بازدید 5490
۹
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد کم‌ رمق شاخص بورس تهران» تا «تغییر ۵ تا ۶ درصدی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه شیل‌اویل و اوپک می‌تواند قیمت نفت را تعدیل کند، با وجود نفت ۸۰ دلاری، اوپک عجله ای برای افزایش تولید ندارد، کم‌نوسانی سکه در ابهام بازارهای اثرگذار، بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر نزولی، بازار قراضه شرق آسیا در ثبات، واردات بطری و تُنگ به کشور ۲۷ میلیاردی شد، شرکت های آلمانی نگران تکروی آمریکا در تجارت جهانی هستند و افزایش قیمت انواع چیپس و پفک را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۱۰۶۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 21 May 2018

از «رشد کم‌ رمق شاخص بورس تهران» تا «تغییر ۵ تا ۶ درصدی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عرضه شیل‌اویل و اوپک می‌تواند قیمت نفت را تعدیل کند، با وجود نفت ۸۰ دلاری، اوپک عجله ای برای افزایش تولید ندارد، کم‌نوسانی سکه در ابهام بازارهای اثرگذار، بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر نزولی، بازار قراضه شرق آسیا در ثبات، واردات بطری و تُنگ به کشور ۲۷ میلیاردی شد، شرکت های آلمانی نگران تکروی آمریکا در تجارت جهانی هستند و افزایش قیمت انواع چیپس و پفک را در بر دارد.

 

رشد کم‌ رمق شاخص بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، سی ام اردیبهشت ماه 97 با افزایش 33 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 95 هزار و 136 واحد رسید. این روند صعودی در حالی امروز برای دهمین روز پیاپی رقم خورده است، که روز گذشته نیز شاخص کل با رشد 162 واحدی معادل 0.17 درصد همراه شده بود.

تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری، همانند 9 روز کاری گذشته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 10 واحدی معادل 0.04 درصد به رقم 29 هزار و 702 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 61 معادل 0.36 درصد، عدد 17 هزار و 298 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 45 واحدی معادل 0.36 درصد به رقم 12 هزار و 747 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 92 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 101 هزار و 695 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 20 واحد افزایش معادل 0.03 درصد به رقم 67 هزار و 762 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 87 واحد افزایش معادل 0.04 درصد همراه بود و عدد 201 هزار و 627 واحد را به نمایش گذاشت.

از «رشد کم‌ رمق شاخص بورس تهران» تا «تغییر ۵ تا ۶ درصدی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال»

عرضه شیل‌اویل و اوپک می‌تواند بهای نفت را تعدیل کند

باب دادلی مدیرعامل شرکت بریتیش پترولیوم بر این باور است افزایش عرضه شیل اویل آمریکا و نفت خام اعضای اوپک در بازار می‌تواند، سبب تعدیل قیمت‌های نفت در شود. هم‌اکنون قیمت نفت خام در بازارهای جهانی از ۸۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفته که این اتفاق در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

گفته می شود، تحولات ژئوپولیتیک اخیر در کنار کاهش عرضه نفت ونزوئلا در بازار سبب افزایش قیمت‌ها در بازار شده که از سال ۲۰۱۴ بی‌سابقه بوده است، حال آنکه مدیرعامل بی پی معتقد است، قیمت‌ها به ۵۰ یا ۶۰ دلار کاهش می‌یابد که دلیل آن عرضه نفت شیل و همچنین افزایش تولید نفت خام اوپک در بازار خواهد بود. وی در مصاحبه با رویترز گفت: واضح است که خروج آمریکا از برجام، نااطمینانی‌های زیادی را در بازار به وجود آورده است.

با وجود نفت ۸۰ دلاری؛ اوپک عجله ای برای افزایش تولید ندارد

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کردند که با وجود تداوم افزایش قیمت نفت، همچنان تمایلی برای افزایش تولید خود و نادیده گرفتن توافق کاهش تولید ندارد. نمایندگان و منابع اوپک به رویترز گفتند: افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی تنها یک پدیده کوتاه مدت است که بیشتر تحت تأثیر نگرانی‌های ژئوپلتیک شکل گرفته است و ارتباطی با بنیادهای بازار و نگرانی از کمبود عرضه نفت در بازار ندارد. یکی از منابع اوپک که با سیاست‌های ریاض در بازار نفت آشنایی دارد، تصریح کرد: عربستان هم سفته بازی‌های موجود در بازار را دلیل افزایش اخیر قیمت نفت می‌داند که دلیل محکمی برای افزایش تولید سازمان نیست. یک منبع دیگر در این باره گفت: اطلاعات مربوط به عرضه و تقاضا باید نشان دهنده تأثیری در عرضه باشد تا اوپک تصمیمی برای کاستن از سطح کاهش تولید خود بگیرد. یکی از نمایندگان در اوپک در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا قیمت ۷۹ دلار برای هر بشکه قیمت مناسبی است یا خیر، گفت: هنوز خیر.

کم‌نوسانی سکه در ابهام بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 952 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، ادامه روند نزولی نرخ دلار در بازار غیررسمی، سکه را پایین‌تر از کف یک میلیون و 950 هزار تومانی قرار داد. در بازار طلای جهانی چشم‌انداز روند افزایش نرخ بهره‌ آمریکا با دورنمای تسریع رشد تورم و روند شاخص دلار مورد توجه معامله‌گران طلاست. اما کف ۱۲۸۷ دلاری از طلا حمایت می‌کند. در بازار ارز نیز شاهد ادامه روند نزولی نرخ دلار از ابتدای هفته گذشته بودیم، ولی با بازگشت دلار از کف ۶۱۰۰ تومانی، قیمت سکه که به یک میلیون و ۹۳۰ هزار تومان رسیده بود، از میانه معاملات صعودی شد. همچنان روند طلای جهانی، شفاف‌تر شدن بازار ارز و نوسان قیمت آتی سکه سررسید تیر بالاتر از ۲ میلیون تومان عوامل اثرگذار بر سکه هستند.

بازگشت آرام «تسه»ها به مسیر نزولی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت یک درصدی به قیمت 64 هزار و 709 تومان معامله شدند. با وجود رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن تا سطح ۶۷ هزار تومانی مجددا افت تقاضا، قیمت اوراق را به میانگین ۶۴ هزار تومان رساند. در ماه‌های اخیر افزایش عرضه اوراق تسهیلات مسکن، تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن و شوک به تقاضا در کنار ارائه وام‌های صندوق یکم بانک مسکن به «خانه‌اولی»ها روند نزولی «تسه»ها را از ابتدای آبان تا حدود ۲۰ درصد در پایان فروردین رقم زد اما چشم‌انداز رشد تدریجی تقاضا حمایت کف ۶۰ هزار تومانی از اوراق را رقم زد. بانک ملی نیز اوراق تسهیلات مسکن با نماد «تملی» را با سقف کمتر از سقف «تسه»ها ارائه کرد. با وجود قابلیت معامله‌ بدون بازه انتظاری چهار ماهه («تسه»ها) پایین بودن حجم معاملات این اوراق به سهم بسیار پایین تقاضای سفته‌بازی اشاره دارد. /دنیای اقتصاد

بازار قراضه شرق آسیا در ثبات

تایوان اخیرا قراضه کانتینری امریکا را در ۳۴۰ دلار هر تن سی اف آر خریداری کرده است. البته عرضه کننده های امریکایی به دنبال بالا بردن قیمت هستند، ولی تایوانی ها که انتظار دارند در تابستان با محدودیت های تامین برق، مصرف کم شود افت قیمت را ممکن می دانند. همچنین در ویتنام قیمت قراضه کانتینری ۲۰-۸۰ امریکا ۲ دلار بهبود هفتگی داشته و ۳۵۱ دلار هر تن سی اف آر ثبت شده است.

افزایش بهای انواع چیپس و پفک

دبیر اتحادیه چیپس، اسنک و فرآورده‌های غلات با اشاره به این‌که در سال ۱۳۹۶ قیمت انواع چیپس و پفک با افزایش روبه‌رو نشده، اظهار کرد: در سال جاری، تولید کنندگان با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل، دستمزد، کارتن، سلفون و بسته‌بندی درخواستی را به اتحادیه چیپس، اسنک و فرآورده‌های غلات ارائه کردند تا قیمت این محصولات افزایش یابد. سید مهدی رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: در نهایت با افزایش قیمت انواع چیپس و پفک در سال جاری موافقت شد و شاهد افزایش متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت‌ها همزمان با افزایش وزنی این محصولات هستیم.

واردات بطری و تُنگ به کشور ۲۷ میلیاردی شد

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۱۲ ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۲ هزار و ۲۹۹ تن بطری و تنگ پلاستیکی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم بطری و تنگ پلاستیکی به کشور، ۸ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۶۶ دلار ارز از کشور خارج شده است. لازم به ذکر است که ارزش ریالی واردات بطری و تنگ پلاستیکی به کشور بالغ بر ۲۷ میلیارد و ۷۶۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۴۱۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است بطری و تنگ از کشور‌های اتریش، اسپانیا، چین، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه، سوئیس، کره و چندین کشور دیگر به ایران وارد شده است. به نقل از میزان، در بین کشور‌های ذکر شده چین با صادرات هزار و ۵۴۲ تن بطری و تنگ پلاستیکی به کشور بزرگترین صادر کننده این محصول به ایران بوده است که از این طریق درآمد ۴ میلیون و ۱۱ هزار و ۱۹۴ دلاری را نصیب کشور کرده است.

شرکت های آلمانی نگران تکروی آمریکا در تجارت جهانی هستند

«اریک شوایتسر»، رئیس اتحادیه اتاق های صنایع و بازرگانی آلمان(DIHK) گفت: شرکت های آلمانی نگرانند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در تعاملات تجاری صرفا به فکر منافع کشور خودش باشد. وی به گروه رسانه ای RND گفت: شعار 'آمریکا اول' بیش از پیش به «آمریکا به تنهایی» تبدیل شده است. این مساله شرکت های آلمانی را واقعا نگران کرده است. شوایتسر از اتحادیه اروپا خواست که در منازعات تجاری با آمریکا مواضع قاطعانه ای اتخاذ کرده و درعین حال به گفت وگوها برای حل اختلافات ادامه دهد. مقام آلمانی افزود: اگر ما در مقابل خواسته های غیرمعقول جدید به طور خودکار امتیاز بدهیم این به معنای آن است که در مسیر اشتباه حرکت می کنیم.

تغییر ۵ تا ۶ درصدی نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی تا پایان سال

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی ثابت نخواهد ماند، گفت: بر اساس شرایط اقتصادی پیش بینی می کنیم که تا پایان سال جاری ۵ تا ۶ درصد در این نرخ تغییر ایجاد شود. سیف در دیدار با مدیران رسانه ها با بیان اینکه در دوره ریاست جمهوری ترامپ یک وضعیت دیگر در بازار ارز ایجاد شد که نمی‌توان آن را انکار کرد، تصریح کرد: بر مبنای سیر تاریخی قیمت ارز در کشور همواره در سه ماه سوم سال با یک دوره پرفشار برای تقاضا مواجه بود که نرخ آن را تحت تأثیر قرار می‌داد درحالی‌که در سه ماهه چهارم قیمت آزاد و می‌توانست روند کاهشی داشته باشد. وی اظهار داشت: در سال ۹۵ قیمت دلار در دی‌ماه به چهار هزار و ۱۵۰ تومان و در آخر اسفندماه با روند کاهشی به ۳ هزار و ۸۲۰ تومان رسید. همچنین در اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ نرخ دلار ۳ هزار و ۷۳۰ تومان بود و با یک‌روند طبیعی درنهایت در سه ماه سوم سال ۹۶ شروع به افزایش کرد البته این روند صعودی به دلیل التهابات که ترامپ در بحث تمدید برجام ایجاد کرد، استمرار یافت. رئیس‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در ابتدای امر ذهنیت مسئولان در این بخش با توجه به گذشته بر بهتر شدن شرایط در دی‌ماه بود ولی به دلیل فضاسازی آمریکایی‌ها در خصوص برجام این روند افزایشی دامنه‌دار شد. سیف بابیان این‌که دشمنان نظام در پی ایجاد التهاب در کشور هستند، گفت: گزارش‌هایی به معاون اول رئیس‌جمهوری مبنی بر دخالت کشورهای حاشیه خلیج فارس در التهابات ارزی پایان سال گذشته و اوایل سال جاری‌ ارائه شده است. وی یادآور شد: تصمیم دولت مبنی بر ارائه ارز دولتی به مردم در اواخر سال گذشته به‌منظور آرامش بازار ارز در ابتدا فضا را آرام کرد، در حالی‌ که در بین تعطیلی نیمه اول فروردین‌ماه با افزایش نرخ ارز مواجه شده و این اتفاق در شرایطی رخ داد که در سال گذشته در همین مقطع زمانی بازار ارز با تحرک قابل‌ملاحظه‌ای روبرو نبوده و حتی اکثر صرافی‌ها نیز بسته بودند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
4200 تخیلی است پس هر جور دلتان میخواهد بالا و پایینش کنید. علی برکت الکدخدا
ارز را اختصاص دادن به دانشجویان که به کشورهای غربی بروند و تحصیل کنند . مگر نه اینکه در طول این سالها بودجه تمام ملت را صرف هزینه این افراد دارای ژن برتر کردن و عاقبت اکثر ها ماندن در آن کشور بوده است . تا کی باید ملت پول این افراد را بدهد . هیچ جا دنیا سوبسیت و رانت را به دانشجوها نمی دهد مگر اینکه آنها مجبور شوند برگردند و به کشور خدمت کنند . لازم به ذکر است مگر ما چند نخبه داریم در سال شاید ۲۰ تا ۳۰ نفر مستحق اعطا این شرایط باشند نه ۵۰۰۰ نفر در سال از این سفره ملت استفاده می کنند . هر کس دوست دارد در کشور دیگر پیگیر تحصیل اش باشد باید از جیب خودش و با دلار نرخ آزاد مثل تمام ملت استفاده کند . ولاغیر . این تازه یک نمونه کوچک از بی عدالتی است .
سیف شما و دولت توانایی این رو دارید که دلار بانکی رو هم به 10000تومن هم برسونید و با... بیایید بگید این عادی طبیعی هست.
سقوط تاریخی بورس بزودی
تجربه نشان داده که نباید زیاد حرفهای رئیس بانک مرکزی را جدی گرفت
دلار ارزان وسیله ای شده برای کنترل تورم ولی باعث بیکاری و ضربه به اقتصاد میشود
شما میگین دلار ۴۲۰۰ تومنی، خودتون خندتون نمیگیره؟
کاربورس را تمام شده بدانید
نشانه های شروع سقوط بورس بوضوح دیده میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر