بازدید 2691

پاسخ دهندگان بی حوصله دلیل نامساعد بودن محیط کسب و کار!

در آخرین گزارش بانک جهانی پیرامون وضعیت محیط کسب و کار، ایران با بهبود اندک نمره و تنزل جایگاه نسبت به سال قبل رو به رو شد و حالا مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد معتقد است که بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی یکی از دلایل نامناسب بودن جایگاه ایران در رده بندی محیط کسب و کار در دنیا است. آیا واقعاً پاسخ دهندگان بی حوصله باعث نامساعد جلوه دادن محیط کسب و کار ایران در دنیا هستند؟
کد خبر: ۸۰۱۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 21 May 2018

پاسخ دهندگان بی حوصله دلیل نامساعد بودن محیط کسب و کار!در آخرین گزارش بانک جهانی پیرامون وضعیت محیط کسب و کار، ایران با بهبود اندک نمره و تنزل جایگاه نسبت به سال قبل رو به رو شد و حالا مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد معتقد است که بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی یکی از دلایل نامناسب بودن جایگاه ایران در رده بندی محیط کسب و کار در دنیا است. آیا واقعاً پاسخ دهندگان بی حوصله باعث نامساعد جلوه دادن محیط کسب و کار ایران در دنیا هستند؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در آخرین گزارش بانک جهانی پیرامون محیط کسب و کار در دنیا که با عنوان "انجام کسب و کار 2018، اصلاحات برای ایجاد شغل" منتشر شد، ایران با کسب امتیاز 56.48 در رتبه 124م دنیا در بین 190 کشور حاضر در این گزارش قرار گرفت. رتبه ایران در این شاخص نسبت به سال قبل با چهار پله افزایش رو به رو شد. در اهمیت این گزارش و رتبه بندی محیط کسب و کار کشورها همین بس که بسیاری از سرمایه گذاران دنیا با مطالعه آن اقدام به انتخاب کشور مورد نظر جهت سرمایه گذاری می کنند و طبیعتاً کشورهایی که در این رتبه بندی در رتبه های بهتری قرار گرفته اند مکان های بهتری برای سرمایه گذاری خواهند بود.

حالا مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در یادداشتی به این نکته اشاره نموده است که بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی یکی از دلایل نامناسب بودن جایگاه ایران در رتبه بندی کشورها به لحاظ محیط کسب و کار است و در همین زمینه اظهار داشته: متاسفانه در طی سال های اخیر کمتر این موضوع برایمان اولویت بوده که اولاً آمارهای واقعی اقتصاد ایران و پتانسیل های آن را به جهان ارائه کنیم و ثانیاً اینکه حتی وقتی از سمت آن ها برای کسب اطلاعات به ما رجوع شد، حداقل پاسخ های دقیق برای بیان داشته باشیم. کما اینکه امروز خیلی ها قبول دارند که یک دلیل رتبه پایین ایران در شاخص فضای کسب و کار بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی برای مطالعه دقیق فرم ها و ارائه پاسخ دقیق به آن هاست.

اینکه موضوع بی حوصلگی پاسخ دهندگان شاید یکی از دلایل نامساعد جلوه دادن محیط کسب و کار ایران در سطح دنیاست، درست است اما باید به وزیر اقتصاد گفت که از سال 1389 مرکز پژوهش های مجلس به دلیل همین اشکالات در تهیه گزارش های بانک جهانی، اقدام به تهیه گزارش پایش محیط کسب و کار در ایران به صورت فصلی و نظرسنجی از فعالان اقتصادی استان ها نمود و به تازگی نیز این مسئولیت را به اتاق بازرگانی سپرده است. نتایج این گزارش ها نیز نشان می دهند که وضعیت محیط کسب و کار در مدتی که این گزارش ها تهیه شده است هرگز مساعد نبوده و این نتایح نشان دهنده آن هستند که رتبه بالای ایران در رده بندی فضای کسب و کار بانک جهانی ربط چندانی به بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی ندارد.

شاید بهتر است به جای آنکه به دنبال دلایلی چون بی حوصلگی پاسخ دهندگان ایرانی برویم و توپ نامساعد بودن محیط کسب و کار ایران را به زمین آن ها بیندازیم، قانون بهبود محیط کسب و کار که چندین سال از تصویب و ابلاغ آن به دولت می گذرد را اجرا کنیم تا شاید رتبه فضای کسب و کار ایران در دنیا بهبود یابد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار