بازدید 4140

کنترل قیمت مسکن یک تجربه شکست خورده جهانی است

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ورود به مقوله کنترل قیمت مسکن را یک تجربه شکست خورده در جهان دانست و گفت: این مساله در بلندمدت محدودیت های سرمایه گذاری را در بخش مسکن بیشتر می کند.
کد خبر: ۸۰۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 19 May 2018

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ورود به مقوله کنترل قیمت مسکن را یک تجربه شکست خورده در جهان دانست و گفت: این مساله در بلندمدت محدودیت های سرمایه گذاری را در بخش مسکن بیشتر می کند.

به گزارش ایرنا، «علی چگنی» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: مساله کنترل قیمت مسکن همیشه مفید نیست، هرچند ممکن است در کوتاه مدت اثرگذار باشد اما در بلندمدت مشکلات زیادی را برای این بخش به وجود می آورد. 

وی با بیان اینکه در فرآیند تولید مسکن همواره هزینه های آن افزایش می یابد، گفت: در صورت افزایش هزینه، اگر اجازه داده نشود قیمت ها رشد کند در این صورت هیچ سرمایه گذار و تولیدکننده ای وارد بازار مسکن نخواهد شد و سرمایه گذاری در بخش مسکن منفی می شود. 

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: این مساله باعث خواهد شد فرآیند تولید مسکن متوقف و در آینده عرضه مسکن به بازار با محدودیت های زیادی مواجه شود که در آن صورت، بهای آن نیز افزایش زیادی خواهد داشت.

چگنی در ادامه به رشد معاملات مسکن در کشور اشاره کرد و گفت: امسال نسبت به پارسال معاملات مسکن رشد داشته و این روند با ملایمت ادامه یافته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه وشهرسازی، پس از چند سال منفی بودن سرمایه گذاری در این بخش، خوشبختانه سال گذشته سرمایه گذاری ها افزایش یافت و روند صدور پروانه های ساختمانی نیز در کشور از شاخص منفی به مثبت حرکت کرد. 

مدیرکل دفتربرنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: با رشد صدور پروانه های ساختمانی و افزایش تولید مسکن، کسب و کار نیز در این بخش رونق می گیرد و در بازار نیز شاهد افزایش معاملات مسکن خواهیم بود. 

چگنی درباره افزایش قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی نیز گفت: بررسی های نشان می دهد امسال رشد اجاره بها در کشور در حدود نرخ تورم خواهد بود. 

به گزارش ایرنا، بانک مرکزی در گزارش «تحولات مسکن شهر تهران در فروردین ماه سال 1397» اعلام کرد که شاخص اجاره بهای مسکن شهر تهران در فروردین ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 9.3 درصد رشد داشته است. 

در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 55 میلیون و 300 هزار ریال اعلام شد که نسبت به ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 20 درصد، کاهش و 29.5 درصد افزایش نشان می دهد. 

ماه گذشته همچنین بیشترین معاملات مسکن به ترتیب در مناطق پنج، دو، چهار و 10 انجام شد به طوری که منطقه پنج با ثبت 46.7 درصد و منطقه 19 با ثبت چهار درصد به ترتیب بیشترین و کمترین رشد متوسط قیمت مسکن را نسبت به مدت مشابه سال پیش تجربه کردند. 

بنا به اعلام بانک مرکزی، ماهیت یکساله قراردادهای اجاره و اثرپذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب تغییر اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است. 

سهم هزینه مسکن از مجموع هزینه های خانوار در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی معادل 33.1 درصد است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان