بازدید 15386
۱
همه چیز درباره آغاز فصل 2018 معتبرترین رقابت آسمان خراش های دنیا در «تابناک»؛

مصاف با فرانسه در روئن؛ نخستین آزمون ایران در لیگ ملت های والیبال

فرانسوی ها قهرمان لیگ جهانی سال 2017، در آخرین دیدارشان با تیم‌ ‌ملی والیبال ایران در جام قهرمانان قاره ها، با نتیجه‌ سه بر دو مغلوب شده بودند و مطمئنا فردا شب با اندیشه انتقام رو در روی شاگردان کولاکوویچ قرار خواهند گرفت. ایران نیز با تیمی متحول شده و دیدارهای تدارکاتی اندک به روئن رفته است.
کد خبر: ۸۰۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ 24 May 2018

تیم ملی ایران فردا شب در نخستین گام فصل جدید مهمترین رقابت والیبال دنیا در خاک فرانسه به مصاف شاگردان استفان تیلیه می رود که عنوان قهرمانی دوره قبل مسابقات را یدک می کشند و برای دفاع از عنوان خود به میدان می آیند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ «لیگ ملت‌های والیبال» نام جدید مسابقاتی است که تا سال گذشته با نام «لیگ جهانی» از سال 1990 بین قدرت های بزرگ والیبال دنیا مرتب برگزار می شد و از سال 2013 تیم ملی ایران نیز با هدایت ولاسکو آرژانتینی، به این رقابت های بزرگ گام گذاشت و در نخستین حضور به مقام نهمی رسید. ملی پوشان ایران در سال‌های 2015 و 2016 نیز با هدایت اسلوبودان کواچ، بهترین نتایج خود در لیگ جهانی را گرفتند و چهارم و هفتم شدند. چهارمین حضور ایران در لیگ جهانی با سرمربیگری رائول لوزانو به مقامی بهتر از هشتمی منجر نشد و پس از تو ایگور کولاکوویچ، سرمربی فعلی تیم ایران در لیگ جهانی2017 ضعیف ترین عنوان والیبال ایران یعنی یازدهمی لیگ جهانی را به نام خود ثبت کرد.

چرا لیگ جهانی به لیگ ملت های والیبال تغییر کرد؟

دپارتمان لیگ جهانی فدراسیون جهانی والیبال FIVB، مهرماه سال 1396 در نشست یک روزه خود در روئن فرانسه و همزمان با هفتادمین سالروز تأسیس فدراسیون این رشته ورزشی تصمیم گرفت به عمر لیگ جهانی پایان دهد و برای جذب اسپانسرهای بیشتر، شیوه برگزاری مسابقات را تغییراتی دهد. هدف فدراسیون جهانی، تقویت بازاریابی و درآمدزایی خود و تیم‌های متمول جهان است و بیست و نهمین دوره این رقابت‌ها در سال 2018 را در دو گروه زنان و مردان با حضور شانزده تیم تحت یک نام برگزار می‌کند که حضور دوازده تیم از جمله ایران تا هفت سال آینده این رقابت‌ها تضمین شده است و چهار تیم نیز متغیر خواهند بود.

(تصویری از آخرین تمرین تیم ملی والیبال در روئن پیش از مسابقه فرداشب با فرانسه)

مکانیزم برگزاری لیگ ملت های 2018 و زمان میزبانی ایران

نخستین فصل لیگ ملت‌های والیبال 2018 با شانزده تیم برزیل، چین، فرانسه، آلمان، ایران، ایتالیا، ژاپن، لهستان، آرژانتین، روسیه، صربستان، ایالت متحده آمریکا، استرالیا، بلغارستان، کانادا و کره جنوبی کلید می خورد و مرحله مقدماتی طی پنج هفته دیده شده است که دوازده تیم اصلی حداقل یک هفته میزبانی در مرحله مقدماتی این رقابت ها را تجربه خواهند کرد و ایران نیز در هفته پنجم دور مقدماتی مردان میزبان شده است.

در لیگ ملت های والیبال سال 2018 هر تیم حداقل پانزده بازی انجام می‌دهد که در مجموع 130 مسابقه (120 مسابقه دور مقدماتی و 10 مسابقه مرحله نهایی) برگزار خواهد شد. پنج تیم برتر دور مقدماتی به مرحله نهایی لیگ ملت های والیبال صعود می کنند که به همراه تیم فرانسه در گروه مردان و چین در گروه زنان، شش تیم مرحله نهایی این رقابت ها خواهند بود.

تیم کولاکوویچ در آستانه لیگ ملت ها چه وضعی دارد؟

تیم ملی والیبال ایران همزمان با تغییرات عمده لیگ جهانی، پوست انداخته و برای دومین بار در یک دهه اخیر شاهد تحولاتی در خطوط مختلف است. کولاکوویچ بعد از خداحافظی، محرومیت و مصدومیت چندین مهره اصلی اش به فکر تزریق نسل جدید به تیم ملی افتاد و در فرانسه با تلفیقی از بازیکنان جوان همراه با بازیکنان باتجربه آماده به مصاف قهرمان جهان می رود.

همچنین فرانسوی ها در آخرین دیدارشان با تیم‌ ‌ملی والیبال ایران در جام قهرمانان قاره ها با نتیجه‌ سه بر دو مغلوب شده بودند و مطمئنا با اندیشه انتقام رو در روی شاگردان کولاکوویچ قرار خواهند گرفت. هواداران و کارشناسان والیبال ایران توقع دارند که شاگردان کولا دو بازی از سه مسابقه هفته نخست را با برتری به پایان برسانند هر چند بازی های تدارکاتی اندک طبق معمول نقطه ضعف تیم ملی ایران بوده و گویا این ناتوانی تنها منحصر به فدراسیون فوتبال نیست! تیم ملی ایران پیش از بازی فرداشب، تنها دو بازی دوستانه جهت آماده سازی مقابل صربستان داشته است. با این حال کسب دو پیروزی مقابل ژاپن و استرالیا آن هم با تفاضل مناسب چندان دور از ذهن نیست و حتی می توان امتیاز مناسبی هم از تقابل با فرانسه کسب کرد.

پوست اندازی والیبال ایران با تصمیم کولاکوویچ

پانزده والیبالیست منتخب کولاکوویچ برای این مسابقات شامل فرهاد سال افزون، سعید معروف، سید محمد موسوی، علی شفیعی، سامان فائزی، امیرحسین توخته، میلاد عبادی پور، فرهاد قائمی، مجتبی میرزاجانپور، مرتضی شریفی، امیر غفور، صابر کاظمی، میثم صالحی، محمدرضا حضرت پور و مهدی مرندی، نشان می دهد نزدیک به نیمی از چهره های سرشناس والیبال ایران در رقابت های سالهای اخیر دیگر در ترکیب تیم ملی جایی ندارند و نفرات آشنا نیز احتمالا در یک پروسه یکی، دو ساله پس از انتقال، تجربه جای خود را به جوان های تازه نفس خواهند داد.

بازیکنانی نظیر عادل غلامی، شهرام محمودی، فرهاد ظریف، محمدجواد معنوی‌نژاد، رضا قراء، مهدي مهدوي، حمزه زريني، آرمین تشکری، علیرضا مباشری و ... که سالها در فهرست دعوت شدگان ثابت بودند، جای خود را به نیروهای جوان داده اند تا شاهد پوست اندازی تیم ملی والیبال باشیم.

(تصویری از محل اردوی تیم ملی در روئن)

نظم خاص کولا و عبور از نام بهترین بازیکن نوجوانان جهان

ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال که دردسرهای بازیکن سالاری در تیم ملی ایران را لمس کرده است، هرگز نمی خواهد نسل آتی تیم ملی را نیز با همین رویه پرورش دهد. او در یک تصمیم قاطعانه امیرحسین اسفندیار، بازیکن جوان تیم ملی را از اردو اخراج کرد. بهترین بازیکن نوجوانان جهان با وجود همه علاقه ای که کولاکوویچ به او داشت، به دلیل تNخیر در تمرینات، تنبیه انضباطی و مجبور به ترک اردو شد.

اسفندیار که دیر به تمرین رفته بود، بین دو بخش تمرین هم بی اجازه از محوطه اردو بیرون رفت تا واکنش آنی ایگور کولاکوویچ را به همراه داشته باشد و مسابقات مهم لیگ ملت های والیبال را از دست بدهد. این قاطعیت مطمئنا نیاز امروز والیبال ایران است تا دیگر مشکلات تلخ گذشته را تجربه نکنیم. 

برنامه کامل دیدارهای تیم ملی والیبال ایران در دور مقدماتی به وقت تهران

هفته نخست: چهارم تا ششم خرداد
گروه یک: فرانسه (میزبان)، ژاپن، استرالیا و ایران
جمعه چهارم خردادماه: ساعت 22 و 30 دقیقه: فرانسه – ایران
شنبه پنجم خردادماه: ساعت 19 و 30 دقیقه: استرالیا – ایران
یکشنبه ششم خردادماه: ساعت 17 و 30 دقیقه: ایران – ژاپن

هفته دوم: 11 تا 14 خرداد
گروه هفتم: آرژانتین (میزبان)، کانادا، ایتالیا و ایران
شنبه دوازدهم خردادماه: ساعت 4 و 40 دقیقه بامداد: آرژانتین – ایران
یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت یک و 40 دقیقه بامداد: ایران – ایتالیا
یکشنبه سیزدهم خردادماه: ساعت 23 و 40 دقیقه: ایران – کانادا

 هفته سوم: 18 تا 21 خرداد
گروه یازدهم: روسیه (میزبان)، چین، ایران و برزیل
جمعه 18 خردادماه: ساعت 16: چین – ایران
شنبه 19 خردادماه: ساعت 16: ایران – برزیل
یکشنبه 20 خردادماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: روسیه – ایران

هفته چهارم: 25 تا 28 خرداد
گروه پانزدهم: آمریکا (میزبان)، صربستان، لهستان و ایران
شنبه 26 خردادماه: ساعت 3 بامداد: لهستان – ایران
شنبه 26 خردادماه: ساعت 23 و 30 دقیقه: ایران – صربستان
دوشنبه 28 خردادماه: ساعت 3 بامداد: آمریکا – ایران

هفته پنجم: اول تا سوم تیرماه
گروه نوزدهم: ایران (میزبان)، آلمان، بلغارستان و کره جنوبی
جمعه یکم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – کره
شنبه دوم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – بلغارستان
یکشنبه سوم تیرماه: ساعت 18 و 30 دقیقه: ایران – آلمان

گروه بندی تیم‌ها در پنج هفته دور مقدماتی لیگ ملت های والیبال سال 2018

هفته نخست: چهارم تا ششم خرداد
گروه یک: فرانسه، ژاپن، استرالیا و ایران
گروه دوم: چین، آمریکا، آرژانتین و بلغارستان
گروه سوم: لهستان، کانادا، روسیه و کره جنوبی
گروه چهارم: صربستان، ایتالیا، آلمان و برزیل

هفته دوم: 11 تا 13 خرداد
گروه پنجم: بلغارستان، صربستان، روسیه و استرالیا
گروه ششم: برزیل، آمریکا، ژاپن و کره جنوبی
گروه هفتم: آرژانتین، کانادا، ایتالیا و ایران
گروه هشتم: لهستان، آلمان، چین و فرانسه

هفته سوم: 18 تا 20 خرداد
گروه نهم: کانادا، آمریکا، آلمان و استرالیا
گروه دهم: ژاپن، لهستان، ایتالیا و بلغارستان
گروه یازدهم: روسیه، چین، ایران و برزیل
گروه دوازدهم: فرانسه، صربستان، آرژانتین و کره جنوبی

هفته چهارم: 25 تا 27 خرداد
گروه سیزدهم: کره جنوبی، ایتالیا، چین و استرالیا
گروه چهاردهم: آلمان، روسیه، آرژانتین و ژاپن
گروه پانزدهم: آمریکا، صربستان ، لهستان و ایران
گروه شانزدهم: بلغارستان، برزیل، کانادا و فرانسه

هفته پنجم: اول تا سوم تیرماه
گروه هفدهم: استرالیا، برزیل، لهستان و آرژانتین
گروه هیجدهم: چین، صربستان، کانادا و ژاپن
گروه نوزدهم: ایران، آلمان، بلغارستان و کره جنوبی
گروه بیستم: ایتالیا، فرانسه، آمریکا و روسیه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
واقعا ناراحت کننده هست که بازیکنانی مثل عادل غلامی و جواد معنوی نژاد برای حضور در لیگ ملت های والیبال دعوت نشدند فقط بخاطر اینکه جناب کلاکوویچ میخوان نیروی جوان رو جایگزین کنند در حالی که دو تن از بهترین ملی پوشان والیبال برای رقابت در این بازی ها حضور ندارند . واقعا تاسف باره ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان