بازدید 13670

لایحه جنجالی FATF در انتظار رأی نمایندگان

در آبان ماه سال گذشته بود که دولت لایحه گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF را به مجلس تقدیم کرد. حالا امروز سی ام اردیبهشت 1397 قرار است، نمایندگان در حضور وزیر اقتصاد، وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی به این لایحه رأی دهند؛ لایحه ای که مخالفان و موافقان بسیاری دارد و پذیرش یا رد آن برای آینده اقتصادی کشور تبعاتی به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۰۸۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸ 20 May 2018

لایحه جنجالی FATF در انتظار رای نمایندگاندر آبان ماه سال گذشته بود که دولت لایحه گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF را به مجلس تقدیم کرد. حالا امروز سی ام اردیبهشت 1397 قرار است، نمایندگان در حضور وزیر اقتصاد، وزیر امورخارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی به این لایحه رأی دهند؛ لایحه ای که مخالفان و موافقان بسیاری دارد و پذیرش یا رد آن برای آینده اقتصادی کشور تبعاتی به همراه خواهد داشت.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال 1989 با ابتکار جی 7 با توجه به سیاست های توسعه برای مبارزه با پولشویی به خصوص در قالب معاملات مواد مخدر و مقابله با تأمین مالی تروریسم تأسیس شد. دبیرخانه این گروه در مقر سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در پاریس است.

با گذشت زمان این سازمان و فعالیت های آن گسترده تر شد تا آنجا که در سال 2012 چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای خود ابلاغ نمود که شامل 9 توصیه برای مبارزه با تروریسم و 40 توصیه برای شفافیت مالی می شد. از نظر این نهاد مالی، کشورها به چهار دستۀ، استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمکار و لیست سیاه تقسیم می شوند. هم اکنون FATF شامل ۲۹ کشور و دو سازمان بین ‌المللی است و اعضای این اتحادیه شامل کشورهایی است که از مراکز مهم مالی جهان محسوب می ‌شوند. کشورهای عضو FATF عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، اتریش، بلژیک، برزیل، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، هنگ کنگ، سوییس، ایسلند، ایرلند، ایتالیا، ژاپن، لوکزامبورگ، مکزیک، هلند، سوئد، نروژ، پرتقال، سنگاپور، اسپانیا، نیوزلند، ترکیه، انگلستان، آمریکا و دو سازمان بین ‌المللی یعنی اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس.

همان گونه که گفته شد، این گروه برای کشورها، دارای چهار دسته بندی است که ایران از سال 2010 به بهانه برنامه هسته ای در قالب کشورهای لیست سیاه و در کنار کره شمالی قرار گرفت.

ایران برای خروج از لیست سیاه این گروه در 26 تیر ماه 1389 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را به صورت لایحه تقدیم مجلس کرد. این لایحه در سیزدهم دی ماه 1394 به تصویب رسید و رئیس جمهور روحانی در 22 اسفند 1394 آن را جهت اجرا ابلاغ نمود. همچنین قانون مبارزه با پولشویی نیز در دوم بهمن 1386 به تصویب مجلس رسیده بود و شورای نگهبان، آن را در 17 بهمن 1386 تأیید کرد و در نهایت توسط رئیس جمهور وقت جهت اجرا ابلاغ شد.

در آبان ماه سال گذشته بود که دولت دوازدهم به پیشنهاد وزارت امور خارجه لایحه FATF را به مجلس برد. حالا پس از گذشت حدود هشت ماه از حضور این لایحه در مجلس، قرار است امروز سی ام اردیبهشت 1397 نمایندگان مجلس در یک روز سرنوشت ساز و در حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد و سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به این لایحه رأی دهند؛ لایحه ای که مخالفان و موافقان بسیاری در مجلس دارد.

مخالفان معتقدند که با خروج آمریکا از برجام دیگر نمی توان اعتماد کرد و این لایحه را نیز پذیرفت و از طرفی به دلیل تفاوت های بسیار در تعریف تروریسم بین ایران و جامعه جهانی، این موضوع می تواند در آینده دستاویز جدیدی برای تحریم های بیشتر علیه کشورمان شود؛ برای نمونه ایران حزب الله لبنان را به عنوان تروریسم نمی شناسد، ولی کشورهای دیگری چون آمریکا این گروه را گروهی تروریستی می شناسند و یا ایران منافقین را به عنوان یک گروه تروریستی می شناسد و فرانسه این گروه را گروهی تروریستی در نظر نمی گیرد. از همین روست که اعضای فراکسیون ولایی مجلس از جمله مخالفان لایحه FATF هستند و مخالفت خود را به معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام و تهدید کرده اند، در صورت بررسی این لایحه در مجلس آبستراکسیون (عدم حضور عمدی در هنگام رأی‌گیری، به ‌قصد از اکثریت انداختن مجلس و جلوگیری از تصویب) خواهند کرد.

از سوی دیگر نمایندگان موافق لایحه FATF معتقدند با تصویب این لایحه، سیستم بانکی ما به سوی شفافیت هر چه بیشتر پیش می رود و پذیرفتن FATF یعنی پذیرفتن مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و بازگشت به جامعه جهانی و گشوده شدن درهای جدید بر روی اقتصاد کشور است.

گفتنی است، در صورت رد این لایحه در مجلس و نپذیرفتن شروط گروه FATF، بخش عمده ای از عملیات بانک ها قفل می شوند و به عنوان نمونه امکان نقل و انتقال پول با بانک های خارجی از بین می رود و به تبع آن اقتصاد کشور که به بانک ها متکی است، فلج خواهد شد.

به هر صورت آنچه مسلم است، اینکه امروز باید نمایندگان مجلس تصمیم مهمی برای آینده کشور بگیرند و پذیرش و رد این لایحه در مجلس می تواند در سرنوشت اقتصادی کشور تأثیرگذار باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۱۸
طر مذکور هم طرح خوبی میتونه برای ایران داشته باشه و هم میتونه جلوی یه سری پولشویی هایی رو بگیره که همه میدانند در ایران اینها کی ا هستند. به احتمال قوی آقازاده‌هایی که دستشون باز هستش بسیاری از معاملات اقتصادی موافق این طرح نخواهند بود و همچنین این سایت های شرط بندی و قمار که دولت و دستگاه های دیگر هیچ اقدامی برای جلوگیری از فعالیت آنها نمیکنند و براحتی از طریق بانک خصوصی میتونن انتقال آنلاین کنند و چه بلاهایی که سر مردم نیاورده اند. چاپ نمیکنید که
یکی از بندها این لایحه اینکه ایران باید نیروهاشو از سوریه خارج کنه

:)
خب شما هم می تونین تراکنشهای بزرگ داخل کشورهای دیگر را ببینید و بفهمید چقدر پول بابت چه چیزی به چه کسی پرداخت شده.
نتیجه گیری، درستش اینه، "شایان ذکر است اکنون قسمت عمده ای از عملیات بانک ها قفل است و امکان نقل و انتقال پول با بانک های خارجی وجود ندارد. با پذیرفتن این قانون، ایران داوطلبانه راهکارهای خلاقانه انتقال پول که در شرایط تحریم از آنها استفاده می کند را نیز بر روی خود خواهد بست!
این اقدام می تواند یک اقدام داوطلبانه باشد که ممکن است در زمانی نامعلوم منجر به کاهش سخت گیری های بانکی شود. اما در مقابل اگر این اتفاق نیفتد، ایران به صورت داوطلبانه بدون بدست آوردن مزیتی روش های سخت گیرانه ای را بر خود اجبار خواهد کرد و امور مالی سخت تر خواهد شد."
پولشويي يعني اول قيمت ارز ول كنيد بعد انرا اوار كنيد سر مسكن و مستاجرين بعد لاكچري بازي ومفت خوري
شوراي نگهبان رد مي كند.....
"شایان ذکر است که در صورت رد این لایحه در مجلس و نپذیرفتن شروط گروه FATF، قسمت عمده ای از عملیات بانک ها قفل می شوند و به عنوان نمونه امکان نقل و انتقال پول با بانک های خارجی از بین می رود و به تبع آن اقتصاد کشور که به بانک ها متکی است، فلج خواهد شد." به به به به (با لحن مهران مدیری بخوانید)
آقا تو را خدا وقتی قواید تجارت جهانی را قبول ندارید و از بن بست آنرا اعتماد نمیکنید وارد این فضا نشوید دقیقا این قضیه برجام میشود امضا کردی دیگر تبصره و تک ماده ندارد یعنی شفاف سازی مالی . کسی حاضر هست سرمایه اش را شفاف سازی کند . خیلی سخت هست آره
ما تحریم هستیم
دلیلی ندارد خودمان را در تله جدیدی قرار دهیم
قطعا هم با پذیرش آن تحریمی رالغونمیکنند و برجام هم زنده نمیشود
کسانیکه مخالفند قطعن سند مذکور را نگاه هم نکردند چون اگر می خواندن می فهمیدند که این سند دنبال چه چیزی هست و چه مزایایی برای بانکداری ایران دارد انوقت همه به ان رای می دادند
برای رسیدن به همین هدف دولت موسسات مالی را زمین زد.
مضحکه تحریمیم بعد خودمون خودمونو تحریم مالی کنیم
باج دادن بیشتر هم مانع تحریم ترامپ و مرگ برجام نمیشود
بیش از ۴۰ سال کمک مالی به این متحدین کافی نیست تا کی باید به این متحدین کمک مالی کرد مگر خودشان فشل هستند و نمی توانند و نتوانسته اند از این فرصت ها بهترین استفاده را کنند و از نظر منابع مالی مستقل شوند که دردسری هم برای اقتصاد و مردم ایران درست نکنند؟
هشدار!
رسانه ها و مسئولان مربوطه به تاراج امنیت و عزت ایرانی در الحاقیه ضدامنیتی اروپا به برجام و لایحه خودتحریمی دولت بنام fatf در مجلس ورود کنند تا خسارت از این بیشتر نشده است
بجای مشغول شدن به مسائل ژورنالیستی و دم دستی
نویسنده محترم
مگر الان امکان نقل انتقال پول هست چرا یا مردم صادق نیستیم؟
یکی از مشکلات کنونی کشور عدم فعالیت شفاف مالی و به تبع آن پولشوئی است. چرا و به چه دلیلی اینقدر در مقابل این لایحه مقاومت میشود بر همگان آشکار است.
مثال دم دست میتوان از نحوه هزینه کرد نمایندگان مجلس. خرید و فروش و بیزینس املاک و دلار و طلا توسط بانک ها، بیمه ها ( که هر دوی آنها مطابق قانون اساسی دولتی است و صرف تائید مجمع تشخیص مصلحت نظام خصوصی شده ) و همینطور حجم گسترده و ولنگار قاچاق سازمان یافته توسط کسانی اشاره کرد که ماهیتشان بر همگان آشکار است.
از دیگر فواید تصویب این قانون میتوان به فرار مالیاتی که میتواند و باید جایگزین نفت در بودجه شود اشاره کرد.
مخلص کلام این که صرف تصویب این قانون مشکلی را حل نخواهد کرد کما این که قوانین خوبی در این کشور مصوب شده بلکه نحوه اجرا یا بهتر بگویم اراده اجرا مهم است.
مگه اصلا ما ارتباط بانکی خارجی داریم
هیچ ایرانی نمیتونه حساب باز کنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل