بازدید 5358

تمسک دوباره مسئولان به پیش پا افتاده ترین راه برای مبارزه با دخانیات

شاید بتوان گفت مسئولان برای مقابله با این آسیب پیش آمده دست روی سیاست نخ نما و تکراری گذاشته اند که تاریخ ثابت کرده است موفقیت آمیز نبوده و نخواهد بود؛ اتفاقی که البته برخی عقیده دارند راهکارهای مطلوبی برای مقابله با آن مثل افزایش سرگرمی و تفریح جوانان و تزریق نشاط و سرزندگی به جامعه وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ 23 May 2018

تمسک دوباره مسئولان به آسان ترین راه برای مبارزه با دخانیاتمصرف مواد مخدر و به ویژه سیگار در شرایط کنونی یکی از بزرگ ترین معظلاتی است که بسیاری از افراد جامعه و به ویژه جوانان را درگیر کرده است؛ معضلی اجتماعی که گویا مسئولان هنوز راه حل مشخصی برای مقابله با آن پیدا نکرده اند و هر همان سیاست نخ نما و همیشگی شان را مطرح می کنند.

به گزارش «تابناک»، مقابله با مصرف مواد مخدر و گرایش روز افزون جوانان به این معضل اجتماعی سال هاست که به یکی از اصلی ترین شعارهای مسئولان ایرانی تبدیل شده است و آنها هر بار از طرح و ایده جدیدی برای مقابله با این مشکل رونمایی می کنند؛ طرح هایی که بر اساس آمار و اطلاعات نه تنها موفقیت آمیز نبوده است، بلکه اوضاع را از آن چیزی که بود نیز بدتر کرده است.

بررسی ها نشان می دهد در شرایط کنونی از میان 80 میلیون نفری که در ایران زندگی می کنند، چیزی حدود 20 میلیون نفر سیگار مصرف می کنند و از این میان نزدیک به 10 میلیون نفر آنها به نیکوتین اعتیاد شدید دارند.

بر اساس همین پژوهش ها نزدیک به 10 میلیون ایرانی روزانه بیش از 8 نخ سیگار مصرف می کنند و این رقم خسارت های بسیار زیادی را متوجه سلامت آنها و اطرافیانشان کرده است.

در این سن مصرف دخانیات اکنون به شدت کاهش یافته است و برخی گمانه ها از رسیدن این سن به 11 سال خبر می دهند. آمار و ارقام منتشر شده نشان مي‌دهد كه ارزش بازار سيگار ايران  در هر سال حداقل سه هزار و 250 ميليارد تومان يعني حدود 3.2 ميليار دلار است که 30 درصد این میزان چرخش مالی توسط شرکت دخانیات اداره می شود و بقیه آن به دست شرکتهای خارجی و قاچاقچیان است.

برآورد شده که سالانه حدود 65 ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مي‌شود و اگر اين رقم را بر 20 تقسيم كنيم، معادل سه ميليارد و 250 ميليون پاكت سيگار مي‌شود. از این بین  25 ميليارد نخ واردات رسمي، 35 ميليارد نخ توليد داخل و ساير نخ های سيگار قاچاق وارد مي‌شود.

آمار مصرف دخانیات در ایران در بخش زنان نیز اکنون نگران کننده تر از هر زمان دیگر شده است و در همین رابطه برخی گزارش ها گویای این است که 3 تا 5 درصد دختران در سال هاي اول دانشگاه و 6 تا 8 درصد آنان در سالهاي آخر تحصيل خود استعمال سيگار را آغاز مي‌کنند. از سوي ديگر 28 درصد از دختران جوان قليان مي‌کشند و نزدیک به 400 هزار نفر از زنان و دختران ایرانی، عادت به پک زدن سیگار و قلیان دارند.

با توجه به اینکه مصرف دخانیات خسارت های بسیار شدیدی را متوجه سلامت افراد می کنند و انواع بیماری ها نظیر ضایعات شنوایی، سرطان، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان، بیماری های قلبی، زخم معده، آسیب های جنسی و ... را برای آنها به ارمغان می آورد.

شاید برای هر فرد سیگاری و درگیر مصرف مواد مخدر این موضوع مطرح باشد که خسارت های ذکر شده فردی است و نمی تواند به افراد دیگر و حتی مسئولان ارتباط داشته باشد، اما تصور اینکه چیزی بیش از 20 درصد جمعیت کشور در معرض انواع بیماری های جسمانی هستند و سلامت شان تهدید می شود، به شدت نگران کننده است.

این حجم از خسارت از آن جهت بعد اجتماعی به خود می گیرد که بدانیم این جمعیت قابل توجه بخش اعزمی از نیروی انسانی جامعه را تشکیل می دهند که وارد شدن خسارت به آنها کشور را در بسیاری از عرصه با مشکلات عدیده ای رو به رو می کند.

از همین روست که مسئولان سال های سال نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای جهان برای مقابله با این موضوع سیاست های ویژه ای را در پیش گرفته اند.

در ایران اما این روند مقابله کمی با سایر کشورهای جهان متفاوت است. اگر در برخی کشورهای توسعه یافته تلاش می شود با افزایش سرگرمی و تفریح جوانان در حوزه های دیگر میزان مصرف به مواد مخدر کاهش پیدا کند، در ایران چنین موضوعی زیاد در سر لوحه برنامه های مسئولان نیست.

این را می توان از سخنان دکتر ایرج حریرچی، معاون وزیر و سخنگوی وزارت بهداشت برداشت که اخیراً در همین رابطه به رسانه ها گفت: مهمترین عامل پیشگیری از مصرف دخانیات توسط نوجوانان، افزایش قیمت است.

وی با اشاره به مطالعه ای که در زمینه مصرف دخانیات توسط نوجوانان انجام شده است، افزود: ۷۶/۷ درصد نوجوانان ما قطعا می دانند که مصرف دخانیات مضر است و ۳۸/۴درصد نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ سال در جامعه در معرض مواجهه با دود دخانیات در اماکن مسقف هستند.

این سخن که مهم ترین عامل برای کاهش گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر و به صورت ویژه سیگار، افزایش قیمت آن است البته در برخی مقاطع تاریخی در گذشته تا حدودی به حاشیه رفت.

برای مثال در مقطعی با تلاش های متولیان امر در مورد برچسب زدن به پاکت های سیگار و یا تبلیغات تلویزیونی تلاش شد که این روند گرایش جوانان به سیگار کاهش یابد، اما این اقدامات در کل نتیجه مثبتی به دست نیاورد و حاصل آن افزایش جمعیت جوانان و افراد گرایش به سیگار است.

با این حال شاید مهم ترین تصمیم مسئولان در همه این سال ها برای مقابله با مصرف مواد مخدر را بتوان افزایش قیمت این محصول دانست. اما واقعاً این قیمت تا کجا و تا چه میزان باید افزایش پیدا کند؟ آیا اینکه مسئولان قیمت سیگار را به سایر مواد مخدر مثل تریاک برسانند، سبب خواهد شد که مشکل پیش آمده حل شود؟

با توجه روند گذشته می توان نیتجه گرفت که چنین ادعایی نه عملیاتی است و نه تا کنون توانسته است اثر قابل قبولی داشته باشد.

با این روند شاید بتوان گفت مسئولان برای مقابله با این آسیب پیش آمده دست روی سیاست نخ نما و تکراری گذاشته اند که تاریخ ثابت کرده است موفقیت آمیز نبوده و نخواهد بود؛ اتفاقی که البته برخی عقیده دارند راهکارهای مطلوبی برای مقابله با آن مثل افزایش سرگرمی و تفریح جوانان و تزریق نشاط و سرزندگی به جامعه وجود دارد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰
با سلام
مسلم است که دولت هیچ انگیزه ای برای مبارزه جدی با دخانیات ندارد و تنها دستاورد این قبیل اقدامات سرازیر شدن سودهای هنگفت به جیب عده ای خاص میباشد
وقتی از جلوی هر سوپر مارکت که رد میشوید یک قفسه بسیار زیبا و نفیس و متحد الشکل برای سیگار وجود دارد که بگفته سوپر مارکت دارها این قفسه مجانی در اختیار آنها قرار میگیرد که نظر هر جوان یا نوجوان را بخود جلب مینماید میتوان فهمید که دستهایی پشت پرده قرار دارد که سرمایه واقعی این ملت را از بین ببرند و شعار مبارزه با دخانیات و عملکرد واقعی دولت ،مصداق قسم حضرت عباس و دم خروس میباشد.
مسِِئله کنترل مصرف دخانیات مطرح نیست . دقدقه اصلی کسب درآمد هنگفت از این رهگذر میباشد !!
ایران جز کشورهایی است که ارزانترین قیمت سیگار رو داراست در انگلیس قیمت یک پاکت سیگار برابر با یک کیلو گوشت هست مالیات سیگار رو افزایش بدین با پول مالیات سیگار برای جوانان اوقات فراغت سالم و ورزشی درست کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
عزیزم داری میگی انگلیس , اونجا دلشون برا مردم خودشون میسوزه, اینجا سودشو میگیرن بازم سیگارو چیزای دیگه میارن. کسی این چیزا براش مهم نیست.
واقعا که تابناک. حالا همه سیاستا رو ببر زیر سوال. اما اگه راه بهتری هست پس چرا نمیگی
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
سیاست بهترش اینه که جایگزینهای سیگار مثل برچسب و آدامس نیکوتین رو در داروخانه ها با قیمت پائین پخش کنند. یارانش هم لازم نیست از بیت المال باشه. کافیه بیست درصد درآمدی که از واردات و مالیات سیگار دارند خرج این کار کنند.
میخواین همین یه تفریحم ازمون بگیرین ؟
فقط هسته‌ای داشته باشیم، آب، هوا، سرگرمی، نشاط و غیره پیشکش!!!
مردم مرض ندارن برن سراغ سیگار حتمن یه دردایی هست که اگه اوضاع بهتر بود این طور نمیشد هیچ کس الکی نمیره سراغش
ولش اصلن حوصله اخبار مثبته این مملکت رو ندارم چقدر خبر خوب میخوای بدین
من خودم سیگاری ام و از بیست سالگی روزانه حدود یک بسته سیگار میکشم. غیر سیگاری ها هیچ درکی ندارند از اینکه ترک کردن سیگار چقدر وحشتناک و سخته. ترک کردن تریاک و هروئین بسیار راحته و با یک دوره ی یک ماهه بوسیله ی داروهای مختلف که جلوی خماری رو میگیرند میشه ترک کرد و اصلا آب از آب تکون نمیخوره. ولی نیکوتین حسابش فرق میکنه. نیکوتین اثر فیزیکی و درد و اینجور چیزها نداره. نیکوتین مرکز لذت بدن و سیستم دوپامین مغز رو بهم میریزه. کسی که سیگار رو ترک میکنه، زندگی تا چند هفته براش بی مفهوم میشه. حتی از یک لیوان چای هم لذت نمیبره و شخصا حتی به خودکشی فکر میکنم وقتی یک روز سیگار نکشم. چندین بار دلم خواست ترک کنم ولی هیچ امکاناتی برای ترک سیگار نیست و اصلا وزارت بهداشت این موضوع رو فراموش کرده. شاید تجار دخانیات اونقدر لابی قوی ای در این مملکت دارند که اجازه ی پا گرفتن هیچ برنامه ای برای سیگاری ها رو نمیدن .آدامس نیکوتین که معمولی ترین راهکار برای ترک سیگاره اصلا در داروخانه ها پیدا نمیشه و اگر در معدود داروخانه های مرکز شهر هم پیدا کنید، قیمتشان آنقدر بالاست که اصلا توان مالی بنده به خرید آنها نمیرسه. یک بسته آدامس ده تایی، بالای ده هزار تومن قیمتشه. خودتون حساب کنید کسی که یک بسته سیگارش سه هزار تومن میشه، چطور میخواد روزانه ده هزار تومن خرج آدامس کنه ؟ برچسب نیکوتین که جای خودش رو داره و شخصا تابحال به چشمم هم نخورده ! ختم کلام اینکه این حرفها برای گول زدن مردمه. اینها از اعتیاد ما به سیگار دارن سوء استفاده میکنند و جیبشون رو پر میکنند و هیچ نیت خیری توی گرون کردن سیگار نیست. همونطور که راهنمایی رانندگی با گرون کردن جریمه ها بدنبال کسب درآمده و نه کاهش جرائم. دولت اگر واقعا راست میگه، بودجه ای که از محل افزایش مالیات و گمرکی سیگار بدست میاره، خرج یارانه داروها و جایگزینهای سیگار مثل همین آدامس و برچسب بکنه. من اولین نفری خواهم بود که ترک میکنم چون واقعا دیگه بیزارم از دودش.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر