بازدید 7543

۹ اعتراض راه آهنی‌ها در دو هفته؛ این بار «خوشاب»، «سرخس» و «نیشابور»!

اعتصاب‌های کارگری در کشورمان که از سال گذشته روند افزایشی گرفته، مدتی است به شکل فراگیر، راه آهن کشورمان را هم در برگرفته است. تجمع‌هایی پراکنده از کارگرانی که اغلب چندماه حقوق معوق دارند و زندگی برایشان دشوار شده است؛ پراکنده اما به شدت پرشمار و نگران کننده.
کد خبر: ۸۰۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 25 May 2018

همزمان با فلج شدن خدمات عمومی در فرانسه با اعتصاب عمومی، در کشورمان اعتصاب‌هایی جریان دارد که هرچند بسیار کوچکند و محدود، شمارشان روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش «تابناک»؛ اعتصاب‌های کارگری در کشورمان که از سال گذشته روند افزایشی گرفته، مدتی است به شکل فراگیر، راه آهن کشورمان را هم در برگرفته است؛ تجمع‌هایی پراکنده از کارگرانی که اغلب چندماه حقوق معوق دارند و زندگی برایشان دشوار شده است.

درست مانند پرسنل نگهداری خط راه آهن «خوشاب»، «سرخس» و «نیشابور» (استان خراسان رضوی) که طی دیروز و امروز در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق عقب افتاده خود مقابل فرمانداری شهرهایشان تجمع کردند؛ تجمعی که البته از فرجام آن اطلاعی در دست نیست.

درباره تجمع‌هایی سخن می‌گوییم که شمار حاضران در آن‌ها اندک است؛ اما نشان می‌دهند که چه اندازه مشکل بزرگ شده که چاره‌ای جز تجمع برای جلب توجه مسئولان به آن و تلاش برای حل مشکل، نمانده است؛ مشکلاتی که بی شک حقوق معوق تنها یکی از آنهاست، نه همه شان.

به عبارت بهتر، هرچند "حقوق معوق" ریشه بسیاری از اجتماعات و اعتصابات کارگری در ماه‌های اخیر است، جز آن، عوامل فراوان دیگری هم در شکل گیری اعتراضات نقش ایفا می‌کنند؛ مانند عواملی که موجب شده راه آهن با تمام توان فعالیت کند، اما حقوق پرسنلش به تعویق بیفتد.

وضعیتی که کم و بیش در جا‌های دیگر نیز دیده می‌شود. مثلا در تراورس گلستان-گرگان که سه چهار روز پیش، شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه، کارگرانش در اعتراض به عدم دریافت حقوق و واریز نشدن حق بیمه، در برابر دفتر شرکت تجمع کردند.

کارگرانی که پیش از ایشان، همتایانشان در شرکت تراورس راه آهن مشهد، روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۷ دست به اعتصاب زده بودند. آن جا هم به دلیل حقوق عقب افتاده و وضعیت وخیم معیشتی؛ تجمعی که مقابل ساختمان ایستگاه راه‌آهن مشهد برپا شد و جان کلام شرکت کنندگان در آن، این بود: «چندین سال است که وضعیت شغلی و پرداخت مطالباتمان مشخص نیست. دو ماه و نیم دستمزد عقب افتاده به همراه بیمه طلب داریم، در این حال وضعیت بیمه تکمیلی‌مان مشخص نیست.»

همزمان با اعتصاب کارگران راه آهن در مشهد (یعنی روز دوشنبه۲۴ اردیبهشت۹۷) کارگران راه آهن اصفهان هم در اعتراض به چهار ماه حقوق عقب مانده، پرداخت نشدن هزینه بیمه تأمین اجتماعی و بیمه خدمان درمانی و مسائلی از این دست. مثل کسر مبلغ بیمه تکمیلی از کارگران در هر ماه و واریز نشدن به حساب بیمه!

دو روز پیش از اعتصاب در مشهد مقدس و اصفهان، در روز شنبه، ۲۲ اردیبهشت ۹۷، حدود پنجاه تن از کارگران راه‌آهن زنجان در مقابل ساختمان استانداری اعتصاب کردند و چهار ماه حقوق معوق و یازده ماه بیمه رها شده شان را مطالبه کردند.

همزمان با اعتصاب زنجان، کارگران شرکت تراورس و خط ابنیه راه آهن در اسلامشهر هم در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق عقب افتاده خود از رفتن به سر کار خودداری کردند؛ اعتراضی که نشان می‌دهد تا چه اندازه به ستوه آمده اند.

تجمع اعتراضی کارگران راه آهن آذربایجان شرقی در بیستم اردیبهشت، تجمع دیگری است که راه آهن کشورمان در این بازه کوتاه به خود دیده است. اعتراضی که این بار نه بابت حقوق و بیمه معوق، که در اعتراض به واگذاری به بخش خصوصی و نداشتن امنیت شغلی بود. با این ملاحظه که این کارگران نیز نسبت به تأخیر‌ها در پرداخت حقوق و امثال آن اعتراض داشتند.

سلسله اعتراض‌هایی که دست کم در دو هفته اخیر، ۹ بار تکرار شده است؛ تکراری پرشمار که نشان می‌دهد حال راه آهن کشورمان خوش نیست، اما نه این حال ناخوش و نه اعتصاب‌های پرشمار، هیچ یک نتوانسته اند مسئولان را وادار به واکنش کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۳
اینها نشاندهنده بی کفایتی در خدمت به مردم یا باکفایتی در خیانت به مردم است.
ی پزشک متخصص حداق ماهی ۴۰تا ۱۰۰م توما درامد دارن با کفش واکس زده و لباس اتو کشیده ی کارگر شاید ماهی دو توما هم نداشته باشه این میشه اختلاف طبقاتی و نا امنی در کشور و پیامدهای ان
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
شما فقط چند نفر و تعداد معدودی از پزشکان رو می بینید من متخصص ارتوپدی هستم ماهی حقوق ثابت ۲.۵ دارم و مطالبات ما ۱۵ ماهه پرداخت نشده و در منطقه محروم دور از خانواده هستم در یک شهرستان مرزی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
پزشک متخصص پول سالها زحمتشو میگیریه، صدقه کسی بهش نمیده، اگر حقوق کارگر کمه یا بهش نمیدن مشکل درآمد پزشک متخصص نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
فقط پزشکان نیستن. دلالی توی ایران خیلی درامد داره. فرقی هم نداره دلالی بابت چی باشه. شغل های کاذبی که بود و نبودشون اصلا تاثیری برای جامعه نداره. متاسفانه دریافت ملیات و موارد مصرش در ایران شفاف نیست. کشورهایی مثل کانادا و استرالیا در اینمورد قوانین کاملا محکمی دارن و اجازه نمیدن شکاف طبقاتی تبدیل به گسل طبقاتی بشه
سیامک
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
صرفا جهت اطلاع ملت و قشر محترم کارگران کشور
بعرض میرسانم طرح تحول سلامت باعث شد پول هنگفتی به حساب اقایان مطرح کننده طرح که سهامدار بیمارستان های خصوصی متعدد در تهران ، شهر های دیگر میباشند واریز شود
واقعیت این است که مردم از تمامی مسولان ناراضی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
واقعا. تمام مسئولین. چون فقط بلدن از همدیگه تعریف و تشکر کنند و حقوق مردم رو پایمال کنند. در صودتی که حافظ نظام فقط مردم میتونن باشند و بس نه نور چشمی ها.
دولت تدبیر و امید و حمایت تابناک
وقتی یادشون میفته که دیگه خیلی دیره . کشور داره به سمت مسیری بشدت خطرناک میره
همانطور که اعترضات مردمی مردم نبودند اعتراضات دانشجویی دانشجو نبودندحتما الان اینها هم کارگر نیستند که اعتراض میکنند چرا که کارگرهای مومن ماهها که سهله حتی سالها هم بدون حقوق زندگی را بسر میبرند۰
اینها مشت نمونه خروار است. مردم کارد به استخوانشان رسیده است.
تابناک عزیز
میدونم که این نظر رو منتشر نمیکنی اما بعنوان وظیفه خبرنگاری همین قدر بدون خیلی بیشتر از این حرفا در حق جامعه کارگری داره ظلم میشه و متاسفانه فریاد رسی نیست.تمام هم و غم دولت شده خرج پول نفت برای کارمندان دولت.در حال حاضر شرکت هایی داریم که بیشتر از شش ماه حقوق نگرفتند اما جرات اعتراض ندارند.سری به شهر صنعتی البرز استان قزوین بزنید تا از این دست شرکت ها رو فراوان ببینید.
متاسفانه واگذاری شرکت ها بدون کار کارشناسی و سپردن آن به دست نااهلان نتیجه ای بهتر از این ندارد.
به وقتش مسولان واکنش نشون میدن
مردم له شدند .
اما کسی اهمیت نمی دهد.
این هم مقام و منصب و پست و ... ماشاء الله همه هم خدمت گزار اسلام و مردم !
مردم هیچ پناهی ندارند .
داعش تموم شد. با زحمات نیروهای نظامی. الان دیگه پولها رو برگردونبن داخل و بجای ساخت و ساز در سوریه حقوق این کارگرای بدبخت رو بدین.
علی برکت اله
ممنونيم از اصلاح طلب ها كه اين مهره ناتوان رو تو دامان ملت گذاشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
یعنی هنوزم نفهمیدی تفاوتی بین اصلاح طلب و اصولگرا نیست؟؟ مثلا احمدی نژاد خیلی پرتوان بود؟
چ عجب مردم یه حرکتی کردن
حالا این» همزمان با اعتصاب در فرانسه « منظور چی بود اول متن خبر گذاشتین. مثلا همه جای دنیا پول کارگران رو نمیدن و عادیه؟
تا زمانی که بی عدالتی در حق قشر مظلوم مردم ایران جاری باشد و فساد گسترده بنا به اظهار خود اقایان در سیستم اداری وجود داشته باشد بایستی منتظر اعتراض های بیشتری باشیم
اللهم عجل لولیک الفرج- اللهم عجل لولیک الفرج
خدایا به حق تمامی بنده های خوبت یه نظر لطفی به مردم ایران بینداز
ای کاش این گونه اعتراضها از 30 سال قبل اتفاق می افتاد تا شاهد این روزهای فلاکت بار نمی شدیم امروز کمی دیر شده است وبه هر کجا که نگاه کنیم ویرانی وخرابی وسوءمدیریت امان مردم را بریده است وفقط معجزه می تواند کشور را نجات دهد البته سالهای قبل اگر این گونه اعتراضها اتفاق می افتاد یا متهم به فتنه گر می شدند یا ضد انقلاب وریختن آب به آسیاب دشمن واین گونه حرفها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل