بازدید 17005

سه دلیل برای باور نکردن سر و صدای ضداسرائیلی اردوغان

با توجه به چشم‌انداز سیاسی داخلی در ترکیه و اسرائیل، آنها هرگز نمی‌توانند روابط مستحکم و قابل اعتمادی داشته باشند، مگر این که تغییر چشمگیری در دولت های آنها به وقوع پیوندد و یا این که تحولی چشمگیر در منطقه شکل بگیرد. با وجود این و به ‌رغم اظهارات تند مقامات دو طرف، منافع مشترک اسرائیل و دولت اردوغان سبب خواهد شد، سطحی از روابط بین آنها همیشه باشد.
کد خبر: ۸۰۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 20 May 2018

در حالی که تنش جدید در روابط دیپلماتیک ترکیه و رژیم اسرائیل، نشانه جدیدی از بدتر شدن روابط دو طرف است، دولت اردوغان از انجام اقداماتی که آسیبی واقعی به اسرائیل وارد کند، خودداری می‌کند، در حالی که اقدامات متقابل اسرائیل اتفاقا گزنده‌تر و تلخ‌تر است.

به گزارش «تابناک»، به نقل از ال‌مانیتور، پس از این که نظامیان اسرائیلی با شلیک گلوله ده‌ها فلسطینی معترض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس را به شهادت رسانده و هزاران تن دیگر را زخمی کردند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ـ که مدعی حمایت از مردم فلسطین است ـ در سخنانی تند به اسرائیل حمله‌ور شد. با وجود این، بررسی دقیق واکنش اردوغان و دولت وی نشان می‌دهد که این واکنش تنها با هدف جلب رضایت رأی‌دهندگانی انجام شده که قرار است در انتخابات پیش از موعد ترکیه در 24 جولای شرکت کنند.

اردوغان در واکنش به کشتار اخیر غزه، همان گونه که انتظار می‌رفت، نوک حملات خود را متوجه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نمود و وی را به قتل فلسطینی‌ها متهم کرد. اردوغان در اظهاراتی بی‌سابقه، اسرائیل را دولتی تروریستی و رفتار آن در غزه را نسل‌کشی دانست.

با وجود این، دولت ترکیه، ایتان نائه، سفیر اسرائیل در ترکیه را عنصر نامطلوب اعلام نکرد، بلکه از وی خواست برای مدت محدودی ترکیه را ترک کند. البته سفیر اسرائیل در هنگام خروج از ترکیه در فرودگاه استانبول بازرسی شد. ظاهرا از قبل به خبرنگاران نیز گفته شده بود، برای پوشش خبری تحقیر سفیر اسرائیل به فرودگاه بروند و وی نیز رو به خبرنگاران اظهار داشت که «آنها من را تحقیر نکردند، بلکه دولت اسرائیل را تحقیر کردند و دستور این کار هم از بالا آمده بود».

نائه از سال 2016 تاکنون سفیر اسرائیل در ترکیه بوده، ولی پیش از آن، اسرائیل شش سال در ترکیه سفیری نداشت. در واقع روابط دو طرف از سال 2010 و پس از کشته شدن نه تن از شهروندان ترکیه به دست کماندوهای اسرائیلی در جریان تلاش برای شکستن محاصره دریایی غزه قطع شده بود.

اسرائیل با اخراج گورکان تورک اوغلو سرکنسول ترکیه در بیت‌المقدس واکنش نشان داد و ترکیه نیز در واکنش، سرکنسول اسرائیل در استانبول را اخراج کرد. در ادامه اسرائیل واردات محصولات کشاورزی از ترکیه را متوقف کرد و به شهروندان خود هشدار داد که به ترکیه مسافرت نکنند.

یاریو لوین، وزیر گردشگری اسرائیل به روزنامه یدیوت آحارانوت گفته، تا زمانی که ترکیه به روش فعلی با ما رفتار کند، دلیلی برای سفر به این کشور وجود ندارد، قطع روابط تجاری با ترکیه به نفع اسرائیل نیست ولی سفر گردشگران به ترکیه در شرایط فعلی از نظر مالی به این کشور کمک می‌کند.

ترکیه پیش از این یکی از مقاصد اصلی گردشگری اسرائیلی‌‎ها بود. طبق آمار رسانه‌های ترکیه، در سال 2008، حدود 550هزار اسرائیلی برای گذراندن تعطیلات به ترکیه آمده‌اند. پس از حادثه کشتن نه شهروند ترکیه توسط اسرائیل، این میزان تا 79هزار تن کاهش یافت، ولی پس از عادی‌سازی روابط ترکیه و اسرائیل، آمار سفر اسرائیلی‌ها به 380هزار تن افزایش یافته است؛ ولی پیش‌بینی می‌شود پس از تنش اخیر، این آمار بار دیگر کاهش یابد.

در مقابل اظهارات اردوغان، نتانیاهو نیز از توئیتر برای حمله به وی استفاده کرد و نوشت «مردی که هزاران سرباز برای اشغال قبرس شمالی فرستاده و به سوریه حمله کرده، نمی‌تواند ما را موعظه کند... مردی که دستش به خون هزاران شهروند کرد در ترکیه و سوریه آلوده شده، آخرین کسی است که حق دارد درباره مقررات و اخلاق جنگ، ما را موعظه کند».

جالب این که ترکیه به اقدامات عملی اسرائیل علیه خود واکنشی نشان نداد. حزب دموکراتیک خلق‌ها ـ که مورد حمایت کردهای ترکیه است ـ طرحی را برای تعلیق روابط اقتصادی و تجاری با اسرائیل در پارلمان مطرح کرد که با مخالفت هم‌حزبی‌های اردوغان به تصویب نرسید. مخالفت با این پیشنهاد که می‌توانست به منافع اقتصادی اسرائیل ضربه وارد کند، نشان می‌دهد که اظهارات تند اردوغان و دیگر مقامات دولت وی علیه اسرائیل، تنها مصرف داخلی داشته است.

احتمالا دلیل اصلی عدم حمله دولت اردوغان به دولت آمریکا در موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس از همین جنس است. اقتصاد ترکیه در وضعیتی شکننده قرار دارد و احتمال فرا رسیدن بحران اقتصادی اش آن قدر زیاد است که دولت این کشور نمی‌تواند جبهه جدیدی علیه آمریکا باز کند. اکنون رسانه‌های هوادار دولت به آمریکا حمله می‌کنند، ولی اردوغان خودش را کنار کشیده است.

احتیاط اردوغان به آمریکا هم خلاصه نمی‌شود. طبق گزارش احوال نیوز، یکی از دلایل بی‌عملی اردوغان این است که جریان تانکرهای نفت میان ترکیه و اسرائیل همچنان ادامه داشته باشد. در ماه گذشته، میزان صادرات نفت از بندر جیحان ترکیه به بندر عسقلان اسرائیل به یک و نیم میلیون بشکه رسیده است. روابط نفتی از جمله دلایلی است که رسانه‌های اسرائیل در توجیه ضرورت حفظ روابط با ترکیه به آن اشاره می‌کنند. شیمون شیفر در مطلبی در این خصوص نوشته که بخش مهمی از نفت صادراتی جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی به اسرائیل، از خط لوله‌هایی منتقل می‌شود که از خاک ترکیه می‌گذرند.

مسأله سوم این که روابط اطلاعاتی بین دو طرف ادامه دارد و ترکیه به درخواست‌های اسرائیل برای محدود کردن فعالیت‌های اعضای حماس در این کشور تن داده است.

خلاصه این که با توجه به چشم‌انداز سیاسی داخلی در ترکیه و اسرائیل، آنها هرگز نمی‌توانند روابط مستحکم و قابل اعتمادی داشته باشند، مگر این که تغییر چشمگیری در دولت های آنها به وقوع پیوندد و یا تحولی چشمگیر در منطقه شکل بگیرد. با وجود این و به ‌رغم اظهارات تند مقامات دو طرف، منافع مشترک اسرائیل و دولت اردوغان سبب خواهد شد، سطحی از روابط بین آنها همیشه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۵۱
اردوغان مثل ترامپ پولكي است
اردوغان معنای منافع ملی را خوب میفهمد
کاش روسوفیلهای ایرانی هم یاد میگرفتن
اون ميخوادكشورخًودش رابسازدولي مسوالين ماميخواهن كشورهاي ديگه بسازن
اردوغان علیرغم اسلام خواهی ظاهری آدم بسیار ملی و نژادگرایی است. مثل بقیه همسایه های ایران. این وسط ما موندیم و شعارهایی که دیگر طرفدار چندانی ندارد.
هارت وپورت اردوغان برای بدست آوردن رای وکاربرد تبلیغاتی داره . حتی درمنطقه دنبال امپراطوری عثمانی است .
فکر میکنید اردوغان چقدر اهمیت میده که سایتی مانند تابناک با مقالات سفارشی انگیزه های او را باور بکنه یا خیر؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
من فقط یک بازدید کننده قدیمی هستم
البته که تابناک یکی از چند سایت خبری واقع گرا و مستقل ایرانه
و این رو میتوانید از گزارش های تحلیلی اش بفهمید
و میتوانید در مورد اهمیتش تحقیق کنید و متوجه بشید
اما در آخر شما خودت بخاطر آقای اردوغان جر نده :)
پ ن پ فک کردین همه مثل شماهستن. منافع مملکتو و مردمو به باد میدین؟؟؟ ازاین درگیریهای لفظی تو دنیا زیاده نمونش امریکا و روسیه فک میکنید منافع مملکتو مردمشونو بیخیال میشن بخاطر چندتا کلمه؟؟؟؟
خیلی حوصله کردی این مطلب را نوشته ای چون بر همان واضع که در دنیای امروز کشور در پناه بحران های ساختگی به لحظه شکار می کنند چون مسلسل این وقایع شاید اثرش کمتر یک هفته باشد زیرا پرسه بعدی ماقبل را فراموش می کنند به استثنای ایران که معتقد هستند حرف مرد یک کلام است حال اگر زمین به آسمان و بر عکس اتفاق بیفتد
فقط ماییم که منافع ملی پیشزی برامون ارزش نداره
اردوغان اینقدر شهامت داشت که با روس قدرتمند سرشاخ شد و 2 جنگنده آن را سرنگون کرد. الان هم خیالتون راحت باشه شوخی نمیکنه ایشان سیاستمدار با درایتی است که هم به غرب نهیب می زند و هم به شرق و با اینحال کشورش را در جایگاه بزرگ قدرت نظامی و اقتصادی جهان نگه داشته.
اتفاقاً شعار و بلوف را بیشتر تو مسئولین خودمون میبینیم.
ترکیه بلده از شرایط و اتفاقات به نفع وجهه خودش و منافع مردمش استفاده کند.
اردوغان میخواد هم از آخور بخوره هم از توبره. دیگه کسی به حرفا های اردوغان اهمیتی نمیده
خیلی ها هستند که نباید اظهارات ضد اسرائیلی شان را جدی گرفت، حتی در میان .... و خود فلسطینی ها. فعلا دشمنی با اسرائیل تنوری است که هر چه در ان انداخته شود نان می شود و در می آید، حتی گاه ممکن است چند ده هزار خودروی گرانقیمت هم از این تنور داغ بیرون بزند!!!!
دست اين بابا رو شده ...
نون رو به نرخ روز ميخوره ....
شريك دزد و رفيق قافله اس ...
این اردوغان استاد جنگ روانی است ببینید در هر بار که اسراییل غلطی می کند این مردک چه جنجال تبلیغاتی را بپا می کند اما بعداز مدت کوتاهی برای دست بوسی به اسراییل و یا آمریکا می رود. این مردک می داند که سرمایه گذاری اسراییل و آمریکا در کشورش حدود 60 درصد از کل سرمایه گذاریها است پس با آنها در نمی افتد و فقط ژستش را می گیرد که مطمئن باشید آنهم با اجازه اسراییل و آمریکاست برای بدست گرفتن پرچم رهبری یک جریان و هدایت غلط آن.
اردوغات از هیچ لحاظ قابل اعتماد نیست
تابناک کارتو ول کردی چسبیدی به اردوغان، اگه ترکیه این قدر بده بهتر نیست روابطمون رو قطع کنیم؟
ایران هم میتونه همانند ترکیه عمل کنه
نه اینکه همیشه بگوید مرغ یه پا داره و...
چرا دو ریالی به اصطلاح سیاستمداران ما اینهمه کج است. بابا حد اقل خود من تا کنون بیش از 10 بار از طریق همین سایت شما نوشته ام که اردوغان سیاستمدار بسیار کار کشته ای است و میداند کی یکی به نعل بزند و کی یکی به میخ بزند تا بیشترین سود را نصیب کشورش کند. بر خلاف ما که نه به نعل میزنیم و نه به میخ . همیشه محکم می کوبیم روی انگشتان خودمان.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
چکش که دست مسئولانه و همیشه کوبیدن به انگشتان ملت
بله ولی حداقل عرضه اخراج سفیر اسراییل و فراخوان سفیرش را داشت
ترکیه اصلا قابل اعتماد نیست روی حرف رهبران ترکیه نمیتوان اعتمادکرد بسیار حقه بازند فقط پول برای انها مهم است در جریان سوریه نیز خیانت به ایران و روسیه میکنند و برای جاسوسی وارد شده اند حزب بادهستند هر طرف که قدرتمند باشد به ان طرف خم میشوند بند ناف ترکیه بوسیله امریکا بریده شده است
باوجود نظارت نظامی طبق قانون اساسی بر دولت ترکیه اما تحرکش خوب بود علیه اسراییل
ايران كه خود همه دوستان خود از خليج فارس تا آذربايجان و تاجيكستان و افغانستان رو از دست داده الان داره براي تركيه كه حداقل در خيلي از موارد بهتر از ايران هست نسخه پيچي ميكند ، فعلا كه اين ايران هست كه هر روز منزوي تَر از ديروز ميشود ، حتي مردم عراق و سوريه هم دلخوشي از شما ندارند.
واقعا درك كردن اين حد از دشمني با تركيه باورش خيلي سخته ، اين گونه مطالب ضد تركيه فقط به كأم تروريست هاي پژاك و پ كا كا خوش مياد .
تركيه كشور قرتمند و مدرني هست كه خار چشم خيلي از كشورهاي همسايه آن شده ، تركيه تنها كشوري بود كه جرّأت ساقط كردن جنگنده روسيه رو داشت ، در حالي كه خيلي از كشورهاي پر ادعا !! حتي جرّأت ندارند از حقوق خود در برابر روسيه دفاع كنند همانند سهم خود در درياي خزر !
اينقدر كه سايت تابناك به مسائل ريز و درشت تركيه رسيدگي ميكنه به خود ايران توجه نداره ،
بهتره بجاي پرداختن به مسائل تركيه كه ١٦ دهمين اقتصاد دنيا هست به فقر و رانت و بيكاري و بي عرضگي مسئولان وطني رسيدگي كنين ،
شما باور كنين و نكنين تركيه يه كشور قدرتمند هست كه به تنهايي هم در مقابل آمريكا ايستاده هم در مقابل روسيه ، شما يه فكري به حال خود كنين كه زمام أمور كشور از دستتون در رفته ، هر روز دارين به يه كشور التماس ميكنين كه از برجام خارج نشه .
معلوم بود یک شو تبلیغاتی است
از اخراج نيروهاي ايراني از عراق و سوريه و پولهاي به باد رفته مردم ايران و التماس به اروپا و روسها براي ماندن در برجام هم بنويسيد ، خوشحال كردن تروريستهاي پ كا كا و پژاك در مقالات ضد تورك و تركيه هيچ سودي براي شما ندارد.
چند ماه ديگه وقتي تحريمها شروع شد باز دست به دامن اردوغان خواهيد شد. پس كمي با فكر بنويسيد !
سالها تبليغات و پروپاگاندا در رابطه با تركيه نتيجه عكس داشته ، تنها سودي كه داشته خوشحال كردن تروريستهاي كومله و پژاك بوده ، كه به اميد خدا ارتش تركيه انقدر قدرتمند هست كه اين تروريستها رو جاي خودشون نشوند ،
ايران بعد ١٠ سال التماس اس ٣٠٠ گرفت از روسيه ، ولي تركيه با يك ماه مذاكره اس ٤٠٠ خريد از روسيه ، اين يعني قدرت و ديپلماسي ، حالا شما هي تبليغ منفي كن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
نه خیر چون ترکیه نمیخواد اسرائیل رو نابود کنه
چی بگم بازم شروع کردی دیروز بس نبود امروز بازم زبان درازی کردی تابی جون
حالا چی شده گیر دادین به اردوغان؟ از وقتی که اردوغان علیه اسرائیل صحبت کرد شما مدام علیه ترکیه تیتر می زنین تا جایی که اومدین گفتین که چرا ترکیه چهل سال پیش مجسمه ابن سینا رو تو استانبول نصب کرده تا تیترهای پشت سر هم ضد اردوغانی؟ ببخشین اردوغان از اسرائیل معذرت بخواد شما راضی میشین؟ زنگ بزنم معذرت بخواد دست از سرش بردارین دیگه؟
دلائل همه آبكي بود
اردوغان نماد فتنه نوین در خاورمیانه هستش . او یک منافق واقعی و راستین می باشد و در ذهن او احیای امپراطوری ننگین عثمانی می باشد که به نام اسلام حمله می کردند به اروپا و شمال آفریقا و شروع به تجاوز و آدم کشی می کردند و نام اسلام حقیقی و ناب محمدی را در میان اروپای قرون وسطی بد نام کردند . جالب اینکه خود اردوغان اصالتا گرجستانی می باشد و اینطوری در مسیر اندیشه های قوم گرایانه ترکی و مذهب گرایانه تسنن قرار گرفته است . در برابر اردوغان باید به شدت هوشیار بود و فریب رفتارهای منافقانه او را نباید خورد.
اصلا نباید این ظاهر سازی های اردوغان را باور کرد. مگر فراموش کرده اید در سال 2012 در اوج جنگ سوریه که فکر میکردند دولت سوریه به زودی به زانو در میاد و به سمت ایران سرازیر میشوند تجزیه طلبان را به آنکارا دعوت میکردند و کنگره جهانی آذربایجان برگذار میکردند؟
مگر یادتان رفته که نقشه جغرافیایی میثاق ملی منتشر میکردند و کل نواحی شمال عراق و سوریه و آذربایجان را جز خاک ترکیه قلمداد میکردند؟
اردوغان از صدام هم بدتر است.
اردوغان عضو موساد است و این کارا رو برای این میکنه تا دیگر کشورهای اسلامی هم به تابعیت از اون رفتار کنن و سفارتخانه های اسرائیل رو باز کنن و تنها واکنش کشورهای اسلامی اخراج سفیر اسرائیل باشه نه ایجاد حماس و حزب ا... که نفس اسرائیل رو بگیرن
پایان اسرائیل و ترکیه نزدیکه
ان شا ا...
تابناک جان ، جمله اول پاراگراف آخرت با تیترت، دو مطلب کاملا متضاد از هم شده .... حالا چه نیازی به این مقاله و مقاله های مشابه هست خدا عالمه .... دو تا کشور برامون مونده تو این وانفسا ( روسیه و ترکیه) اونها رو دشمن کن ببینیم آخرش چه گلی به سرمون بمالیم ....
اردوغان= اسلام امريكايي
والسلام
خيلي باحال هستيد
فرموده ايد اقتصاد تركيه شكننده است
اگه اقتصاد تركيه شكننده است اونوقت ميشه بفرماييد اقتصاد ايران چه چيزي است؟؟؟؟
ديگه بسه اينهمه حسادت و حماقت نسبت به پيشرفتهاي همسايه ها بس است
انچه مسلم است اين استكه تركيه تنها كشوري بود كه به اسراييل واكنش نشان داد و در ضمن در داخل كشورش نيز اوضاع اقتصادي مردم خوب است و حداقل ساليانه 20 هزار نفر در جاده ها با ماشينهاي 40 سال قبل تلفات نميدهد
تابناک عزیز و کسانی که مسئولیت تابناک با شماست
سوالی مطرحه و اون هم اینه که شما دست کمی از اردوغان ندارید
صد رحمت به اردوغان که حداقل جرات داره رک حرفشو می زنه نه مثل شما و امثالهم ریاکار باشه
با این تحلیل سر بیکلاه انگار فقط ماییم.
تحلیل بسیارخوبی بود
اسراییل بهانه خوبی برای کشورگشایی اردوغان است
و اتحاد آندو برای بزرگتر شدن نزد شریکِ اربابشان
ارمیکاست
افرين يه اردوغان واقعا سيستمداره هم حرفاش و ارمانش رو ميگه هم مردم خودش رو درگير تحريم و تشنج نميكنه واقعا الگوي خوبي ميتونه باشه........
اخبار حمایت اردوغان از فلسطین تهوع آور است
یاشاسین اردوغان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل