بازدید 1940
اقتصاد در گذر زمان

از تقاضای ایجاد رابطه اقتصادی ژاپن با ایران تا آزادسازی خرمشهر

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۰۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 24 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سومین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

3 خرداد 1311، خبر تقاضای ایجاد رابطه اقتصادی از سوی ژاپنی‌ها در روزنامه اطلاعات این روز به چشم می خورد.

همچنین در این روز کمیسیونی از آقایان تجار هیات منتخبه 15 نفری موسسه شرکت ایران، جلسه ‌ای را در اداره کل تجارت با حضور رییس اداره کل تجارت تشکیل داده و در آن درباره تکمیل امور مقدماتی شرکت مذاکره کردند.

 

3 خرداد 1313، وزير امور خارجه ايران اعلام كرد امتيازي كه انگليسيها در 1309 براي استخراج نفت بحرين كسب كرده و تاكنون از آن بهره برداري كرده اند، غيرقانوني و بدون اراده دولت ايران صورت گرفته است.

 

3 خرداد 1316، هیات وزیران در این روز مصوبه ‌ای در زمینه تجارت فرش داشت. در این تصويب ‌نامه در 5 بند شرايط صدور فرش توسط تاجران و موسسه‌ هاي مختلف شرح داده شده است.

3 خرداد 1340، آن‌ طور که در اخبار این روز آمده است قرار بوده که با استفاده از ارز و کمک آمریکا 14 قلم کالا وارد کشور شود، اما گویا آمریکا ناگهان اعلام می‌ کند این کمک‌ ها فقط شامل واردات 3 قلم کالا بیشتر نمی ‌شود!

خبر دیگری که در جراید کشور به چشم می خورد خبر گم شدن رئیس باجه بانک بازرگانی مشهد در خیابان طبرسی است و در این خبر آمده است: از سه روز قبل رئیس باجه بانک بازرگانی مشهد (خیابان طبرسی) بدون مقدمه بر سر کار خود حاضر نشده است و این موضوع سوء‌ظن مقامات شعبه بانک مزبور در مشهد را برانگیخت. طی رسیدگی‌ هایی که از طرف شعبه بانک بازرگانی مشهد در این باره به عمل آمده، معلوم شد که اختلاسی نیز در این باجه بانک صورت گرفته است.

3 خرداد 1355، ملك خالد پادشان عربستان سعودي براي يك ديدار رسمي از ايران وارد تهران شد.

3 خرداد 1361، در ساعت 11 این روز شهر خرمشهر پس از 578 روز اشغال، آزاد شد. 578 روز اشغال، بیش از 6 هزار شهید رزمنده، 24 هزار مجروح، شهادت صدها غیرنظامی، 35 روز جنگ خانه به خانه و مجاهدتی بی ‏سابقه در تاریخ ایران نهایتا به آزادسازی شهری انجامید. شهر پس از ٣٥ روز محاصره در روز ٤ آبان ١٣٥٩ اشغال شد و اشغال آن ٢٠ ماه به طول انجاميد تا در روز ٣ خرداد ماه ١٣٦١طی عملیات بزرگ بیت المقدس پس گرفته شد.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر