بازدید 8414
نگاهی به یک پیش‌بینی انتخاباتی؛

آیا اصولگرایان در انتخابات 1400 با 20 میلیون رأی برنده می‌شوند؟

اصولگرایان باید توجه داشته باشند که اگر بواسطه عملکرد نامناسب دولت دوازدهم در یکساله اول آن و همچنین اختلافی که بین اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایانه میانه رو برای وحدت و ائتلاف در انتخابات پیش رو رو وجود دارد، خود را از هم اکنون نظیر آنچه زیباکلام گفته برنده انتخابات بدانند، از همین الان بازنده خواهند بود؛ برنده شدن با 20 میلیون رأی فقط پای صندوق آراء ارزش دارد، نه در تحلیل ها و پیش بینی ها!
کد خبر: ۸۰۲۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱ 26 May 2018

چندی پیش بود که «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح طلب پیش بینی کرد بواسطه شرایط موجود کشور و عملکرد دولت «حسن روحانی» که بخش مهمی از آن به پای اصلاح طلبان نوشته می شود، جریان مقابل؛ یعنی اصولگرایان و گزینه مورد نظر آنها در انتخابات ریاست جمهوری 1400 با 20 میلیون رأی برنده خواهند شد و بار دیگر سکان قوه اجرایی را در دست خواهند گرفت.

به گزارش «تابناک»، پس از این اظهار نظر بود که بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب به این مساله واکنش نشان دادند. نظر قریب به اتفاق این افراد این بود که این اظهار نظر خیلی دقیق نمی تواند باشد؛ چراکه از الان تا انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تقریبا 3 سال زمان باقی است و نمی توان در این فاصله چنین پیش بینی را دقیق فرض کرد.

برخی سیاسیون هم بر این عقیده هستند که این امکان وجود دارد که اصولگرایان بواسطه شرایط موجود کشور، چرخش قدرت بر اساس نظر و خواست مردم که همواره از یک جناح به جناح دیگر شیفت می شود و همچنین عمکلرد دولت روحانی؛ بتوانند پیروز انتخابات 1400 باشند، اما اینکه با چه تعداد رأی و چه شرایطی، خیلی مشخص نیست. عده ای هم این دیدگاه را دارند که شاید این اظهار نظر سرآغاز یک بازی سیاسی برای ایجاد خاطر جمعی برای رقیب از جهت پیروزی در انتخابات باشد که طبیعتا چنین خوشبینی و اینکه یک جریان خود را برنده از پیش تعیین شده یک رقابت سیاسی بداند، می تواند سم مهلکی در عرصه رقابت انتخاباتی باشد.

در همین زمینه «احمد علی مقدم» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص روند آمادگی اصولگرایان برای انتخابات های پیش رو از جمله انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم به خبرنگار «تابناک» گفت: اصولگرایان رایزنی هایی را برای وحدت حداکثری این جریان در انتخابات های پیش رو آغاز کرده اند. وی افزود: با توجه به رایزنی هایی که حول محور به وحدت رساندن گروه ها و احزاب اصولگرا صورت گرفته، امیدواری های زیادی برای نیل به این هدف وجود دارد و بدیهی است که اگر کار به همین شکلی که پیش بینی شده پیش بروند، حتما باید انتظار پیروزی این جریان در رقابت های پیش رو را داشت.

مقدم در پاسخ به این سئوال که رایزنی ها در چه سطحی صورت می گیرد و قرار است با چه مکانیزمی وحدت اصولگرایان محقق شود، عنوان کرد: بخش عمده ای از احزاب اصولگرا به صورت چراغ خاموش در رایزنی های صورت گرفته برای وحدت این جریان سیاسی حضور دارند و قرار بر این است که تا اتخاذ و حصول نتیجه نهایی این اقدامات ادامه پیدا کند.

وی در خصوص ساز و کار وحدت اصولگرایان و اینکه قرار است جمنا و یا سیستم دیگری در این بین ایفای نقش کند، ادامه داد: طبیعتا جمنا توانست اقدامات مناسبی را در جهت وحدت اصولگرایان صورت دهد؛ اگرچه به طور صددرصدی نمی توان آن را موفق دانست و حتما ایراداتی بر کار این سیستم وجود داشت که انتقادات اخیر آقای قالیباف و برخی اصولگرایان به آن را می توان جزو این نمونه ها دانست. این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: حتما خبرهای خوبی از وحدت اصولگرایان برای انتخابات های پیش رو بزودی مخابره خواهد شد.

ما تاکید و اعتقاد داریم که وحدت زیر نظر جامعتین باید صورت بگیرد و بخش اعظمی از جریان اصولگرایی هم در این زمینه با ما هم عقیده و هم نظر هستند. هرچه هست، گروه های سیاسی اقدامات و رایزنی های خود را همواره برای موفقیت جریان و طیف خود در هر انتخاباتی دنبال می کنند و تاریخ هم اینگونه نشان می دهد که مردم تاکنون قدرت و فرصت را به صورت نوبتی و چرخشی در اختیارات جریانات سیاسی قرار داده اند تا هر کدام از انها در مرحله عمل بتوانند خدمات خود را به جامعه عرضه کنند. اینکه مصاحبه ای در فرجه سه سال مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صورت بدهیم و از هم اکنون گروهی را بر دیگری پیروز قلمداد کنیم از چند حالت خارج نیست، اول اینکه طیف و جریان سیاسی حاکم بر کشور اینقدر بد عمل کرده اند که از هم اکنون پیروزی طرف مقابل را بر آن قطعی بدانیم. دوم اینکه هشداری به جریان سیاسی و افراد حاکم بر امورات قوه اجرایی بدهیم که عملکرد شما نامناسب است و طرف مقابل هرچند هم نتواند اجماع لازم را بین احزاب درون جبهه خود ایجاد کند، با شرایط فعلی می تواند با اجماع حداقلی هم بر شما فائق آید و امور را در دست بگیرد. سوم اینکه یک بازی سیاسی در جهت ایجاد خوشبینی در جریان و جبهه مقابل آغاز شده باشد تا حال که گروه سیاسی مقابل (اصلاح طلبان و اعتدالگرایان) نتوانسته اند به وعده های خود یا بخش قابل توجهی از وعده های شان در قبال مردم و جامعه عمل کنند؛ رقیب را در باد پیروزی احتمالی خوابانده تا فرصت برای مقابله و بردن گوی رقابت فراهم شود. چهارم، این اقدام می تواند از آن جهت هم مورد بررسی قرار بگیرد که با سیاسی و رقابتی کردن فضای کشور اذهان از مشکلات فعلی جامعه منحرف شود و به سمت آغاز یک رقابت انتخاباتی 3 سال قبل از موعد مقرر سوق داده شود. مسلما اقدامات دولت در زمینه اقتصادی و معیشتی در یکساله آغازین دولت دوازدهم به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و از طرفی ناقض بسیاری از سخنان و وعده های دولتمردان دارد. ایجاد یک فضای سیاسی در چنین شرایطی می تواند از جهت منحرف ساختن اذهان مردم، جامعه و سیاسیون از مشکلات فعلی باشد.

به هر حال اگرچه شرایط کشور باتوجه به فشارهای خارجی به گونه ای است که بیش و پیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت داخلی به ویژه در بین گروه های سیاسی داریم، اما نباید فراموش کرد که برقراری رقابت سالم سیاسی جزو ضروریات یک جامعه پویا است که البته منافاتی هم با وحدت در جهت مقابله با اقدامات دشمنان جمهوری اسلامی ندارد. اصولگرایان باید توجه داشته باشند که اگر بواسطه عملکرد نامناسب دولت دوازدهم در یکساله اول آن و همچنین اختلافی که بین اصلاح طلبان، اعتدالگرایان و اصولگرایانه میانه رو برای وحدت و ائتلاف در انتخابات پیش رو رو وجود دارد، خود را از هم اکنون نظیر آنچه زیباکلام گفته برنده انتخابات بدانند، از همین الان بازنده خواهند بود؛ برنده شدن با 20 میلیون رأی فقط پای صندوق آراء ارزش دارد، نه در تحلیل ها و پیش بینی ها!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۴۷
به همین خیال باشین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
هنگامی که هنوز امید ها به برجام اصلاح طلبان بود اصولگرایان 16 ملیون رأی آوردند.
الان که برجام پر کشید 4 ملیون ریزش را اصلاح طلبان قطعی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
ایندفعه روش رای گیری اینه :
از بین محصورین یکی رو انتخاب میکنن که اعلام کنه باقهر و رای ندادن مشکل حل نمیشه و باید با کمک و همدلی . . . و از این جور حرفا که مثلا قراره اوضاع عوض بشه
به همین خیال هر دو جناح باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
مانند دوره دوم دولت خاتمی، اول مجلس را ازدست خواهیم داد.
بعد حتی کاندیدای دولت 10 درصد آراء را هم بدست نخواهد آورد.
خاتمی با آنهمه محبوبیت کاندیدش دوتاشون 10 درصد هم نیاوردند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
ترفند رای گیریه امسال رفع حصر هستش. که مثلا باهم دوست شدیم حالا بیاین پای صندوق .
تابناک خواهشا اینو همینطور پخش کن
فکر نمیکنم با این مدیریت کار به ۱۴۰۰ بکشه، بهتره واقع بین باشیم و اوضاع را آنطور که هست ببینیم
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
واقع بینانه، سال بعد روهم معلوم نیست . اینجور کدخدا که خط و نشون میکشه معلومه سمبه پرزوره
تابناک چقدر انتخاباتی شد؟
دغدغه ها باید مردمی باشد نه جناحی
البته با این کارنامه ائتلاف اعتدال ممکن است این نتیجه
قول میدم اگر وضعیت این شکلی ادامه پیدا کنه، مجلسی روی کار میاد که دولت روحانی رو در 6 ماه عزل می کنه (به امید خدا) و انتخابات زودهنگام برای اولین بار در کشور رقم می خوره.
انتخابات بعد باید کاندیدای مستقل بیان روی کار شاید به احتمال ضعیف یه خبری بشه ؛ البته رئیس جمهور زیاد قدرتی نداره که حالا بخواد کاری از پیش ببره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
شما در ادارات دولتی آبدارچی مستقل پیدا کردی بیار مردم بهش رای میدن. مستقل کجابود .
تحریمهایی که می آید نفت را به زیر 200 هزار بشگه در روز کاهش می دهد و مبادلات مالی را ناممکن (یعنی کاهش شدید ارز و دلار) می کند، همچنین کشتیرانی را بواسطه تحریم شرکتهای بیمه ای تقریباً ناممکن خواهد کرد و هزار رو یک جور تحریم دیگر.
با کدام پشتوانه و زیرساخت می خواهیم وارد جنگ اقتصادی با دنیا شویم. البته کاسبات تحریم از این موضوع خیلی خیلی خوشحالند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
گلان جان خیلی نا امیدی!
شما نمدونم کجای دنیا هستی. اما ما از اول انقلاب کارمون همیشه همین بوده.
الانم از 50 درصد کشورها اوضاعمون بهتره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
دقیقا با رسم شکل بگو کاسب تحریم یعنی چی؟ بابا این کلمات برای انتخابات و فریب امثال شماها بود که اتفاقا جواب هم داد. بس کنید دیگه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
ترامپ خوب میدونه ایران برجام رو رعایت کرده و هیچ خطر اتمی نداره. هدف این بار تضعیف ایران حداکثر ممکن و مهار رفتار منطقه ای ایران هست تا دیگه نتونه کار برون مرزی انجام بده و به مرزهای خودش محدود کنن. و ازهمه مهمتر کشور های حوزه خلیج فارس رو از خودش راضی نگهداره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
نکته این که امروز پوتین به تحریم نفت ایران چراغ سبز نشان داد و اعلام کرد با افزایش تولید نفت موافقه و هر قیمتی بالای 60 دلار برای روسیه مطلوب هست.
چه اهمیتی داره دیگه
دعا کنیم به ۱۴۰۰ برسیم هرکی انتخاب شد، شد! چون درنهایت حال و روز مردم بهتر نمیشه فقط دوسه هزارنفر از اقوام و آشنایان به قدرت خواهند رسید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
به نظرم به جای انتخابات لیست کلیه مسئولان ساکن درایران رو بنویسن به نوبت هم ریس جمهور بشن هم نماینده مجلس اینجوری نوبت همه میرسه یه روزی ارزو بدل نمی مونن
داستان رو از آخر تعریف میکنی! صبر کنید ببینید اصلا چند نفر حاضرن بیا رای بدن.
الان اولویت با مسائل روز و مشکلات مردمه ولی بعید نیست چنین بشه
اصولگریان برنده خواهند شد چون اکثریت مردم رای نخواهند داد
اصولگرایان دیگر رای نخواهند اورد مگر اینکه دوباره خودشون رو به دکتر احمدی نژاد بچسبونن.
حتماً ! بزار اول 20 میلیون نفر شرکت کنن حالا بعد دعوا کنید باهم که میبره کی میبازه
شتر در خواب بیند پنبه دانه
شما ببین اصلا بیست میلیون رای وجود خواهد داشت؟!!!
اصولگرایی افول کرده تنها شخصی مثل احمدی نژاد میتونه نجاتشون بده که مثل اونم دیگه نیست. پس اصولگرایان برا همیشه بای بای
آن که با خداست همیشه پیروز است !
اصول گرا و اصلاح طلب نمی خواهیم
افرادی را میخواهیم که به مملکت خدمت کنند و فقط فکر جیب خود و هم حزبی هایشان نباشد
اینکه اصولگرایان اون هم تندروهاشون تصور میکنن چون اعتدالی ها و اصلاحی ها نتونستن تو این دو دوره کار خاصی انجام بدن و محبوبیتشون کاسته شده , بنابراین ارا به سمت اونها سرازیر خواهد شد خیال باطل و خامیست..تصور من اینه برای 1400 یه نفر میاد که حتی تصورش هم سخت و برای بعضیا محاله.!ولی فکر نکنم حتی اونم بتونه کار خاصی بکنه چون بعضی مشکلات رو واقعا خواست و اراده و حتی قدرتی برای از بین بردنشون وجود نداره.!از هر سه جناح اصولی اصلاحی و اعتدالی مردم دیگه بریدن و اینا نشون دادن که توان و علم و اراده و قدرت برطرف کردن مشکلات و سروسامان دادن به وضع مملکت رو ندارن..پس برای 1400 به یک چهره ملی و فراجناحی نیاز هست هرچند که این شخص منسوب به جناح خاصی باشه.!
بعید میدونم جریان اصلاح طلب و اصولگرا تا اون موقع مونده باشه
مردم همه فهمیده اند همشون سر و ته یک کاسه اند.مردم فقط بازیچه ای در انتخابات نیستند.ما دوران همشون را درک کردیم.
بیست میلیون که زیاده. فکر کنم با یک میلیون پیروز شن
هر دو حزب دیگه تاریخ مصرف هردوشون تموم شده اصلاح طلب و اصولگرا یه قصه تموم شده اس برای ما
اصولگرا ها یک فرد گمنام خاکی رو میکنند ولی مشکل اقتصادی باید ریشه ای حل بشه. باید سیاست در خدمت اقتصاد باشد تا مشکل کشور حل شود
اصولگریان فکر کردن چون مانع تحقق قولها و امیدهای داده شده توسط روحانی شده اند پس مردم به آنها اقبال نشان میدهند ولی زهی خیال باطل که ملت بیدارند و میدونند تو کشور چه خبره . اگه ملت از روحانی و اصلاح طلب ها ناامید شدند به مراتب از اصولگراها متنفرتر شدن . پس شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ اپ خورد گه دانه دانه
2 ملیون رای هم ندارند
خیلی عجله نکنید عجله کار شیطونه هههههه
مسئله اینه که شما اگر 2 میلیون نفر پیدا کردین که برن رای بدن خیلی کار بزرگی کردید.
باید تغییراتی در نحوه ی تایید صلاحیت کاندیدها انجام بشه.
ازپایان دولت مرحوم هاشمی اصولگرایان درصورتی پیروز میشوند که درروی تشک بدون حریف کشتی بگیرند یعنی دستگاه فیلتر وقیچی تمام کاندیداهای مردمی ورای آور را حذف کند و کیهان وحوضش بمانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
شانزده ملیون رأی ریسی بدون رقابت بود؟!
با اینکه دولت دست ما بود محمد جان
و انواع وعده ها و تبلیغات دولتی
مردم در حال له شدن در زیر بار مشکلاتی هستند که هردو جناح کشور در این سالها به وجود آورده اند اون وقت اقایون به فکر انتخابات آینده هستند اگر با این همه مشکلات بتوانند سه سال دیگر دوام بیاورند
نظرات مردم طوریه ک بنظر میرسه مردم ایران دچار درماندگی آموخته شده شدن
سنگ مفت گنجشک مفت .اگر شد که میگه درست گفتم اگر نشد هم میگه تحت این شرایط که نگفتم
آره...دوبار!!!!!
ملت از جناح راست ناراضیند وان را عامل فلاکت خود میداند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل