بازدید 2827

قارچ‌های سمی تفاوت بارزی با قارچ خوراکی ندارند

کد خبر: ۸۰۰۸۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲ 20 May 2018

یک استاد علوم زیستی و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به قارچ سمی که در غرب کشور سبب مسمویت و جان باختن عده‌ای از هموطنانمان شده است، گفت: این نوع قارچ سمی هیچ‌گونه تفاوت بارزی با قارچ خوراکی ندارد بنابراین مردم با خوردن این قارچ‌ها ریسک نکنند و جان خود را به خطر نیندازند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین ریاحی با اشاره به اینکه این قارچ سمی از نوع آمانیتا و به احتمال زیاد از گروه فالوئیدس است، اظهار کرد: این نوع قارچ سمی بسیار شبیه قارچ چتری (خوراکی) است ولی مشخصات متفاوتی نسبت به قارچ خوراکی دارد که برای افراد عادی به هیچ وجه قابل تشخیص نیست.

وی ادامه داد: قسمت زیرین این قارچ سمی شبیه پیاز و قد آن نسبت به قارچ خوراکی بلندتر و باریک‌تر است و کلاه بزرگتری دارد ولی هیچ کلید شناسایی بارزی در آن برای افراد مبتدی وجود ندارد ودر کل رنگ و ظاهر این نوع قارچ مانند قارچ‌های خوراکی است.

این استاد علوم زیستی و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این نوع قارچ سمی، خودرو است که به دلیل افزایش بارندگی‌ها در غرب کشور تعداد آن‌زیاد شده است، تصریح کرد: این قارچ بسیار کشنده است که اگر در بدن هضم شود سم آن جذب خون می‌شود و دیگر نمی‌توان سم را از بدن خارج کرد ولی اگر در مراحل اولیه فرد متوجه خوردن قارچ سمی شود می‌توان با شست‌ و شوی معده،او را از مرگ نجات داد.

ریاحی با اشاره به اینکه افراد محلی اغلب می‌توانند قارچ‌های خوراکی را از غیر خوراکی تشخیص دهند، تاکید کرد: با وجود افزایش تعداد قارچ‌ها در برخی مناطق کشور، مردم به صورت خودجوش اقدام به چیدن قارچ‌ها نکنند و قارچ خوراکی را از اماکن مطمئنی تهیه کنند که آن‌ها را در بسته‌بندی‌های بهداشتی می‌کنند و همراه با برچسب استاندارد به فروش می‌رسانند.

وی افزود: در حال حاضر در کشور ما قارچ خوراکی پرورش داده می‌شود و جزو ۱۰ کشور تولید کننده قارچ خوراکی دکمه‌ای هستیم بنابراین لزومی ندارد که اقدام به چیدن قارچ‌هایی کنیم که در مناطق طبیعی می‌بینیم. در سایر کشورهای دنیا نیز مراکزی وجود دارد که قارچ‌های جمع‌آوری شده را ابتدا بررسی می‌کند و بعد اجازه مصرف آن‌ها را می‌دهد.

این استاد علوم زیستی و بیوتکنولوژی دانشگاه شهید بهشتی در پایان یادآور شد: قارچ‌های سمی به‌راحتی قابل تشخیص نیستند بنابراین مردم نباید در این مورد ریسک کنند و جانشان را به خطر بیندازند حتی دست زدن به قارچ‌های سمی نیز خطرناک است بنابراین باید در تمام این موارد احتیاط کرد.

به گزارش ایسنا براساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی اورژانس کشور تا صبح دیروز (۲۹ اردیبهشت ماه) در شهرهای کرمانشاه، زنجان، لرستان، ایلام، آذربایجان غربی و یاسوج ۷۲۱ نفر براثر مصرف قارچ مسموم شده‌اند که از این تعداد ۹ نفر جان خود را از دست‌ داده‌اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر