اینکه به آمادگی شرکت آرامکو یا دولت عربستان سعودی ربط داشته باشد بیشتر به آمادگی بازار مربوط است''.

بحران نیروی کار ماهر با وقوع برگزیت!

بر اساس نظرسنجی های انجام شده، با وقوع برگزیت صادر کنندگان بریتانیا در حال دست و پنجه نرم کردن با کمبود نیروی کار ماهر هستند و این انتظار را دارند که شرایط فعالیت بنگاه های اقتصادی پس از برگزیت مشخص شود. بر اساس مطالعاتی که توسط پست DHL و اتاق بازرگانی بریتانیا انجام گرفته ۶۶ درصد از تولید کنندگان کالا و ۵۷ درصد از صادرکندگان خدمات در بریتانیا با مشکل پیدا کردن نیروی کار ماهر مواجه شده اند. این در حالی است که نرخ رشد صادرات کالا در بریتانیا در سه ماهه ی نخست سال ۲۰۱۸ ثابت مانده و صادرات خدمات کاهش پیدا کرده است.

افزایش قیمت سکه همراه با تداوم افزایش نرخ دلار

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به پنجشنبه گذشته یک میلیون و ۹۶۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح جدید در پایان معاملات، ۲,۰۳۱,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به پایان هفته گذشته، ۵ هزار تومان ارزان‌تر شده بود. همچنین در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی با یک هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج شنبه، یک میلیون و ۴ هزار تومان و هر قطعه ربع سکه بهار آزادی نیز با ۳ هزار تومان رشد در مدت مشابه ۵۷۶ هزار تومان معامله شد. از سوی دیگر، هر قطعه سکه گرمی با ۲ هزار تومان افزایش، ۳۵۷ هزار تومان معامله شد. همچنین در بازار طلای جهانی با وجود بازگشت طلا پس از بسته شدن بازار داخلی روز پنج‌شنبه بالاتر از ۱۳۰۰ دلار، در ساعات پایانی روز جمعه با افت پوند به کف ۵ ماهه و رشد شاخص دلار به سقف ۵ماهه، طلا مجددا به کف ۱۳۰۰ دلاری نزدیک شد. همچنین براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای روز شنبه پنجم خردادماه با ۲۰ ریال افزایش نسبت به روز آخرین روز کاری هفته گذشته ۴۲ هزار و ۱۱۰ ریال قیمت خورد.

بازگشت طلا جهانی به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار

طلا پس از اینکه موفق شد به بالای مرز ۱۳۰۰ دلار صعود کند در معاملات روز جمعه تحت تاثیر رشد ارزش دلار آمریکا، اندکی کاهش قیمت یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات دیروز بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۱۳۰۲ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد و در ۱۳۰۱.۹۰ دلار ایستاد. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز رقیب با ۰.۱ درصد افزایش، به ۹۳.۸۴۶ واحد رسید. دلار پس از اینکه در معاملات گذشته به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر در برابر ین سقوط کرد، در معاملات روز شنبه در برابر ارز ژاپن ۰.۲ درصد افزایش یافت. به نقل از ایسنا، در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۴ درصد کاهش یافت و به ۱۶.۶۱ دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۰۱ درصد افزایش، ۹۱۰.۵۷ دلار معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۰۷ درصد کاهش یافت و به ۹۷۷ دلار رسید.

واردات تخم مرغ از سرگرفته شد

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد: برای تنظیم بازار، مجوز واردات تخم مرغ از ترکیه دوباره صادر شد. حمید ورناصری افزود: بخش خصوصی در صورت تمایل می تواند برحسب نیاز، تخم مرغ وارد کند. وی متوسط قیمت این محصول در سراسر کشور را نزدیک به 14 هزارتومان اعلام کرد. ورناصری ادامه داد: بخشی از نیاز بازار از محل تولید داخلی تخم مرغ (تولید جایگزین) تامین می شود اما واردات نیز در دستور قرار گرفت و به زودی محموله ای وارد کشور می شود. به گزارش ایرنا، در بازار خرده فروشی قیمت هر شانه تخم مرغ بیش از 18 هزارتومان رسیده است.

فرانسه یک میلیارد یورو در روسیه سرمایه‌گذاری می‌کند

روسیه و فرانسه قراردادهایی به ارزش یک میلیارد یورو برای سرمایه گذاری در روسیه امضا کردند. به نقل از آر تی، این قراردادها در جریان ‌دیدار امانوئل مکرون-رئیس جمهور فرانسه- و ولادمیر پوتین-رئیس جمهور روسیه- در همایش اقتصادی شهر سنت پترزبورگ به امضا رسید. کریل دیمیتریف- مدیر بخش سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد روسیه-با اعلام این خبر افزود: ۶ قرارداد سرمایه گذاری بین کشورهای خارجی و روسیه در حاشیه این همایش منعقد شد. در سال ۲۰۱۷ مجموع سرمایه‌گذاری خارجی در روسیه ۲۷.۹ میلیارد دلار بوده است. همچنین شرکت توتال نیز قراردادی به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در پروژه گاز مایع روسیه امضا کرد. /ایسنا

بازار ورق چین نزولی شد

قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین نزولی شد، چون عرضه کننده ها موفق نشدند در قیمت های قبلی فروش داشته باشند. با این حال کاهش قیمت هم تمایل به خرید را بیشتر نکرده است. البته بازار داخلی چین رونق دارد از این روی، قیمت های صادراتی در سطوح بالایی قرار دارد. آخرین قیمت ورق گرم صادراتی چین ۵۹۰ تا ۶۰۵ دلار هر تن فوب بود که ۵ تا ۱۰ دلار هر تن نست به هفته قبل افت داشته است. برخی در ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار هر تن فوب معاملاتی داشتند. از سوی دیگر، بازار داخلی رونق دارد و کارخانه ها حاضر نیستند تخفیف بیشتر بدهند؛ از این روی، بازار صادرات چندان فعال نیست. /کالاخبر

نفت سبک ایران رکورددار افزایش قیمت شد

میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ۱۸ می (جمعه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه) با ۲ دلار و ۸۱ سنت افزایش به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه رسید. میانگین قیمت نفت سبک ایران از ابتدای امسال تاکنون ۶۶ دلار و ۹۱ سنت برای هر بشکه بوده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران هم در دوره مورد بررسی ۲ دلار و ۳ سنت برای هر بشکه افزایش یافت و به ۷۳ دلار و ۵۸ سنت رسید. میانگین قیمت سبد نفتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز در هفته منتهی به ۱۸ مه، به ۷۵ دلار و۶۱ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، ۲ دلار و ۱۵سنت برای هر بشکه افزایش یافته است.

خروج بیش از ۲ میلیون دلار ارز از کشور برای واردات میکروفون از ۱۵ کشور

با بر آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۶۵ تن میکروفون و پایه آن از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس آمار واردات این حجم از میکروفون و پایه آن، به ارزش ۲ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۱۳ دلار و ارزش ریالی ۷ میلیارد و ۱۶۹ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۴۷۱ تومان را شامل می‌شد. گفتنی است میکروفون و پایه آن از ۱۵ کشور جهان وارد ایران شده که در این بین می‌توان به کشور‌های چین، آلمان، امارات متحده عربی، جمهوری کره، ترکیه، ژاپن، اتریش، استرالیا، تایلند، تایوان، سنگاپور، هنگ کنگ، دانمارک، مالزی و مکزیک اشاره کرد. به نقل از میزان، در این میان کشور چین صادرات بیش از ۱۹۷ تن با ارزش ۴ میلیارد و ۶۹۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۷۹۴ تومان و ارزش دلاری یک میلیون و ۴۱۵ هزار و ۲۲۰ دلار را به خود اختصاص داده است.

بانکی که ۷ هزار تن از کارمندان خود را تعدیل می‌کند

دویچه بانک، بزرگترین بانک آلمان اعلام کرد، تعداد ۷ هزار کارمند خود را در قسمت های مختلف جهان تعدیل نیرو خواهد کرد. در حال حاضر دویچه بانک ۹۷ هزار کارمند در سراسر جهان دارد که قصد دارد تعداد آنها را به کمتر از ۹۰ هزار کارمند کاهش دهد. این تصمیم دویچه در راستای تغییر ساختار در کاهش هزینه ها و ذخیره سوددهی خود است. دویچه اعلام کرد، فروش سهام خود را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد و در چگونگی فعالیت های اقتصادی خود تجدیدنظر می کند. بزرگترین بانک آلمان اعلام کرد که این کاهش فروش سهام، سرمایه گذاری این بانک را با پول قرضی تا ۱۰۰ میلیارد یورو، معادل ۱۱۷ میلیارد دلار کاهش خواهد داد که بیشترین رویکرد کاهش هزینه ها در سال جاری میلادی برای این بانک محسوب می شود. کریستین سوئینگ، مدیر عامل دویچه بانک گفت: به تعهدات خود در ارتباط با بانک تعاون و سرمایه گذاری خود و نیز حضور بین المللی دویچه بانک پایبند می مانیم و نسبت به این موضوع تردیدی نداریم. وی در ادامه گفت: دویچه گزینه اروپا در فاینانس بین المللی و بازارهای سرمایه است و باید در مورد اینکه به درستی چه کاری را انجام می دهیم، تمرکز کنیم. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش، سهامداران دویچه بانک به دلیل رشد کند قیمت سهام این بانک و کاهش درآمدهای دویچه خسته شده اند و از مدیریت بانک تقاضای سرعت بخشیدن به فرآیند بهبود را در نشست عمومی سالانه دویچه داده اند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
صرفا رئيس آن براي در پست ماندن اين امار را اعلام مي کند هرجا سر ميزني از لوازم داخلي تا خارجي حداقل 50درصد گران شده اين تورم کشکي به درد خودتون ميخوره ملت صبرشان به سر اومده از اين آمارها-رانتها-اختلاسها-ثبت هاي شبانه واردات با قيمت ارز دولتي و فروش به سه برابر .
عجب ، پس نرخ تورم کاهش پیدا کرده !!
ما نفت بفروشیم چیکار،برجام داریم داداش درود بر برجام باکشور فم دادوصدت کنیم پولشون از دلار بهتره باور کنین
اگه نرخ تورم کاهش پیدا کرده و شاخص بورس صعودی بوده که چرا ما این قندی ها رو احساس نمی کنیم .
نیروی کارماهربه انگیس بفرستید
من نمی دانم زمان احمدی نژاد همین وضعمون بود و دلار کمتر از حالا بالا رفت تورم ۴۰ درصد بود حالا همه چیز ۳۰ درصد بالا رفته تورم هنوز زیر ۱۰ درصد مونده لطفا آقایون با کلید چند ضربه به درجه نشان دهنده تورم بزنند شاید گیر کرده
شرکت های بزرگ اروپایی 170 روز مونده پایان فرجه آمریکا خودشون داوطلبانه تحریم رو شروع کردن. به جز چند تا شرکت و بانک خرده پا.
این جلسات و مذاکرات دولت های اروپایی هم بدلیل اینکه که میخوان توپ از زمین خودشون بیرون بندازن و تو تاریخ ثبت کنن اروپا تا اخر
پای تعهدات باقی میمونه و به قرارداد ها احترام می‌گذارد.
اين كه بانك مركزي ملت ..... فرض ميكنه خيلي بد و زشت اولا خودشون..... هستن دوما نيازي نيست آمار تورم بنويسن مردم بهتر از مسولين آمار دارن خودتون بيشتر از اين ضايع نكنيد
خدارو شکر که هنوز هم که هنوزه نرخ تورم تک رقمی است. فقط دلار گرون شده نامرد
تحریمها وضعیت ایران رو از کره شمالی بدتر میکنه
تحریم مرگ تدریجه !
ايران خودرو در ارديبهشت امسال قيمت سه ماشين سوزوكي هايما 5 و هايما 7 را افزايش داد.شنيده ها حاكي است بعد از يك ماه باز قصد افزايش اين سه خودور را دارد. خواهشمند است اطلاع رساني كنيد كه اجحافي است بسيار بزرگ و عجيب!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان