بازدید 2381

مخالفان برجام در زمین آمریکا بازی نکنند

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مسئولان و جناح های سیاسی باید در خصوص برجام رشد و بلوغ سیاسی از خود نشان دهند و تهدید برجام را به فرصت تبدیل کنند.
کد خبر: ۸۰۰۹۵۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 20 May 2018

محمد جواد جمالی نوبندگانی عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص تبعات خروج از برجام و اقدامات ایران در زمان کنونی ابراز نظر کرد.

وی معتقد است مسئولان و جناح های سیاسی باید در خصوص برجام رشد و بلوغ سیاسی از خود نشان دهند و تهدید برجام را به فرصت تبدیل کنند.

· تبعات خروج ایالات متحده آمریکا برجام چیست؟

جمهوری اسلامی ایران با برجام نشان داد اهل مذاکره و تعامل است و بر تعهدات خود عمل کرده و حتی خویشتن داری ایران کاملا مشخص است.

این که می گویند طرف مقابل بدعهدی و خروج از برجام کرده باید گفت آمریکا درعمل خارج از برجام بود و ترامپ با این اقدام میخ آخر را کوبید.

این اقدام نشان داد که آمریکا تا جایی که قراردادها، معاهدات ومجامع بین المللی برای آن منفعتی داشته باشد می پذیرد و به رسمیت می شناسد اما هر جایی که نیاز نداشته باشد به آن عمل نمی کند.

در یک سال گذشته از پیمان آب و هوایی پاریس، یونسکو و برجام خارج شد و دیوار بی اعتمادی به آمریکا را بلند تر کرد و به اعتماد بین المللی هم آسیب رساند.

اروپاییان هم از این قضیه ناراحت هستند زیرا ترامپ به نوعی اروپاییان که امضا کنندگان برجام بودند را تحقیر کرد و به ملاقات های دو جانبه آقای مکرون و خانم مرکل با وی وقعی ننهاد.

در رابطه به با قدس هم علیرغم قطع نامه های شورای امنیت که آمریکا هم جزء اعضای دائم این شورا هست به اقدامات خودسرانه خود ادامه داد که این اقدامات اعتبار مجامع بین المللی را زیر سوال می برد به اعتماد بین المللی ضربه می زند و دیگر کمتر کسی می تواند مطمئن باشد که طرف آمریکایی در مواقع مختلف به تعهدات خود عمل کند.

لذا از نظر وجهه بین المللی، آمریکا بیش از ایران متضرر شده است.

در رابطه با ام پی تی گرچه مجلس هم تصویب نکرد اما دولت برای نشان دادن حسن نیت این موضوع را هم عملیاتی کرد و دیگر جامعه بین المللی ایران را نکوهش نمی کند.

· اینکه هم اکنون تیم مذاکره کننده از هر طرف مورد تهاجم قرار گرفته را چگونه ارزیابی می کنید؟

هجوم ها به تیم مذاکره کننده درست نیست؛ تیم مذاکره کننده ایران مانند کشتی گیری است که برای مسابقات می فرستیم؛ اگر بخواهیم از کنار تشک او را شماتت کنیم به طورقطع بازنده خواهد شد باید وقتی کنار تشک قرار می گیریم هر توصیه و تذکری آرام و دور از چشم دشمن بیان شود.

ما باید بدانیم که با چه کشورهایی مذاکره کردیم؛ آن طرف میز آمریکا، روسیه، انگلستان، آلمان، چین و فرانسه بودند و این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم بوده لذا بایستی در مورد تیم مذاکره کننده برجام منصفانه تر عمل کرد.

· در شرایط کنونی چگونه باید عمل کرد؟

در شرایط امروز نیازمند وحدت همگانی هستیم زیرا آمریکایی ها می خواهند این موضوع را به تهدیدی علیه ایران تبدیل کنند

از صحبت های ترامپ زمان خروج از برجام برمی آید که می خواهد بین حاکمیت و مردم ایران اختلاف بیاندازد؛ بایستی همه جناح های سیاسی در این موضوع بلوغ و رشد سیاسی از خود نشان دهند.

موافقان و مخالفان برجام دست از شماتت یکدیگر بردارند و باید یک صدا، از حاکمیت به طرف مقابل منتقل شود اگر اینگونه شد تهدید به فرصت تبدیل می شود و می توان با وحدت ملی با تبعات آن مقابله کرد اما اگر اینگونه نبود و هر روز دنبال مچ گیری و علیه یکدیگر باشیم در زمین آمریکا بازی می کنیم.

بایستی الان همه به این فکر باشیم که پس از برجام چگونه اقدام کنیم که کمترین تبعات نصیب کشور و مردم شود.

همان گونه که امضای برجام در زمان دموکرات ها انجام شد اما با تحریم ایران، اعضای دو حزب دموکرات و جمهوری خواه متفق القول شدند و زمانی که بخواهند رای گیری کنند کنگره و سنا علیه ایران رای می دهند و طرح هایشان را گاهی با دو رای مخالف به تصویب می رسانند ما هم باید با هم باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار