بازدید 11878

خودسری خودروسازان داخلی با افزایش غیرقانونی قیمت خودروها

در چند هفته اخیر دو خودروساز بزرگ کشورمان، اقدام به گران کردن برخی خودروهای تولیدی خود کرده اند. این در حالی است که رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده اند این دو نهاد هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده اند و این افزایش قیمت غیرقانونی است.
کد خبر: ۸۰۰۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ 19 May 2018

خودسری خودروسازان داخلی با افزایش غیرقانونی قیمت خودروهادر چند هفته اخیر دو خودروساز بزرگ کشورمان، اقدام به گران کردن برخی خودروهای تولیدی خود کرده اند. این در حالی است که رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده اند این دو نهاد هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده اند و این افزایش قیمت غیرقانونی است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند وقتی است، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، دوباره بازار خودرو را به تیتر اول رسانه ها تبدیل کرده است. دوم اردیبهشت ماه سال جاری بود که شرکت سایپا در تصمیمی غیرمنتظره، لیست جدید قیمت محصولات پارس خودرو را اعلام کرد که بنا بر آن، قیمت خودروهای این شرکت از 500 هزار تومان تا 5 میلیون و 200 هزار تومان افزایش داشت.

این بخشنامه که به بهانه نوسانات نرخ ارز قیمت برخی خودروها را افزایش داده بود، تنها چند ساعتی بیشتر دوام نیاورد و با فشار و اعتراضات از جانب خریداران لغو شد و شرکت سایپا اعلام کرد تا اطلاع ثانویه محصولات این شرکت با همان قیمت فروردین ماه عرضه خواهد شد.

یک هفته قیمت ها به همان روال فروردین ماه بود تا اینکه در هشتم اردیبهشت ماه 1397 دوباره بخشنامه ای از سوی شرکت سایپا به نمایندگی ها ابلاغ شد که در آن قیمت انواع محصولات این شرکت رشد قابل توجهی را از خود نشان می دادند.

در این بخشنامه اعلام شد که پارس تندر با گیربکس جدید با رشد 521 هزار تومانی با قیمت 43 میلیون و 64 هزار تومان، پارس تندر با گیربکس جدید به همراه مولتی با افزایش 701 هزار تومانی با قیمت 44 میلیون و 160 هزار تومان، ساندرو اتوماتیک با افزایش 4 میلیون و 654 هزار تومان با قیمت 54 میلیون و 644 هزار تومان، ساندرو دنده ای با گیربکس جدید با افزایش 4 میلیون و 156 هزار تومان با قیمت 48 میلیون و 956 هزار تومان، ساندرو استپ وی دنده ای با افزایش 4 میلیون و 578 هزار تومان با قیمت 53 میلیون و 877 هزار تومان و ساندرو استپ وی اتوماتیک با افزایش 5 میلیون و 210 هزار تومانی با قیمت 61 میلیون تومان به فروش می رسند.

خودسری خودروسازان داخلی با افزایش غیرقانونی قیمت خودروها

بعد از افزایش قیمت محصولات سایپا، ایران خودرو هم برای آنکه از همتای خود عقب نماند، دست به کار شده و قیمت محصولات خود را افزایش داد؛ برای نمونه، این شرکت قیمت خودروی دنای خود را 5 میلیون تومان افزایش داد.

پرسشی که در این بین مطرح می شود این که آیا این دو شرکت خودروساز مجوز لازم را جهت افزایش قیمت محصولات خود داشتند؟

پیش از اینکه به این پرسش پاسخ داده شود، باید به این نکته اشاره کنیم که برای افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان، خودروسازان باید مجوز این افزایش قیمت را از شورای رقابت دریافت کنند. آن گونه که از مصاحبه رئیس شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت مشخص است، خودروسازان مجوزهای لازم برای افزایش قیمت دریافت نکرده اند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت در مصاحبه سوم اردیبهشت ماه اعلام کرد، سالانه با بررسی سه شاخص کیفیت، بهره وری و تورم بخشی که اواخر اردیبهشت از بانک مرکزی دریافت می کنیم، در خرداد ماه، مجوز افزایش یا ثابت ماندن قیمت خودرو را اعلام می کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین هنوز مجوزی درباره افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان صادر نشده است. همچنین سیدمحمد نوابی، رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حاشیه همایش اعطای گواهینامه حقوق مصرف کنندگان در سمنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هیچ مجوزی برای افزایش قیمت خودروهای زیر 50 میلیون تومان صادر نشده است.

با توجه به دو مصاحبه بالا می توان به این نتیجه رسید که افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا غیرقانونی بوده است. البته در چند روز اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت چراغ سبز افزایش قیمت خودرو را به خودروسازان نشان داده است. محمد شریعتمداری در همین زمینه اعلام کرد که افزایش بیش از 9.6 درصدی قیمت خودروهای داخلی مجاز نیست و خودروسازان داخلی، حق افزایش بیش از این میزان را ندارند. این صحبت های وزیر یعنی اینکه خودروسازان حق دارند که قیمت محصولات خود را تا 9.6 درصد افزایش دهند! حالا باید این پرسش را از آقای وزیر پرسید که با این مصاحبه، شما نقش شورای رقابت در تعیین قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان چیست؟ آیا این صحبت های شما به منزله زیر پای گذاشتن قانون نیست؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۴
به این ارابه های مرگ و چهارچرخای از رده خارج میگن خودرو و هر هفته گرونشون میکنن. واقعا چقدر ما بدبختیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
عزیزم مقصر خودمونیم من و شما از خودمون شروع کنیم نخریم بخدا شش ماه پیش میخواستم خودرو بخرم دست نگه داشتم و تا حالا هم نخریدم و نخواهم خرید
خودسری چیه آقا
مملکت قانون داره
و البته قانون کیلویی چند
. . . .
!!!!!
مملکتی که قانون نداشته باشه قورباغه هم میتونه رانندگی کنه !!!!!
من تعجب می کنمد که چرا در کشور ما این همه مراکز تصمیم گیری وجود دارد.مگر نه اینکه شورای رقابت باید ثصمیم به افزایش قیمت خودر بگیرد ایا اینقدر اشفتگی در ایران وجود دارد که خودروسازان بدون در نظر گرفتن وضع حساس اقتصادی کشور خودسرانه قیمت تعیین میکنند. چرا وزیر اینقدر این اندازه منفعل برخورد میکند. وای به حال مردم. خدا به این مردم کمک کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
حالا نه اينكه ماشينهاي خارجي گرون نشدن شما چرا به كرمان موتور كاري نداريد كه يه شبه 100 ميليون گذاشت رو ماشينش
نشان بی کفایتی در انتخاب مسئولین مربوطه است
بعد حمایت از کالای ایرانی چه حمایتی برادر! مگه تولید کننده ایرانی از مردم حمایت میکند که ما از اون حمایت بکنیم؟
دیگه حالم از شنیدن " خودروسازان داخلی " به هم میخوره
یعنی زیر ۴۵ میلیون نمی دونی یعنی چی؟
گراني بخور سرشون سايت فروش هم بستن تا دلال ها بتونن قيمت ببرن بالا اگر اين مملكت اقتصاد آزاد بود اين خودرو ساز ها يه دونه ماشين هم نميتونستن بفروشن چون وارادت بسته هست هر كاري ميكنن با اين ملت
قیمت همه چیزچندبرابرشده تورم همچنان ۸ درصده !!!!
وقتی خود مسئولین سهامدار شرکتهای خودرو سازی هستن و تمامی سود به جیب خودشان میرود به چه کسی اعتراض کنن به سود خودشون میگن گور بابای ملت کرده خودمون داشته باشیم بقیه بدرک
وزیر قبلی که سهامدار وریس هیات مدیره چند شرکت خو رو ی بود و نمک گیر لگن یا ها و این وزیر هم که هیچی صو رحمت به دوران احمدی نژاد .من راز خو مو ا. روحانی پس می گیرم وپشیمانم
اینها خودرو ساز نیستند! یه مشت مونتاژ چی هستن که فرغون مونتاژ میکنند و به قیمت اتوموبیل روز دنیا به مردم ایران میندازن!
باید کمپین نه به میئولین راه بیوفته تا همه چی درست شه.چون دولت پشت تمام گرونی ها هست.
دیگه نه خودرو داخلی میخرم ونه هیچ کالای دیگر داخلی
تا کی مردم بیچاره باید تاوان همچی رو بدن.
یه روز نشد بیدار شیم یه خبر خوب بشنویم
این بازی به کرات تکرار شده.... ما هم میدونیم که آخرش هیچی نمیشه و افزایش قیمت هم قانونی اعلام میشه....! فقط یه عده دنبال چرب کردن سیبیل خودشون هستن با طرح کردن این اعتراضات که هیچوقت هم به نتیجه منجر نمیشه...!
سلام. وقتی آدم پولی که نارضایتی مشتری و مردم توش باشه، هزار بار حرف و نصیحت، یاسین خوندنه، با این مسولای بی عرضه فقط زور و تحریم از طرف مردم جواب میده.
خودروسازان مساوی با دزدهای سر گردنه
اگه شوراي رقابت و سازمان حمايت از مصرف كنندگان همين امروز هم تعطيل بشن هيچ اتفاقي نميافته ! ظاهرا تو اين مملكت اگه به هرم قدرت وصل باشي هيچكس جلودارت نيست ، جان و مال و اعصاب مردم پشيزي ارزش نداره !
آقا چرا این شورای رقابت رو منحل نمی کنن خیال همه راحت بشه! به نظرم بود و نبودش هیچ فرقی نداره ! چون خودرو سازها که بالاخره کار خودشون رو می کنن و این حرف ها همش هارت و پورت الکیه !!!
خودروسازان داخلی که یه طرف قضیه اس . شما دست رو هر ارگانی یا سازمانی بذاری همین جوری دارن مردم رو سرکیسه می کنن . اخرش هم میگن کسی حق نداره اجناس رو گرون کنه ما رسیدگی می کنیم و....
مثلا الان قیمت دلار رو تعیین کردن 4200 ولی خودشون سکه رو با دلار 6 تومن دارن می فروشن.
یا لوازم خانگی از اون ور می گن هیچ لوازم خانگی گرون نشده بعد می ری بازار میبینی 20 - 30 درصد گرون شده
یا مسکن خود تابناک نوشته بود از سال پیش تا امسال 33 درصد گرون شده
اگر بخوای بنویسی مثنوی هفتاد من لغت میشه
وهمه اینها در حالیه که امسال هنوز با من شرکت قراردادی امضا نکرده
هنوز بر اساس سال پیش با تاخیر قراره که حقوق بده و ...
مجوز؟ یک وزارت خانه مجوز یک وزارتخانه دیگر را قبول ندارد در این حال توقع دارید که یک شورا و یک کارخانه مجوزهای یکدیگررا قبول داشته باشند ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل