بازدید 3406

کاهش قیمت نفت با افزایش میزان عرضه این محصول

روز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روزچهارشنبه کاهش یافت و به ۷۱.۶۷ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش احتمالی عرضه ی این محصول توسط اوپک در نتیجه ی نگرانی ها نسبت به کاهش تولید نفت توسط ایران و ونزوئلا اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 24 May 2018

کاهش قیمت نفت با افزایش میزان عرضه این محصولروز پنجشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روزچهارشنبه کاهش یافت و به ۷۱.۶۷ دلار رسید. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش احتمالی عرضه ی این محصول توسط اوپک در نتیجه ی نگرانی ها نسبت به کاهش تولید  نفت توسط ایران و ونزوئلا اشاره کرد. 

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز چهارشنبه ۲۷ سنت (۰.۳۴ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۹.۵۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱۷ سنتی (۰.۲۴ درصد)  بشکه ای ۷۱.۶۷ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته قیمت نفت برنت به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران و ونزوئلا با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. 

بنابر گزارش های منتشر شده توسط اوپک، احتمال دارد که این نهاد تولید نفت خود را با توجه به اعمال تحریم های اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران و ونزوئلا افزایش دهد. در این خصوص، قرار است که در روز ۲۲ ژوئن اعضای اوپک و همپیمانان آن در وین اتریش نشست داشته و در خصوص افزایش احتمالی تولید نفت تصمیم گیری کنند.  این موضوع این یکی از دلایلی بوده که باعث شده قیمت نفت در روز جاری کاهش یابد.

تحلیلگران بازار نفت معتقدند که با اعمال تحریم توسط آمریکا علیه ایران بسته به آنکه سایر کشورها تا چه حد با این تحریم ها همراهی کنند میزان تولید نفت ایران بین ۲۰۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. همچنین، با توجه به بحران سیاسی-اقتصادی در ونزوئلا میزان تولید نفت این کشور با کاهش یک سومی در سال ها اخیر به کمترین حد خود از چند دهه پیش تا کنون رسیده است. 

همچنین، باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. به گفته ی برخی تحلیلگران، نزدیک شدن موجودی جهانی این محصول به میانگین ۵ ساله ی آن نشانگر موفق بودن تلاش های اوپک و همپیمانان آن بوده است. بر اساس گزارش ها قرار است که روسیه و عربستان در روزهای اخیر در خصوص افزایش میزان تولید نفت اوپک با یکدیگر مذاکره کنند. 

از سویی دیگر، آمارهای رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد که میزان ذخایر تجاری نفت خام این کشور در هفته ی منتهی به ۱۸ می ۵.۸ میلیون بشکه افزایش یافته است. این در حالی است که تحلیلگران اقتصادی پیش از این پیش بینی کرده بودند که موجودی نفت خام این کشور ۱.۶ میلیون بشکه کاهش پیدا کند. 

افزون بر این، گزارش ها نشان می دهد که تولید نفت لیبی که یکی از اعضای اوپک است به دلیل تاثیر گرمای غیر قابل انتظار هوا بر روی برق رسانی کاهش یافته است. همچنین، تحلیلگران بازار نفت پیش بینی کرده اند که احتمالا تولید نفت آمریکا در ماه ژوئن با افزایشی چشمگیر رکوردی جدید ثبت کرده و از افزایش بیش از پیش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل