بازدید 3584

برای اشتغال زنان سرپرست خانوار باید زیرساخت های لازم فراهم شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اگر نتوانیم زیرساخت های لازم را برای اشتغال زنان سرپرست خانوار فراهم کنیم، قطعا بر آمار این زنان افزوده خواهد شد و بار مالی مضاعفی برای سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۰۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸ 20 May 2018

 

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو با موضوع شروط بهزیستی برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و با حضور تهمینه ریحان صفت معاون دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی و حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روانه آنتن شد.

تهمینه ریحان صفت در آغاز با یادآوری اینکه در حوزه زنان سرپرست خانوار چهار گروه سرپرست خانوار را تحت پوشش داریم، گفت: این گروه ها عبارتند از زنان سرپرست خانواری که همسرشان فوت شده، زنان سرپرست خانواری که مطلقه هستند، زنان سرپرست خانواری که دارای همسر هستند اما همسر نقش موثر را در سرپرستی خانواده ندارد مانند اینکه بیمار یا زندانی باشد و گروه چهارم دخترانی که ازدواج نکردند و مجرد باقی ماندند.

وی نیازمندی را شرط لازم این چهار گروه برای تحت حمایت قرار گرفتن بهزیستی بیان کرد و تصریح کرد: یعنی این افراد از هچ سازمان و ارگانی مستمری بازنشستگی یا از کار افتادگی یا فوت نگیرند و یا در درآمدهایشان بیشتر از 40 درصد حداقل دستمزد قانون استخدم کشوری نباشد.

معاون دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی با اظهار به اینکه این شرایط را از گذشته داشته ایم و اکنون هم داریم در عین حال گفت: رویکرد سازمان تغییر کرده و سال هاست که رویکرد سازمان بهزیستی صرفا از حمایتی به سمت توانمندسازی تغییر داده و برنامه هایی که برای حمایت از زنان خانوار دارد، یک بخشی حمایت است و بخشی دیگر توانمندسازی است تا بتواند از چرخه حمایت های سازمان خارج شوند تا بتوانیم جایگزینی برای افراد نیازمندی که روز به روز بر تعداد این ها به دلایل مختلف اضافه می شود، داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آمارهای رسمی خبر از وجود سه میلیون زن سرپرست خانوار می دهد، عنوان کرد: سازمان بهزیستی 180 هزار نفر خانوار را تحت پوشش دارد و بخش اعظمی از این زنان هم تحت پوشش کمیته حضرت امام (ره) هستند. گرچه تمام این سه میلیون نفر نیازمند نیستند اما همه نیازمندان هم 180 هزار نفر نیستند و قطعا تعداد بیشتری نیازمند هستند. در حال حاضر افرادی را داریم که در نوبت هستند تا از خدمات ما بهره مند شوند.

ریحان صفت سازمان بهزیستی با ذکر اینکه سازمان بهزیستی دارد تلاش می کند تا زنان را از چرخه حمایت خارج و استقلال و خودکفایی را برایشان ایجاد کند، بیان داشت:چهار برنامه عمده در این حوزه دارد که آماده سازی شغلی و پرداخت سرمایه کار از جمله کارهای مهمی است که ما در این زمینه انجام می دهیم. برگزاری دوره های آموزش شش ماهه و در اختیار قرار دادن 15 میلیون تومان وام بلاعوض برای شروع کسب و کار است.

در ادامه حسن لطفی با بیان اینکه نتوانستیم زیرساخت های لازم را برای اشتغال زنان بی سرپرست جامعه فراهم کنیم، گفت: به همین دلیل این زنان، به ناچار روی می آورند به اینکه تحت پوشش یک نهاد حمایتی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: در وهله اول، لازم است تا نمایندگان مجلس و دولت بتوانند زیرساخت های لازم را فراهم کنند و اگر نتوانیم این زیرساخت های لازم را فراهم کنیم، قطعا بر آمار این زنان افزوده خواهد شد و بار مالی مضاعفی برای سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس متذکر شد: با تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار، تنها از فقیر شدنشان پیشگیری می کنیم وگرنه از استعدادها و ظرفیت هایشان به نحو احسنت استفاده نمی شود.

وی با اشاره به برنامه دولت تدبیر و امید برای زنان سرپرست خانوار، گفت: وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی برنامه های خوب و مسحکمی تدارک دیده اند و اگر این برنامه ها محقق شود و شرایط اشتغال بانوان جامعه اجرا شود به جرات می توانم بگویم طلاق را کاهش می دهد، دخترانی که موفق به ازدواج نشده اند هم به نحوی اشتغال پیدا می کنند و تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و به بهزیستی روی نمی آورند و یا افرادی که در معرض آسیب هستند کمتر به سراغ آسیب های اجتماعی می روند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار