بازدید 9321

گام‌های اردن برای تقویت روابط با ایران، قطر و نظام سوریه

منابع پارلمانی و سیاسی موثق اردن از گام‌های کوچک و حساب‌شده این کشور برای افزایش سطح تماس‌ها با ایران، قطر و نظام سوریه خبر دادند.
کد خبر: ۸۰۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷ 25 May 2018

منابع پارلمانی و سیاسی موثق اردن از گام‌های کوچک و حساب‌شده این کشور برای افزایش سطح تماس‌ها با ایران، قطر و نظام سوریه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس، دولت اردن برداشتن گام‌های کوچک و حساب‌شده در پشت پرده و به صورت غیر علنی برای افزایش سطح روابط و تماس‌ها با قطر، ایران و نظام سوریه را آغاز کرده است.

روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» با طرح این ادعا به نقل از برخی منابع پارلمانی و سیاسی نوشت که اردن گام‌های مشخص و محسوسی در این زمینه برداشته است.

سیاستمداران اردنی دست دادن اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران با «عبدالله دوم» شاه اردن در حاشیه نشست سازمان همکاری اسلامی درباره قدس در استانبول را بی‌ارتباط با تلاش اردن برای تفاهم با ایرانی‌ها در خصوص وضعیت امنیتی در مرز اردن با جنوب سوریه نمی‌دانند.

رأی‌الیوم همچنین ادعا کرد که رئیس‌جمهور ایران نیز تضمین‌هایی به اردن جهت عدم وجود طرح‌های خصمانه علیه این کشور یا نزدیک شدن به مرزهای جنوب سوریه حتی در صورت توسعه قلمرو درگیری‌های نظامی در این منطقه، داده است.

طبق این گزارش، مسئولان اردن تنها به این تضمین‌ها اکتفا نکرده و امیدوار هستند که این مصافحه با روحانی زمینه‌ساز گفت‌وگوهای آتی با ایران تحت عنوان تکمیل ملاحظات امنیتی در مرز سوریه و شمال اردن باشد.

هنوز اقداماتی که ممکن است ایران برای اطمینان‌بخشی به اردن انجام دهد، مشخص نیست اما همکاری در زمینه دور کردن گروه‌های وابسته به ایران و مبارزان حزب‌الله از مرز اردن و انتقال آن به منطقه امن جغرافیایی در جنوب سوریه، شرط اردن برای اندیشیدن جهت بازگرداندن سفیر این کشور به تهران است.

«عبدالله ابو رمان» وزیر اطلاع‌رسانی پیشین اردن سفیر این کشور در تهران بود که از یکسال و نیم قبال ایران را ترک کرده است.

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد «مجتبی فردوسی‌پور» سفیر ایران در اردن نیز با این تحرکات دیپلماتیک همسو بوده و در سخنانی که در مطبوعات اردن منتشر شد، تأکید کرد که امنیت شمال اردن مورد اهتمام کشورش است و ایران به خواسته‌های امنیتی اردن احترام گذاشته و برای توسعه تفاهم با این کشور تلاش خواهد کرد و حتی تصریح کرد که هیچ نیروی ایرانی در جنوب سوریه وجود ندارد.

در سطح سوریه نیز تماس بین دو طرف اردن و سوریه تا حد زیادی توسعه یافته و کاخ پادشاهی اردن پیام‌های محدودی را از کانال‌های کاخ ریاست‌جمهوری سوریه دریافت می‌کند.

به نظر می‌رسد نقطه مشترک پس از ارتباطات نظامی در چارچوب انسانی و تبادل هماهنگی امنیتی، احیای آرامش در جنوب سوریه بدون نبرد و درگیری نظامی سنگین است نقطه‌ای که هر روز گسترده‌تر شده و به یک نقطه مشترک قابل اتکا تبدیل شده است تا جائیکه روزهای اخیر اعزام هیأت‌های اقتصادی به دمشق و افزایش تماس‌ها و تبادل پیام‌ها را شاهد بودیم.

در خصوص قطر نیز شاهد توسعه همکاری اقتصادی البته با بخش خصوصی اردن و با چراغ سبز دولت این کشور هستیم همچنانکه دولت نیز در حال محک زدن امکان همکاری‌های بیشتر با دوحه در زمینه‌های دیگری از جمله حمل‌ونقل هوایی، صادرات گاز، تولیدات زراعی و افزایش شمار دانشجویان قطری در دانشگاه‌های اردن است.

این تحولات در سطح روابط با قطر با استقبال مراکز تصمیم‌ساز دو طرف اردن و قطر مواجه بود و حتی پشت پرده زمزمه‌هایی درباره احتمال بازگشت سفیر قطر به امان شنیده می‌شود و حتی پارلمان اردن خواستار ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور در سطح سفرا شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان