بازدید 3514
کارشناس ایتالیایی:

تحریم های آمریکا علیه ایران به ضرر اروپا است

'ماسیمو کمپانینی'شرق شناس ایتالیایی و کارشناس تاریخ خاورنزدیک با اشاره به سیاست های ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و درخواست های غیر قابل قبول پمپئو اظهار داشت:تحریم های جدید آمریکا هر چند به راحتی قابل دور زدن هستند، اما در نهایت به ضرر اتحادیه اروپا خواهد بود.
کد خبر: ۸۰۲۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰ 24 May 2018

'ماسیمو کمپانینی'شرق شناس ایتالیایی و کارشناس تاریخ خاورنزدیک با اشاره به سیاست های ضد ایرانی دولت دونالد ترامپ در قبال ایران و درخواست های غیر قابل قبول پمپئو اظهار داشت:تحریم های جدید آمریکا هر چند به راحتی قابل دور زدن هستند، اما در نهایت به ضرر اتحادیه اروپا خواهد بود.

به گزارش ایرنا ، این شرق شناس ایتالیایی روز چهارشنبه در گفت وگو با نشریه تحلیلی 'لیندرو' افزود: ایران کشوری است که در آن احساسات ملی گرایی بسیار قوی است و به همین دلیل اگر آمریکا با این بهانه جویی قصد تضعیف این کشور را داشت، می تواند تاثیر برعکس نشان دهد و حتی اوپوزیسیون داخلی نیز با نظام در قبال غرب متحدتر شود. این حرکتی است که بار دیگر حماقت سیاست غرب در خاورمیانه را ثابت می کند. 

وی گفت: سیاست های امریکا و متحدان اروپایی آن در خاورمیانه، یک سیاست غیر قابل قبول و غیر متعادل به نفع اسرائیل و عربستان است که منجر به بی ثباتی و بی تعادلی در منطقه می شود. علاوه بر این روشن است که چنین اقداماتی باعث واکنش روسیه و ترکیه خواهد شد و چنین سیاست هایی می توانند یک تاثیر مخرب و منفی داشته باشند. 

وی گفت: استراتژی ضد ایرانی 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا، نامشخص و گیج کننده است. از سویی تهران را تهدید می کند که از زمان اعمال تحریم ها ایران باید برای نجات اقتصادی خود مبارزه کند و از سوی دیگر وعده به لغو تحریم ها و بهبود اقتصادی در صورت احترام به درخواست های امریکا را می دهد. سخنانی که هیچ فضایی را برای یک گفت و گو میان تهران و واشنگتن باز نمی کند. امریکا پس از خروج از برجام اکنون از لحن تندتری با ایران استفاده کرد. همانطوری که جرج بوش در باره محور شر صحبت می کرد. سخنان پمپئو با توجه به اینکه ایران برجام را امضا کرده و به تعهدات خود احترام گذاشته است، به نظر یک ضربه از پشت به تهران می رسد. دولت ترامپ تصمیم گرفت تا بار دیگر ایران را یکی از دشمنان خود کرده و تعادلات یک منطقه را به چالش بکشد. 

وی با اشاره به درخواست های غیر منطقی آمریکا از ایران گفت: دلایل زیادی دال بر عدم پذیرفتن درخواست های آمریکا از سوی ایران وجود دارند. روشن ترین دلیل این است که درخواست های پمپئو، یک باج سیاسی است که یک دولت آزاد و مستقل مانند ایران نمی تواند آنرا بپذیرد ، مگر اینکه بخواهد از حاکمیت خود صرف نظر کند. امریکا همیشه صدایش را بلند کرده است، زیرا فکر می کند صاحب جهان است و هر چندگاه کسی پیدا می شود که با او مخالفت می کند. دولتی مانند ایران که 40 سال روابط تنش آمیز با امریکا داشته است، هرگز نباید تسلیم درخواست واشنگتن شود و نمی تواند این باج سیاسی را بپذیرد. 

وی افزود: دلیل روشن دیگر این است که اغلب اتهاماتی که به ایران زده شده ، مانند حمایت از تروریسم بین المللی، تنها یک ادعا و دروغ است. اگر تروریسم بین المللی با داعش و گروه هایی مانند القاعده شناسایی شده است ، ایران هیچ نقشی در آن ندارد زیرا آنها جنبش های سنی ضد ایرانی و ضد شیعی هستند بنابراین ایران نمی تواند هیچ حمایتی از آنها کرده باشد.

وی گفت: اگر منظور از تروریسم این باشد که ایران در حال پیگیری سیاست قدرت در منطقه خاورمیانه که در تضاد با منافع غربی و اسرائیل است، این می تواند صدق کند ولی بستگی به این دارد که تروریسم را چگونه معنی کرده اند. اگر به عنوان مثال من یک سیاستی را پیگیری کنم که با نظریه اروپا و امریکایی در تضاد باشد، یک تروریست محسوب می شوم همچنین اگر سیاستی در تضاد با منافع اسرائیل را دنبال کنم بازهم تروریست بشمار می روم. 

وی گفت: من بارها متهم به تروریسم و ضد یهودیگری شده ام زیرا اغلب از سیاست های تل اویو انتقاد کرده ام. مشکل این است که پشت درخواست های پمپئو، محافظت از اسرائیل است. مساله همواره این است که ایران و اسرائیل دو دشمن در خاورمیانه هستند. آنها قدرتمندترین دشمنان در خاورمیانه هستند چرا که عربستان دشمن اسرائیل نیست و با اسرائیل مراودات تجاری و سیاسی پنهانی دارد. 

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه سیاست دولت ترامپ، یک سیاست هم خط اسرائیل است، خود را مانند یک دژ در مقابل ایران قرار می دهد. این یک منطق آهنین است که با آن می توان تصمیمات ترامپ درخاورمیانه را درک کرد. در رابطه با برنامه هسته ای ایران نیز به وضوح ثابت شده است که این کشور دارای سلاح هسته ای نیست در حالی که اسرائیل تنها کشور منطقه است که سلاح هسته ای دارد. 

وی با بیان اینکه 'سرویس های جاسوسی اسرائیلی و امریکایی حتی در اقدامی پیشگیرانه، فیزیک دانان ایرانی را به قتل رساندند تا این کشور به سلاح هسته ای نرسد' گفت: یک مساله بمب اتمی است و دیگری استفاده از ساختارهای هسته ای برای اهداف غیرنظامی و انرژی ، این دو مساله حتما وابسته به هم نیستند چرا که می توان برنامه هسته ای را برای انرژی و نه اهداف نظامی توسعه داد، اینها بهانه های سیاسی غرب در قبال خاورمیانه است. 

وی افزود: ریاض با اینکه روابط خوبی با تل آویو دارد اما هنوز بطور رسمی با اسرائیل صلح نکرده است. اسرائیل نیز در قبال ایران یک وسواس دارد زیرا بخوبی می داند که اعراب دیگر یک خطر برای او نیستند و تنها خطر برای اسرائیل ایران است. اعراب هرگز یک جنگ دیگر با اسرائیل نخواهند کرد. کافی است به رویدادهای اخیر نگاهی کرد و دید که چگونه اسرائیل در خاموشی کامل اعراب به قتل عام فلسطینی ها پرداخت و 80 نفر ا کشت درحالی که هیچ کشور عربی اعتراض نکرد. روشن است که اعراب دیگر رقیب اسرائیل نیستند ولی اینکه با اسرائیل بطور رسمی آشتی نکرده اند به مسایل داخلی باز می گردد 

وی گفت: تنها قدرتی که می تواند اسرائیل را به چالش بکشاند ایران است. بنابراین آنرا به عنوان یک دشمن جلوه داده و با سلاح تبلیغات و سلاح فیزیکی با آن مبارزه می کند .

وی افزود: آمریکا می تواند با بصدا دراوردن تبل ضد ایرانی، آنها را متهم به ضد یهودیگری و تروریسم بکند ولی با این کار تعادل منطقه را به خطر می اندازد و تحریم های تجاری را افزایش دهد، تحریم هایی که بسادگی قابل دور زدن هستند ولی به ضرر اروپا تمام می شود. با توجه به اینکه ترامپ یک شخصیت غیر قابل پیش بینی است و یک خط مشی سیاست خارجی ندارد، ممکن است به فکر نوعی حمله محدود نظامی بیفتد ، اما در این صورت یقینا منجر به باز شدن جعبه پاندورا خواهد شد که به مراتب بزرگتر از عراق خواهد بود. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی