بازدید 25457
اتفاق جالبی که پس از 21 سال رقابت افتاد؛

از دوم خرداد تاکنون رقابتی بین «ناطق» و «خاتمی» ندیده‌ایم/ سیاسیون چه الگویی از دوم خرداد باید بگیرند؟!

در افطاری شب گذشته «محمد رضا عارف»، بسیاری از سیاسیون اصولگرا و اصلاح طلب میهمان رئیس فراکسیون امید بودند. رقیبان دوم خرداد سال 76 (ناطق نوری و خاتمی) هم در این مراسم حضور یافتند، خاتمی نماز را پشت سر رقیب 21 سال پیشش اقامه کرد و بعد هم این دو در کنار یکدیگر روزه خود را افطار کردند. در چهره هیچ یک از این دو همچنان عهد سال 76 برای همکاری نمایان بود و اصلا گویی هیچ اثری از رقابت پایان یافته اش باقی نیست.
کد خبر: ۸۰۱۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 24 May 2018

انتخابات هفتمین دوره ریاست جمهوری 21 سال پیش (سال 1376) در چنین روزی در دوم خرداد ماه برگزار شد. سرانجام و خروجی این انتخابات که پیروزی غیرمنتظره حجت الاسلام «سید محمد خاتمی» گزینه جناح چپ آن زمان بود که توانست بر گزینه شاخص جناح راست یعنی حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» رئیس وقت مجلس شورای اسلامی فائق آید و آغازگر دوران جدیدی به نام «دوران اصلاحات و یا دوم خرداد» باشد. این انتخابات بر خلاف چند انتخابات اخیر، هیچ وقت باعث نشد بین دو رقیب اصلی یعنی خاتمی و ناطق نوری اختلافی شکل بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ در هفتم آبان ۱۳۷۵ «میرحسین موسوی» گزینه جدی و موردنظر چپ‌گراهای وقت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، «در این انتخابات کاندید نمی‌شود.» پس از آن بود که تلاش برای انتخاب یک کاندیدا در جناح چپ آغاز شد و در نهایت در ۲۳ دی ۱۳۷۵ مجمع روحانیون مبارز، حجت الاسلام «سید محمد خاتمی» وزیر ارشاد دولت مرحوم آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» را به عنوان کاندیدای خود معرفی کرد؛ البته حضور خاتمی در انتخابات در نهایت ۱۳ بهمن ۱۳۷۵ قطعیت پیدا کرد.

بسیاری از مردم در آن برهه بر این باور بودند که ناطق نوری، گزینه پیروز انتخابات و رئیس دولت هفتم جمهوری اسلامی خواهد بود و در این بین، خاتمی شانسی برای برنده شدن نخواهد داشت و صرفا به داغ شدن تنور انتخابات خواهد انجامید. در این حین، بسیاری از صاحب‌نظران جناح‌های مختلف به بررسی این حضور و اظهار نظر در این زمینه پرداختند؛ فصل مشترک تمام این اظهار نظرها آن بود که حضور خاتمی موجب افزایش حضور مردم بر سر صندوق‌های رأی می‌شود.

یکی از اتفاقات جالب آن دوران این بود که بر خلاف زمزمه هایی مبنی بر اینکه نظر آیت الله هاشمی بر ریاست جمهوری ناطق نوری است، در نیمه دوم اسفند ۱۳۷۵ برخی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی به جمع حامیان «سید محمد خاتمی پیوستند. این ائتلاف از سوی جناح رقیب غیرممکن و سؤال‌برانگیز محسوب می‌شد؛ هرچند این سؤال در ۲۷ اسفند ۱۳۷۵ از سوی عطاءالله مهاجرانی و بسیاری از یاران خاتمی پاسخ داده شد، همچنان جناح مقابل، به این ائتلاف با تعجب می‌نگریست و گفته می‌شد، در صورت پیروزی خاتمی در انتخابات در مجموعه حامیان او اختلاف پیدا می‌شود.

تفاوت «سید محمد خاتمی» با کاندیداهای دیگر رفته رفته بیشتر به چشم می‌آمد، او در مناظره تلویزیونی در پاسخ به سؤال امکان رابطه ایران و آمریکا گفت: رابطه با این کشور منوط به سه شرط «عزت، مصلحت و حکمت» است. و همین امر باعث شد قشر دیگری از روشنفکران جامعه به حمایت از محمد خاتمی جلب شوند. روش تبلیغاتی محمد خاتمی که به‌طور عجیبی بر مردم اثر مثبت داشت، سفر با اتوبوس و سخنرانی در کنار دانشجویان و رأی اولی‌ها بود که با استقبال وسیع مردم مواجه شد. خاتمی با روش مردمی کمک کرد تا شکاف بین دولت و جامعه کمتر شود.

در طرف مقابل اما، در اسفند ۱۳۷۵ بیشتر احزاب و گروه‌های راستی، حمایت خود را از حجت الاسلام «علی‌اکبر ناطق نوری» اعلام کردند. البته شکاف جزئی در این جریان در آن برهه وجود داشت، چون برخی از آن‌ها از دومین کاندیدای جناح راست یعنی حجت الاسلام «محمد محمدی ری» شهری حمایت کردند. در آن دوران، برخی علما، نشریات و رسانه‌های جناح راست نیز از ناطق نوری حمایت کردند.

البته جنگ روانی جدی بین دو جناح چپ و راست در آن برهه ـ که بعدها به نام اصولگرا و اصلاح طلب فعالیت خود را ادامه دادند ـ شکل گرفت، به گونه ای که به بسیاری از مردم القا شده بود که ناطق نوری ادامه دهنده راه هاشمی رفسنجانی خواهد بود و یا اینکه عنوان شده بود که در هر صورت، ناطق برنده انتخابات است؛ به این صورت که گفته می شد در تعرفه های رأی «بنویسید خاتمی، می خوانند ناطق»!

سرانجام در روز جمعه دوم خرداد ماه 76 رقابت بین چهار کاندیدای حاضر در انتخابات به پایان رسید و بیش از 80 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند. فردای روز انتخابات نتایج نخستین بر خلاف تصور همگان، از پیروزی قاطع «سید محمد خاتمی» حکایت می‌کرد. نتایج نهایی ساعت ۱۴ روز شنبه، سوم خرداد ۱۳۷۶ در حالی از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد که شاهد یکی از اخلاقی ترین صحنه های انتخابات ریاست جمهوری بودیم.

حجت الاسلام «علی اکبر ناطق نوری» رقیب اصلی «سید محمد خاتمی» ساعتی پیش از اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری هفتم، در پیامی، پیروزی حجت الاسلام خاتمی را در انتخابات تبریک گفته و برای او در مقام ریاست جمهوری آرزوی موفقیت کرده بود. او که در آن زمان ریاست مجلس پنجم را بر عهده داشت، از آمادگی مجلس برای همکاری با دولت خاتمی سخن گفت و انصافا هم هیچ گاه از این وعده ای که داده بود، عدول نکرد.

دولت خاتمی هیچگاه چالش جدی با مجلسی که ناطق نوری ریاست آن را بر عهده داشت ـ در دو سال همزمانی دولت او و مجلس ـ نداشت و عمده چالش ها و مشکلات پیش روی خود را اتفاقا با مجلس ششمی داشت که بخش عمده آن و ارکان مهمش را هم فکران او یعنی اصلاح طلبان تشکیل می دادند و این نشان از اخلاق گرایی ناطق در رقابت و در مقابل رقیب داشت.

پس از گذشت 21 سال از رقابت خاتمی و ناطق در انتخابات سال 76 در شب دوم خرداد صحنه هایی شکل گرفت که بسیاری از سیاسیون این روزهای ما باید با نظاره نشستن آن، از این اتفاق درس سیاست، اخلاق، همدلی و وحدت بگیرند؛ مسأله ای که این روزها بیش از هر زمان دیگری برای جامعه ما نیاز جدی محسوب می شود.

در مراسم افطاری «محمد رضا عارف»، بسیاری از سیاسیون اصولگرا و اصلاح طلب میهمان رئیس فراکسیون امید بودند. رقیبان دوم خرداد سال 76 (ناطق نوری و خاتمی) هم در این مراسم حضور یافتند، خاتمی نماز را پشت سر رقیب 21 سال پیشش اقامه کرد و بعد هم این دو در کنار یکدیگر روزه خود را افطار کردند. در چهره هر دو همچنان عهد سال 76 برای همکاری نمایان بود و اصلا گویی هیچ اثری از رقابت پایان یافته شان باقی نیست.

حتما این دو چهره سیاسی نقدهایی به اقدامات و عملکرد یکدیگر دارند، اما هیچ گاه بی اخلاقی و بد اخلاقی را در کنار رفتار و نگاه سیاسی ناطق در قبال خاتمی به عنوان رقیبی که 21 سال پیش بر او غلبه کرده است ـ نه دیروز و نه امروز ـ ندیده ایم. این رفتار مهمترین نیاز ما در شرایط کنونی جامعه است. در حالی که فشارهای خارجی به ویژه از سوی آمریکایی ها بر جمهوری اسلامی ایران فزونی یافته، مهمترین نیاز ما و آنچه باعث گذر از این شرایط خواهد شد، همدلی، وحدت و عدم بداخلاقی سیاسی به ویژه در بین سیاسیون است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۸۵
چیه باز خاتمی دارین دوباره برمیگردونید؟ فکر کردید اینبار هم اگه تکرار کنه مردم تکرار میکنن، نه مردم دیگه دنبال چپ و راست نیستند،
پاسخ ها
عباد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
خاتمی برانسل ما همیشه محبوب میمونه.نه احتیاج به تبلیغ هم نداره..کاش وفقط کاش ازاین ظرفیت بالای اتحادواخلاق که لازمه این روزای ایران عزیزهس بیشتراستفاده بشه.یاد دارم روزگار پس ازدوم خردادکه مردم حتی نسبت بهم چقدرمهربونترشده بودن وجوهمدلی وامیدونشاط حداقل تااواسط دوره بعدبود.ولی حیف ......
پریسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
دوم خرداد رفت چون بوی دنیا و ناکارامدی میداد
اما سوم خرداد ماند چون بوی ایثار و خدا میدهد
دانشجو دکترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
دوباره خام این جناح و اون جناح نشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
قبلا گفته بودم یکی از محصورین رو نزدیک انتخابات رو میکنن .
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
خاتمی و ناطق هر دو‌ مهره هاشمی بودند
پدرخوانده ها هم میمیرند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
جالبه اصلاح طلبا و اصولگراهای سنتی(مجموعا اعتدال) یه روزی به محمود میگفتن آسفالت ساز
الان به ترامپ میگن ساختمون ساز
ولی انصافا هر دویشان عرضه کار برای مردمشان داشتند
اما شما چی؟ فقط برای اطرافیان و ژن‌ خوبا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
پریسا خانم یکم مطالعه کن
در زمان ریاست جمهوری خاتمی ، ما روابط خوبی در سطح بین الملل داشتیم ، فساد بسیار کم و اصلا با زمان احمدی نژاد و الان قابل مقایسه نبود . یادمون نرفته که خاتمی دولت رو با نفت بشکه ای 7 دلار تحویل گرفت ولی نظم و ترتیب و قانونگرایی خوبی در دولتش بود که باعث رشد اقتصادی نسبتا خوبی شده بود ..
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
به نکته خوبی اشاره کردی با نفت بشکه ای 7 دلار تحویل گرفت و نفت در دوران خاتمی به 28 دلار یعنی درآمد 4 برابر رسید!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
احسنت . واقعیت را بازگو کردید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
پس از هشت سال خاتمی کاندیدای دولت خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری یعنی آقای دکتر معین تنها کمتر از 10درصد از آراء را به سود خود کرد.
مجلس دوم در سال 82 اصلا به نفع دولت خاتمی نشد.
میترا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
لطفا خاطرات دولت دوم خاتمی را مرور کن تا ببینی در ناامیدی و فساد با الان فرقی نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
فساد کم نبود ، اقای ژن خوب در دوران همین اصلاحات رشد کردن . بطور کل بعد از جنگ چاره‌ای جز تعامل اقتصادی با اروپا نبود و قرعه به نام خاتمی افتاد. ارتباط با شرکت هی اروپایی رشد اقتصادی رو فراهم کرد و این مدیریت اونها بود که نظم رو در شرکتهای تحت مشارکت ایجاد می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
اقا خواهشا مطالعه بفرمایید. اگر نمیکنین، حداقل علت پیروزی شخصی مثل احمدینژاد رو برید بررسی کنید. بابا اینکه دیگه تاریخ همین چندسال پیش هست و نیاز نیست هزارتا کتاب بخونین. یه مشت تنبل و بیسواد شدیم مردم ایران!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
عکس جونیهامو دیدم با اون همه آرزو امید که در دوران او هدر رفت بغضم که چی زار زار گریه می کنم
عكس سيد رو ديدم بغض كردم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
التماس دعا برادر!!!
صمد
| Netherlands |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
تو رو به خدا فیلم هندیش نکن که حالش رو دیگه نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
من امروز قیمت گوشت و مرغ تخم مرغ رو دیدم بغض کردم. بعد ماه رمضان نون هم 20 درصد گرون میشه دیگه داره بغضم میترکه.
پژمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
من قیافه کارگر روزه دار تو این گرونی دولت خاتمی خواسته را دیدم بغضم گرفت
همش جنگ زرگری بود
درود و هزاران درود بر این قلم.
درود و هزاران درود بر نویسنده ایم متن.
جه زیبا گارش نمودید رفاقت و رقابت را ، همدلی و اتحاد را ، مردانگی و فراست را.
من این متن زیابایتان را چندین و چند بار با دقت خواندم و لذت بردم حتی از تک کلمات و جملاتش.
ایکاش رقیبان سیاست کشور چون ناطق حوانمرد و چونان خاتمی مودب باشند.
به امید روزی که دیگر سیاستمداران از ریز و درشت از نماینده نماها و تریبون دارها ، از این دو بزرگوار یاد بگیرند و کشور را نجات بخش باشند از این بد سلیقگی و برحرمتی و توهین و تهمت و و
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
احسنت .
چقدر احساسی!!

نکته جالب، مردم اون زمان به ناطق، که ادامه دهنده راه هاشمی بود، رای ندادن.
اما بعد ۲۰سال، همون هاشمی رو، که پایه گذار بدترین شرایط اقتصادی بود، تحسین کردن. بخاطر نقدهایی که میکرد. اما هیچکس گذشته اش رو یادش نبود.
همه مردم میدونند که دوران طلایی بعد از انقلاب دوران خاتمی بود تمام شرکتهای خصوصی در آن زمان شکوفا بدند.ولی محمود چه بلایی سر ایران آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
دوران خاتمی واقعاً عالی بود . همه چیز سر جای خود بود و درست کار می کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
رای آوردن احمدی نژاد نتیجه عملکرد بد خاتمی بود.
طرفداران خاتمی مجموعا 10 درصد رأی را در انتخابات ریاست جمهوری نداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
درود بر خاتمی کبیر که محبوب قلب دوره دهه شصتی هاست
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
محمود هیج کاره بود.
مدتیه که تو خبرها از خاتمی میگین، قبلا به جای آوردن اسمش میگفتین رئیس دولت اصلاحات، حالا هم اسمشو میگین هم عکسشو نشون میدید، این بازیا الکی نیست،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
شایدبلاخره عقلادارن نسبت به شرایط موجود تصمیمات درستواتخاذمیکنن شایدددد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
ناشناس 13:59 عقلا؟؟؟؟
داریم مگه ؟
افرادی مشابه خاتمی وناطق نوری را دربین سیاسیون بسیار کم داریم . که اتفاقا همین دونفر با اخلاق را هم که به بی بصیرتی متهم کردیم .حیف که ما بی انصافی میکنیم. افراد اخلاق مداررا طرد میکنیم وافرادی که با عصبانیت برسر رغیب داد میزنند را با بصیرت می نامیم.
درود خدا بر چنین افرادی که برای پست و مقام ومنصب پشیزی ارزش قائل نیستن ،
خاتمی در زمینه اقتصادی وشفافیت عملکرد خوبی داشت ولی الان اوضاع سال 76 نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
سید تقصیر نداری همه فراموشکاریم
خدایی هردو انها متعادل ومنطقی وبه فکر مشکلات نظام هستند بالاخره اختلاف نظر هم لازمه.ان شا...همه با هم متحدشیم در برابر آمریکا .احمدی نژاد هم یه عذر خواهی از ناطق و... بکنه بشینیم دورهم دوباره درست میشه .جدا شدیم که رضا پهلوی ومریم رجوی و...زبونشون دراز شد.باور کنید اونقدری که احمدی نژاد وناطق وخاتمی ایرانو دوست دارن اونا دوست ندارن.اونا میخوان با کمک خارجی بیان چه نونی سر سفره ما بذارن.
جریان های سیاسی کشور به چپ و راست ختم میشدند که با اختلاف بین آنها عملا مردم بیچاره شدند.
دوران طلایی هردوجناح تمام شده.
من اون موقع 17 ساله بودم. وای حالا 38 سالمه... چه عمری از ما گذشت... هعییییی
این حرفها رو به کسانی بزنین که با 1-محبوب بودن و 2-متخصص بودن مشکل داره.
نکته مهم مکان برگزاری افطاری در کاخ سعد آباده ..ازش غفلت نشه..
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
اينها آمده اند تا ديگر كوخ نشيني وجود نداشته باشد ولي نگفتند كاخ نشين نخواهند شد ، با شرايطي كه بوجود آورده اند كم كم از فشار اقتصادي همه كوخ نشين ها از بين خواهند رفت و حرفشان نيز راست خواهد بود
خوشحالم دوباره عکس آقای خاتمی را می بینم. اونم تو سایت شما.
باعث خوشحالی است.
آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآ خاتمی ممنوع التصویره نشون نده بابا یه دفعه یه چیزی میشه ها اااا
یهو خاتمی دوست شدید عجب!!!!!!
درسته پایینترین سطح ای کیو رو داریم ولی دیگه سیصد بار گول نمیخوریم یا بازم گول میخوریم؟:)
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
چه بخوهيم چه نخواهيم باز گول مي خوريم (به روايتي گول به خوردمان مي دهند)
دوستی و مودت نتیجه ای بهتر از کینه و غیظ دارد . اگر به جای خود محوری از مشورت و نظر خواهی استفاده شود مطمئناً راه های معقولانه تری در جهت تأمین آسایش ملت انتخاب خواهد شد .
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
بستگي داره با چه كسي مشورت كنند و نظر خواهي نمايند ، اگر دوباره از طيف خودشان باشد كه وضع بهتر نخواهد شد هيچ بدتر نيز خواهد شد ، تواين سالها كه اينجوري بوده
حالا وقت آشتی با مردم شده...:)))))))
انگار تهدید ترامپ هر چی نداشته باشه، منجر شد این بنده خدا سید از ممنوع التصویری در بیاد....
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
این تنور انتخاباته که از الان می خوان گرمش کنن
این رفتارا معرفت میخواد
زنده باد مخالف من.
خدایش درو خاتمی از هر نظر کشور در وضعیت مطلوبی بود برخی قدر ندانستند حال سیزده سال از آن دوره گذشت اوضاع روز بروز بد تر شد حالا دیگر بحرین و عمارات قطر و کویت و عربستان و اردن و...هرچه کشور شاخ شکسته است برای ما اظهار وجود می کند
ما همیشه به چنین افرادی نیازمندیم.
فقط مسئولانی برای مردم زحمت میکشند که به هیچ جناحی تعلق نداشته و ندارند.
مردم انتخابشونو کردن
یعنی خاتمی همون ممنوع التصویر بمونی بهتره
تابی ملت رو چی فرض کردی؟
بله یک زمانی مردم دوستدار خاتمی و میرحسین بودن کی؟ سال 76 تا 94 ولی اون موقع به این خواسته لبیک گفته نشدحالا
حتی اگه خود خاتمی کاندید شه رای نمیدم!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
تا آخر عمرم دیگر رای نخواهم داد
اشرافیت میباره
آزموده را آزمودن خطاست
بعضيا تو اين مملكت حكم اهرم اطمينان رو دارن تا تو مواقع حساس وارد گود بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
جناب ، اين بعضي ها اهرم اطمينان را براي كي ميخوان ؟ براي مردم
خوب شما گول نخور! زمان دولت اصلاحات كه مشكلات در مسير كم شدن بود همين اهرم اطمينان را باز ميگفتن
سید دوست داشتنی و مظلوم حقش محدودیت نیست و‌‌.‌..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
نیاوران نشینی محدودیته منم میخوام
جناب نویسنده یادش نمیاد اما ماها یادمون هست، همون مجلس پنجم انواع و اقسام مشکلات رو برای خاتمی بوجود آورد، توی همون مجلس بود که جناب ضرقامی موفق شد قانون ممنوعیت ماهواره رو به تصویب برسونه.
لطفا درست آدرس بدید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
عجب! آقای ضرغامی که هفت سال بعد از دوم خرداد 76 ریئس صدا و سیما شد!
سوپاپای اطمینان یکی یکی رو میشوند

مدت زمان اب نمک خوابیدن تمام شد پاشو نوبتت رسیده
ایکاش نه فقط سیاسیون و مسئولین اخلاق و متانت و رفتار اسلامی را از این دو بزرگوار می آموختند بلکه مردم ما نیز این دوشخصیت را الگوی منش و رفتار خود قرار میدادند و غروز و خودپسندی را کنار میگذاشتند و سخن و عملشان یکی میشد و چشم به مال دنیا نمی دوختند. این دو رقیب قدیمی هر دو مردمی هستند و ملت هم آنها را دوست میدارد و همیشه محبوب ملت خواهند بود و با اینکه متاسفانه هیچکدام پستی دولتی و حکومتی ندارند، سخنانشان بیشترین تأثیر را در انتخابات ما خواهد داشت.
سید اگر میخواهی همین یه مقدار محبوبیت رو حفظ کنی در خانه بمان، داستان چپ و راست برای ما تمام شده
آمدن خاتمي دوران طلايي انقلاب اسلامي بود حيف تندرو هاي داخلي با تهمت و ايجاد اشوب در جامعه به همراه فشار آمريكا واسراييل توطئه چيني مي كردند ولي هر دوي انها شكست خوردند
دوران او ايران در دنيا عزتمند شد.
دوران خاتمي قدرت خريد مردم بالا بودو يادم طلا فروشان وكالاهاي خانه شلو غ بود
دوران او دلار در مدت ٨ سال از بالاي ٤٠٠ به ٩٠٠ رسيده بود. يعني حفظ ارزش ريال
دوران خاتمي دوران شكوفايي اقتصادي وسياسي و فرهنگي بود ولي برخي با ناسپاسي دوران ٨ ساله خاتمي عزيز به نام احمدي نژاد پيدا شد كه نه تنها ذخاير ارزي ٥٠ ميلياردي دوران خاتمي را فنا داد بلكه مشكلاتي بدتر از دوران يك كشور جنگ زده را بوجود اورد
ای کاش همه اصولگرایان از نظر اخلاقی ناطق نوری را ، و همه اصلاح طلبان خاتمی را سرمشق و الگوی خود قرار میدادند. در سالهای اخیر برخی از سیاسیون با رفتار و گفتار خلاف اخلاق خود ، مشکلاتی را برای ملت به وجود آوردند و حتی یک جناح سیاسی ، آرزوی خود را محو جناح دیگر می‌دانست در حالیکه باید همه جریان‌ها و افکار در جامعه امکان رشد و بروز و ظهور داشته باشند تا با تضارب آرا و همفکری ، باری از دوش مردم بردارند.
من دهه پنجاهی هستم و خوب دوران خاتمی را به یاد دارم که ملت چگونه با هم مهربان شده بودند و وضعیت رفاه و بیکاری بهتر شده بود اما از روزی که محمود آمد کشور دیگر رنگ خوشی و شادی به خود ندید و مردم غیر از فقر و بدبختی و فحش و دشمنی و تعصب چیزی به خود ندیدند.
خاتمی تکرار نشدنی است!
اقاي خاتمي و اقاي ناطق سلامت نفسي دارند كه متاسفانه امروز كمتر كسي سر سوزني از آن را از خود نشان ميدهند! هر دو اين آقايان در عمل مصالح ملي را بر مقام من ترجيح داده و ميدهند! كاش همه اينجور بودند
یادش بخیر... در سالهای ریاست جمهوری آقای رفسنجانی و سپس آقای خاتمی، حتی فکرش را هم نمیکردیم که کشورمان به چنین روزی بیفتد. من عمیقا اعتقاد دارم که همان افرادی که امروز از دولت اصلاحات به بدی یاد کرده و آن را انحرافی در مسیر انقلاب میدانند، خود حسرت آن روزها را میخورند. انحراف واقعی در مسیر کشور و انقلاب، هشت سال ریاست جمهوری آن آقایی بود که با ندانم کاریها و البته با پشت گرمی به برخی آقایان، با دنیا درافتاد، ایران را گرفتار قطعنامه ها و تحریمها کرد و ثروت ملی را بر باد داد.
سلام بر خاتمی بزرگ.
خاتمی و ناطق نوری ادم حسابی اصل نصب دار سیاست بودند وجود مبارک امام را درک کرده بودند در دوره امام مسند مقام داشتند . قابل مقایسه با با تازه دوران های بهاری و ژن خوبها و مال اندوزهای فعلی نبودتد
دیگه به هیچ مسئولی تو این سیستم نمیشه اعتماد کرد.
بنظر من امسال یه جوریه
خاتمی هم نمیتونه کاری از پیش ببره
دیگه انسجام ملی با اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود نداره
اصلاح طلبها هم نمیتوانند کاری کنند.
مردم از همه تان ناامیدند.
با این نمایش‌ها چیزی درست نمیشود
از دوم خرداد کشور در دور باطل گرفتار شده مرد می خواهد که کشور را از دور باطل خارج کنند سال 92 داشت رخ می داد امثال جلیلی مانع شدند
تا دیروز اقای خاتمی ممنوع التصویر بود خدا رحم کنه دوباره چه بازی سیاسی در راه است که اسم ایشان به میان آمد؟؟؟
بازم قراره احساسات مردم به سخره گرفته بشه؟؟؟
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی