بازدید 2331

اروپا باید تکلیف خود را نسبت به ادامه حیات برجام روشن کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: با توجه به زمینه بدعهدی در رفتار اروپایی‌ها این احتمال وجود دارد؛ شروطی که رهبر انقلاب برای مذاکره مطرح کردند از سوی آنها تضمین نشود.
کد خبر: ۸۰۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷ 26 May 2018

کمال دهقانی فیروزآبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به شروطی که از سوی رهبر انقلاب برای مذاکره با اروپایی‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: اصولا دیپلماسی برای مذاکره است، اما ما مشخص می‌کنیم که برای چه چیزی و با چه کشوری خواهان مذاکره هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: ما مذاکره‌ای تحت عنوان برجام داشتیم که به یک توافق‌نامه بین 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و در عین حال به یک قطعنامه لازم‌الاجرا تبدیل شد.

وی تاکید کرد: ما دیگر درباره موضوع حق غنی‌سازی هسته‌ای مذاکره نخواهیم کرد و این کار برایمان تمام شده است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه خروج ترامپ از برجام نشان داد بی‌اعتمادی ما به آمریکا از ابتدا به جا بود، افزود: بی‌اعتمادی به اروپا نیز در طول چند مدت آینده خود را نشان خواهد داد. اروپائی‌ها چندین سال پیش فضایی را به وجود آوردند که پر از بی‌اعتمادی بود، اکنون هم ما این بی‌اعتمادی را نسبت به آنها داریم و باید اعتمادسازی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: امنیت، تجهیزات و راهبردهای دفاعی مسائلی هستند که ما هیچ گاه با هیچ کشوری در مورد آنها مذاکره نمی‌کنیم، اما در مورد روابط دو یا چند جانبه با اتحادیه اروپا گفت‌وگو خواهیم کرد. علاوه بر این در زمینه مسائل اقتصادی، پولی، بانکی و مالی نیز به روابط خود ادامه می‌دهیم.

* اروپا باید تکلیف خود را نسبت به ادامه حیات برجام روشن کند

وی افزود: مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا به صورت ویژه توسط وزیر امور خارجه دنبال می شود و در این زمینه مهم ترین پیش شرط خطوط قرمزیست که ایران تعیین کرده است.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه باید منتظر بود و دید اروپایی‌ها در مقابل عهدشکنی آمریکا چه اقدامی را انجام می‌دهند، گفت: آنها باید تصمیم بگیرند که از نظر حقوقی و سیاسی حرف مستقل خود را بزنند یا اینکه به صورت وابسته به آمریکا رفتار کنند!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: در شرایط کنونی این اروپا است که باید تکلیف خود را نسبت به ادامه حیات برجام روشن و موضع مشخصی را در این خصوص اتخاذ کند.

وی یادآور شد: در مذاکرات کنونی با اروپایی‌ها وزیر امورخارجه دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را برای آنها تبیین می‌کند، چرا که ما در همه مسائل به طور منطقی، روشن و براساس منافع ملی تصمیم گیری می‌کنیم و در این مسیر باید منافع‌مان تامین شود تا بتوانیم با اروپا کار کنیم.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: اساس ورود ما به مذاکرات این بود که بتوانیم به فعالیت‌های اقتصادیمان بدون مانع‌تراشی ادامه دهیم و جلوی شرارت‌های آمریکا را بگیریم.

* با توجه به زمینه بدعهدی، احتمال عدم تضمین شروط رهبر انقلاب از سوی اروپا وجود دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: حق غنی سازی همان چیزی است که در شورای امنیت سازمان ملل متحد بر آن تاکید و الزام شده که کشورها همکار‌ی‌های لازم را در این خصوص داشته باشند.

وی با بیان اینکه هر آنچه که نافی منافع و امنیت ملی باشد مانع جدی برای ادامه روند مذاکرات است، تاکید کرد: با توجه به زمینه بدعهدی در رفتار اروپایی‌ها این احتمال وجود دارد؛ شروطی که رهبر انقلاب برای مذاکره مطرح کردند از سوی آنها تضمین نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: ما به سبب استقلال سیاسی، امنیتی و اقتصادی که داریم، روی پای خودمان خواهیم ایستاد و با استفاده از ظرفیت داخلی به راهی که در پیش گرفته‌ایم؛ ادامه خواهیم داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار