بازدید 3735

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپک

روز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه كاهش یافت و به ۷۱.۹۹ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال افزایش تولید نفت توسط اوپک پس از اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا اشاره کرد. قیمت نفت در روز جاری در حالی کاهش یافته است که خطرات ژئو‍پلیتیک در بازار این محصول ممکن است قیمت نفت را در بالاترین حد خود از چند سال پیش تا کنون نگه دارد.
کد خبر: ۸۰۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 23 May 2018

کاهش قیمت نفت با احتمال افزایش تولید اوپکروز چهارشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه كاهش یافت و به ۷۱.۹۹ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به احتمال افزایش تولید نفت توسط اوپک پس از اعمال تحریم علیه ایران و ونزوئلا اشاره کرد. قیمت نفت در روز جاری در حالی کاهش یافته است که خطرات ژئو‍پلیتیک در بازار این محصول ممکن است قیمت نفت را در بالاترین حد خود از چند سال پیش تا کنون نگه دارد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز سه شنبه ۳۷ سنت (۰.۵ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۹.۲۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۲۱ سنتی (۰.۳ درصد) بشکه ای ۷۱.۹۹ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که هفته ی گذشته قیمت نفت برنت با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود.

بنابر گزارش های منتشر شده، احتمال دارد که در ماه ژوئن اوپک تولید نفت خود را با توجه به اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران و ونزوئلا افزایش دهد و این یکی از دلایلی بوده که باعث شده قیمت نفت در روز جاری کاهش یابد. تحلیلگران بازار نفت معتقدند که با اعمال تحریم توسط آمریکا علیه ایران بسته به آنکه سایر کشورها تا چه حد با این تحریم ها همراهی کنند میزان تولید نفت ایران بین ۲۰۰،۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. همچنین، با توجه به بحران سیاسی-اقتصادی در ونزوئلا میزان تولید نفت این کشور با کاهش یک سومی در سال ها اخیر به کمترین حد خود از چند دهه پیش تا کنون رسیده است.

همچنین، باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند. در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند. به گفته ی برخی تحلیلگران، نزدیک شدن موجودی جهانی این محصول به میانگین ۵ ساله ی آن نشانگر موفق بودن تلاش های اوپک و همپیمانان آن بوده است. بر اساس گزارش ها قرار است که روسیه و عربستان در روزهای اخیر در خصوص افزایش میزان تولید نفت اوپک با یکدیگر مذاکره کنند.

در پایان باید اشاره گردد که تحلیلگران بازار نفت پیش بینی کرده اند که احتمالا تولید نفت آمریکا در ماه ژوئن با افزایشی چشمگیر رکوردی جدید ثبت کرده و از افزایش بیش از پیش قیمت ها جلوگیری خواهد کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار