بازدید 4028

چرا اتباع بیگانه باید ساماندهی شوند؟

یک کارشناس حوزه کار دلیل عدم ساماندهی اتباع بیگانه در کشور را جدی نبودن و ناهماهنگی میان دستگاه‌های مسئول در این زمینه دانست.
کد خبر: ۸۰۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۰ 19 May 2018

یک کارشناس حوزه کار دلیل عدم ساماندهی اتباع بیگانه در کشور را جدی نبودن و ناهماهنگی میان دستگاه‌های مسئول در این زمینه دانست.

حمید نجف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ریشه بسیاری از مشکلات کشور در بی‌برنامگی و موازی‌کاری‌هاست و وقتی چالشی مثل اتباع بیگانه را ریشه‌یابی می‌کنیم، می‌بینیم که به دلیل عدم نظارت و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها به وجود آمده است. برخی نهادها و سازمان‌هایی که باید در این زمینه همکاری کنند، با این توجیه که آن چالش برایشان اهمیت ندارد یا در اولویت نیست از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند.

وی تصریح کرد: نه تنها در موضوع اتباع بیگانه بلکه در بسیاری از مسایل و موضوعات کشور وقتی دستگاه‌های متولی به یک نقطه اشتراک و همگرایی برسند و آن معضل را جدی‌تر از مسایل دیگر بدانند، وارد عمل می‌شوند و برایش چاره اندیشی می‌کنند؛ لذا اولویت‌بندی‌هایی که دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف برای خود دارند، در رسیدگی یا عدم رسیدگی به چنین چالشهایی تاثیرگذار است.

کارشناس حوزه کار در ادامه با اشاره به حضور اتباع بیگانه در کارهای ساختمانی، نظارت دقیق مهندسان بر کار اتباع بیگانه را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد، این است که از سوی متولیان اصلی ساختمان که شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی هستند، کنترل و نظارت صحیحی دیده نمی‌شود؛ به نحوی که اگر اتفاقی برای آن ساختمان پیش آید، نمی‌پذیرند و دیگری را مسئول می‌دانند.

او گفت: زمانی کارهای ساختمانی از هم منفک بود و هر کارگر وظیفه‌ای داشت. اینطور نبود که یک کارگر صفر، آجرچینی، دیوارچینی، نقاشی یا کاشیکاری کند ولی متاسفانه امروز تمام کارهای تخصصی ساختمان را در اختیار اتباع بیگانه قرار دادیم و ساختمان را یک شبه بالا می‌بریم و فکر می‌کنیم که ساختمان نوساز است، در حالی که عمر مفید آن بیش از ۵ یا ۱۰ سال نیست.

نجف با اشاره به سال حمایت از تولید داخلی، گفت: وقتی می‌گوییم حمایت از تولید داخل تنها بحث استفاده از ظرفیت‌های تولید ملی نیست، بلکه استفاده از توانمندی‌های کارگران ایرانی هم هست.صبح‌ها در برخی میادین اصلی شهر کارگران ساختمانی جمع شده و اکثرا ایرانی هستند ولی اثری از اتباع خارجی نیست چون همه با قیمت پایین سرکارند.

وی درعین حال بحران آینده تهران را فرسوده ‌سازی در بافتهای فرسوده دانست و گفت: در بحث بافتهای فرسوده باید مجوز کار به افرادی داده شود که اهلیت و صلاحیت لازم را دارند نه اینکه هر کسی از در وارد شد بلافاصله مجوز بدهیم و اگر ساختمان بالا رفت و عیب و ایرادی پیدا کرد، به جای تخریب ساختمان، سازنده را جریمه نقدی کنیم. امروز عده‌ای در بخش بساز و بنداز اهمیتی به جان و مال مردم نمی‌دهند و با به کارگیری نیروهای ارزان خارجی، ایمنی ساختمان‌ها را به خطر انداخته‌ و امنیت شغلی کارگران ایرانی را از بین برده‌اند.

این کارشناس حوزه کار در پایان بر ضرورت مقابله با موازی‌ کاری‌ها تاکید کرد و گفت: نباید اجازه ورود آسان اتباع بیگانه به کشور داده شود و اگر وارد شدند بلافاصله شناسایی و برگردانیم نه اینکه با یک جریمه نقدی ناقابل به آن‌ها مجوز کار بدهیم و به کار بگیریم.

به گزارش ایسنا، اشتغال اتباع بیگانه در ایران یکی از موضوعاتی است که طی سه دهه گذشته به چالشی در بازار کار ایران تبدیل شده و دولت‌ها نتوانسته‌اند اقدامات موثری را در ساماندهی آن صورت دهند. بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار ایران، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آئین‌نامه‌های مربوطه پروانه کار دریافت کرده باشند. همچنین کارفرمایانی که اتباع بیگانه فاقد پروانه کار یا پروانه کار منقضی شده را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده به کاربگمارند، برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار