بازدید 3045

سفر مرکل به چین در بحبوحه توافق تجاری پکن و واشنگتن

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در حالی از روز پنجشنبه عازم برلین می شود که گفته می شود توافق تجاری واشنگتن و پکن دردسری تازه را برای برلین به بار آورده که می تواند به منافع این کشور لطمه بزند.
کد خبر: ۸۰۲۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۲ 24 May 2018

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان در حالی از روز پنجشنبه عازم برلین می شود که گفته می شود توافق تجاری واشنگتن و پکن دردسری تازه را برای برلین به بار آورده که می تواند به منافع این کشور لطمه بزند.

شبکه اقتصادی بلومبرگ در گزارشی در این باره افزود: تعهد پکن برای خرید کالاهای آمریکایی بیشتری به عنوان بخشی از توافق برای جلوگیری از جنگ تجاری با این کشور، آلمان را تحت فشار قرار داده است.

آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری اروپایی چین، با حجم کلی حدود 179 میلیارد دلار مبادلات در سال گذشته، در وهله نخست با تاثیر هر گونه کاهش مراوده تجاری مواجه است.

این امر تلاش صدر اعظم آلمان را برای ایجاد فضای باز تجاری و نظام چندجانبه گرایی پیچیده می کند، بویژه این که چین اجازه دسترسی دوجانبه به بازارهایش را نمی دهد.

آمریکا طرف دیگر این ماجرا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» است که اقدامات وی با عنوان حمایت از تولیدات داخلی، اتحاد ترانس آتلانتیک (دو سوی اقیانوس اطلس) را تحت فشار قرار داده است.

مرکل در سفر به پکن که رئیسان شرکت های تجاری نیز وی را همراهی می کنند، قصد دارد خواسته های آلمان را از این کشور در کاستن از موانع تجاری مطرح کند.

وی در این هفته گفت: چین و آلمان متعهد به مقررات سازمان تجارت جهانی هستند. ما در عین حال درباره دسترسی دوجانبه تجاری و مسائل مربوط به مالکیت معنوی گفت وگو خواهیم کرد. 

بر اساس آماری که بلومبرگ ارائه کرده است، چین در 10 سال گذشته دست کم 318 میلیارد دلار در اروپا سرمایه گذاری کرده است که 45 درصد بیشتر از سرمایه گذاری این کشور در آمریکاست. آلمان در اروپا بزرگترین اقتصاد را دارد. 

«لیو کانگ» سخنگوی وزارت امورخارجه چین بتازگی گفت: روابط چین و آلمان در حال توسعه است و چین بسیار برای روابط با آلمان ارزش قائل است. 

با این حال آلمان در بررسی ابزارهایی برای نظارت بهتر بر دسترسی آزاد چین بر اقتصاد 17 تریلیون دلاری اتحادیه اروپا به شرکای اروپاییش پیوسته است. 

مقام های آلمانی، در عین حال تاثیر هر گونه توافقی را بین آمریکا و چین بر اقتصاد کشورشان کم اهمیت می خوانند. یکی از مقام های هیات همراه مرکل که نامش فاش نشده در این زمینه گفت: روابط دوجانبه دست کم در دوری جستن از گرایشهای دولت ترامپ برای اعمال سیاست حمایت از محصولات داخلی مفید است.

وزارت دارایی چین در بحبوحه تنش با آمریکا بر سر مسائل تجاری بتازگی طرحی را برای کاهش تعرفه واردات برخی خودروهای خارجی از 25 به 15 درصد اعلام کرد. کاهش تعرفه های از اول ژوییه (10 تیر) اجرایی می شود. 

این تصمیم به دنبال موافقت دولت دونالد ترامپ برای تعویق اعمال تعرفه بر کالاهای چینی اتخاذ شد.

تارنمای شبکه سی ان بی سی نیز در گزارشی درهمین زمینه نوشت: چین بزرگترین بازار برای خودروسازان آمریکایی به شمار می آید. اما بر اساس آمار انجمن تولید کنندگان خودروی چین، وقتی صحبت از تجارت جهانی می شود، آلمان بیش از هر کشوری در چین خودرو می فروشد. 

برغم چنین امتیازی، برخی معتقدند که وعده چین برای خرید کالاهای بیشتری برای جلوگیری از تنش تجاری با آمریکا، فشار بیشتری را بر آلمان وارد خواهد کرد. 

آلمان و چین به عنوان دو کشور صادرکننده که مازاد تجاری زیادی با آمریکا دارند خود را در صف کشورهای اخراج شده از آمریکا در دولت ترامپ می بینند و تلاش می کنند مقررات دوجانبه گرایی را که منافع آنها را تامین می کند، حفظ کنند.

با این حال هر چند که میزبانان مرکل علاقه دارند که پیام وحدت کامل بین چین و آلمان را به واشنگتن مخابره کنند اما مرکل ظاهرا قصد ندارد که نشان دهد علنا در مقابله با واشنگتن به عنوان متحد قدیمی برلین، بطور کامل در کنار پکن قرار گرفته است. 

دولت مرکل در بسیاری از نگرانی های دولت ترامپ درباره اقدامات تجاری چین شریک است. بنا بر این وی تلاش می کند پیام دوگانه ای را درباره دفاع از چندجانبه گرایی و فشار بر پکن برای اقدامات عادلانه در زمینه تجاری و سرمایه گذاری بفرستد. 

آلمان بیشتر نگرانی نقش دولت چین در اقتصاد، از قوانین مربوط به امنیت سایبری گرفته تا نفوذ مقام های حزب کمونیست چین بر سرمایه گذاری های مشترک و طرح موسوم به «ساختِ چین 2025» (Made in China 2025) است که برخی آن را تهدیدی برای سلطه صنعتی آلمان قلمداد می کنند.

با این حال با توجه به اینکه شرکت های آلمانی همچنان فعالیت تجاری پررونقی در چین دارند، دولت مرکل با فشارهایی از داخل برای خودداری از گرفتن مواضع مقابله جویانه مانند تهدیدهای ترامپ برای اعمال تعرفه های تجاری مواجه است. 

آلمان درباره بسیاری از مسائل مهم جهانی از مسائل آب وهوایی گرفته تا تجارت آزاد و توافق هسته ای ایران، مواضع یکسانتری با چین در مقایسه با واشنگتن دارد. 

«مایکل شِفر» سفیر سابق آلمان در چین و رئیس بنیاد «رهبری مسئولیت پذیر و الهام بخش آلمان» (BMV) گفت: در شرایطی که دولت ترامپ علاقه ای به مشارکت در ترانس آتلانتیک ندارد، اروپا باید به دنبال حفظ منافع خود باشد. بخشی از این اقدام تلاش برای یافتن شرکایی است که می توان با آنها برای حفظ چنین منافعی تلاش کرد. چین می توانددر بسیاری از حوزه های چنین نقش مهمی راایفا کند.» 

مرکل روز پنجشنبه در پکن با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین دیدار و گفت و گو می کند. او که با دعوت نخست وزیر چین راهی این کشور می شود، دیداری هم از شهر «شنجن» در جنوب چین خواهد داشت تا از کارخانه زیمنس بازدید کند.

وی در این سفر به غیر از مسائل تجاری درباره دیگر موضوع های جهانی از جمله وضع شبه جزیره کره و برنامه هسته ای ایران نیز گفت و گو خواهد کرد. 

سفر مرکل به چین یازدهمین سفر مرکل به این کشور آسیایی از زمان صدارت عظمای وی است، بدین معنی که وی از زمانی که به این صندلی دست یافته است هر سال چنین سفری را انجام داده است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی