بازدید 3784

پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرار داد کاهش تولید

بر اساس گزارش های منتشر شده، سهیل مزروعی وزیر نفت امارت متحده عربی در حاشیه ی نشست اقتصادی سن پترزبورگ گفته است که اوپک و ۱۰ کشور از همپیمانان این نهاد توانسته اند بر اساس هدف تعیین شده در قرارداد کاهش تولید اوپک به میزان بیش از ۱۵۰ درصد میزان تولید نفت خود را در بازارهای جهانی کاهش دهند. 
کد خبر: ۸۰۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲ 25 May 2018

پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرار داد کاهش تولیدبر اساس گزارش های منتشر شده، سهیل مزروعی وزیر نفت امارت متحده عربی در حاشیه ی نشست اقتصادی سن پترزبورگ گفته است که اوپک و ۱۰ کشور از همپیمانان این نهاد توانسته اند بر اساس هدف تعیین شده در قرارداد کاهش تولید اوپک به میزان بیش از ۱۵۰ درصد میزان تولید نفت خود را در بازارهای جهانی کاهش دهند. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اسپوتنیک، وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نشست سه جانبه ی امارات، عربستان سعودی و روسیه در سن پترزبورگ راجع به افزایش تولید نفت در نتیجه ی افزایش قیمت این محصول بوده افزوده است که '' خیر، ما مسائل مربوط به بازار نفت را بحث نخواهیم کرد. ما با وزیر نفت روسیه و عربستان در ماه ژوئن نشستی خواهیم داشت و آن نشست محل مناسبی برای تصمیم در خصوص افزایش تولید نفت (پس از افزایش قیمت این محصول) خواهد بود''. 

پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرار داد کاهش تولید

باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. به گفته ی برخی تحلیلگران، نزدیک شدن موجودی جهانی این محصول به میانگین ۵ ساله ی آن نشانگر موفق بودن تلاش های اوپک و همپیمانان آن بوده است. بر اساس قرارداد اوپک، اعضای همپیمان این نهاد و روسیه متعهد شده بودند که میزان تولید نفت خام خود را به ترتیب ۵۵۸،۰۰۰ و ۳۰۰،۰۰۰ بشکه در روز کاهش دهند.

در پایان به این نکته باید اشاره گردد که نشست اقتصادی سن پترزبورگ هر ساله در روسیه برگزار شده و هدف از برگزاری آن گفتگو بین نمایندگان تجاری کشورها و بحث و بررسی مسائل اقتصادی مهم در دنیا است. این نشست در سال ۲۰۱۸ از روز ۵ شنبه ی هفته ی جاری آغاز شده و تا شنبه ۲۶ می ادامه خواهد داشت.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل