بازدید 2471

مخالفت ترزا می با برگزاری مجدد همه پرسی اسکاتلند

نخست وزیر انگلیس با اظهارات «نیکلا استرجن» در خصوص برگزاری همه پرسی مجدد استقلال اسکاتلند مخالفت کرد.
کد خبر: ۸۰۱۳۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۶ 21 May 2018

نخست وزیر انگلیس با اظهارات «نیکلا استرجن» در خصوص برگزاری همه پرسی مجدد استقلال اسکاتلند مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس معتقد است که اکنون زمان مناسبی برای مطرح شدن بحث همه پرسی اسکاتلند نیست.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس با تائید این مطلب گفت: اکنون زمان آن نیست که همه پرسی دیگری در خصوص استقلال داشته باشیم. هیچ کس اشتیاقی برای این کار ندارد.

این اظهارات در واکنش به گفته های نیکلا استرجن وزیر اول اسکاتلند است که روز گذشته از احتمال برگزاری مجدد همه پرسی اسکاتلند سخن گفته بود.

وزیر اول اسکاتلند دیروز یکشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «آی‌تی‌وی» اعلام کرد: پس از نهائی شدن توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) استقلال این منطقه را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.

وزیر اول اسکاتلند در این مصاحبه گفت: پس از مشخص شدن سرنوشت برگزیت و نیز تعیین تکلیف روابط آینده میان اسکاتلند و انگلیس در پاییز سال جاری میلادی موضوع زمان برگزاری همه پرسی مجدد استقلال را مورد بررسی قرار می دهیم.

نیکلا استرجن ادامه داد: نمی توانیم مانع از برگزیت ثانویه شویم.

اکثریت رای‌دهندگان در کل بریتانیا در همه‌پرسی ۲۳ ژوئن سال گذشته به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رای دادند ولی در ناحیه اسکاتلند ۶۲ درصد آرا مخالف و ۳۲ درصد از آرا موافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۵ درصد به باقی ماندن در چارچوب بریتانیا و ۴۵ درصد به استقلال رای دادند. ولی نیکلا استرجن گفت تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا «وضعیت را اساسا تغییر داده است».

او افزود در ماه‌های اخیر تلاش کرده که با دولت انگلیس به نخست‌وزیری ترزا می به توافق برسد ولی با «سد غیرقابل عبور سختگیری‌های سیاسی» روبرو شده است.

وزیر اول اسکاتلند خواستار توافقی بود که بر اساس آن حتی در صورت خروج انگلیس، ناحیه اسکاتلند کماکان بتواند در بازار مشترک و اتحادیه گمرگی اروپا باقی بماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل